globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?
 
26.2.2013 v 19:06
Zdar draci.

Po dlouhé době mně padl do oka další článek o neovladatelném vozidle se "zaseknutým" plynem a tentokrát mne už donutil k vážnému zamyšlení.

Jde zejména o v článku zmiňovanou věc, že ani brzdy nefungovaly . Vím, že se dost pravděpodobně jednalo o vůz a hydraulickou převodovkou (dobře víme, jak se spousta "amíků" štítí manuální kvaltkysny) a klidně i se spouštěním a vypínáním motoru tlačítkem, kde spínačka jest nahrazena čipovou kartou, ale i tam přece musí být brzdový systém nezávislý na ostatních systémech , nebo tato podmínka snad dnes neplatí?
Tím spíše mé pochybnosti prohloubil jeden z příspěvků v tamější diskusi pod článkem:

Poraďte mě taky, mám auto s elektornickou ruční brzdou, automatickou převodovkou, startuju tlačítkem a brzda při sešlápnutém elektronickém plynu nereaguje.. Jak byste zastavili??
-----------
Většina moderních aut má pod sedadlem řidiče v jeho dosahu takovou plastovou krabičku a do ní stačí kopnout patou. Je v ní uzavírací ventil na přívod paliva do motoru,který reaguje na náraz určité intenzity,ale i na změnu polohy při převrácení auta. Tohle naopak bývá nejčastěji příčinou nemožnosti nastarovat auto,které je jinak v pořádku, jen si řidič neuvědomil, že do tohoto zařízení nechtěně kopl. Následně pak stačí tlačítkem na horní straně krabičky ventil znovu otevřít a vozidlo zase funguje. Jo a pak ještě jedna maličkost. Každé vozidlo je vybaveno příručkou pro řidiče, kde je urřitě popsána možnost a způsob nouzového vypnutí motoru či zastavení vozidla.



(citace jest doslovně kopírována, bez oprav chyb)

Pokud to znamená, že při sešlápnutém plynu jsou brzdy deaktivovány, tak potom snadno může k takové situaci dojít, ale potom by takové vozidlo nemělo vůbec získat homologaci pro provoz .

Spíš mne tedy napadá, zda nejsou informace v článku překrouceny (známe, co dovedou "novináři" na Blbinkách), nebo zda se kluk s čerstvým řidičákem jen nevymlouval a třeba se nesnažil "maskovat" pravý důvod zběsilé jízdy - třeba, že jej začala stíhat policejní hlídka pro porušení pravidel (a spoléhá na to, že v havarovaném autě ani znalci nic nezjistí).
Kor když i dealer značky vozu byl údajně bezradný. ASám mám Accent r. 2007, který už je elektronikou dost prošpikovaný, ale do brzd krom ABS žádná elektronika nezasahuje a je vyloučené , aby jakákoli porucha elektroniky brzdový okruh vyřadila.

A pokud jde o v diskusi zmíněný nárazový odpojovač čerpadla, tak ten sice má už i Punto 1. generace, ale je umístěn vedle sedačky řidiče pod hranou podlahy a rozhodně není možné do něj kopnout, pouze je na vrchu gumová krytka, jejímž stiskem jde rozpojený odpojovač znovu zapnout.


Tož babo raď... opravdu je možné dnes na silnicích potkávat taková "přeelektronizovaná" a tím pádem i potenciálně nebezpečná "PC na kolech", nebo celý případ jest novinářskou kachnou?

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

26.2.2013 v 21:26 | Nahoru | #31
Katana> jooo, tempomat, to je kapitola sama o sobě...ale to řešili i ve francii na renaultu..
každopádně opakuju, motor se dá vypnout a žádné udělátko, do kterého by se dalo kopnout dnešní auta nemaj. Jo a elektrická ručka se dá taky zatáhnout za jízdy...

1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

26.2.2013 v 21:27 | Nahoru | #32
Položil bych se nejdřív jednu jednoduchou otázku jak je možný že ti co s tim maji takovejhle problém to zastavit jsou z 99,9% z USA jsou případy i od nás z ČR ale takhle se situace nikdy nevyhrotila

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

26.2.2013 v 21:33 | Nahoru | #33

BladeRider píše: Položil bych se nejdřív jednu jednoduchou otázku jak je možný že ti co s tim maji takovejhle problém to zastavit jsou z 99,9% z USA jsou případy i od nás z ČR ale takhle se situace nikdy nevyhrotila



A další otázka: Proč mají vždy problém s konkurenčníma autama, prostě jen ty jejich jsou dokonalý

Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

26.2.2013 v 21:38 | Nahoru | #34
Jedině mě napadá, když se zaseknul plyn (předpokládam elektronický), je otázka jestli se nezbláznila kompletně jednotka a tím pádem to i ovlivnilo brzdový systém, zapalování a další (třeba to permanentně odbržďovalo, to už se nikdo asi neodzví).

Pokud by to bylo možné, jsem zvědavý, jak by to dopadlo třeba u systému drive-by-wire, auto by si zatáčelo kam chtělo

Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

26.2.2013 v 21:50 | Nahoru | #35
Měl sem podobnej problém na Huyndai Terracan 2,9 crdi at, když se sešlápl brzdu, tak se přidal plyn a auto mělo snahu zrychlovat. Poprvý sem myslel, že se poseru, bylo to z kopce před křižovatkou a měl sem toho plný brejle. Čím víc sem šlapal na brzdu, tím víc se zvyšovaly otáčky motoru, ale když sem se opřel na brzdy silou svých 120kg živý váhy, tak sem prostě zastavil. ale krve by se ve mně nedořezal. Auto byla funglovka, žádná bouraná mrdka

Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

26.2.2013 v 21:53 | Nahoru | #36
Takže ten článek o tom jak se zbláznila Toyota a to vyjádření k tomu jak to proběhlo musím jak kokot hledat, bylo to něco o tom že tempomat nešel vypnout, ABS odstavilo brzdy a celé to nějak zaspolupracovalo s hybridním systémem, osobně v něčem takovým nevidím nic nemožnýho, ke všemu v dnešní době kdy by do aut se zabudovanou navigací stačilo naistalovat jednoduchej program a už by vás za překročení rychlosti nemusel nikdo stavět ani obesílat, přes satelit by vám to strhlo prachy z účtu.

Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

26.2.2013 v 22:19 | Nahoru | #37
no, taky se mi to zdá jako kachna, ale jestli to fakt jde, souhrou náhod nebo chyb různých systémů, tak ať si ty nové auta fakt už ale strčí do prdele aj s debilníma emisama, které sou stejně většinou podvod!

3 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

26.2.2013 v 22:24 | Nahoru | #38
Pěkná diskuse se tady rozjela a jak tak koukám, tak bohužel úplně nereálné to není. To, co napsal enusim2 o Laguně, tak právě takové auto bych vůbec neschválil do provozu. Řešil jsem to před pár hodinami s kamarádem a ten zase pochyboval nad tím, že kdyby se "zasekla" jednotka ABS, tak to může brzdy vyřadit. Ale co vím, tak je jednotka řešená tak, že při výpadku elektriky zůstane omezovací ventil uvolněn a vratné (odlehčovací) čerpadlo rovněž nepoběží, takže jednotka zůstane průchodná a brzdy jdou ovládat přímo, jako klasika bez antibloku. Sice nadhazoval i možnost, kdyby jednotka "zůstala" viset v režimu odlehčení, ale v životě jsem o takovém případu neslyšel, takže předpokládám, že z bezpečnostních důvodů je jednotka proti takové eventualitě konstrukčně dobře zabezpečena.

choze69> o tom zaseknutém tempomatu na Renaultu jsem před léty slyšel, jak také letěl někde po dálnici přes 200km/h. Tenkrát jsem se o tom bavil s jedním mechanikem právě ohledně brzd a už tehdy říkal, že pokud silnější motor táhne naplno, tak brzdy se mohou rychle "upéct", ale stále by měly stačit na zpomalení alespoň tak, aby se vůz dal relativně bezpečně "posadit" do škarpy, kde pak hnací kola proklouznou a největší nebezpečí je tak zažehnáno.
Potom není takový problém vyskočit, zvednout haubnu a servat kabely ze svíček, urvat hadici od čerpadla, nebo odpojit štekr od ECU. A když ne, tak pořád je lepší zničený motor, než zmařený lidský život.

A pokud šlo o ty případy podobného "samovolného zrychlování" u Toyoty, k kterého byla rovněž celosvětová aféra, tak pokud vím, tak se to nakonec vysvětlilo tím, že řidiči si zkrátka v kritických situacích spletli pedály! Snad to pak řešili přepracováním pedálů, nebo to možná nakonec nechali plavat.

S.M-A-RT> A to je přesně ono, proč by neměly být všechny systémy v autě provázány s elekronikou, kerá se může "zbláznit" a ovlivnit vše. O systému drive-by-wire zde nedávno bylo vlákno a rovněž se tam rozjela solidní diskuse, ale většinou tam byla shoda na tom, že tento systém by moc bezpečnosti nepřinesl už jen kvůli riziku, kdyby v plné rychlosti mohlo dojít k "zaseknutí" řídicí jednotky, která by tak klidně chybným signálem mohla otočit řidící serva prudce kontra a následky snad není těžké si domyslet.

Toto vše mne jen utvrzuje v přesvědčení, že v jednoduchosti je síla a tak není nad klasiku a přehnaná elektronizace je spíš na škodu. Pochopím elektronické řízení směsi a předstihu, případně ještě servořízení a ABS, ale jen v případě, že všechny tři elementy budou nezávislé a porucha jednoho nebude moci zasáhnout do funkce jiného.

Pokud jde o nouzové vypnutí motoru v případě takového selhání, tak souhlasím s tím, že by měl být v dosahu řidiče mechanický odpojovač přívodu paliva, nezávislý na jakékoli elektronice a klidně ještě odpojovač alternátoru a akumulátoru, aby bylo možné v takové nouzi motor spolehlivě okamžitě zastavit.
Všechny obráběcí, tvářecí a podobné mašiny jsou přece také vybaveny nouzovými vypínači v dosahu obsluhy.

A když to tak shrnu, tak veškeré vymoženosti, jako ABS, ESP, ASR a podobné "asistenty" zvyšují bezpečnost jen teoreticky, ale v praxi dávají řidičům, kor nezkušeným, falešný pocit, že díky tomu všemu jsou mocnější nad fyzikálními zákony, což otupuje jejich pozornost a opatrnost. Potažmo s tím i klesají nároky na řidičské umění a tak skutečně leckdy stačí vědět jen, kam strčit klíč a jak je nastartováno, stačí fakt jen kroutit volantem a šlapat brzdu a plyn. Pak může takové auto řídit opravdu každý, při současné (ne)úrovni autoškol dostane papíry každý vořežprut a podle toho to pak na silnicích vypadá.
Což naráží na další můj názor (spíše přesvědčení), že by se výcvik neměl dělat na autech typu Fabia, ale naopak na něčem starším, klidně na Š100MB, nebo i na Š440. Tam holt bylo třeba něco umět a tak by těžko prošel výcvikem adept, který má obě ruce levé a fyzika jest pro jeho mozkovnu španělskou vesnicí a Ti, kteří by prošli, by měli k vozidlu a jeho ovládání zcela jiný respekt, než adepti odchovaní za současných podmínek, což by na bezpečnost provozu rovněž mělo nemalý vliv. Opět jsme nad tím s kámošem diskutovali a dobrali jsme se toho, že za takových podmínek by nejméně 70% uchazečů řidičák nikdy nezískalo!

Stačí se podívat do "fahrschulenlehrbuch" ze 70. let, jež mám doma schovanou - kdo zvládl vše, co v ní bylo (viz kontrolní otázky a úlohy na konci každé kapitoly), stal se v podstatě mechanikem . Ještě jsou v ní podrobně popsané teoretické základy ovládání a údržby Š100, PS5T, PV3S a T138. A dnes? Z techniky se udělá jen náznak základů, řekne se, jak zkontrolovat náplně, jak vyměnit kolo... a tím to prakticky hasne. Když jsem kdysi dělal zkoušky na osobák, tak se dokonce ani nedělala technika - ani nevysvětlili princip motoru, nic.

Bohužel se na to kašle i ve školách, v kterých by to člověk čekal nejméně - kamarád potkal člověka, který se chlubil, jak je vyučený automechanik s kdejakou nástavbou - a na Simsonu nenašel ani svíčku.

1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

26.2.2013 v 22:33 | Nahoru | #39
ABS pracuje stejně jako když pouštíme a mačkáme pedál (samozřejmě rychleji), co se stane když by ABS zůstalo v poloze pedál puštěn a nebude se jednat o výpadek elektriky ale nějakýho "šotka"?

Naposledy editováno 26.02.2013 22:35:46

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

26.2.2013 v 22:37 | Nahoru | #40
J.M.K.> ja si zas myslím že provozu je kolikrát horší jakákoliv 120, wartburg apod... to že bych měl být vyučený automechanik kvůli řidičáku?? pak by lidi neměli co žrát... kup si televizi, jen když si ji opravíš... ad absurdum... přece nemusíš umět do šroubku každou věc, kterou ovládáš stačí na to mít lidi

co takové zaseklé lanko, šoupátko, falešný vzduch?? to se u 120 např. stát nemohlo?? a to nemluvím o tom že to auto třeba mohlo bouchnout ne?? když prý tomu imrvére praskaly hadičky

Naposledy editováno 26.02.2013 22:37:45

1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

26.2.2013 v 22:49 | Nahoru | #41
jo, jinak k tomu zastavování auto s posilovačem brzd bez motoru. mám 405ku kombíka a zastavit to už tak z 10 kmh chce hodně síly. vůbec si nedovedu představit, že jedu... i když je možné, že to jen o tom, že su zvyklý na úplně jiný záběr brzd... ale zkoušet to nebudu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

26.2.2013 v 23:13 | Nahoru | #42
Lion> Srovnání s televizí není moc relevantní. Mám na mysli to, že takový starší vůz už jen tím, že není tak "uživatelsky přívětivý", nutí řidiče mít víc respektu a tím i jet opatrněji a především, když se tam něco vysype, tak se většinou věcí si poradíš na cestě. Hadice mohou prasknout i na moderním autě, s tím nenaděláš nic.
A vím o pár případech, kdy se na hundrtce vyklepal-vytočil štelovací šroub na vahadle, tyčka vylétla z jeho lůžka, narazila do hlavy a ohnula se. Stačilo sundat víko hlavy, tyčku vytáhnout, na vhodném šutru (někteří si s sebou vozili i malou kovadlinu) opatrně vyklepat, vyrovnat, nasadit, seřídit vůli a jelo se dál. Nedovedu si takovou "plní" opravu představit na nějakém modrním motoru. Leckde stačí, aby prasknul řemen a je celý vršek motoru hned zničený. Kdežto třeba osmiventilové veeze motorů řady F.I.R.E. od Fiatu mají tak šikovně řešenou hlavu, že potkání u nich nehrozí.
Známý zase měl MB240D (kastle "piano") a jednou mu za jízdy na LP kole rupnul kuláč. V pohodě ukočíroval vůz na krajnici, čep během pár desítek minut vyměnil (prozíravě vozil s sebou i takové díly) a jel klidně dál. Dneska voláš odtahovku kvůli každé kravině a cáluješ jako mourovatý.

Dolík....> Servo na brzdách je sakramentsky účinné už na autech z 60.let. Nevyplácí se to zkoušet, ale zatím jsem s nesetkal s vozem, kde by se brzdy nedaly pořádně ušlápnout. Ale je pravda, že čím modernější, tím víc se bohužel na serva spoléhá. U Accentu se při vypnutém servu v nízkké rychlosti přetahuju s volantem jako s bejkem.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

26.2.2013 v 23:36 | Nahoru | #43
J.M.K.>

tak skutečně leckdy stačí vědět jen, kam strčit klíč a jak je nastartováno, stačí fakt jen kroutit volantem a šlapat brzdu a plyn. Pak může takové auto řídit opravdu každý....

Stačí se podívat do "fahrschulenlehrbuch" ze 70. let, jež mám doma schovanou - kdo zvládl vše, co v ní bylo (viz kontrolní otázky a úlohy na konci každé kapitoly), stal se v podstatě mechanikem



podle mě to tak nějak stačí... když to přeženu tak v podstatě chceš aby každý kdo má v baráku el. spotřebič k jeho používání musel mít padesátku.... přitom stačí "Paní Nováková, tady máte návod, tady se to zapíná/vypíná, kdyby něco nešahejte na to a zavolejte mě"

ono taky moderní motory maj trochu jiné tolerance... tam opravou kladivem nepochodíš, byť bys rovnal nějakou blbost... natož třeba řešit vstřiky, turbo a já nevím co

kolikrát si čekal na odtahovku?? táta za 600 tis km mám dojem že dvakrát, obojí transit co měl najeto kolem tříset, jednou nějaké servo napínací kladky, podruhé nemazal... známý na ducatu kloub měnil před týdnem a věděl o něm 14 dní dopředu, ale odjel co potřeboval a auto šlo do servisu až měl naplánováno "volno"... spousta věcem se dá předejít... dodržovat intervaly na výměnu, popř. kontrolovat a ne čekat že už to má přetaženo 2x ale ještě to neruplo, jezdím... pak se dá dost věcí eliminovat

Naposledy editováno 26.02.2013 23:37:40

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 00:22 | Nahoru | #44
Lion> Domácí spotřebič je málokdy něco, bez čeho by se nedalo pár dnů obejít, prostě to necháš ležet a na opraváře se dá počkat. Ale když si na tom člověk dovede něco opravit, může na tom dost ušetřit. Třeba jsem pár neděl a zpátky měnil termostat na lednici (mimochodem 15 let staré) a nejsem blázen, abych jako elektrikář volal mechanika, který by si naúčtoval klidně 1200,- za výměnu součástky v ceně ani ne dvou stovek.

Kdežto když se auto zastaví na cestě, těžko v něm budeš čekat několik dní, než se uráčí někdo přijet na opravu. Tohle se musí řešit hned, takže "blesková" oprava, nebo odtah. A za to si příslušní pracovníci pochopitelně nechají pěkně zaplatit. Řešit na cestě vstřiky, Turbo a podobné věci je blbost, ale tam zase narážíme na to, že takové elementy motor a celý vůz zbytečně komplikují. Nic takového k provozu auta není nezbytně nutné a argumenty typu "díky tomu máš i poloviční spotřebu, než s karbcem" jsou akorát klamavou reklamou výrobců - v praxi nakonec finance ušetřené na palivu stejně vyhodíš za údržby a opravy. "Ekologické" argumenty jsou rovněž blbost (leckdo řekne přímo "podvod") - ta "zátěž" se stjně vybere jinde. Např. přidávání biosrágor do paliva a následná likvidace předčasně zničených komponentů motoru je snad ekologicky neutrální? Nemluvě o tom ,že takové palivo v praxi není levnější, než klasické. Totéž propagace elektromobilůcož je extreém... Výroba akumulátorů není levná a padne na ni spousta surovin, následná likvidace rovněž není bez následků a účinnost přeměny energie palivo->elektrárna->přenosová soustava->akumulátory vozu také nebude vyšší, než při přímém spalování paliva v motoru.
Ze stejného důvodu se elektrifikace na železnici vyplatí pouze na trati s hustým provozem.

Já naštěstí nečekal na odtah nikdy, dokázal jsem dojet i s Lízou naloženou několika tunami cihel, když mi odešlo ovládání spojky. A přetahovat údržbové intervaly je rovněž "pseudošetření" - naopak taková úspora mnohdy vyjde pěkně draho.
A moderní nemoderní - každé vozidlo by mělo být konstruováno tak, aby běžnou údržbu řidič zvládal. Např. výměny oleje, glykolu, filtrů, natož žárovek. Pokud u auta není možné vyměnit žárovku bez demontáže spousty věcí okolo a narazíš na policajta-zamindrákovaného blbce, co bude trvat na "technické nezpůsobilosti vozu", tak zavoláš odtahovku a vyplázneš několik tisíc kvůli výměně součástky za pár korun, kterou na jiném autě vyměníš za dvě mnuty? Auto z prvního případu mi do baraáku nesmí. Za tímto nevidím (a nejen já) nic jiného, než snahu výrobců donutit člověka s každou blbostí jezdit do opraven a tak co nejvíc oškubat. Takže ve finále většinou naopak proděláš.

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 06:21 | Nahoru | #45
Katana> promiň, ale přečti si, co o abs psal J.M.K. nad tebou. Prostě pokud bude mít poruchu, auto se bude chovat jako bez ABS, to je všechno. A jelikož jsem pár let dělal v Toyotě, dovolím si tvrdit, že při sešlápnutí brzdy dojde k přidání plynu jedině, pokud má řidič dřevěné nohy, nebo koberec přes pedály. hawk..

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 06:54 | Nahoru | #46

Deadman píše: Kdyby měl nějaký V8 a né sračku Hnůjdaje, tak bych věřil že ten motor brzdy utáhne, zvlášť u automatu, co si při zpomalení podřadí. Tohle spíš ten mamlas furt jen přibržďoval než aby to zašláp a brzdy pomalu upekl. Přehřátý brzdy opravdu nebrzdí.



neutáhne...výrobce není kretén a k autu, který dělá, dává i adekvátní brzdy a to s dostatečným dimenzováním abys zastavit mohl dycky, pokud nejde posilovač tak je to makačka a věřím, že metrosexuál s oholenýma nohama co se sotva zvedne ze dřepu ještě v kombinaci s šokem z toho co se stalo to neušlápne, normální člověk jo...teda pokud v tom šoku vybere ze dvou pedálů ten správnej.
Jinak souhlasím, že přehřátý brzdy nebrzdí, ale zase...tu chvílu by to jistě daly...neměl 20 let starou brzdovku docela určitě...

1 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 07:18 | Nahoru | #47
Monoblok ABS/ESP/ASR... je udělán primárně na poruchu-průchodnosti. Brzdit bez posilovače pod plynem. Třeba superba nezastavíš, to spíš urveš volant jak se budeš snažit zapřít-zádama budeš vyjíždět zesedačky, musíš si pomoct o volant. Jinak pokud máš kessynu tak podržíš tlačítko, vypneš. normál klíč-je kurnajs náhoda že jej zlomíš zapnutý v zámku.Vyřadit u dsgčka nejde-mechanicky blokované západkou el.magnetu od brzdy. brzda má dvojitý spínač, odblokuje západku a vypne plyn pedál.

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 08:43 | Nahoru | #48

kawa...pavel píše: neutáhne...výrobce není kretén a k autu, který dělá, dává i adekvátní brzdy a to s dostatečným dimenzováním abys zastavit mohl dycky, pokud nejde posilovač tak je to makačka a věřím, že metrosexuál s oholenýma nohama co se sotva zvedne ze dřepu ještě v kombinaci s šokem z toho co se stalo to neušlápne, normální člověk jo...teda pokud v tom šoku vybere ze dvou pedálů ten správnej.
Jinak souhlasím, že přehřátý brzdy nebrzdí, ale zase...tu chvílu by to jistě daly...neměl 20 let starou brzdovku docela určitě...



V jednom odstavci kombinujes ze výrobce nadimenzoval brzdy abys zastavil vždy a soucasné ze přehraty brzdy nebrzdi, neodporuje si to trochu?

Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 08:47 | Nahoru | #49
JMK: ja mám mnohem větší strach z chyb co dělaj lidi, nez z těch co děla technika, to je o několik radu mimo... Dnešní generaci sebrat elektronicky pomocníky a nechat auta čisté mechanicky jak by se líbilo tobe by způsobilo velkej narůst nehodovosti. Navíc to ze je něco propojeny tahlem místo servem neznamena ze je to spolehlivější, jako se muže seknout řidici jednotka, tak muže mechanickej prvek prasknout atd.

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 08:48 | Nahoru | #50

Katana píše: "Vypnout klíček a vyhodit rychlost" tak to je přesně to co u těch suprpřeelektrikovanejchfárech nejde



Podle mě je původní článek kachna, navíc u každé normální automatické převodovky máš buď pádla na přímé řazení nebo pokud nejsou, je volič s polohami D, N, R, 1, 2, 3 pro sjezdy z kopců, takže můžeš řadit postupně nižší kvality a minimálně zpomalíš (osobně vyzkoušeno v Chevy Camaro 2011, při velkých otáčkách motoru odmítne podřadit o 2 kvalty, ale o 1 vždy podřadí).

U těch koncernových aut s ovládáním imobilizéru čipovou kartou je tu také prostá možnost hodit čipovou kartu ("klíček") z okna, ale uznávám, že na to někdo namítne, že se určitě zasekne nejen plyn a brzdy, ale když už, tak i el. ovládání oken :)

V nižších rychlostech (sjezd kopce) je vždy lepší opřít to o svodidla než hledat možnosti zpomalení typu vypnutí motoru, podřazování, ruční brzda.... protože pokud je něco vážně v háji, tak mezitím (při zkoušení možností) rychlost nebezpečně roste.

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 08:52 | Nahoru | #51

J.M.K. píše: ...Pokud jde o nouzové vypnutí motoru v případě takového selhání, tak souhlasím s tím, že by měl být v dosahu řidiče mechanický odpojovač přívodu paliva, nezávislý na jakékoli elektronice a klidně ještě odpojovač alternátoru a akumulátoru, aby bylo možné v takové nouzi motor spolehlivě okamžitě zastavit.
Všechny obráběcí, tvářecí a podobné mašiny jsou přece také vybaveny nouzovými vypínači v dosahu obsluhy....



To bohužel (a celá předchozí diskuse také ne) neřeší jediný podle mě skutečně hrozící případ splašeného auta (naštěstí jen nafťáků), a to je zničené turbo, které propustí olej do sání, což znamená přetočení motoru a žádný vypínač ti nepomůže, i kdyby pod sedačkou byl.

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 08:53 | Nahoru | #52
kawa...pavel> To si jenom myslíš Zkus jet v Mustangu GT500, tam to nebrzdí normálně, natož kdyby byl v zápřahu ten 4.8l V8, nemá šanci a brzdy upeče během chvilky

rrss> No tam jediné řešení brzdit, brzdit a brzdit Teoreticky, kdyby jsi vypnul klíček, mělo by to ten motor udusit, protože dnešní nafťáky mívají klapku při sání na kultivovanější vypnutí motoru.

Naposledy editováno 27.02.2013 08:58:48

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 09:14 | Nahoru | #53

enusim2 píše: a ja ve sve lagune jednou jel a nejednou se mi zasekl plyn primo na podlaze,nastesti to bylo na privadeci takze jsem si to hasil 160 a zacal vymejslet jak to kurva zastavim...brzdy nefungovali.motor jsem nemohl vypnout(start tlacitkem)karta nesla vytahnout,seslapnuti spojky a slo to do omezovace...no nastesti po par ujetych stametrech jsem zjistil ze se mi plyn sekl o koberecek pod nohama,ale krve by se koroner ve me nedorezal.u obyc auta bych to chcipnul a zabrzdil.....


Kolego, Laguna II kterou tu zminuješ, má jednoduchý nouzový stop systém. Stačí 3x zmáčknout tlačítko Stop/Start a auto poslušně zdochne i ve 150km/h. Jenže takovýhle celkem zásadní věci o svém autě neví tak 90% majitelů.

J.M.K. píše:
A když to tak shrnu, tak veškeré vymoženosti, jako ABS, ESP, ASR a podobné "asistenty" zvyšují bezpečnost jen teoreticky, ale v praxi dávají řidičům, kor nezkušeným, falešný pocit, že díky tomu všemu jsou mocnější nad fyzikálními zákony, což otupuje jejich pozornost a opatrnost. Potažmo s tím i klesají nároky na řidičské umění a tak skutečně leckdy stačí vědět jen, kam strčit klíč a jak je nastartováno, stačí fakt jen kroutit volantem a šlapat brzdu a plyn.


Naprosto souhlasím. Dokud jsem měl auto bez ESP, musel jsem na sněhu dávat pozor, pracovat s plynem, brzdou atd.
S ESP, ASR a podobnýmy blbinami mi na nedávné sněhové nadílce s 15 cm sněhu na silnici stačilo dát půl plynu, na přístrojovce mi prakticky neustále svítilo ESP a auto prostě jelo, nehrabalo, když mě náhodou v 90km/h chytl neujetej sníh u krajnice a auto se začalo poroučet směr škarpa, zase se rozsvítila kouzelná kontrolka, samo se to srovnalo a tradá, jedeme dál.

Takže dle mého názoru to degraduje řidičské schopnosti naprosto strašně, to auto vás nenechá udělat prakticky nic, stačí jak cvičená opice točit volantem v požadovaném směru a stát na plynu.

Naposledy editováno 27.02.2013 09:29:06

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 09:29 | Nahoru | #54

choze69 píše: auto s tlačítkem se dá zhasnout za jízdy podržením tlačítka na 3 vteřiny.



Jenomze co to tlacitko dela? Ano spravne, dava pokyn ridici jednotce, neodpojuje fyzicky ekektriku (nebo alespon auto se podle toho nechova). Nejspis to bude osetrene nejakou zalozni elektronikou, ale neco takovehleho se podle me stat muze:

Ridic: "Rad bych vypnul motor" (kratky stisk)
RJ: Huuu Bleee Hahah Krk (program nekde zabloudil a na plyn nebo startovaci tlacitko zvysoka kasle)
Ridic: "Ale ja bych vazne chtel vypnout motor" (dloouhy stisk)
RJ: Skrund buch hrc prc bum...

EDIT: Nerikam, ze se to stalo, ale jak kazdy vyvojar vi, kazdy program (i ten v RJ) obsahuje alespon jednu chybu. Z cehoz matematik umi odvodit, ze tech chyb je tam nekonecne

Naposledy editováno 27.02.2013 09:30:26

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 09:40 | Nahoru | #55
E-Ryc> Hehe, sice máš pravdu, ale ještě jsem neslyšel, že by se někomu tento typ závady stal. To spíš nenastartuješ a nepojedeš vůbec, než aby se ti auto zbláznilo za jízdy a nedovolilo ti zastavit.

A co se týká výše zmíněného nasátí oleje přes vadné turbo - to lze jednoduše vyřešit udušením přes kvalt+brzda.

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 09:42 | Nahoru | #56

E-Ryc píše:
Ridic: "Rad bych vypnul motor" (kratky stisk)
RJ: Huuu Bleee Hahah Krk (program nekde zabloudil a na plyn nebo startovaci tlacitko zvysoka kasle)
Ridic: "Ale ja bych vazne chtel vypnout motor" (dloouhy stisk)
RJ: Skrund buch hrc prc bum...


(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 10:01 | Nahoru | #57

moucan píše: AndělČK> Taky nemluvim o MPi ale o BMM. Naprosto základní elektronika, nesmrtelnej motor s rozvodem pomocí řetězu, žádný ABS, serva atd ... startuje to na drc ať je +30 nebo -15 a vydrží to neuvěřitelný věci. MPI má nespornou výhodu v tom že to líp jede a míň žere oproti BMM jinak je pravda že ona zapalovací lišta je celkem poruchová.



Zapalovací lišta většinou odchází díky špatné údržbě. A to vlastně celkově cívky.
Problém je v tom, že lišta umí dodat daleko větší energii do svíčky a tak i svíčka, která by v BMM díky sníženému vnitřnímu odporu už nepálila, tak v MPI ještě funguje. Jenže díky sníženému odporu zde tečou daleko větší proudy, které právě lištu zničí. Proto stačí měnit svíčky po předepsaných 60tis km a lišta přežije několik aut.

Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 10:27 | Nahoru | #58
je tu docela dost názorů proti elektronice, takže bych se těchto lidí chtěl zeptat jak se cejtí v tomhle?



Fly by wire, pouze mechanická záloha pitch trim a rudder trim

Abych se vrátil k autům. Zaseklej plyn se stát může, to ne že ne, ale tak jsme běloši ne? První co tak vyřazuju (i elektronicky ovládanej automat vyřadí na N) u starších automatů se dá i křápnout P docela to mlátí, ale jde to. Motor se dá vypnout podržením tlačítka, pokud tomu někdo nevěříte tak řešení ZDE

Ale pozor odpojovač funguje spolehlivě pouze u benzínového motoru!

Čeho bych se u moderního auta bál víc je tzv. Runaway diesel, to je situace kdy motor běží bez dávkování paliva a tedy v maximálních otáčkách co ještě zvládne v některých případech takto běží na vlastní olej a tedy nepomůže ani odpojit přívod paliva. Tady se dá motor zastavit jen přes rychlost pokud máme manuál a nebo ucpáním sání (kdo z vás by měl odvahu?)

2 reakcí na tento příspěvek Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 11:19 | Nahoru | #59
Jenze ani u letadel to neni centralizovan. Porad je to rozdeleny, zapisovace, navigace, rizeni, palubni obsluha sice to mezi sebou komunikuje, ale neobstarava to jedna jednotka (i kdyz ty airbusy jsou delany, ze to ridi pocitace). Ale kdyz vypadne elektrika (motory - generatory), dopadne to uplne stejne jako u auta, jde k zemi (sice to ma naporovou turbinu ale jenom na hydrauliku a vysilacku).

Stejne tak poroucha se automaticka pripust paliva, da se odpojit a ridit to rucne, protoze to uz ovlada jiny system.

Auto ma bohuzel jednu jednotku do ktery vede konektor a ten ovlada vsechno (stabilizace, motor, brzdy, sila posilovace atd.)

(reakce na) Neovladatelné auto - "kachna", či reálná možnost?

27.2.2013 v 11:26 | Nahoru | #60

S.M-A-RT píše: Jenze ani u letadel to neni centralizovan. Porad je to rozdeleny, zapisovace, navigace, rizeni, palubni obsluha sice to mezi sebou komunikuje, ale neobstarava to jedna jednotka (i kdyz ty airbusy jsou delany, ze to ridi pocitace). Ale kdyz vypadne elektrika (motory - generatory), dopadne to uplne stejne jako u auta, jde k zemi (sice to ma naporovou turbinu ale jenom na hydrauliku a vysilacku).

Stejne tak poroucha se automaticka pripust paliva, da se odpojit a ridit to rucne, protoze to uz ovlada jiny system.

Auto ma bohuzel jednu jednotku do ktery vede konektor a ten ovlada vsechno (stabilizace, motor, brzdy, sila posilovace atd.)



Nevim kolik aut si videl "zevnitr" ale ty co znam ja maj na vsechno co pises zvlast jednotku....
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist