globalmoto_kveten





Téma: Soutěžácká Jawa Rotax
 
28.1.2009 v 20:28
Pamatujete někdo tyhle pětistovkový soutěžácky Jawky?S bráchou jsme na nich závodili někdy v 88 roce,...ještě za totáče.Měli jsme je tenkrát od Svazarmu.Tenkrát jich jezdilo na závodech poměrně dost,..těch Rotaxů jen pár. Neví někdo, jestli by se dala taková motorka-dnes už veterán,...buď ten 4T Jawa Rotax, nebo 2T "Tramvaj" sehnat?Moc jsem toho na netu nenašel,...ani informací.Ještě bych v útrobách garáže a sklepa u rodičů našel asi dost náhradních dílů z té doby a z těch motorek, co jsme tenkrát Svazarmu nevrátili.Chtěl bych tuto Jawku sehnat a z nostalgie jí dát do nějakého slušného a prezentačního stavu,...a jezdit na ní .Neměl by nekdo nějaké informace?...že by tohoto dnes už veterána někdo prodával-ne jako hromadu šrotu, to moc nedoufám. Ale kdyby někdo o něčem věděl,...byl bych vděčný.

Jawa Rotax
Jawa 500 "Tramvaj"




1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

5.11.2009 v 13:50 | Nahoru | #61
Zdenalbenal> Ještě v roce 2002 u nás na ISDE jel Pepa Macháček na Jawě 250 ,ale asi nedojel..

1 reakcí na tento příspěvek Soutěžácká Jawa Rotax

5.11.2009 v 19:08 | Nahoru | #62
No on jel dokonce na Jawě 500ccm(2T).

Nevíte kolik by stála takováto 500ccm(2T/4T)?Nikde jsem nic nenašel,že by někdo prodával.

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

5.11.2009 v 19:27 | Nahoru | #63
fafejta> tipnul bych si že tak od 20 do 200 tisíc
podle stavu

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

5.11.2009 v 20:07 | Nahoru | #64

KTM96>Zdenalbenal> Ještě v roce 2002 u nás na ISDE jel Pepa Macháček na Jawě 250 ,ale asi nedojel..

Jel, vypadl třetí den a byla to upravená Jawa, původně z 90 let měla ale, nově udělaný zadní centrální tlumič a motor byl jiný něco přes 360 ccm.

1 reakcí na tento příspěvek Soutěžácká Jawa Rotax

5.11.2009 v 20:09 | Nahoru | #65
No právě,že ani za tich 200 tis. Kč jsem na ni nikde nenarazil.Bude jich asi hodně moc poskrovnu a ta cena asi bude větší jak 200.
Docela rád bych sehnal kontakt ,tedy jestli ještě žije, na toho pana Kvěcha,který to prý tomu Macháčkovi stavěl na to 6D v roce 2002,jestli by byl schopen dát něco "pětistovkovýho" dohromady.Kontaktoval jsem i pana Čunderlíka,ale bohužel teď nic na prodej nemá.Dost náročný něco sehnat.

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

5.11.2009 v 20:37 | Nahoru | #66

fafejta>No právě,že ani za tich 200 tis. Kč jsem na ni nikde nenarazil.Bude jich asi hodně moc poskrovnu a ta cena asi bude větší jak 200.
Docela rád bych sehnal kontakt ,tedy jestli ještě žije, na toho pana Kvěcha,který to prý tomu Macháčkovi stavěl na to 6D v roce 2002,jestli by byl schopen dát něco "pětistovkovýho" dohromady.Kontaktoval jsem i pana Čunderlíka,ale bohužel teď nic na prodej nemá.Dost náročný něco sehnat.

Teď jsem si vzpomněl, že ta Jawa, co dělal pan Kvěch ty úpravy, v roce 2002 byla ze sbírky pana Žižky.

Soutěžácká Jawa Rotax

5.11.2009 v 22:48 | Nahoru | #67
Něco jsem zaslech ,že někdo z okoli Jablonce po převratu vykoupil za levno dily na tyhle soutěžní Jawy. Nakonec z nich postavil cely motorky a prodává je. Nevi někdo o tom něco?

Naposledy editováno 05.11.2009 22:48:54

Soutěžácká Jawa Rotax

6.11.2009 v 18:41 | Nahoru | #68
O Macháčkovi vím, držel sem mu palce...
Venca K. a jeho tatík v tom pazoury měli .
Sem ale spíš myslel na poslední motorky, které 6D dojely.
Jízdními vlastnostmi byl na tom vzduch proti vodě líp, měl výhodněji těžiště...a tak. Bohužel by neprošel hlukem, už v roce 91 to bylo o fous.
No a ta poloha těžiště má třeba vliv na průjezd rychlou zatáčkou, že to tak nekrade volant. Na druhé straně se třeba nedá jet s defektem na předku...a i foukat se to musí víc, aby nezalézaly špunty, pak to zas de moc do ruk...každá mince má dvě strany...
Jinak Jawy, ČZ, MZ... a lidi kolem nich budou zjara zřejmě opět na Kavčáku .
Jawa měla pro třídu 500 lehce převrtanou 250ku (280ccm?). Ono se s tím už víc nedá dělat, pak vyjde moc velký podčverec a pak to má dáno do vínku ne moc košér charakteristiku. Jawa 250 měla vrtání 70mm a zdvih 64, Honda CR 250 má díru 66 a zdvih tuším 72 - rozměry motoru jak Pérák . Ta když se o facku vrtne, už je z toho půllitr a hrnek eště podčverec není.

Naposledy editováno 06.11.2009 19:03:34

2 reakcí na tento příspěvek Soutěžácká Jawa Rotax

7.11.2009 v 23:09 | Nahoru | #69
Tak teď tomu teda moc nerozumim.Co jsem viděl fotky na stránkách Josefa Macháčka měl na stroji Jawa v 6D v Jablonci napsáno 500,lze tedy z toho usuzovat to,že takto označené motocykly nebyly v podstatě motory s objemem 500ccm?
Ta "tramvaj" 500ccm (2T) co je tady na fotce pod tím rotaxem 560ccm teda vlastně není pětistovka?
Předem děkuji za vysvětlení,zřejmě žiji v nějaké iluzi.
A na čem vlastně jezdil Stanislav Zloch startující ve třídě +500,myslím na jakém objemu motoru té Jawy.Děkuji.

Naposledy editováno 07.11.2009 23:38:27

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 08:45 | Nahoru | #70
fafejta> jo, žiješ v iluzi
plnoobjemová pětistovka je v enduru akorát na obtíž, nevýhody převládají
proto se dělaly radši s výrazně menším objemem

ta +500 byla tuším 511ccm a nedalo se s tím jezdit
bylo to jen kvůli obsazení třídy do 750ccm/2T, kterou vymyslel nespíš nějaký magor z FIM co na motorce v životě neseděl
však to taky za chvíli zrušili

Naposledy editováno 08.11.2009 08:47:42

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 08:53 | Nahoru | #71
fafejta> tak ve tride do 500 ccm jezdilo malo ryzych pullitru. Jawa ho samozrejme udelala,ale asi se s tim nedalo jezdit

Casty obsah do 500 ccm bylo 360 (vrtani 80 zdvih 72) a nebo 380 (vrtani 82 zdvih 72)jak u CZ tak u Jawy. Jawa dela i 400cmm a i 420 ccm.

Napr Paul Fredrichs jezdil 400ccm a mozna i vic( misto 380 ccm,vrtani 82 zdvih 72) a v podstate bylo malo soferu,co ty kone(a hlavne ten divoky prubeh) v tom archaickym podvozku(vredu zdvih komlem 200mm) dokazalo podrzet pod plynem celych 40 min(jedna MX rozjizdka).

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 08:58 | Nahoru | #72
Vana666> ty si me predbehl

bylo to nesmyslne. Dat takovej objem do symetraku. Jezdil jsi nekdy s tou plnoobjemovou Jawou? Kamos ma doma plnoobjemvou KTM 500 z cca 1975 a rikal,ze to jede jako krava.
No vsak neco takoveho Jezdil pro KTM Mojsejev.

Ja jsem si taky do na 360 dal mensi karburator,aby to nebylo tak poplasene

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 09:33 | Nahoru | #73

spalovac>Vana666> ty si me predbehl

bylo to nesmyslne. Dat takovej objem do symetraku. Jezdil jsi nekdy s tou plnoobjemovou Jawou? Kamos ma doma plnoobjemvou KTM 500 z cca 1975 a rikal,ze to jede jako krava.
No vsak neco takoveho Jezdil pro KTM Mojsejev.

Ja jsem si taky do na 360 dal mensi karburator,aby to nebylo tak poplasene


Tak ,tak já to udělal na 380...to se fakt nedalo.....
Jinak tramvaj tady byla pěkná za 150 tkč na motoinzerci,není to tak dávno (cca kolem prázdnin)...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 09:35 | Nahoru | #74
spalovac> s jawou 500 jsem nejezdil (dokonce s žádnou soutěžní , měl jsem kdysi enduro ČZ250 udělanou z krosové motorky)
ale jel jsem na plnoobjemové KTM 540, už jsem to tady psal
taky totálně nesmyslná motorka

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 09:41 | Nahoru | #75
Vana666> jo jo to uz jsi tu psal,ze jsi mel 250 s tezkou klikou a ze to vubec nejelo spatne

Skoda ze jsi nemel Jawu. To byla opravdu povedena motorka.

o ty KTM 540 sem to necetl. Kde to je?

edit: tak uz jsem to nasel. Rikas 76 PS na zadnim kole To musel byt opravdu plnokrevny masakr

Naposledy editováno 08.11.2009 09:47:33

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 09:52 | Nahoru | #76
rupair> Mozna casem tam nejaky konik pridam,ale v podstate spis s tim bojuju,tak si myslim,ze to v teto kombinaci jeste dlouho zustane.
Je potreba napilovat techniku,fyzicku a poladit podvozek. V teto fazi je pro me otazka maximalniho vykonu zcela zbytecna

Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 10:07 | Nahoru | #77
Koukám na to a jawa má příznívců snad ještě víc než, když se na nich jezdilo .Akorát hned na začátku jak je fotka pod tím rotaxem, tak to není tramvaj, ale bi-trak. Měl jsem 360 sadílka v tramvaj rámu, což se tenkrát dost často dělalo ne ofociálně, enduro motorky nebyly a kdo chtěl lepší předělával starou. A pak 360 bi traka a dnes na ně vzpomínám s nostalgií, protože to byly úplně jiný závody. Hromadně obsazený pole ve všech třídách a těžký tratě. Měl jsem to štěstí svézt se i na vodě 1989 320, co pak byla prodaná právě Kvěchoj. Měl ji známej a před ním Richard Číla Z JBC. V tý době jsme si jich takhle nevážili protože, když se člověk svezl na stejně starý ktm tak to bylo nebe a dudy a na jawu už se mu nechtělo. Jízdní vlastnosti a průběh s výkonem nesrovnatelný.Dneska, ale už po těhle motorkách šílí spousta lidí, že se ceny vyšplhaly do úplně nehoráznejch výšek.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 14:50 | Nahoru | #78
spalovac> Na motor ti to jede jako kráva už teď, jestli k tomu doladíš podvozek tak to bude moc zajímavý.

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 17:31 | Nahoru | #79
Michal #5> klidne ti par koni dam me urcite chybet nebudou

3 reakcí na tento příspěvek Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 17:31 | Nahoru | #80
Prosim Vás,mohl bych se zeptat :
1.čím byla specifická "tramvaj" a jakých letech se vyráběla
2.bitrak bylo označení značící co vlastně a v jakých letech se vyráběl
3.dalo by se nějak shrnout v čem jsou motorky pro enduro a motocross jiné,když opomeneme ,že enduro maj lampičku,mám namysli jestli je třeba rozvor,úpravy rámu,těžiště,velikost řídítek atd. jiné

Předem moc děkuji za vysvětlení,jsem v tomto laik.Děkuji.

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 17:47 | Nahoru | #81
fafejta>
1,proti Sadilkovi az na motor to byla jina motorka...tlumeni z CZ 513,jina nadrz,vyfuk,ram,kola, a pod. Delala se kolem roku 1980. Mozna tam byla i nejaka modifikace na valci,ale koncepcne to byl porad motor z Banana,Trubky,Sadilka.
Malem bych zapomnel...melo to sest kvaltu , osa kyvky sla skrz motor

2,bitrak se rika proto, protoze v dobe jeho vzniku nebyli v CSSR pro "seriovou vyrobu" k mani centraly, tak to JAWA vyresila po svem a misto centralu dala dva tlumice vedle sebe

dalo...v podstate to je jina motorka

Naposledy editováno 08.11.2009 17:50:59

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 18:01 | Nahoru | #82
fafejta> jiná charakteristika motoru, převodovky, pérování, většinou i jiné zadní kolo

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 20:13 | Nahoru | #83
fafejta> První tramvaj byla na 6D 1979 a poslední na 6D 1984, to platí o speciálech pro vrcholový sport, pro svazarm jawa vyráběly o několik let starší modely a ne vždy uspořádaně, takže to nemůžu říct přesně, ale i tak jsem viděl nejmladší tramvaj z roku 1985, to že používala tlumení z ČZ platí pro svazarm modely, jinak se používaly vepředu marzocchi a vzadu sachs, bilstein.Karburátor bing, série Jikov. Motor měl se sadílkem shodný pouze karter a to jen při pohledu zvenčí. Byla tam menší klika, sání klapkou (v roce 1981 s posuvným šoupětem 250), pak opět klapka. Modely pro sérii bez klapky. Jawa 125 od roku 1983 vodou chlazená, sání šoupětem.. Pro tramvaje je na první pohled typická plastová sekera pod sedlem, zadní čísla byla na blatníku a od sádi jiný rám, řetěz běžel na rozdíl od sádi uvnitř rámu.Série klasické zapalko zbytek bezkontakt motoplat.
2. bi trak připraven na sezonu 1985, vzadu konečně centrální pérování, ale protože soudruzi neměli moc peněz a na pořádnou jednotku nebylo, tak to podle vzoru MZ vyřešili dvěmi centrálně uloženými jednotkami Bilstein.Obhajovali to také tím, že při poruše jednoho tlumiče může pracovat dál druhý a motorka stále maká, ale to se ukázalo jako blbost. Jeden tlumič pouze u 125 a to KYB.V roce 1986 250 a 500 také vodou chlazený, centrál opět dvěmi jednotkami proto Bi-trak(Podle kawasaki, která má systém uložení zadního tlumiče nazvaný uni-trak). V roce 1987 již podvozek jednou tlumící jednotkou WP. Klasický bi-trak, vzduchem chlazený, vyráběla jawa pro svazarm až do roku 1990.
3. v tý době byl rozdíl mezi mx a soutěžní motorkou větší, jawa byla označovaná za představitele klasické soutěžní motorky, kde byla upřednostěna robustnost a trvanlivost před lehkou hmotností a vyšším výkonem. Ke konci éry to bylo tak, že konkurence byla lehká, rychlá a trvanlivá a jawě ujížděl čas...

Naposledy editováno 08.11.2009 22:03:16

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 20:47 | Nahoru | #84

kozivak>..Byla tam menší klika, sání klapkou (v roce 1982 koutoučovým šoupětem 250)...


to šoupátko bylo tuším posuvné
a v enduru se neosvědčilo tak ten motor upravili pro trial

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 21:39 | Nahoru | #85
kozivak> Moc Ti děkuji,je dobře,že se tu najde takto fundovaný odborník,který tuto dobu zažil a poznal přímo,prostě paráda ,že tu jseš.
Mohl bych se tě prosímtě ještě zeptat:
1.jak to bylo s těmi "pětistovkami",tedy jestli jezdily jen 360/380 nebo i nějaká objemově čistá pětistovka(500ccm 2T),v letech 1983-1989,psal si tuším o nějaké vodou chlazené.
2.v jakém roce vlastně byly v 6D nasazeny Jawa rotax 4T/560ccm
Moc Ti předem děkuji,dost zajímavé informace tu poskytuješ.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 22:02 | Nahoru | #86
fafejta> žádnej odborník nejsem, byl jsem mladej zobák, objížděl s kámošem soutěže na kole a žral Posledního, Kotrbu a tehdy vychazející hvězdu Katriňáka na rotaxu.Okolo na vsi pak byli závodníci, který jezdili MČR a PČR a sedlali co jinýho než jawu. Pak jsem začal sám v přeboru na ČZ, na jawách a potom na cizích, ale jawy mě prostě svým způsobem oslovily.
Jinak jak píše Vana 666, ten motor z 250 se použil na trial a dál už ne, akorát jsem se sekl v roce byla to totiž 1981 6D na ostrově Elba.
1. Jezdily se 360 a 380, byly i 400 a 420, ale to na počátku 70. let kdy jawa dělala ještě motokrosy a tam byla 420 hotová štika. Pak se tyhle válce objevily i na endurech, ale co já vím na 6d se nepoužívaly.V 1983 byla 6D ve Walesu v GB a tam byla 500 s objemem 393, pak 1984 360, 1985 380, Tyhle dva objemy se hodně střídaly, vodníky se pak už dělaly s menším 320 a 340. A začaly se dělat pro tuto třídu v 1986. bylo jich hodně málo a kdo ho má, má dobře uložený prachy. Bordel v tom dělají ty série pro svazarm a vlastně každá jawa je svým způsobem originální.
2. První rotax 560 byl poprvé nasazen na 6d 1983, měl rám vycházející z tramvaje s dvoumi postraně uloženými jednotkami, takže žádnej centrál, ten přišel až v roce 1986, kdy na něm udělal Josef Chovančík titul mistra evropy. Byl i malej 350 toho jel v roce 1989 Otakar Kotrba, ale o jiných 350 ani nevím. Jinak jestli tě to zajímá, tak výborným zdrojem informací je svět motorů. Tehdy ještě za něco stál a každý rok uveřejňoval data s fotkami jaw pro 6d spolu s reportážemi ze soutěží. O tom se ti dnes může jen zdát.

1 reakcí na tento příspěvek Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 22:49 | Nahoru | #87
Ano,zajímá mě to docela dost a rád bych si nějaký exkluzivní kousek "pětistovkovýho" ražení koupil,nejlépe tu 560 4T.Ale budu si muset počkat,protože toho je opravdu dost málo.
Jo svět motorů byl kvalitní zdroj informací ještě s časopisem "motor" ten byl sice trochu dražší,ale perfektní čtivo na tu dobu.Akorád nevím,kde tydle starý časopisy sehnat,v tom vidím docela zásadní problém.Rád bych se dozvěděl nějaký tech. údaje typu kompresní poměr,výkon,vrtání ,zdvih,rpm, váhy atd.Také si tu dobu pamatuji jako "smrad" co za tím jezdil na kole a nějak mě to ve stáří více a více oslovuje.Doprdele,že už neexistuje Svazarm,to bych se snad i dal do strany abych mohl být při tom.
Ale ještě jednou velké díky za tebou poskytnuté kvalitní a seriozní informace.Na netu se to už blbě hledá,je toho nějak poskrovnu.Tak ještě jednou děkuji.

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 23:14 | Nahoru | #88
kozivak> nemáš odkazy kde stáhnout ty staré Světy motorů ?

já teda hodně věcí našel tady
jawagallery

světy motorů, pulikace o historii jaw včetně soutěžních, je tam toho dost:
např.
Kniha Motocykly Jawa - Sedmdesátiletá historie (Miroslav Gomola)
Kniha Půl století práce a úspěchu Jawa (Pavel Novotný, n.p. Jawa)
Jawa v dobovém Světě Motorů (70.-80.léta)

atd ...

Naposledy editováno 08.11.2009 23:16:50

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 23:20 | Nahoru | #89
fafejta, vana 666: na internetu jsem toho bohužel moc nenašel, ale světy motoru mám doma už od roku 1954, bohužel ne komplet, ale jse schopnej z toho údaje dodat v týdnu, teď nejsem doma, a z něčeho mám pouze výstřižky, který jse si lepil do sešitu, ale takový věci jako váhy, vrtání, hmotnost tam jsou. Dokonce i Test motorky Stodůlky přímo po 6D 77. Uvidím jak se s tím poperu protože nejsem žádnej hacker

(reakce na) Soutěžácká Jawa Rotax

8.11.2009 v 23:24 | Nahoru | #90

kozivak>... Dokonce i Test motorky Stodůlky přímo po 6D 77. Uvidím jak se s tím poperu protože nejsem žádnej hacker


tohle najdeš v mém odkazu taky

dokonce pamatuju když jsem si ten SM koupil jako čerstvý výtisk !
je to už pár let
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist