Sem zvyklej dolejvat, nabijet a tak dale. Je na to i jinaci nabijecka, nebo to sou marketingovy kecy, abych si jinou nabijecku koupil?
Pod pojmem "gelová" se prodávají baterky, které mají kyselinový elektrolyt. Ten může být vázán různým způsobem. Nejčastěji je elektrolyt držen v materiálu, který je svými vlastnostmi podobný skelné vatě. Tento materiál vypadá po naplnění elektrolytem jako použitá pemprska. Baterie může díky tomu pracovat v různé poloze a nic z ní nevyteče. Označení těchto baterií může být LF, VRLA, GiV,GiVC,AGM a jistě řada dalších. Podstatné je to, že tyhle baterie opravdu nemůžete nabíjet normální nabíječkou (bez omezení výstupního napětí). Důvod je ten, že musíte ukončit nabíjení pod hranicí plynovacího napětí. Známější je pojem "baterie vaří". Toto napětí je 14,4 - 14,6V. Takže čistě teoreticky, kdyby bylo nabíjení gelovky normální nabíječkou ukončeno před dosažením napětí 14,4 - 14,6V, nic by se nestalo. Ceny nabíječek s regulací napětí jsou od 450,- Kč, takže ve srovnání s cenou baterky žádná velká investice. Další výhoda při použití nabíječky s regulací napětí je to, že baterii nemusíte odpojovat z motorky (nebo auta). Napětí totiž nepřesáhne úroveň při dobíjení alternátorem. Svým zákazníkům doporučuji elektronicky řízenou nabíječku i pro nabíjení baterií bezúdržbových i bezúdržbových zcela. Desulfatační účinky jsou prokazatelné.
1 reakcí na tento příspěvek Gelová vs. kapalinová
JAKÉKOLIV NABÍJENÍ MÁ PROKAZATELNĚ DESULFATAČNÍ ÚČINKY
Nabíječka s omezením na 14,4V není dobrá na autobaterie
nabije pouze na cirka 80% kapacity = běžný provozní stav v autě.
Proto je vhodný dobíjet tyhle aku až k 16 V do příznaků plného dobití
A poslední věc to že má nabíječka omezení napětí neznamená vůbec že se může použít na gelovku, je potřeba mrknout i na dobíjecí proudy. Takže nedám nabíječku se 15ti ampéry kterou mám do geláču v autě se 150Ah na baterku z motorky
Naposledy editováno 16.01.2009 20:02:08
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gelová vs. kapalinová
Taky mě zajímá jak bys mohl vysvětlit, že baterka dlouhodobě pracuje v nepříznivých podmínkách. Pokud tím nemyslíš běžný provoz.
Já bych teda taky ještě doplnil. Nabíjení používaného akumulátoru na 100% je nemožný. A snažit se o to nemá smysl. V běžném provozu to neni důležitý. + - 90% stačí.
2 reakcí na tento příspěvek Gelová vs. kapalinová
edit: no nebo mě přesvědšíš, hoď sem foto z osciloskopu...není nic jednodušího, co vím tak hodně nabíječek ovládá pulzování pokud je napětí pod 10V, což po připojení akumulátoru, trvá asi sekndu, potom okamžitě nastartuje a dobíjí normálně. Patří k nim optimate, tronic z lidlu, ta z GMelektronic a další...
žádná ale nedesulfátuje v pravém slova smyslu. To že na konci nabíjení vypne, počká až padne napětí na 12,6, pak zase zapne, pak zas vypne.... to nemyslíš vážně nazývat to desulfatací
Naposledy editováno 17.01.2009 09:10:06
Nepříznivé podmínky jsou: u motobaterií hlavně zimní období, tj odstavený stroj a neošetřená baterka, skladování demontovaných baterií v teple, u čtyřkolek navijáky, přídavná světla.
Dobré výsledky s odstraněním sulfátu jsou s tyristorovou nabíječkou z Ukrajiny. Měla dva režimy, nabíjení s ukončením při dosažení napětí a cyklování. Cykly byly asi 30 s nabíjení a asi 10 s pauza. Co kus to jiná hodnota, to ale nevadilo. Paralelně k baterce se připnula žárovka asi 4W, takže v době, kdy nabíječka nedávala, byla baterie vybíjená. Prodalo se jich asi padesát, už to sem nikdo nedováží, nesplňovalo to naše normy.
Teď k elektronické nabíječce.Průběh napětí nebo spíš proudu na osciloskopu ti neukážu, nemám osciloskop. Ale zkusím zavolat výrobci, možná že mi pomůže. To odpojování na konci nabíjení nemá se sulfátem skoro nic společného. Možná jen to, že se netvoří další (samovybíjením). Když beru nějakou nabíječku na prodejnu, vždycky si ji nejdřív otestuju. Vezmu baterku (starší, ale dobrou), bezzátěžovým testerem zjistím její vnitřní odpor (startovací schopnost) dám na nabíječku, po nabití 24 hodin do klidu a další test. Pokud udělám takových testů víc, už můžu posuzovat, jestli to k něčemu je.
Taky záleží na tom, v jakém stavu sulfatace je. Když se začínají desky deformovat (změna tvaru skříně baterky, povylezlé póly) je pozdě. Typ nabíječky, výrobce a svůj web nezveřejním, abych neměl potíže s adminem, ale prodejců baterek v Křimicích zas tak moc není.
1 reakcí na tento příspěvek Gelová vs. kapalinová
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gelová vs. kapalinová
Jsou 2 režimy cyklický a tento.
Oba jsou schopny dobít na 100%
Cyklický dobíjí na stabilizovaných 14,4 a jakmile této hodnoty dosáhne začne nabíječka sniživat proud, až se několik hodin zastaví na velmi malé hodnotě je nabito.
Udržovací je dělaný na trvalé připojení, také se čeká na napětí 13,8V a potom se plynule snižuje proud, ale nabíječka se nevypne. Napětí je sníženo na 13,8V proto aby se nadměrně neodpařovalo h2o z elektrolytu v případě že by byla baterka držena 5 let na této hodnotě.
No a k nabíječce z lídlu - indikuje nabitý stav, takže nevidím problém, ta za 199 dává něco kolem 600mA, čili nechej ji minimálně 24hodin
Naposledy editováno 18.01.2009 09:22:57
1 reakcí na tento příspěvek Gelová vs. kapalinová
Je jedno jestli se baterie nabiji pulzne nebo stalym proudem.
Gelovky se v motorkach asi moc nepouzivaji, prodavaji se treba v GM electronics a podobnejch obchodech a jejich ceny sou v radech stokorun. Ale nevidim duvod proc ji do motorky nepouzit, jednu jsem tam prave k tomuto ucelu koupil.
K poskozeni baterie muze dojit vlivem prilis velkeho proudu, nebo napeti.
Nevidim nakej rozdil mezi gelovou a klasickou baterii, obe funguji na stejnem principu, akorat z gelovych a bezudrzbovych nemuzou tak rychle unikat plyny jako z klasickych se spuntama, takze se musi dodrzet maximalni proud a nabijeci napeti dany vyrobcem aby se nenafoukla. Baterie se spunty tedy snesou i drsnejsi zachazeni (treba vyssi napeti) s tim ze kdyz baterie zacne hodne bublat tak uz je nabita a mela by se odpojit.
Vhodna hodnota nabijeciho napeti je 13,8V / 6,9V, maximální proud závisí na konkrétní baterii. Tohle napeti se nekdy nazyva jako udrzovaci, funguje to tak, ze baterie si bere proud do ty doby nez je nabita a jak se napeti blizi k 13,8V, tak si bere min a min az nakonec nebere skoro nic a drzi si napeti 13,8 v tuto chvili je nabita. Muze vsak zustat pripojena k tomuto napeti a tim byt neustale pripravena - takhle se to pouziva treba v alarmech apod. Timto zpusobem nabijim 12V 8Ah gelovku za 300 uz 5 let a porad je celkem v poho.
Pak se jeste nekde uvadi napeti 14,4 to je spis takovy rychlonabijeci napeti s tim ze po nabiti se baterie musi odpojit a nabiji se takhle treba autobaterie vysokym proudem, tam to je celkem jedno je potreba tu baterii s velikanskou kapacitou co nejrychleji nabit a to ze bude bublat voda v ni nevadi. Zkousel jsem takhle nabijet i klasickou baterku na motorku napetim 7,2V a taky to jde, akorat to bubla a je dobry kdyz to uz je nabity a uz tam jenom bubla elektrolyza vody to odpojit. Prave kvuli tomu ze to bubla doporucuju radsi nabijet ty hermeticky uzavreny baterky nizsim napetim radsi.
To je asi vse co o tom vim, neni to zadna veda
Naposledy editováno 18.01.2009 23:58:30
2 reakcí na tento příspěvek Gelová vs. kapalinová
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gelová vs. kapalinová
Jinak s tim starterem, to nevim ty gelovky asi budou davat mensi proudy i kdyz silny sou dost, pri zkratu sleze z dratu izolace jak se rozhavi.
Treba u tyhle, ta ma 12V a 7Ah, je nejvyssi vybijeci charakteristika uvedena pro 21A. Do motorek se starterem se ale asi davaj vyssi kapacity ze? Ja sem si ted poridil prvni motorku (Jawa 350 ), takze o tomhle moc nevim. Ale nejvic se tesim az na ni budu moct jezdit, az uz bude venku hezky!!!
Naposledy editováno 19.01.2009 10:20:17
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gelová vs. kapalinová
edit: pro doplnění, bavím se o 638 s elektronickým zapálkem a 360 bez úprav na motoru.
Naposledy editováno 19.01.2009 17:39:09