globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak brzdit u choppera a cruisera?
 
19.1.2012 v 19:45
Dobrý den všichni. Dovolím si požádat o radu zkušenější. Ač patřím mezi "Husákovy děti", jsem začátečník,mám od podzimu čerstvý řidičák na mašinu,svou první Mášu v garáži a čekání na svoji první kompletní sezónu si krátím studiem a učením správné techniky jízdy apod. na tomto fóru, v literatuře, na celém Netu (aby zároveň nebyla poslední). Pořád hledám rozřešení, jak vlastně brzdit. Dříve hojně tradovaný názor brzdit oběma, se v současnosti víceméně ustálil na převážném používání přední brzdy, u krizového brzdění jen přední brzdy současně s vymáčknutím spojky (rady Josefa "Sršně" Šilera, současných škol jízdy, Keith Code - A Twist of he wrist II,...). Většinou se však mluví v této souvislosti o sportovních a cestovních moto. Nejsem si však jist, zda to stejné platí i o kategorie chopper a cruiser, která je celkově (váha, konstrukce a účinnost brzd, styl jízdy...) o něčem jiném. Řada z těchto motorek má vzadu buben - viz. můj Intruder M800 (VZ800) model 2005. Někde jsem zaslechnul, že k výše uvedenému se u této kategorie doporučuje sice stále dominantní použití přední brzdy, avšak s lehkou dopomocí zadní. Tak nevím. Díky.

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 11:33 | Nahoru | #61

Dovi píše:  Hlavně si pak při těch zažitých reflexech nepoplést zadní brzdu bicyklu s přední brzdou motorky - jsou na řídítkách na stejné (pravé) páčce...  



Proto si lidé co jezdí hodně na motorce i na kole brzdy na kole prohodí, aby měli přední na pravé ruce . Já si je prohodil po tom, co jsem po vícedenním výletu na mašině sedl na kolo a při brždění sem si "vymáčkl spojku", a už sem se letěl přes řidítka

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 11:35 | Nahoru | #62

drhusak píše: PetrXX>
s tym bikom so to myslel: ze je to dobry zaklad a ked niekto nevie pouzivat prednu brzdu na bicykli tak by nemal sadat ani na motorku. Uz sa mi vela krat pomohli zauzivane reflexy z biku.



Reflexy z kola jsou ti možná dobrý na krosce, ale na cruiseru sou ti celkem k prdu (vlastní zkušenost)

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 11:41 | Nahoru | #63
A konečně k dotazu. Cruisery hodně brzdí motorem, pro mírné dobržďování (dojezd kolony, zpomalování při nájezdu do vesnice) používám hlavně motor v kombinaci s jakoukoliv brzdou. Při prudším brždění se opět vyplatí motor, potom jako první mírně použít zadní brzdu aby se ti ponořil zadek motorky a pak následuje dobrždění především přední brzdou (chce si to trochu vyzkoušet). Vlastně se dá souhlasit s tvou poslední větou - u této kategorie se doporučuje sice stále dominantní použití přední brzdy, avšak s lehkou dopomocí zadní - AMEN

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 11:46 | Nahoru | #64
Zdravím, hezký vláknoZa mě.....zkusit co motorka dovolí a pak podle citu...někdy brzdím zadkem, někdy ne. Je ale jasné, že zadní kolo jde při malém brzdném účinku brzo do smyku, protože dopředná energie je díky umístění těžiště a celkové konstrukci chopperu/cruiseru téměř vždy větší než síla potřebná k utržení gumy od asfaltu. Ale i to málo se někdy hodí....důležitý je předvídat a pokud nemáš zkušenosti rozhodně dříve je lépe. Časem se Ti bezpečná hranice bude posouvat

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 12:02 | Nahoru | #65
Teorie a poznatky druhých jsou bezva, ale vlastní zkušenosti a zžití se s motorkou ti nic nenahradí. Jde to pomalu ale jistě poznávej ji v klidu a s jistotou. Uspěchnost se nevypláci...tak hodně štěstí

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 12:22 | Nahoru | #66
Půl života jsem jezdil na Jawe 500 OHC, kyvce postavene ve Strašnicích Láďou Štajnerem (neplést s tím co postavil p. Chalupník před dvěma roky). Vpředu i vzadu to mělo dvouklíč nbuben 250 mm.
Nikdy nebyl problém s kousáním brzd. pamatuju, že kdysi učili v autoškole (před 40 lety), že na motorce se brzdí výhradně zadní. Přední že je na nouzovky.

Teprve když jsem začal závodit, naučil jsem se používat přední......

Ten půllitr byla 2xOHC se dvěma karburacema 50 kobylek na zadním kole!

Naposledy editováno 20.01.2012 12:24:30

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 13:09 | Nahoru | #67

Dovi píše:  

U motorky s kardanem se jedná pouze o koncový (90 stupňový) převod, a to měl jistě Yper na mysli, když to v rychlosti nazval slangově diferákem...

Žádný diferenciál (v přesném významu toho slova) samozřejmě na jednostopém vozidle nenajdete.
 



Ano a děkuji Tobě i "Zdendovi" za dodatečné upřesnění toho co jsem myslel slangově. Je to skutečně jen 90°převod z podélné osy motky na osu kola.
Nevím proč to tak používám, když to vlastně diferák v pravém slova smyslu není, protože nerozděluje sílu na 2 kola a nemá ani ty "planety". Snad jen že tak vypadá na první pohled.
Sorry všem, kteří to nepochopili hned

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 13:23 | Nahoru | #68
Brzdy jsou pro sráče

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 13:30 | Nahoru | #69
Díky moc všem za rady a názory a těším se na další. Hlavně z jara někde bezpečně začnu zkoušet vlastnosti a chování mé konkrétní motorky. Jinak jsem si dovolil mailem osobně oslovit jmenovaného profesionála Pepu "Sršně" Šilera a musím smeknout, protože hned druhý den mi ochotně a slušně odpověděl. Zde uvádím to nejpodstatnější z jeho odpovědi:
"...Odpověď na tvoji otázku je > jednoduchá - jízda na jakémkoliv choperu je velice specifická - rozložení váhy > těchto strojů je úplně jiné - většina je na zadním kole - tudíž používání brzd > by mělo probíhat striktně 50% /50%!!
Při větším tlaku na přední brzdu jo > dost velká možnost ztráty adheze na předku a pádu!
Zajeť si hned z jara > někam na letiště a trénuj brždění, moc ti to pomůže!! ..."

Včera jsem kromě toho našel v nějakém časopise názor na brždění instruktora moto školy z Mosteckého okruhu, který uváděl, že na běžné moto je přibližný pomě zapojení brzd cca 95% přední a 5% zadní, u moto typu chopper a cruiser cca 80% P a 20% Z.

Závěr pro mě osobně je, že zadní brzdy u choppera a cruisera používat určitě víc než u jiných motorek. Poměr kolik je záležitostí individuální motorky a třeba to vyzkoušet. Bude to někde v rozsahu 20-50%. Budu zkoušet.

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 14:10 | Nahoru | #70
Na naší motorce jde přední kolo po
prudším brždění do smyku. Takže spíše zadní ... ta ale taky moc nebrzdí ...

Naposledy editováno 20.01.2012 14:10:49

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 15:13 | Nahoru | #71

_zdenda_ píše: jak přesně mačkat? 20 a 80% je přibližný poměr brzdného účinku když brzdíš oběma brzdama naplno (=skoro na hranici smyku)

To bylo myšleno ve srandě

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 15:26 | Nahoru | #72
Brzdim jenom předkem a vo zadek se nestarám ...jenom v průseru!!.. Prej to maj ty klucí šikmovoký nějak vošéfovaný a říkaj tomu dual CBS

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 17:21 | Nahoru | #73
zahadnytajemny>
mohl jsi napsat co jsi koupil za motorku ?

já se narodil za ludvíka a prožil celýho gustáva, motorkařil s jawama,
předminulý rok jsem si koupil magnu a řešil stejný blbosti jak ty,

na jaře jsem sedl na magnu a zjistil že to není jen tak, po desti km jízdy jsem se dostal na kruháč a neuměl odbočit tak jsem jel ještě jedno kolo, za 3OO km vše OK pak manželka trochu stres nebo strach a odpovědnost cca 2OO km, no a pak už jen pohoda, jezdím na pohodu, žádná divočina, nějaké brzdění v procentách to vůbec neřeším,

co se týče ztráta adheze tak když prší, ale to si dávám fora, nebo na jaře je někde neumetený posyp, ten vidím,

je to o tom se osvobodit od řazení a brzdění, spíš si užívat jízdy a okolí

dávej si jen majzla, nikomu nevěř mrtvých motorkářů je kolem silnic mnoho miloš

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 17:46 | Nahoru | #74
co se doptáváš na různé chrániče a vymoženosti tak co kolem sebe vidím je lepší jezdit s majzlem,
že by mě dal někdo přednost stím nepočítám a nic neriskuji, pokud mám někoho za prdelí tak se ho zbavím,

pokud se podívám kolem co znám starší motorkáře po padesáti , tak jsou dva na hřbitově nedostali přednost v jízdě, další měli vážné úrazy z přednosti a jízda v jízdnch pruzích, havárka z blbosti s dobrým koncem, no a pak pád motorky za moc peněz, nezvládnutí parkovacího manévru,
jinak jezdíme OK

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 19:08 | Nahoru | #75
Zvlastní skušenosti musím říct že u této motorky je lepší brzdit jenom předkem.Protože když jsem používal ojediněle zadní tak to šlo hned do smyku.Ale hlavně to chce zkoušet a zkoušet.Tak ať se daří

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 19:14 | Nahoru | #76

_zdenda_ píše: jak přesně mačkat? 20 a 80% je přibližný poměr brzdného účinku když brzdíš oběma brzdama naplno (=skoro na hranici smyku)



Rad bych se dozvedel, jak byla ta procenta stanovena?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 19:56 | Nahoru | #77
Dawe02> Hodnoty jsem přejal z komentáře nademnou, nejsem tedy jejím autorem (a v rámci nezesložiťování diskuze jsem to nepitval )

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 20:07 | Nahoru | #78

_zdenda_ píše: Dawe02> Hodnoty jsem přejal z komentáře nademnou, nejsem tedy jejím autorem (a v rámci nezesložiťování diskuze jsem to nepitval )

ahoj , jinak jak jsem již psal kažý a každá motka brzdí trochu jinak , tak že to chce cvik

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 20:07 | Nahoru | #79
Dlouho jsem jezdil 1100 Virago a 1100 DragStara. Při běžné cestovní rychlosti stačí brzdit motorem a dobržďovat zadní společně s podřazováním. Při vyšší rychlosti brzdit motorem společně s 1nohou 2rukou. Do zastavení někdo přední někdo nohou. Každému dle chuti a schopností.

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 20:52 | Nahoru | #80
pro felixxxe: Jak už jsem psal v otázce mám Suzuki Intruder M800 (VZ800), rok výroby 2005.

Jak brzdit u choppera a cruisera?

20.1.2012 v 21:51 | Nahoru | #81
Na XVS 1300 brzdím s předstihem motorem, jemné dobržďování přední, protože jsem línej zvednout špičku nohy z plotny na pedál intenzivní brzdění, krizové brzdění obě až na hranici smyku.

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

21.1.2012 v 11:23 | Nahoru | #82
zahadnytajemny> jo já už si četl tvé příspěvky, v které části brna bydlíš?

máš pohodovou snadno ovladatelnou motorku, přidáváš ubíráš překopáváš kvalty, nejedná se o motorku abys kalil a pak hamoval 8O na 2O no a nejsi kalosek abys čuměl na tachec co se z toho dá vyrazit,

kolem brna je spoustu krásných klidných míst kde si všechno omakáš a zažiješ nejlépe sám,
já jezdím nejvíc sám, oblečení na ostro, jak je kosa nejezdím, mám rád slovenské karpaty, minimální provoz a čas jako by se zastavil,
vlastní život si pomalu přehodnocuji a ušetřený čas předělávám ve prospěch motorky a čtyřkolky

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

21.1.2012 v 11:28 | Nahoru | #83
_zdenda_> rozumim. Takze to 20/80% rozdeleni par lidi proklamuje, ale vlastne se ani nevi kde se vzalo. Neni to nahodou v Bibli?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

21.1.2012 v 11:30 | Nahoru | #84
Dawe02> neni to nahodou ucinnost brzd?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

21.1.2012 v 11:38 | Nahoru | #85
WHTRDR> ucinnost v jakem slova smyslu?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

21.1.2012 v 11:39 | Nahoru | #86

Dawe02 píše: _zdenda_> rozumim. Takze to 20/80% rozdeleni par lidi proklamuje, ale vlastne se ani nevi kde se vzalo. Neni to nahodou v Bibli?



Jestli chceš rejt, tak si najdi někoho jiného. Pokud si to chceš spočítat/změřit abys měl konkrétní čísla, tak ti v tom určitě nikdo z nás bránit nebude. Dokonce ti rád pomohu a jestli chceš tak ti mohu pujčit motorku abys mohl měřit na konkrétním případě (jen při empirických testech nesmíš mašinu položit ).

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

21.1.2012 v 11:40 | Nahoru | #87
Dawe02> no jako ze predni zpomaluje motorku 4x vic nez zadni

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

21.1.2012 v 11:47 | Nahoru | #88
_zdenda_> nereju, jen mi to pripada zvlastni ze mnoho lidi papouskuje neco o cem vlastne nevi jak vzniklo.

WHTRDR> nene uz jen z toho duvodu, ze ta 'ucinnost' pokud to tak chces nazvat, je promenna mnoha tzv. stavovych velicin (napr. zrychleni).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

21.1.2012 v 11:50 | Nahoru | #89
Dawe02> no a jak bys to chtel nazyvat jinak brzda slouzi zpomaleni cili to jak moc zpomaluje je ucinnost

jinak jestli ty procenta maj znamenat tlak jakej mas vyvinout na packu predni a zadni brzdy tak to je dost ujety ne?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

21.1.2012 v 11:57 | Nahoru | #90
WHTRDR> v poradku, jen je dulezite mit definici. Problem je ze v tve definici ,pokud budeme brzdit jen zadni brzdou, bude jeji ucinnost 100%, at jiz brzdime zlehka nebo razantne.
Pokud pridame jen trochu predni, klesne 'ucinnost' zadni a zaroven klesne jeji maximalni mozna ucinnost (jednoduse 'odlehcis zadni kolo').
Pro lepsi popus se obvykle v tomto typu simulaci pouziva tzv. faktor nasyceni, ktery popisuje razanci pouzivani vuci maximalnimu efektu v dane situaci(stavu).
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist