Po dlouhé době mně padl do oka další článek o neovladatelném vozidle se "zaseknutým" plynem a tentokrát mne už donutil k vážnému zamyšlení.
Jde zejména o v článku zmiňovanou věc, že ani brzdy nefungovaly . Vím, že se dost pravděpodobně jednalo o vůz a hydraulickou převodovkou (dobře víme, jak se spousta "amíků" štítí manuální kvaltkysny) a klidně i se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem, kde spínačka jest nahrazena čipovou kartou, ale i tam přece musí být brzdový systém nezávislý na ostatních systémech , nebo tato podmínka snad dnes neplatí?
Tím spíše mé pochybnosti prohloubil jeden z příspěvků v tamější diskusi pod článkem:
Poraďte mě taky, mám auto s elektornickou ruční brzdou, automatickou převodovkou, startuju tlačítkem a brzda při sešlápnutém elektronickém plynu nereaguje.. Jak byste zastavili??
-----------
Většina moderních aut má pod sedadlem řidiče v jeho dosahu takovou plastovou krabičku a do ní stačí kopnout patou. Je v ní uzavírací ventil na přívod paliva do motoru,který reaguje na náraz určité intenzity,ale i na změnu polohy při převrácení auta. Tohle naopak bývá nejčastěji příčinou nemožnosti nastarovat auto,které je jinak v pořádku, jen si řidič neuvědomil, že do tohoto zařízení nechtěně kopl. Následně pak stačí tlačítkem na horní straně krabičky ventil znovu otevřít a vozidlo zase funguje. Jo a pak ještě jedna maličkost. Každé vozidlo je vybaveno příručkou pro řidiče, kde je urřitě popsána možnost a způsob nouzového vypnutí motoru či zastavení vozidla.
(citace jest doslovně kopírována, bez oprav chyb)
Pokud to znamená, že při sešlápnutém plynu jsou brzdy deaktivovány, tak potom snadno může k takové situaci dojít, ale potom by takové vozidlo nemělo vůbec získat homologaci pro provoz .
Spíš mne tedy napadá, zda nejsou informace v článku překrouceny (známe, co dovedou "novináři" na Blbinkách), nebo zda se kluk s čerstvým řidičákem jen nevymlouval a třeba se nesnažil "maskovat" pravý důvod zběsilé jízdy - třeba, že jej začala stíhat policejní hlídka pro porušení pravidel (a spoléhá na to, že v havarovaném autě ani znalci nic nezjistí).
Kor když i dealer značky vozu byl údajně bezradný. ASám mám Accent r. 2007, který už je elektronikou dost prošpikovaný, ale do brzd krom ABS žádná elektronika nezasahuje a je vyloučené , aby jakákoli porucha elektroniky brzdový okruh vyřadila.
A pokud jde o v diskusi zmíněný nárazový odpojovač čerpadla, tak ten sice má už i Punto 1. generace, ale je umístěn vedle sedačky řidiče pod hranou podlahy a rozhodně není možné do něj kopnout, pouze je na vrchu gumová krytka, jejímž stiskem jde rozpojený odpojovač znovu zapnout.
Tož babo raď... opravdu je možné dnes na silnicích potkávat taková "přeelektronizovaná" a tím pádem i potenciálně nebezpečná "PC na kolech", nebo celý případ jest novinářskou kachnou?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Vozidla nepřímo řízená mají dle vyhlášky povolenou rychlost pouze 25km/h.
A u brzd tohle musí platit tuplem. Už v počátcích hydraulických brzd byla spousta řidičů k tomuto nedůvěřivá a podobně stačí si vzpomenout, jak bylo kritizováno, že u T111 byl kompresor poháněn řemenem. Novější typy a ostatní podobné vozy (třeba V3S), už mají kompresor poháněný ozubenými koly od vačky, což jest mnohem spolehlivější.
A je pravda, že všechny podobné případy se jako "náhodou" stávají prakticky jen v USA. V tomto případě bych vážně nejvíc věřil tomu, že si kluk vymýšlel a spoléhá na to, že z havarovaného auta toho znalci moc nepoznají.
Dolík.... píše: jo, jinak k tomu zastavování auto s posilovačem brzd bez motoru. mám 405ku kombíka a zastavit to už tak z 10 kmh chce hodně síly. vůbec si nedovedu představit, že jedu... i když je možné, že to jen o tom, že su zvyklý na úplně jiný záběr brzd... ale zkoušet to nebudu
no ja ti to muzu rict naprosto presne, u renaulta 19 mi odeslo za jizdy dobijeni a zustal jsem vyset. v noci jsem stopl chlapa na lane me tahnul 15km domu.v noci,auto mi nesvitilo,klakson nesel,baterka totalne KO..a to ti reknu z par prudkych kopcu jsem brzdil obema nohama,ocima a vsim co jsem mel,vsi silou na brzde a jak se mi klepaly unavou nohy normalne hnus.nedalo se to poradne ubrzdit..fuj kdyz si na tu jizdu vzpomenu jeste ted--1000bodu pro toho typka co me odtahnul1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
J.M.K. píše: Auto, u kterého stačí jedním tlačítkem spustit motor, nastavit volič kvaltkysny na "D", rozjet se, nabrat rychlost, zapnout cruise control, sundat nohy z pedálů a jen točit volantem, je podle mě nejhorší, co může být, kor na dlouhých a rovných cestách. To pak řidič usne hned.
Prekvapive ani ne (otestovano par tisici kilometry po statech). Mozna to souvisi s tim, ze te rizeni (resp. drzeni volantu) tolik nevycerpava...
Je zajímavé,že se to děje vždycky jen v USA.
- jen v USA zažalují cigaretový koncern,že kuřák z kouření onemocní,že to nevěděl.
- jen v USA žalují McDonaldy a KFC,že tloustnou z jejich jídla,že to není nikdy napsané.
- jen v USA jede blbec v obytném voze a na dálnici odejde od volantu dozadu si vařit kafe a rozseká se.
- jen v USA se zasekávejí plynové pedály a celý svět jim to baští
Naposledy editováno 27.02.2013 22:25:57
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
A cca 5 let zpátky se mi tady zabil kolega, když se navečer vracel od Jihlavy (z nějakého veletrhu). V označené zatáčce usnul, začal vyjíždět do protivky a napral to do protijedoucího náklaďáku. Jel v P405, což zase moc "tichá myš" není, ale monotónní hukot je v tomto ohledu dost nebezpečný. A v té samé zatáčce předloni dostala mikrospánek i bývalka cestou z Kladna do Hradce. naštěstí jsem si všiml toho, že nevnímá, ještě předtím, než začalo auto znatelně vjíždět do protivky, tak jsem to srovnal, v tu chvíli se holka probrala a tvrdila, že o ničem neví... čili opět mikrospánek jako vyšitý. Hned dole v Pravíkově jsem ji přikázal zastavit na zastávce a šla pryč od volantu. Sice jsme tehdy jeli Puntem, které tak jako Accent tiché není, ale holt holka byla ještě vcelku začátečník, tak se tomu nejde divit.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Tahle zprava je podle mne klasicka ticha posta - jelito-mlamoj si neco primyslel neco nekomu rekl, ten si neco primyslel a poslal to jelitu-novinari a jelito-novinar si primyslel zbytek a udelal z toho senzacni zpravu.
Znam ze sve domacnosti jednoho ridice, kteremu zacal jeho pazout v automatu sam od sebe zrychlovat - ale protoze moje zena neni blba, tak hamtla na brzdu, plyn (elektronicky) se vypnul a jediny dusledek byla nahlasena zavada 'engine management fault' v diagnostice.
Potom si prihackovala zpet koberec (ktery o vikendu pred tim luxovala) a zavada se jiz neopakovala.
2 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
Btw soucasti bezpečnostních systému jsou dneska kamery co ti čumi do oči a poznaj mikrospanek a vzbudí te.... Tak trosku jinej level nez auta z osmdesatejch...
Jinak jsem taky toho názoru, že na starším autě se dá líp naučit, ale technologiím se nebráním :) u mě to šlo pěkně postupně Škoda 105, Škoda Favorit, Škoda Felicia, VW Vento a v práci se vším možným novým i starým.
Naposledy editováno 28.02.2013 10:21:13
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
assassin píše: Jmk: me třeba vzduchovy brzdy náklaďáku prijdou jako stejne "vachrlatej" systém jako naky elektronicky "by wire" brzdy.... A ty u náklaďáku ti evidentne nevadi. Jezdil sem kdecim a spojitost s únavou a snadno se ovládajícím/tichým autem sem nezjistil. A pořádným autem který je na daleký cesty stavěny se mi fakt jede lip, samo tím nemyslím něco jako accent.
Btw soucasti bezpečnostních systému jsou dneska kamery co ti čumi do oči a poznaj mikrospanek a vzbudí te.... Tak trosku jinej level nez auta z osmdesatejch...
vzduchovy jsou podle mne lepsi nez kapalinovy - kdyz ti nekde utika vzduch tak to vetsinou docela slusne brzdi dal - kompresor to stiha dofoukat. U kapalinovy vystrikas kapalinu, cucnes si vzduch a okruh je v prdeli.
Kapitola sama pro sebe jsou stary Avie a jejich kapalinove brzdy se vzduchovym "posilovacem" - tam se povedlo nakombinovat vsechny nevyhody obou systemu .
J.M.K. píše: Auto, u kterého stačí jedním tlačítkem spustit motor, nastavit volič kvaltkysny na "D", rozjet se, nabrat rychlost, zapnout cruise control, sundat nohy z pedálů a jen točit volantem, je podle mě nejhorší, co může být, kor na dlouhých a rovných cestách. To pak řidič usne hned.
E-Ryc píše: Prekvapive ani ne (otestovano par tisici kilometry po statech). Mozna to souvisi s tim, ze te rizeni (resp. drzeni volantu) tolik nevycerpava...
tohle budde asi dost individuální, protože já bych zase řekl že překvapivě ano... a taky to mám otestovaný na x tisíc mílích po USA. Cruise control sem po pár dnech radši přestal používat úplně. Ale po celým dni na I-95, I-70 nebo I-5 (a určitě i ostatních interstatech) usneš krásně i bez cruise control.
E: překlep
Naposledy editováno 28.02.2013 11:51:44
Medved píše: vzduchovy jsou podle mne lepsi nez kapalinovy - kdyz ti nekde utika vzduch tak to vetsinou docela slusne brzdi dal - kompresor to stiha dofoukat. U kapalinovy vystrikas kapalinu, cucnes si vzduch a okruh je v prdeli.
Kapitola sama pro sebe jsou stary Avie a jejich kapalinove brzdy se vzduchovym "posilovacem" - tam se povedlo nakombinovat vsechny nevyhody obou systemu .
Jo to ma logiku.
U te avie se toho takhle sešlo víc, spalovací prostor něco mezi komurkou a přímým vstřikem a z obou systému to zkombinovalo nevýhody :)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
assassin píše: Jmk: me třeba vzduchovy brzdy náklaďáku prijdou jako stejne "vachrlatej" systém jako naky elektronicky "by wire" brzdy.... A ty u náklaďáku ti evidentne nevadi. Jezdil sem kdecim a spojitost s únavou a snadno se ovládajícím/tichým autem sem nezjistil. A pořádným autem který je na daleký cesty stavěny se mi fakt jede lip, samo tím nemyslím něco jako accent.
Btw soucasti bezpečnostních systému jsou dneska kamery co ti čumi do oči a poznaj mikrospanek a vzbudí te.... Tak trosku jinej level nez auta z osmdesatejch...
no,samé bezpečnostní systémy, a pak to není řidič,ale jen uživatel auta.Něco se pomrdá,a bez nějakých vyjebaných systémů je lidově řečeno v hajzlu.
tyvoe když tak nadtim přemejšlim tak jízda se škodou se rovná ruský ruletě, prakticky majitelé škodovek jsou závisláci na adrenalínu a to sem si vždycky myslel ,že jsou to vyčichlí dědci z vesnice co jedou na nákup a vono hovno, skákání s padákem je omrzelo tak si koupili škodofku!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
dostal94 píše: no,samé bezpečnostní systémy, a pak to není řidič,ale jen uživatel auta.Něco se pomrdá,a bez nějakých vyjebaných systémů je lidově řečeno v hajzlu.
Hele me je celkem jedno ze jsem uzivatel a ne ridic, kdyz vim ze prijedu do prace v pohode od uzivani a ne unavenej od rizeni a kdyz vim, ze kdyby neco mam i nakou sanci prezit.... Zatim se mi zadnej z vyjebanejch systemu nepojebal.....
Na vikend kdyz se chci projet tak mam jiny auto, ale v tom bych kazdej den 200km travit nechtel....
assassin píše: Hele me je celkem jedno ze jsem uzivatel a ne ridic, kdyz vim ze prijedu do prace v pohode od uzivani a ne unavenej od rizeni a kdyz vim, ze kdyby neco mam i nakou sanci prezit.... Zatim se mi zadnej z vyjebanejch systemu nepojebal.....
Na vikend kdyz se chci projet tak mam jiny auto, ale v tom bych kazdej den 200km travit nechtel....
u nás v práci už byl případ, kdy se insignie v momentu předjíždění prostě vypnula, komplet zhasla
e: takhle vznikaj fámy, je to JPP, teď jsem s ním mluvil a byl to pokles výkonu kvůli závadě na turbu ....
Naposledy editováno 28.02.2013 16:43:55
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
charlie.vtx1800> Moje řeč, kolegoj se s tím samým truckem stalo totéž a ne jednou. Řešili to i s prodejcem, ale nakonec se dobrali toho, že lepší vratný jistič, než nevratná pojistka, kdy byl ještě usel potmě běhat kolem auta s baterkou a měnit pojistku.
Mně se zas jednou povedlo s Lízou zakufrovat tak, že s mi nepovedlo z kopce podřadit a jak mi šlo v prví řade o zpomalení, podvědomě jsem šlápnul klapku a motor samozřejmě zhasnul. Naštěstí jsem měl brzdy nafoukané dost a cesta nebyla moc klikatá, takže řízení dalo utáhnout. Stejně jsem ale musel kvůli nastartování zastavit, jelikož silnice nebyla zas tak rovná, abych si troufl pustit volant, rozpřáhnout ruce a chytit spínačku a ještě v prostřed palubky. Jinak jsem se s ní nědo najezdil a proti brzdám jsem nic neměl, ty fungovaly vždycky v pohodě, vlek nevlek. 6 na to, že občas odcházela těsnění pod válci, to nebyl špatný náklaďák.
Tvůj zážitek je právě jedním z hlavních argumentů, proč všelijaké elektronické "fičury" v autě mám rád jako osinu v pr....
zbyna666> Pružinové válce, které se tlakem uvolňují, byly akorát vzadu na okruhu "ručky", provozní byly tlakovací. Má to ale slabinu v tom, že když chceš táhnout nepojízdné auto, tak musíš buď vlézt s klíčem pod nápravu a válce vnitřním šroubem tručně uvolnit, nebo nějak propojit vzduchový okruh s okruhem vlečného auta.
PEPAFJR> To ne, v tom si nerozumíme. Měl jsem na mysli náhradu všech zrcátek kamerou a displayem. U vnitřního je to jedno, nevadí ani, když díky naložení vozu přes něj vidět není. Ale nahrazovat takto vnější špígle, které jsou nezbytné, je blbost a tohle mám na mysli, že by jen tak neprošlo.
Ale třeba F128, kterou mám doma (1972) původně neměl vnější špígle vůbec, jen vnitřní překlápěcí (dvoupolohový). Proto jsem měl později domontovaný vlevo dodatečný, chycený dvěma šrouby přes třmen kolem přední hrany dveří, takže nebylo třeba vůbec do dveří vrtat. Pravý špígl jsem neměl vůbec nijak mi to nevadilo.
assassin> Avie, to je celkově exot, už jen ten nezaměnitelný zvuk motoru. Kolega o ní říkal, že je to "největší hulič na světě" - když v zimě nastartuješ a necháš chvíli brblat, tak za tu chvíli máš kolem sebe položenou kouřovou clonu. Jinak ty hydraulické brzdy s pneumatickými posilovači, byť dva nezávislé okruhy, jsou také podle mě daleko nešťastnějším řešením, než plně pneumatické.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
J.M.K. píše: zbyna666> Pružinové válce, které se tlakem uvolňují, byly akorát vzadu na okruhu "ručky", provozní byly tlakovací. Má to ale slabinu v tom, že když chceš táhnout nepojízdné auto, tak musíš buď vlézt s klíčem pod nápravu a válce vnitřním šroubem tručně uvolnit, nebo nějak propojit vzduchový okruh s okruhem vlečného auta.
Tohle mají i úplně nová Volva. Jako provozní brzdy. 60 otáček na odbrždění, pokud nejde vzduch.
a další úžasná věc byla karta co používá renault ..děti od kmarada si myslely že se tam hažou drobásky tak šup do díry 10kč ..a karta tam nešla bez nářadí bez všeho...sranda na parkovišti
marekparek> Ty mikrospínače v zámcích jsou pověstné, už jsem takových případů viděl nejméně 10 na vlastní oči. Sice naštěstí žádnou "koncernovku" nemám, ale vždycky, když musím vystoupit z auta se spuštěným motorem, (třeba jdu otevřít, nebo zavřít vrata), tak dveře jen přivřu a vůbec je nezacvakávám.
A nezapomenu, jak jsme jednou ještě coby učedníci se spolužákem na parkovišti "háčkovali" Š120, jelikož mladá holčina měla v autě dvouletého haranta, šla k parkomatu pro lístek a než se vrátila, děcko se v autě zamklo, klíče uvnitř a s běžícím motorem. Podobně nebylo zrovna málo případů, kdy se takto v autě zamkl pes. Tam to ale nepochopím - v těchto případěch v tom vidím jasnou nezodpovědnost řidiče, že vůbec takové riziko dopustí. Pokud takto z auta vystupuju, zásadně beru klíče s sebou.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
edit: ten znamy pripad Toyoty s plynovym pedalem ktery zpusobil masivni recall, neni primo aplikovatelne na Hyundai, protoze ten nikdy nepouzival stejny princip ani dodavatele pedalu ci sensoru (CTS). Pokud je to s tim pedalem pravda, jedna se o novou vec.
Naposledy editováno 28.02.2013 23:04:33