globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Huštění za nízkých teplot
 
4.10.2010 v 06:42
Pánové a dámy, mám otázečku. Včera jsem se byl proletět, kosa jak z nosa, konkrétně asi tak 8 stupínků celsiovic stupnice a mašina teda nerves jak sviňa, už při malých náklonech z ní byla hotová plachetnice, přičemž subjektivně se asfalt jevil suchý a čistý.
A teď ten dotaz. Huštění na sportovních mašinách? A hlavně, jestli nějak zohledňujete tlak podle teploty. Přiznávám, že asi trochu přefoukávám, možná tím ztratím pár procent adheze, ale pocitově mám dojem, že to jaksi zostřuje zpětnou vazbu a jakoby líp cítím mašinu. Jako vždy když se pustíme do debat o pocitech začne to být diskuze silně na vodě, takže zajímají mně vaše pocity, názory a hlavně zkušenosti.

PS: vím, že huštění se tu probíralo stokrát, ale vazbu na teploty a pocity zpětné vazby jsem nějak přehledně shrnutý nenašel, tak si dovoluji založit tohle téma

Naposledy editováno 04.10.2010 06:47:00
Předchozí
1 2 3 4 5 6... 7
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 07:09 | Nahoru | #1
Jak jiste vis tak tlak je zavisly na teplote. Jenze tahle zavislost je na teplotu merenou v kelvinech takze nejakejch 10 stupnu tam nebo onam neni az zas tak nic hroznyho. Co je ale hrozny, je kdyz si tady nekde prectu ze nekdo fouka gumy na 2,9 nebo neco podobnyho. Jak na tom muzete jezdit? Ja jsem si svoje stary strady taky zkusil prifouknout na 2,5 a je pravda ze pocitu jsem mel daleko vic - porad jsem mel pocit ze to klouze. Ani na chvilku behem vyjizdky jsem si na nich nebyl jistej. Kdyz upustim na 2,1 tak prestanou klouzat, zacnu mit jistotu a ty gumy fungujou o 100% lip.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 07:19 | Nahoru | #2

pylot>Jak jiste vis tak tlak je zavisly na teplote. Jenze tahle zavislost je na teplotu merenou v kelvinech takze nejakejch 10 stupnu tam nebo onam neni az zas tak nic hroznyho. Co je ale hrozny, je kdyz si tady nekde prectu ze nekdo fouka gumy na 2,9 nebo neco podobnyho. Jak na tom muzete jezdit? Ja jsem si svoje stary strady taky zkusil prifouknout na 2,5 a je pravda ze pocitu jsem mel daleko vic - porad jsem mel pocit ze to klouze. Ani na chvilku behem vyjizdky jsem si na nich nebyl jistej. Kdyz upustim na 2,1 tak prestanou klouzat, zacnu mit jistotu a ty gumy fungujou o 100% lip.



zajímavé...
ten úvod, jeden stupeň kelvina se rovná jeden stupeň celsia, jen ta nula je posunutá o 273,16, ale nás zajímá rozdíl teplot delta T čili je fuk v čem.
Ale ty pocity mám přesně opačné, když jsem měl nafoukáno těšně nad dva tak se mi zadek zdál měkej a jakoby stále pracoval, pocit jsem z toho neměl dobrej, časy neměřím tak nevím, každopádně jsem podvědomě ubíral jak jsem si nebyl jistej.
Jinak, asi by bylo dobrý zmínit rozměr gumy, širokou hustíš jinak než úzkou, takže já mám na zadku 190/50/R17 a obvyklé huštění je na 2,8

Naposledy editováno 04.10.2010 07:19:48

2 reakcí na tento příspěvek Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 07:31 | Nahoru | #3
Mě se taky líp jezdí na gumě co je nafouklá na 2,8 +. Jinak projet jsem se byl taky a ustřelovalo mi to skoro v každé zatáčce. Sousedovy též a jeden borec co jel s nima na litrovém SV tak ho v jedné zatáčce Highsider tak nakop, že byl rád že to ustál. Hold už to počasí moc motorkám nepřeje.

(reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 07:36 | Nahoru | #4

Rebel83>Mě se taky líp jezdí na gumě co je nafouklá na 2,8 +. Jinak projet jsem se byl taky a ustřelovalo mi to skoro v každé zatáčce. Sousedovy též a jeden borec co jel s nima na litrovém SV tak ho v jedné zatáčce Highsider tak nakop, že byl rád že to ustál. Hold už to počasí moc motorkám nepřeje.



koukal jsem do manuálu k ZX7R a výrobce doporučuje huštění zadku od 2,5 do 2,9, takže sice jsme v normě, ale moje úvaha je asi takováto: pneumatika je kostruhovaná tak, že za provozu musí docházet ke správné míře deformace běhounu aby se prohřál rovnoměrně, pokud přefoukáváme a běhoun je příliš tuhý, ohřívá se jen povrch což na horkým asfaltu nemusí tolik vadit (bavíme se o provozu, okruhy jsou jiná liga), ale na studeným zůstane guma chladná jak němka

jinak teda s takovou na ježdění letos peču, dojel jsem zmrzlej jak sobolí hovno a ještě riskovat, že rozmlátím mašinu, to nemá vert...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 07:42 | Nahoru | #5
Ejs> Fuk v to ze kdyz to pri nula stupnich celsia nafoukas na 2 atmosfery tak 3 atmosfery tam dostanes az nekde pri 137 stupnich celsia. Takze kdyz to nafoukas na tvuj tlak pri 20 stupnich a pak teplota klesne na 10 nebo 5 tak rozdil je temer zanedbatelnej.
Napsal jsem svoje pocity a zkusenosti a jeste bych dodal ze kdyz mas prefouknutou gumu tak se spatne deformuje a stycna plocha je taky mensi.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 07:51 | Nahoru | #6

pylot>Ejs> Fuk v to ze kdyz to pri nula stupnich celsia nafoukas na 2 atmosfery tak 3 atmosfery tam dostanes az nekde pri 137 stupnich celsia. Takze kdyz to nafoukas na tvuj tlak pri 20 stupnich a pak teplota klesne na 10 nebo 5 tak rozdil je temer zanedbatelnej.
Napsal jsem svoje pocity a zkusenosti a jeste bych dodal ze kdyz mas prefouknutou gumu tak se spatne deformuje a stycna plocha je taky mensi.



jo v pohodě, ty pocity a zkušenosti chci právě slyšet, vím, že ten samotnej rozdíl tlaku je veškerej žádnej, ale ten důsledek v té deformaci a prohřívání běhounu může být zásdní
včera jsem se bavil s holkou co leta závodila a právě mi taky říkala, že když bylo velmi chladno tak úmyslně podfoukávali aby běhoun víc pracoval, zajímá mně právě jakou máte zkušenost z běžnýho ježdění.
uvažuju, že to prostě upustím o 0,5 a půjdu projet. Nebo líp, projedu jak je tam a zpět, upustím a zkusím stejnou trasu...

Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 07:54 | Nahoru | #7
Změna tlaku u gum u motorek v závislosti na teplotě nebude nijak výrazná, ale pár desetinek baru to udělá. Když je kolem 25 a svítí sluníčko, tak silnice má klidně 50 a guma přes 60 stupňů. Když je 10 a pod mrakem, tak silnice má taky 10 a guma se moc neohřeje, protože za to nemůžeš moc tahat, nebo je dokonce vlhko a tím se to spolehlivě uchladí. Správně bys měl hustit na tlak měřenej při studený gumě.
Myslím si, že hlavní důvod ale nebude v tlaku - ten snadno upravíš, ale ve složení směsi. Ta je u motorek dělaná na těch nějakých 50-60 stupňů optima a při teplotě kolem 10 stupňů prostě fungovat nebude - vžyť na autech už od 8-mi stupňů dolu fungují zimní gumy - ne kvůli desénu, ale právě kvůli složení směsi.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 07:58 | Nahoru | #8
Ejs> To ufouknutí by mohlo trošku pomoct v tom, že se pneu bude víc deformovat (vzroste valivej odpor) a tím se trošku víc prohřeje, protože ta energie, co se spotřebuje na překonání většího valivého odporu, se přemění na teplo v pneumatice. Takže důležitější, než výslednej tlak v pneu bude efekt zahřátí pneu, aby ta pryž alespoň trošku fungovala (co se týče adheze). Když to ale s ufouknutím přeženeš, tak ti zas vzroste tzv. bantamovej efekt, tj. boční odvalování pneu v zatáčce - půjde snáz do smyku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 08:03 | Nahoru | #9
charlie.vtx1800> jj, přesně v těchto mezích rozvíjím svoje úvahy, ale chtěl jsem to tu krapet probrat, případně kdyby z někoho vypadly nějaký konkrétní hodnoty na srovnatelnejch gumách a mašinách byl bych povděčen

(reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 08:24 | Nahoru | #10
Ejs> njn, hlavně ofafrně! Už je prostě zima a s tím nenaděláš nic, leda nějakou spejšl měkkou směs, co dělaj na okruhy. Navíc - už padá listí, žaludy, jabka a zemědělci dělaj z okresek bahenní ring.

2 reakcí na tento příspěvek Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 08:26 | Nahoru | #11
Já bych ten tlak dal dolů,guma má větší valivý odpor a líp se zahřeje,navíc má větší styčnou plochu.Z obvyklách 2,5 jsem upustil na 2.

1 reakcí na tento příspěvek Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 08:28 | Nahoru | #12
Já bych to nechal jak to je

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 08:29 | Nahoru | #13

verybusy>Já bych ten tlak dal dolů,guma má větší valivý odpor a líp se zahřeje,navíc má větší styčnou plochu.Z obvyklách 2,5 jsem upustil na 2.



o půl atmosféry? to jsem též tak nějak uvažoval
na jaké gumě? rozměr, třeba i typ...???

PS: zdravím tě on-line, zase jsme se nějakej čas míjeli

(reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 08:29 | Nahoru | #14

CharlitoCZ>Já bych to nechal jak to je



leda v garáži, bo se na tom takto bojím

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 08:31 | Nahoru | #15

Ejs>o půl atmosféry? to jsem též tak nějak uvažoval
na jaké gumě? rozměr, třeba i typ...???

PS: zdravím tě on-line, zase jsme se nějakej čas míjeli



Čau Ejsi,asi jsme psali každej jinam.
Tyhle tlaky jsem dal na SC1,možná by to šlo i o něco níž,musím vyzkoušet,180/55.

(reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 08:45 | Nahoru | #16

verybusy>Čau Ejsi,asi jsme psali každej jinam.
Tyhle tlaky jsem dal na SC1,možná by to šlo i o něco níž,musím vyzkoušet,180/55.



zkusím s tím krapet laborovat, snad to ještě letos stihnu, příští týden mizím do tepla a v listopadu už si velký naděje nedělám

1 reakcí na tento příspěvek Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 08:58 | Nahoru | #17
Tak si to tam užij,docela ti závidím.

1 reakcí na tento příspěvek Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 08:58 | Nahoru | #18
No je přeci už chladno... Ale mne jak klesne na předku tlak pod 2,3 2,4 tak už se teda nesvezu,motorka nechce do náklonů a jsem zpruzelej...dofouknu a je to pecka... 0,1 prostě poznám... předek tedy jezdím 2,45 -2,50

(reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 09:03 | Nahoru | #19

verybusy>Tak si to tam užij,docela ti závidím.



dík, moje prví letošní dovča, pořád to nějak nevycházelo

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 09:04 | Nahoru | #20

lopata75>No je přeci už chladno... Ale mne jak klesne na předku tlak pod 2,3 2,4 tak už se teda nesvezu,motorka nechce do náklonů a jsem zpruzelej...dofouknu a je to pecka... 0,1 prostě poznám... předek tedy jezdím 2,45 -2,50



předek hustím na 2,6 na gumě 120/70/R17

(reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 09:11 | Nahoru | #21

verybusy>Já bych ten tlak dal dolů,guma má větší valivý odpor a líp se zahřeje,navíc má větší styčnou plochu.Z obvyklách 2,5 jsem upustil na 2.



já jsem taky snížil tlaky

2,3 předek (120/70) / 2,1 zadek (190/55). předek občas klouzne, tak bych to možná ještě snížil (ale výrobce pneu doporučuje 3,1 tak nevim). zadek se chlupatí, takže tam bych možná trošku přifouk (výrobce pneu doporučuje 2,1). jinak výrobce moto doporučuje 2,5/2,8.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 09:20 | Nahoru | #22

Ejs>předek hustím na 2,6 na gumě 120/70/R17



To je docela dost!!!! To leda,že bys jezdil kochačku na cestovkách.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 09:26 | Nahoru | #23

verybusy>To je docela dost!!!! To leda,že bys jezdil kochačku na cestovkách.



fakt??? manuál uvádí 2,3-2,5. Pocitově se mi takhle jezdí dobře. A kochačku? No já to zas až tak nemydlím. I když vlastně ani moc nevím, skoro výlučně jezdím sám a tak nějak jsem měl za to, že ty náklony dávám vesměs s velkejma rezervama, ale onehdá jsem pustil před sebe nějakýho nabuzence na litrové hujdě a obdivoval jsem jak to odvážně pokládá a najednou jsem udiveně zjistil, že ho v zatáčkách celkem sjíždím...
Vím, tohle jsou takový pivní kecy bez nějaké hmatatelné hodnoty, jen mně to přivedlo na myšlenku subjektivního vnímání vlastní jízdy...

3 reakcí na tento příspěvek Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 09:28 | Nahoru | #24
Vzadu 180/55 dle výrobce 2.9 a tak to foukám nehledě na pocasi..
Je fakt že mam trochu těžší moto, tak asi proto stanoveny takovy tlak..
A dovolil bych si tu nesouhlasit s charlim.vtx> podle mě bude mit při těhle teplotách ta lepivka na okruh daleko horsi vlastnosti nez např.sport-touring pneu..
Proto se ty pneu nahřívaji i už v boxech, ne? Protože jsou daleko citlivější na potřebnou teplotu aby fungovaly..
Mě třeba při 10'C držela daleko lépe cestovní Z6 než corsaIII..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 09:29 | Nahoru | #25
Ejs> No,záleží na vlastním pocitu,toho se drž.Ale já mám docela vyzkoušený se držet pod udávanejma hodnotama,ale zase taky obouvám daleko měkčí gumy,než tam jsou v sérii.Ty SC1 mi chtěl dokonce na běžnou silnici fouknout na 1,8,tak jsem dal radši 2.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 09:33 | Nahoru | #26

dva_hrnce>Vzadu 180/55 dle výrobce 2.9 a tak to foukám nehledě na pocasi..
Je fakt že mam trochu těžší moto, tak asi proto stanoveny takovy tlak..
A dovolil bych si tu nesouhlasit s charlim.vtx> podle mě bude mit při těhle teplotách ta lepivka na okruh daleko horsi vlastnosti nez např.sport-touring pneu..
Proto se ty pneu nahřívaji i už v boxech, ne? Protože jsou daleko citlivější na potřebnou teplotu aby fungovaly..
Mě třeba při 10'C držela daleko lépe cestovní Z6 než corsaIII..



no fakt je, že ten podzim jsem vlastně vždycky jezdil na cesťáku kterýmo mám samozřejmě obutýho "ideově" úplně jinak. No a vliv studenýho asfaltu byl pro mně vlastně neznámý pojem...

(reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 09:36 | Nahoru | #27

verybusy>Ejs> No,záleží na vlastním pocitu,toho se drž.Ale já mám docela vyzkoušený se držet pod udávanejma hodnotama,ale zase taky obouvám daleko měkčí gumy,než tam jsou v sérii.Ty SC1 mi chtěl dokonce na běžnou silnici fouknout na 1,8,tak jsem dal radši 2.



no on je pocit a pocit, že jo, jedna věc je, že jsem s tím laboroval někde okolokomína a našel jsem si svý tak nějak v těch mezích co píšu, ale jakmile se na budíkách zjevují ilegální číslice tak se ta dynamická situace radikálně mění (aspoň si to myslím) a to jsem zatím neměl důvod řešit...

(reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 09:38 | Nahoru | #28

dva_hrnce>Vzadu 180/55 dle výrobce 2.9 a tak to foukám nehledě na pocasi..
Je fakt že mam trochu těžší moto, tak asi proto stanoveny takovy tlak..
A dovolil bych si tu nesouhlasit s charlim.vtx> podle mě bude mit při těhle teplotách ta lepivka na okruh daleko horsi vlastnosti nez např.sport-touring pneu..
Proto se ty pneu nahřívaji i už v boxech, ne? Protože jsou daleko citlivější na potřebnou teplotu aby fungovaly..
Mě třeba při 10'C držela daleko lépe cestovní Z6 než corsaIII..



To co jsem si v sobotu dovolil s pocitem maximální jistoty na tý SC1 bylo úžasný,navíc ta guma lehkou ztrátu adheze zřetelně avizuje.

1 reakcí na tento příspěvek Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 09:40 | Nahoru | #29
Ejs> já to teda v teplotách pod 5stupňů moc nepřeháním, jezdim opatrněji, ale je to spis psychologický, jako na vode..
S přilnavosti jsem nikdy zadnej větší problém neměl, ale jak říkám, jezdim jako mrdal a s mým výkonem nejaky šílený highsidery taky nehrozí..

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Huštění za nízkých teplot

4.10.2010 v 09:45 | Nahoru | #30
Ejs>
ja o tom moc nevim, nicmene vcera u nas 12 st, jezdil sme v buchlakach,takze tam asi jeste chladnejc. Zadni roadsmart 180 na hornetu 6. Vyrobce rika 2,9, ja dal 2,5, naklony normal na hranu pneu, guma byla tepla, lepila se mi k prstum, delaly se trosku zmolky. Predni diablo supercorsa sp tak tepla nebyla.
Jinak ja davam p2,4 z2,5 (vyrobce p2,5 z2,9) a citim se tak trochu lip. Na nakejch p2,2 z2,3 uz se me zaviraji riditka, se spolujezdcem i ve vyssi rychlosti a nemam z toho OK pocit.

Jinak taky myslim, jak tu nekdo zminil, ze do tohodle pocasi nejsou ty okruhovky tak dobry, pac je nedostanes na teplotu, pri ktere nejlip pracuji.
Předchozí
1 2 3 4 5 6... 7
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist