Mám tu jeden špek pro techniky. Na Guzzině mi vždy zlobilo řazení. Dvojka tam šla hrozně špatně a jen velkou silou, tak jsem se letos rozhodl to pořešit. Jako primární příčina většiny problémů se uvádí velká vůle na válečku (jezdí po osičce, na které se otáčí), který otáčením posunuje přes vidličky jezdce na výstupním hřídeli a tím řadí převody. Při velké vůli pak spolu s šoupáním vidliček posunuje i sám sebe v opačném směru a špatně tak řadí. Vymezovací podložky jsou dokonce běžný náhradní díl, takže jsem objednal několik z každé velikosti a pustil se do toho.
Byla tam podložka 1,0 mm, vůle 1,2 mm, takže jsem dal 2,2 mm podložky a složil. Převodovka přestala řadit úplně
Po prozkoumání problému jsem zjistil, že je problém v tom, že pokud váleček vypodložkuju tak, aby šlo dobře řadit dvojku (kdy se vidlička musí dostat přes takový výřez), tak se nedá zařadit 3, protože výřez pro trojku jde opačným směrem. Naopak při posunutí válečku na lehký průchod výřezem trojky se nedostane druhá vidlička přes dvojku. Měřil jsem vzdálenost hran výřezů na válečku a je to 60,0 mm, ale vzdálenost pinů na vidličkách při zároveň zařazený 2 a 3 je 61 mm. Takže pokud válečku vymezím vůli, tak to fungovat nebude (a proto to při té vůli fungovalo, ačkoliv bídně).
Tohle je výstupek pro trojku.
A tohle pro dvojku.
Teď jde o to, jak napravit tohle italské precizní strojírenství. Váleček se nedá sehnat, takže upravovat pilníkem drážky bych dost nerad. Kolečka na převodovce to samý, takže nejschůdnější mi přijde trochu upilovat vodící piny těch vidliček vždy z jedné strany. Ale pokud vás napadá něco lepšího, sem s tím.
Díky.
Já jsem o tom také ještě večer před spaním přemýšlel (nedalo mi to spát, no ) a dospěl jsem k názoru, že to je nejspíše špatně složené, nebo je tam jeden vadnej (jinej) díl, protože to jinak není možné a teď tady čtu, že to nejspíše je špatně složené . Dokumentace asi veškerá žádná, tak musíš zkoušet...
Mj. v záloze jsem měl ještě kontrolu řadicího válečku, kterou provedeš orientačně tak, že vezmeš úhelník a sleduješ, zda drážky začínají a končí stejně + v místech rychlostí mají nějaké typické tvary (nejsou v náběžných a sestupných částech). Případně bych kontroloval ještě axiální vůle obou hřídelí...
Ještě bych si dovolil jednu poznámku k převodovkám tohoto typu obecně a k úpravě kol.
Jelikož jsou tato kola malá a přímozubá, vyrábí se nejčastěji pouze obráběním za měka (odvalovací frézování, ševing...) a pak se nitridují nebo nitrocementují za nízkých teplot. Jedna výhoda je, že se dá dobře udržet tloušťka tvrdé vrstvy a nehrozí tak "prokalení" + nemusí se obrábět za tvrda (nekroutí se)... a teď ta méně pozitivní věc, tato vrstva má tloušťku cca 0,1 až 0,3 mm a to po celém povrchu (není-li některá část chráněna - typicky závity na pastorcích apod.). Pokud tedy začneš někde něco upravovat, velmi rychle se zbavíš té tvrdé vrstvy a dobrousíš se do té měkké (viz zkouška prokaitelnosti), což zrovna na řadicích ozubech je hodně hloupé, protože za měka se budou hrany ozubů postupně zaoblovat, až začnou rychlosti vyskakovat (například blbá konstrukce převodovek u ČZ 150 C apod.).
Tolik asi za mě... maximálně ještě možná dodám, že řadicí vidličky a bubínek se často kalí povrchově (indukčně), jelikož to z hlediska tvrdosti stačí.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Italská převodovka - páteční kousek
jawakain píše: prišlo na moje slová. pred rokmi som u piva tvrdil, že čínske prevodovky sú precíznejšie, ako talianské a bol som za mokota. a ajhľa!
aby som dal aj niečo k téme, vtedy sme to riešili osústružením bokov kolies a posunutím bližšie k sebe o 0,4mm (0,2mm z každého kolesa). Ch*j do cementovania, itak sú tie kolesá z hovna.
Motorka myslím jazdí dodnes s dlhšími prestávkami na servis všetkého. Aspoň 6 rokov jazdila od "Dodo" (dorob doma)
no zalezi co cinan okopiruje - zadnej cinskej design prevodovky totiz neexistuje - takez kdyby cinan delal prevodovku do guzzi, tak tam bude tahle chyba taky, navic jeste vylepsene o jejich vyrobni tolerance a nahodne vybranej material.....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Italská převodovka - páteční kousek
assassin píše: no zalezi co cinan okopiruje - zadnej cinskej design prevodovky totiz neexistuje - takez kdyby cinan delal prevodovku do guzzi, tak tam bude tahle chyba taky, navic jeste vylepsene o jejich vyrobni tolerance a nahodne vybranej material.....
Nezapomeň i na možné okopírování opotřebení zubů pokud kopírovali vykráglovanou převodovku
Redguy píše: Hoši já na to asi přišel a poseru se z toho
Rozebíral jsem ty kolečka a u všeho si zapisoval, jak to tam patří, abych to neotočil a u řadícího kroužku mezi 1 a 2 jsem si všimnul, že pasuje i obráceně (u 3 a 4 má jinde zuby a nejde otočit). No a samozřejmě je asymetrickej, jedna strana je o 1 mm tlustší než druhá. Právě ten milimetr, kterej celou dobu honím
Zajišťovací matka je ožvejkaná, takže někdo už se v tom hrabal a nejspíš to tam dal obráceně, tímto se tedy velice omlouvám učňům z fabriky a proklínám učně z nějakýho servisu. Už je půlnoc, tak jsem neměl chuť to sestavovat, ale rozteč mezi vidličkama při zařazený 2 a 3 už není 61 ale 60 mm, stejné jako na válečku, takže mám velkou naději, že to bude chodit.
Sláva! Teď už jsme jenom zvědaví, jak to pojede.
Ještě že tam nedali kroužek z toho malotraktoru
Redguy píše: jawakain> Z druhe strany jste pak vyrobili odpovidajici podlozku, aby kolecko nejezdilo sem tam?
A co radsi ubrat trochu materialu z limce na hrideli, viz fotka kdesi nahore?
Už je to v passe, ale límec by bolo rozumnejšie opracovať. Prdvodovku, čo som onoho času bastlil, mala inú konštrukciu trošku