globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Gelová vs. kapalinová
 
23.12.2008 v 16:22
Zdravim, zajimalo by me, jakou jinaci vyhodu, krom udajnyho o 30% vyssiho startovaciho vykonu maj gelovy baterky? To jako ze se vevnitr neprelejva elektrolyt, nebo tak? Je lehci?

Sem zvyklej dolejvat, nabijet a tak dale. Je na to i jinaci nabijecka, nebo to sou marketingovy kecy, abych si jinou nabijecku koupil?

(reakce na) Gelová vs. kapalinová

15.1.2009 v 18:48 | Nahoru | #91
SmokinCBR> V GM electronic jsou největší šmejdi, obchod mají na zisk a témeř všechny polovodičové součástky jsou laciný nekvalitní pajcy z Číny a totéž platí skoro o celém jejich sortimentu. Já osobně bych nějakému rádobyodborníku z GM nevěřil ani slovo.

Gelová vs. kapalinová

16.1.2009 v 16:25 | Nahoru | #92
hmm... kze dat leda nekomu sestavit nabijecku ze schemat tady stary knihy AR.. a aby to bylo fakt echt, tak jako vedle jentak z pleziru prsknout zarovku, aby zas neco brala a dochazelo k ty pitomy desulfataci...

Gelová vs. kapalinová

16.1.2009 v 16:27 | Nahoru | #93
Pro ty, co mají Virago 535 : jedině kyselinovou,páč gelová je širší,tluščí,sice nižší, ale do kastlíku se nevejde,takže jsem dnes koupil zase kyselinovou za 867 Kč.

Gelová vs. kapalinová

16.1.2009 v 16:53 | Nahoru | #94
Celý roky jak v autě, tak v moto sem si vystačil s obyčejnou samodomo nabíječkou. Baterku do auta nabíjím tak jednou až dvakrát za rok a do moto taktéž. 6ádné udržování nějakou nabíječkou atd.... A aku vydrží 5-6let. Nevidím důvod to měnit a jetli mě aku vydrží 6 nebo 7roků je mi šumák, stejně už na ní ke konci není spoleh, takže vždy je lepší nové aku koupit dřív než později.

Gelová vs. kapalinová

16.1.2009 v 19:21 | Nahoru | #95
Tohle je fakt nekonečný téma. Chtěl bych taky trochu přispět.
Pod pojmem "gelová" se prodávají baterky, které mají kyselinový elektrolyt. Ten může být vázán různým způsobem. Nejčastěji je elektrolyt držen v materiálu, který je svými vlastnostmi podobný skelné vatě. Tento materiál vypadá po naplnění elektrolytem jako použitá pemprska. Baterie může díky tomu pracovat v různé poloze a nic z ní nevyteče. Označení těchto baterií může být LF, VRLA, GiV,GiVC,AGM a jistě řada dalších. Podstatné je to, že tyhle baterie opravdu nemůžete nabíjet normální nabíječkou (bez omezení výstupního napětí). Důvod je ten, že musíte ukončit nabíjení pod hranicí plynovacího napětí. Známější je pojem "baterie vaří". Toto napětí je 14,4 - 14,6V. Takže čistě teoreticky, kdyby bylo nabíjení gelovky normální nabíječkou ukončeno před dosažením napětí 14,4 - 14,6V, nic by se nestalo. Ceny nabíječek s regulací napětí jsou od 450,- Kč, takže ve srovnání s cenou baterky žádná velká investice. Další výhoda při použití nabíječky s regulací napětí je to, že baterii nemusíte odpojovat z motorky (nebo auta). Napětí totiž nepřesáhne úroveň při dobíjení alternátorem. Svým zákazníkům doporučuji elektronicky řízenou nabíječku i pro nabíjení baterií bezúdržbových i bezúdržbových zcela. Desulfatační účinky jsou prokazatelné.

1 reakcí na tento příspěvek Gelová vs. kapalinová

16.1.2009 v 19:52 | Nahoru | #96
zaleží co si představuješ pod pojmem desulfatační účinky, protže každý nabíjení rozpouští sulfát a dělá z něj h2so4, čímž se zhušťuje elektrolyt.

JAKÉKOLIV NABÍJENÍ MÁ PROKAZATELNĚ DESULFATAČNÍ ÚČINKY

Nabíječka s omezením na 14,4V není dobrá na autobaterie
nabije pouze na cirka 80% kapacity = běžný provozní stav v autě.
Proto je vhodný dobíjet tyhle aku až k 16 V do příznaků plného dobití

A poslední věc to že má nabíječka omezení napětí neznamená vůbec že se může použít na gelovku, je potřeba mrknout i na dobíjecí proudy. Takže nedám nabíječku se 15ti ampéry kterou mám do geláču v autě se 150Ah na baterku z motorky

Naposledy editováno 16.01.2009 20:02:08

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gelová vs. kapalinová

16.1.2009 v 20:30 | Nahoru | #97
Jurawood> Máš pravdu, sulfát (síran) se odstraňuje jakýmkoli nabíjením. Tak je to správné a tak to má být. Pokud je ale baterka provozovaná dlouhodobě v nepříznivých podmínkách, sulfát tvrdne a není možné ho jednoduše odstranit hlavně proto, že takto sulfatovaná baterka se chová na běžné nabíječce jako nabitá ( svorkové napětí, bublají články...). Běžná nabíječka (transformátorová) má sinusový průběh napětí. Elektronická nabíječka produkuje většinou obdélníkové pulsy a ty právě mají příznivý vliv na sulfát. Ty samé obdélníkové pulsy způsobují, že je možno nabít baterii na 100% (do znaků plného nabití) i při napětí pod 15V. Další věc je, že ty pulsy jsou většinou vyšší frekvence, než dává trafo (50 Hz). Dodržení dobíjecího proudu je tak samozřejmá věc, že jsem o tom ani nepsal. Obecně se uvádí desetina kapacity, pokud baterie není sulfatovaná (ztvrdlým sulfátem) snese i dvoj až trojnásobek. Rozhodně ji to ale neprospívá. Jde o nouzové rychlonabíjení.

(reakce na) Gelová vs. kapalinová

16.1.2009 v 22:22 | Nahoru | #98
honzaj> prosím tě, mohl bys nějakou nabíječku doporučit?
Taky mě zajímá jak bys mohl vysvětlit, že baterka dlouhodobě pracuje v nepříznivých podmínkách. Pokud tím nemyslíš běžný provoz.
Já bych teda taky ještě doplnil. Nabíjení používaného akumulátoru na 100% je nemožný. A snažit se o to nemá smysl. V běžném provozu to neni důležitý. + - 90% stačí.

Gelová vs. kapalinová

17.1.2009 v 08:54 | Nahoru | #99
jak už se tady psalo, taková nabíječka prý neexistuje (prodejci prý lžou), leda že by jí někdo vyrobil (myslím pulsní, desulfatační)

taky bych rád aby někdo nějakou doporučil

2 reakcí na tento příspěvek Gelová vs. kapalinová

17.1.2009 v 09:01 | Nahoru | #100
Honzaj: sorry ale taková nabíječka se prodává ale co vím tak za 200doláčů, ovšem ne u nás, tadya by chtěli tak dvacku. Nebo to za pár šlupek vyrobit, třeba TADY Já vím že to myslíš dobře, ale nemáš pravdu.

edit: no nebo mě přesvědšíš, hoď sem foto z osciloskopu...není nic jednodušího, co vím tak hodně nabíječek ovládá pulzování pokud je napětí pod 10V, což po připojení akumulátoru, trvá asi sekndu, potom okamžitě nastartuje a dobíjí normálně. Patří k nim optimate, tronic z lidlu, ta z GMelektronic a další...
žádná ale nedesulfátuje v pravém slova smyslu. To že na konci nabíjení vypne, počká až padne napětí na 12,6, pak zase zapne, pak zas vypne.... to nemyslíš vážně nazývat to desulfatací

Naposledy editováno 17.01.2009 09:10:06

(reakce na) Gelová vs. kapalinová

17.1.2009 v 12:44 | Nahoru | #101
Jurawood> Já jsem to říkal, věčný téma.
Nepříznivé podmínky jsou: u motobaterií hlavně zimní období, tj odstavený stroj a neošetřená baterka, skladování demontovaných baterií v teple, u čtyřkolek navijáky, přídavná světla.
Dobré výsledky s odstraněním sulfátu jsou s tyristorovou nabíječkou z Ukrajiny. Měla dva režimy, nabíjení s ukončením při dosažení napětí a cyklování. Cykly byly asi 30 s nabíjení a asi 10 s pauza. Co kus to jiná hodnota, to ale nevadilo. Paralelně k baterce se připnula žárovka asi 4W, takže v době, kdy nabíječka nedávala, byla baterie vybíjená. Prodalo se jich asi padesát, už to sem nikdo nedováží, nesplňovalo to naše normy.
Teď k elektronické nabíječce.Průběh napětí nebo spíš proudu na osciloskopu ti neukážu, nemám osciloskop. Ale zkusím zavolat výrobci, možná že mi pomůže. To odpojování na konci nabíjení nemá se sulfátem skoro nic společného. Možná jen to, že se netvoří další (samovybíjením). Když beru nějakou nabíječku na prodejnu, vždycky si ji nejdřív otestuju. Vezmu baterku (starší, ale dobrou), bezzátěžovým testerem zjistím její vnitřní odpor (startovací schopnost) dám na nabíječku, po nabití 24 hodin do klidu a další test. Pokud udělám takových testů víc, už můžu posuzovat, jestli to k něčemu je.
Taky záleží na tom, v jakém stavu sulfatace je. Když se začínají desky deformovat (změna tvaru skříně baterky, povylezlé póly) je pozdě. Typ nabíječky, výrobce a svůj web nezveřejním, abych neměl potíže s adminem, ale prodejců baterek v Křimicích zas tak moc není.

1 reakcí na tento příspěvek Gelová vs. kapalinová

17.1.2009 v 23:28 | Nahoru | #102
Mel bych dotaz...Nabijim uz dva dny bezudrzbovou baterku nabijeckou z lidlu za tech 199Kc a uz den mi to nechce prelizt hodnotu 13,86 V. Nevi nekdo kde je chyba?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gelová vs. kapalinová

18.1.2009 v 01:09 | Nahoru | #103
Wenca24> Všechno je vpořádku, leze ti tam tak 60-80mA.

(reakce na) Gelová vs. kapalinová

18.1.2009 v 01:41 | Nahoru | #104

Dingo>Wenca24> Všechno je vpořádku, leze ti tam tak 60-80mA.

.... asi se prepla do udrzovaciho nabijeni

Gelová vs. kapalinová

18.1.2009 v 09:17 | Nahoru | #105
13,8V je napětí pro zálohovací režim.
Jsou 2 režimy cyklický a tento.
Oba jsou schopny dobít na 100%

Cyklický dobíjí na stabilizovaných 14,4 a jakmile této hodnoty dosáhne začne nabíječka sniživat proud, až se několik hodin zastaví na velmi malé hodnotě je nabito.

Udržovací je dělaný na trvalé připojení, také se čeká na napětí 13,8V a potom se plynule snižuje proud, ale nabíječka se nevypne. Napětí je sníženo na 13,8V proto aby se nadměrně neodpařovalo h2o z elektrolytu v případě že by byla baterka držena 5 let na této hodnotě.

No a k nabíječce z lídlu - indikuje nabitý stav, takže nevidím problém, ta za 199 dává něco kolem 600mA, čili nechej ji minimálně 24hodin

Naposledy editováno 18.01.2009 09:22:57

Gelová vs. kapalinová

18.1.2009 v 12:32 | Nahoru | #106
Dik moc panove

(reakce na) Gelová vs. kapalinová

18.1.2009 v 16:29 | Nahoru | #107
Jurawood> Schéma jednoduché, ale škoda, že není uveden jednostranný pl. spoj (vyrobím fotocestou dle předlohy v naprosto profesionální kvalitě, u oboustranného je problém se trefit). Zkusil bych funkci v reálu. Ekvivalenty polovodičů není problém (něco je i na trhu). Navrhovat pl. spoj nebudu - hrozná pakárna, která mě nebaví. Ale i tak dík.

1 reakcí na tento příspěvek Gelová vs. kapalinová

18.1.2009 v 23:54 | Nahoru | #108
Ani jsem to necet cely ale tahle diskuze je strasnej flame, podle me pulka lidi nevi o cem mluvi

Je jedno jestli se baterie nabiji pulzne nebo stalym proudem.

Gelovky se v motorkach asi moc nepouzivaji, prodavaji se treba v GM electronics a podobnejch obchodech a jejich ceny sou v radech stokorun. Ale nevidim duvod proc ji do motorky nepouzit, jednu jsem tam prave k tomuto ucelu koupil.

K poskozeni baterie muze dojit vlivem prilis velkeho proudu, nebo napeti.

Nevidim nakej rozdil mezi gelovou a klasickou baterii, obe funguji na stejnem principu, akorat z gelovych a bezudrzbovych nemuzou tak rychle unikat plyny jako z klasickych se spuntama, takze se musi dodrzet maximalni proud a nabijeci napeti dany vyrobcem aby se nenafoukla. Baterie se spunty tedy snesou i drsnejsi zachazeni (treba vyssi napeti) s tim ze kdyz baterie zacne hodne bublat tak uz je nabita a mela by se odpojit.

Vhodna hodnota nabijeciho napeti je 13,8V / 6,9V, maximální proud závisí na konkrétní baterii. Tohle napeti se nekdy nazyva jako udrzovaci, funguje to tak, ze baterie si bere proud do ty doby nez je nabita a jak se napeti blizi k 13,8V, tak si bere min a min az nakonec nebere skoro nic a drzi si napeti 13,8 v tuto chvili je nabita. Muze vsak zustat pripojena k tomuto napeti a tim byt neustale pripravena - takhle se to pouziva treba v alarmech apod. Timto zpusobem nabijim 12V 8Ah gelovku za 300 uz 5 let a porad je celkem v poho.

Pak se jeste nekde uvadi napeti 14,4 to je spis takovy rychlonabijeci napeti s tim ze po nabiti se baterie musi odpojit a nabiji se takhle treba autobaterie vysokym proudem, tam to je celkem jedno je potreba tu baterii s velikanskou kapacitou co nejrychleji nabit a to ze bude bublat voda v ni nevadi. Zkousel jsem takhle nabijet i klasickou baterku na motorku napetim 7,2V a taky to jde, akorat to bubla a je dobry kdyz to uz je nabity a uz tam jenom bubla elektrolyza vody to odpojit. Prave kvuli tomu ze to bubla doporucuju radsi nabijet ty hermeticky uzavreny baterky nizsim napetim radsi.

To je asi vse co o tom vim, neni to zadna veda

Naposledy editováno 18.01.2009 23:58:30

2 reakcí na tento příspěvek Gelová vs. kapalinová

19.1.2009 v 00:05 | Nahoru | #109
Aha tak koukám, že na týhle poslední stránce to kluci vysvětlili už předemnou, tak to sorry, jo a to se sulfatací je pravda tam pomáhaj různý triky. Já psal o běžnym nabíjení

(reakce na) Gelová vs. kapalinová

19.1.2009 v 00:24 | Nahoru | #110

Smaja>Aha tak koukám, že na týhle poslední stránce to kluci vysvětlili už předemnou, tak to sorry, jo a to se sulfatací je pravda tam pomáhaj různý triky. Já psal o běžnym nabíjení



Peroxyd vodiku 30%

Gelová vs. kapalinová

19.1.2009 v 08:20 | Nahoru | #111
dedek new: co vím tak se udělá 10% roztok, ale pro AGM se to nějak použít nedá, ty pemprsky se nedají vyždímat, leda to tam nechat a h2o2 se rozpadne se síranem na h2o

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gelová vs. kapalinová

19.1.2009 v 08:24 | Nahoru | #112
Smaja> ta gelovka v řádech stokorun se v motorce použít dá, sám ji mám v třindě a brácha taky, ale nevím jak u motorek se startérem, tam mám pocit že ne ...

Gelová vs. kapalinová

19.1.2009 v 08:25 | Nahoru | #113
no je to do UPS a zabezpečovaček, je dělaná na cyklický režim a nezvládne obrovské proudy... a stojí stejně jako startovací, takže nevidím rozumenj důvod ji použít

Gelová vs. kapalinová

19.1.2009 v 08:28 | Nahoru | #114
Mimochodem nevíte někdo jak zjistit hustotu elektrolytu v AGM akumulátoru? Origo se dává 1,30!! ne 1,26-28, takže je ho tam o něco méně. Asi to zjistit nepůjde že? třeba ph papírek ukáže vždycky stejně

Gelová vs. kapalinová

19.1.2009 v 10:17 | Nahoru | #115
Hustota se meri hustomerem, coz tady asi nepujde

Jinak s tim starterem, to nevim ty gelovky asi budou davat mensi proudy i kdyz silny sou dost, pri zkratu sleze z dratu izolace jak se rozhavi.

Treba u tyhle, ta ma 12V a 7Ah, je nejvyssi vybijeci charakteristika uvedena pro 21A. Do motorek se starterem se ale asi davaj vyssi kapacity ze? Ja sem si ted poridil prvni motorku (Jawa 350 ), takze o tomhle moc nevim. Ale nejvic se tesim az na ni budu moct jezdit, az uz bude venku hezky!!!

Naposledy editováno 19.01.2009 10:20:17

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gelová vs. kapalinová

19.1.2009 v 11:38 | Nahoru | #116
Stev> použít se dá? Jen tak čistě teoreticky. Měřil si někdy napětí? Já jsem teda moderní 350ku nikdy neměl ale u starších modelů Jaw a ČZ byl docela problém udržet natětí. Ale u nového dobíjení třeba VAPE asi problém neni.

(reakce na) Gelová vs. kapalinová

19.1.2009 v 17:18 | Nahoru | #117
x

Naposledy editováno 19.01.2009 17:23:21

Gelová vs. kapalinová

19.1.2009 v 17:24 | Nahoru | #118
no na druhou stranu, loni jsem párkrát startoval moto pomocí tužkových baterek... bez problémů

(reakce na) Gelová vs. kapalinová

19.1.2009 v 17:38 | Nahoru | #119
Ládínek.> neměřil, ale čistě prakticky na tom občas jedu (teď už sporadicky), bratr víc. Dobíjení je origo.

edit: pro doplnění, bavím se o 638 s elektronickým zapálkem a 360 bez úprav na motoru.

Naposledy editováno 19.01.2009 17:39:09

1 reakcí na tento příspěvek Gelová vs. kapalinová

19.1.2009 v 19:56 | Nahoru | #120
Gelovky (baterky s vázaným elektrolytem) se používají často právě v motorkách se startérem. Důvodem je právě větší cyklická odolnost (počet cyklů nabíjení-vybíjení). Dalším důvodem je to , že jsou schopny při stejném rozměru poskytnout větší proud. Uvedu příklad: Varta 509 014 rozměr 136x76x140 a jmenovitý proud 80A. Varta LF 507 902 rozměr 113x70x105 dává jmenovitý proud 110A. Další výhodou gelovek (baterek s vázaným elektrolytem) je o hodně větší otřesuvzdornost. Ta je daná konstrukcí (desky jsou se separátorem slisovány). Pro někoho je přínosem i to, že z gelovky nemůže nic vytéct. Existují zahradní traktůrky (B&S) které používají jako startovací baterku 12V 17Ah pro UPS.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist