Objednáte si v zboží z e-shopu a svůj nákup si rozmyslíte? Chcete objednávku změnit nebo zrušit? Nemělo by být, pokud nebylo zboží ještě expedováno, nic jednoduššího - napíšete nebo zavoláte prodejci a vysvětlíte mu situaci. On ale zareaguje naprosto jinak, než čekáte - namísto aby vám vyšel vstříc, vás odkáže na příslušná ustanovení svých obchodních podmínek, v nichž je kdesi ve spleti složitých vět uvedeno, že zrušit objednávku nelze, stejně jako nelze odmítnout samotnou zásilku, která vám bude i přes váš projevený nezájem vyexpedována. Když ji nevyzvednete, bude vám naúčtována smluvní pokuta (většinou v řádu stokorun), která po vás bude v případě neuhrazení vymáhána všemi dostupnými právními prostředky.
Připadáte si jako ve zlém snu? Vaše chyba, potvrzením nákupu, tedy uzavřením kupní smlouvy (byť na dálku), jste souhlas s takto nastavenými obchodními podmínkami potvrdili. Že jste je ale vlastně nečetli? A že prodejce nemá právo po vás uhrazení smluvní pokuty žádat? Budete asi překvapeni. Má.
Co říká Občanský zákoník?
Řečeno literou zákona (zde příslušných paragrafů Občanského zákoníku) e-shop má právo vás jako zákazníka pokutovat v případě neodebrání objednaného zboží či zrušení objednávky po termínu, který e-shop ve svých obchodních podmínkách určil. Záleží přitom samozřejmě na přesné formulaci obchodních podmínek, ale tohle mají čeští prodejci zvládnuto velice dobře. Smluvní pokutu mají ve svých obchodních podmínkách ošetřenu nejčastěji takto:
""Každá objednávka je závazná (Občanský zákoník § 544-545, zákon č. 40/1964 Sb.) dle našich obchodních podmínek. Pokud nebude expedovaná objednávka zaslaná na dobírku zákazníkem vyzvednuta, bude v každém případě požadováno uhrazení vzniklých nákladů na odeslání zboží a manipulační poplatek (smluvní pokuta) ve výši xxx,- Kč. Odesláním objednávky souhlasíte s našimi obchodními podmínkami a smluvní pokutou v této výši. Upozorňujeme, že veškeré nesplacené pohledávky (neuhrazená smluvní pokuta) budou postoupeny specializované společnosti k vymáhání včetně všech nákladů s tím spojených.""
Které paragrafy Občanského zákoníku problematiku řeší? Především § 614, který hovoří v odstavci 1 o tom, že ""je-li prodávající podle dohody s kupujícím nebo podle povahy věci povinen dodat věc na místo určené kupujícím, kupující je povinen převzít věc při dodání. V ostatních případech je kupující povinen převzít věc při prodeji, nedohodne-li se s prodávajícím jinak.""
V návaznosti pak e-shopy, které mají do svých obchodních podmínek zakomponovánu smluvní pokutu, využívají § 544-545, které říkají, že ""Sjednají-li strany pro případ porušení smluvní povinnosti smluvní pokutu, je účastník, který tuto povinnost poruší, zavázán pokutu zaplatit, i když oprávněnému účastníku porušením povinnosti nevznikne škoda.""
V § 545 se ale objevuje i zmínka o tom, že ""nevyplývá-li z dohody něco jiného, není dlužník povinen smluvní pokutu zaplatit, jestliže porušení povinnosti nezavinil,"", z čehož se dá dovodit, že pokud například neodeberete objednané zboží proto, že vám je pošta nedoručila, žádná pokuta se na vás nevztahuje. Ale prokazujte to, že. Důkazní břemeno je na vás.
Je třeba si ale také připomenout, že stále hovoříme o situaci, kdy nepřevezmete zboží, které jste si objednali v e-shopu na dobírku. Pokud si zboží převezmete (tj. Slovy Občanského zákoníku dojde k „převzetí plnění“, zaplatíte a využijete poté svého práva na odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu podle § 53 odst. 7 Občanského zákoníku, žádnou smluvní pokutu po vás nikdo vyžadovat nemůže, protože k žádnému porušení kupní smlouvy nedošlo.
Jak se k této problematice staví SOS?
Sdružení na ochranu spotřebitelů říká v zásadě to samé, co jsme si zatím řekli my – kupní smlouva je vztah mezi prodávajícím a kupujícím a pro obě strany je závazná, pokud neobsahuje tvrzení, která by šla nad rámec obecně platné právní normy (zde Občanského zákoníku), což se v tomto případě neděje. Na samotných stránkách sdružení je mnoho podobných případů popsáno.
Co e-shopy podobnou strategií sledují?
Co jiného než snižování vlastních nákladů – samotné vyexpedování zboží něco stojí, poštovné obchodníkovi nikdo nevrátí, stejně tak mu nikdo nezaplatí uskladnění nevyzvednutého zboží, použitý obalový materiál apod. Dalo by se říct, že chování obchodníka je do jisté míry pochopitelné. Chrání sám sebe, svůj zisk. Omluvitelné ale není. A rozumné už vůbec ne. Obchodník přesunuje zcela cíleně zodpovědnost za svoje podnikání na bedra zákazníka.
Riziko nevyzvednutí odeslaného zboží bylo, je a bude pro provozovatele e-shopů noční můrou, která je budí ze sna, v některých komoditách se běžně vrací i 10 % vyexpedovaných zásilek. Slušný obchodník však nevyhrožuje zákazníkovi, ale s náklady na nevyzvednuté a zrušené objednávky ve své obchodní strategii počítá. Pokud ale obchodník namísto nápravy na své straně (zlepšení logistických procesů) již dopředu hrozí „zlému“ zákazníkovi pokutou, je něco opravdu špatně a zákazník by to dotyčnému obchodníkovi měl dát znát.
Přinejmenším tím, že nakoupí jinde. Tam, kde mu obchodník nevyhrožuje.
Marcel Kupka
Zdroj tohoto článku je kopírován z této adresy : kde je tento článek a odkaz na příklad, který řeší dotaz kupujícího a jeho pokutování
1 reakcí na tento příspěvek Smlouvy v E-Shopech pozor
saly.pce>Jo a mimochodem, tohle krásně řeší 14 denní lhůta na vrácení zboží bez udání důvodu při koupi na e-shopu, kdy zákazník neměl zboží před zakoupení vyzkoušet a vidět To je garantováno ze zákona Ale je fakt, že to občas něřeší poštovné.
Tak to máš recht,ale většinou to funguje tak,že když si objednáváš tak zboží máš za 2dny doma,což je fajn,ale když zboží vracíš,tak ti prachy pošlou,ale většinou až jim napíšeš,nebo zavoláš a upozorníš je na jejich povinnosti2 reakcí na tento příspěvek Smlouvy v E-Shopech pozor
V podstatě se může stát, že se uklikneš a zboží objednáš. uvědomění si toho, ale znamená, že dostaneš smluvní pokutu, kterou jsi povinen uhradit a to i v případě, že voláš okamžitě, že se stala cyba. Sice tvá, ale chyba. Platit smluvní pokutu 1000,- za to že jsi neodebral zboží v hodnotě například 150,- je divné ne ?
Spíše jsem byl zvědav na zkušenosti jednotlivých lidí, ale zase to nabralo směr, kdy se tu dohadujete o tom, kdo je jakej pitomec, což už pozoruji na více vláknech. Což motorkářské ego nedovoluje nemíti pravdu ?
Zklamali jste mne.......
Repulsion - ač ta mešita není k tématu, jako fór je to dobré Obávám se ale, že to myslí vážně
2 reakcí na tento příspěvek Smlouvy v E-Shopech pozor
Je to věc dohody a pokud budou obě strany rozumně komunikovat, myslím, že se dohodnou. Zásadou by ale mělo být: objednal jsem si něco blbě, někomu tím vznikly nějaké náklady, měl bych je tedy zaplatit. Z druhé strany: zákazník není spokojený či se spletl, zaplatil nám vzniklé náklady, vyjdu mu vstříc a nepoškozené zboží vezmu zpět, příště si něco koupí, protože se přesvědčil o naší solidnosti.
Pokud zboží ještě neodešlo a zakázka je zrušena, tak je vymáhání nějaké pokuty kravina!
Naposledy editováno 21.04.2010 19:06:07
kov>Mám sám ,,kamenný" obchod a vím, co dokážou někteří lidi dělat za hovadiny s objednávkama. (E-shopy moc nevyužívám.) V tomto se majitelům E-shopů nedivím. Někteří lidi jsou kreténi a objednávají si něco v okamžitém nápadu. Sám se někdy divím, že se majitelům e-shopů chce s takovýma nízkýma maržema vůbec obchodovat(některým), tak je chápu, že se musí nějakým způsobem chránit proti NĚKTERÝM pitomcům, kteří věčně neví co chtějí a navíc nejsou ochotni uznat, že by svůj omyl měli zaplait. Obecně nevidím důvod, proč by měl někdo(obchodník) platit za chybu jiného. Pokud by to hradili obchodníci ze svého, zvedne se počet takovýchto pitomců přes únosnou míru.
Je to věc dohody a pokud budou obě strany rozumně komunikovat, myslím, že se dohodnou. Zásadou by ale mělo být: objednal jsem si něco blbě, někomu tím vznikly nějaké náklady, měl bych je tedy zaplatit. Z druhé strany: zákazník není spokojený či se spletl, zaplatil nám vzniklé náklady, vyjdu mu vstříc a nepoškozené zboží vezmu zpět, příště si něco koupí, protože se přesvědčil o naší solidnosti.
Pokud zboží ještě neodešlo a zakázka je zrušena, tak je vymáhání nějaké pokuty kravina!
Jen ještě malá poznámka ke kameným, já zatím narazil v kamených jen na super lidi. Možná i díky tomu, že majitelé obchůdků přímo prodávali.
Naposledy editováno 21.04.2010 19:12:44
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smlouvy v E-Shopech pozor
kov>Mám sám ,,kamenný" obchod a vím, co dokážou někteří lidi dělat za hovadiny s objednávkama. (E-shopy moc nevyužívám.) V tomto se majitelům E-shopů nedivím. Někteří lidi jsou kreténi a objednávají si něco v okamžitém nápadu. Sám se někdy divím, že se majitelům e-shopů chce s takovýma nízkýma maržema vůbec obchodovat(některým), tak je chápu, že se musí nějakým způsobem chránit proti NĚKTERÝM pitomcům, kteří věčně neví co chtějí a navíc nejsou ochotni uznat, že by svůj omyl měli zaplait. Obecně nevidím důvod, proč by měl někdo(obchodník) platit za chybu jiného. Pokud by to hradili obchodníci ze svého, zvedne se počet takovýchto pitomců přes únosnou míru.
Je to věc dohody a pokud budou obě strany rozumně komunikovat, myslím, že se dohodnou. Zásadou by ale mělo být: objednal jsem si něco blbě, někomu tím vznikly nějaké náklady, měl bych je tedy zaplatit. Z druhé strany: zákazník není spokojený či se spletl, zaplatil nám vzniklé náklady, vyjdu mu vstříc a nepoškozené zboží vezmu zpět, příště si něco koupí, protože se přesvědčil o naší solidnosti.
Pokud zboží ještě neodešlo a zakázka je zrušena, tak je vymáhání nějaké pokuty kravina!
kov: Naprostý souhlas Je vidět, že víš o čem mluvíš
2 reakcí na tento příspěvek Smlouvy v E-Shopech pozor
1) nic jste nepodepsali
2) nikdo nemůže dokázat, že jste zboží objednali vy a někdo, kdo si z vás vystřelil
A JE TO
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smlouvy v E-Shopech pozor
Přiznávám, stalo se mi že jsem něco objednal a nepřevzal a z obchodu tak maximálně zavolali a ptali se proč. Tím to ale zkončilo
A jestli to poškozuje prodávajícího? koho to zajímá, když nechceš podnikat po netu, běž dělat kariéru do fabriky - rozhodnutí je na každém z nás
dedaj>Nemusíte převzít vůbec nic!!!
1) nic jste nepodepsali
2) nikdo nemůže dokázat, že jste zboží objednali vy a někdo, kdo si z vás vystřelil
A JE TO
Pravda je, že naši důchodci jsou v IT negramotní a lehce se dají napálit. Kolikrát jsem jen slyšel, že to mají rozbité ( PC ) protože jim zmizela ikonka a oni nevědí kde hledat.
Ale jako všechno - je to jen a jen o lidech.
Co mě zaráží především je to, že když je nějaká diskuze, a to at je téma o čemkoliv, vždy se najde pár jedinců, kteří dané téma znehodnotí osobnímy útoky. Stává se to snad módou a to nejen zde na vláknech motorkářů, ale i v životě. PROČ by mi někdo měl říkat, že jsem debil jen proto, že mě zajímá nějaké téma ? V tomto případě tedy E-Shopy, ve kterých i já nakupuji a to si myslím, že ve velkém.
Jsem smutný z toho jací jsme lidi.
1 reakcí na tento příspěvek Smlouvy v E-Shopech pozor
Nedávno mi zavolala jedna vydavatelská firma z Plzně a snažila se mi vnutit nějaký soubor zákonů a pro podnikatele za 1600kč. Prý mi něco pošlou jen na ukázku. Říkám, že to nechci, že to nepotřebuji. Děkuji. Tečka. Asi za týden mi došel balík. Jen na podpis, bez občanky. Protože mi chodí občas do obchodu časopisy a neměl jsem za to nic platit, moc jsem to nezkoumal, podepsal to pošťačce a tím převzal. Doma to rozbalím a tam ta brožura za 1600 s přiloženou fakturou! No kurňa málem mě kleplo! Prý pokud to nechci, tak to mám poslat zpět. Říkám si seru Vás, neměli jste mi nic posílat, když jsem si nic neobjednal. Za měsíc mi došla první výstraha, že jsem nezaplatil fakturu a že to budou po mě vymáhat. To mě fakt nasr.... Říkám si, než lítat po právnících a zjištovat, jestli to ustojím v případě žaloby, zabalím to a pošlu zpátky, ale na jejich náklady. Nakonec, proč bych to měl platit ze svého. Jediná cesta jak to udělat je poslat jim to na dobírku, která je rovna dopravnému. Zabalil jsem to a poslal na dobírku zpátky. Cena 120kč. Do týdne to bylo zpátky s tím, že to odmítli převzít. To mě rozpálilo do ruda a zvedl jsem telefon. Prý mají zakázáno přebírat vrácené věci na dobírku a prý to mám poslat, že mi pošlou poštovné zpět. Říkám, to si děláte prdel, ne? Jak bych to z vás dostával? (Bavíme se o částce 2x 120kč, ale z principu jsem nehodlal ustoupit.) Pošlete mi ty peníze předem, včetně těch co už jsem vydal za první poslání a já vám to pak pošlu. Na tom trvám, nic jiného na mě nezkoušejte. Já jsem prokázal vůli vám to vrátit a tím to pro mě končí. Prý se musí zeptat a že mi napíše mailem. No a pak napsali, že si tu brožuru mám nechat a oni nic posílat nebudou, fakturu vystornují. No a od té doby je klid. Mail jsem si pro jistotu schoval. Bržuru jsem hodil do schránky jedné menší firmy,co vlastní známý. Ani nevím, jestli mu k něčemu byla.
Jsem o 120kč chudší a zkušenost bohatší. Od té doby se dívám co mi kdo posílá i když to je jen na podpis.
Jo a pro úplnost-ta firma se jmenuje DASHOFER
Naposledy editováno 22.04.2010 11:32:16
tomik.cesko>pijanst>
Přiznávám, stalo se mi že jsem něco objednal a nepřevzal a z obchodu tak maximálně zavolali a ptali se proč. Tím to ale zkončilo
A jestli to poškozuje prodávajícího? koho to zajímá, když nechceš podnikat po netu, běž dělat kariéru do fabriky - rozhodnutí je na každém z nás
tak to je divnej postoj ne...!
Souhlasím s tím, co tady napsal zviře.kamil, je to o lidech, taky nevidím důvod, proč by měli poctiví obchodníci doplácet na vychcánky, kteří si něco objednaj a pak si to rozmyslej a nechaj to být, s tím, že když si zboží nepřevezmou, tak se vlastně nic neděje...
Tam by měla být sankce odpovídající vzniklým nákladům (poštovné, telefony, nějaká práce,...).
A nebo se provozovatelé e-shopů naštvou a zavedou pouze platbu předem a nikdo by se pak nevymnouval, že on si nic neobjednal.
Tak v čem je kurva problem?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smlouvy v E-Shopech pozor
pijanst>Já ten článek nepsla, ale dal jsem ho sem proto, že valná většina obchoduje na e-shopech, včetně mě.
V podstatě se může stát, že se uklikneš a zboží objednáš. uvědomění si toho....
Sorry, ale snad nakupuješ v e-shopech při smyslech a střízlivej. Uklikneš se, že dáš něco do košíku? OK :) a pak se uklikneš, že i vyplníš své jméno, adresu, ... ???
Aliante>Osobně e-shop provozuji a na e-shopech celkem často nakupuji. Jinak proti e-shopům, pokud komunikují se zákazníkem, nic nemám. Dá se v nich nakoupit levněji, než v kamenném obchodě.
Je pravda, že se mi nikdy nestalo, že bych si objednané zboží neodebral.
Ale z vlastní zkušenosti po zákaznících, kteří si objednají zboží a pak objednávku zruší, žádné penále nechci. Spokojený zákazník je mnohem důležitější, než peníze za poštovné.
A i člověk, který zruší objednávku, je pořád zákazník.
Kterej že to máš eshop? Když se domluví vícero lidí a pro zábavu si objedná od tebe kdejakej nesmysl, co se ani běžně skladem nedrží a pak nic nepřevezme, budeš v klidu dělat jen pošťáka a dotvat rozesílání balíků???
Motorkář Pohodář>Sorry, ale snad nakupuješ v e-shopech při smyslech a střízlivej. Uklikneš se, že dáš něco do košíku? OK :) a pak se uklikneš, že i vyplníš své jméno, adresu, ... ???
stalo se to jednoduše, myš byla nastavena na automatické odskakování na políčko OK (možnost windows ) Byl jsem u kámoše, který to věděl, ale já ne. No a porouchaná myška si občas sama klikla. Bohužel i v tomto případě. Objednávka proběhla v podstatě bez mého vědomí, což jsem následně musel telefonicky řešit s obchodem. Naštěstí to byl obchod, kde to řešili s nadhledem a vše dopadlo OK. Nicméně podotýkám, že se to prostě stát může i sebevědomějšímu borcovi.
NIKDY NEŘÍKEJ NIKDY
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
VS 800 Intruder problém s motorem Suzuki VS 800 Intruder | Jenyk78 | 10 | 28.4.2024 v 12:29 Jenyk78 |
Intruder VS 800 originál vs jiná ří... Suzuki VS 800 Intruder | jarmilerik | 11 | 25.4.2024 v 08:17 bazin. |
Chpper není pro dědka!!! [1 ... 10, 11] Suzuki VS 1400 Intruder, Suzuki VS 800 Intruder, Hon... | Slezy28 | 326 | 29.9.2023 v 00:19 kudla009 |
Klub příznivců motocyklů Intruder [1 ... 36, 37] Suzuki VS 800 Intruder | petr1989 | 1086 | 19.9.2023 v 08:00 dzej.pi |
Vance & Hines - Intruder 800C 2017 Suzuki VS 800 Intruder | TenVojtěch | 1 | 26.7.2023 v 06:09 krokoš |