1 reakcí na tento příspěvek prodloužení sacího potrubí po vysunutí karbeců
Rezonační délka sacího potrubí má vliv na (pře)plnění válce při daných otáčkách. Delší potrubí zlepšuje moment a výkon při nižších otáčkách, kratší naopak. Průměr potrubí částečně ovlivnuje moment také. Obecně větší průměr zlepšuje vysoké otáčky, menší průměr nižší.
rezonanční délka sacího potrubí se počítá: l = v_zvuku / 8n , kde
... v_zvuku, je rychlost zvuku v m/s pro danou teplotu nasávaného vzduchu. Já počítám 345 m/s pro 25 st C.
... n jsou otáčky. Vzorec platí pro 4-takt.
Rezonanční délka se uvažuje od roviny sacího ventilu k otevřenému konci sací trubky v airboxu. Vše se uvažuje při plném otevření šoupěte karburátoru. Tedy jeho vzdálenost od válce na sacím potrubí nemá pro rezonanci velký vliv.
Uvádí se, že větší vzdálenost karbecu = pomalejší reakce na přidání plynu vzhledem k setrvačnosti směsi. Osobně tomu nevěřím. Objem sacího kanálu dlouhého 20cm o průměru 30mm je 141cm2. Tedy např. zhruba jedno nasátí u stopětadvacítky. Tedy pokud by až při dalším nasátí motor zabral s přidaným plynem, půjde při 6000 otáčkách o zpoždění 2 setiny sekundy. Vy to poznáte? Já ne...
Spíše je důležité, že jakákoliv hrana v celém sacím kanálu, i jen změna tvaru (kde se mění rychlost a hustota proudění vzduchu) generuje další odrazy, které moho mít vliv na výsledný efekt rezonance. A proto, jak zde už padlo, je praxe o zkoušení. A každý motor je trochu jiný ...
U zahřátého motoru bych se nebál srážení paliva na delším sacím kanálu. Spíš bych se bál většiho přenosu tepla do nasávané směsi a tím snížení účinnosti plnění. Protože sací potrubí je v úplavu teplého vzduchu od motoru a také teplo vede. Jen start u studeného motoru by mohl být obtížnější.