Vždycky jsem si širokopásmovou lambdu přál vlastnit, ale za cenu za kolik se u nás prodává (nejlevnějsí 8.500,-) bych do ní nikdy nešel. Vyrobil jsem několik variant indikátorů s běžnou skokovou sondou např.
Měla dokonce v dolním rozsahu exponenciální a v horním logaritmický převodník ke zjemnění rozsahů 2 stavů skokové sondy, ovšem všechny tyhle pokusy skončili kvůli teplotní závislosti skokové LS v koši.
No a konečně jsem objednal SLC-DIY. www.14point7.com
Samotný kontroler je ve více variantách. Lze koupit plně oživený, nebo i jako stavebnici pro kterou jsem se rozhodl konkrétně já.
Popis SLC-DIY:
Přístroj je i s 4 místným displejem v jedné krabičce rozměrů 38 x 65 x 28 mm.
Na displeji je tlačítko přepínající mezi měřením směšovacího poměru AFR, teploty výfukových plynů EGT a tlak turba. Tyto další čidla nevyužívám, takže ani tlačítko jsem neosadil.
Kontroler je připojitelný přes rozhraní USB standardním kabelem používaným k tiskárnám.
Má zabudovaný dekodér otáček , tzn. z přiváděných impulzů z RJ pro otáčkoměr počítá okamžité otáčky - RPM.
Obsahuje 7 analogových vstupů 0-5V
Jeden programovatelný lineární výstup 0-5V
Jeden výstup simulace úzkopásmové lambdy (vlastníte li stroj s touhle lambdou připojí se tenhle výstup a RJ bere wideband sondu jako úzkopásmovou, přičemž směšovací poměr při kterém dochází k překlápění bohatá/chudá se dá naprogramovat.
Veškerá v čase sbíraná data je možné logovat na připojený PC přes USB. Přístroj nemá vnitřní epromku k uchování hodnot.
Kontroler je chráněn pojistkami, je odolný na přepólování a má ochranu před vysokým napětím (např. pokud odejde "hondí" regulátor)
Ke kontroleru se dá přímo od vývojáře Alana dokoupit senzory např sonda bosh LSU4.2
Cena stavebnice 99, lambda 50 dolarů. Poštovné 15 dolarů. Za 14 dní byl balík doma.
V balíku jsou obsaženy všechny součásky, pcb s osazeným naprogramovaný mikrokontrolerem Atmel v provedení SMD + jeden odpor, všechny další potřebné součástky, displej+červené plexi , krabička.
Mě osobně trvalo pájení 7 hodin (nechtěl jsem to uspěchat, po 5ti hodinách se mě již dost třepala ruka), je třeba mikropáječka. Trafopájkou by to asi nešlo.
Po 7 hodinách vypadal výsledek takto:
Zapojil jsem kabely, veškeré konektory jsou samozřejmě obsahem balení, změřil odpor na napájecích svorkách - OK. Připojil napětí na displej naskočil, hurá.
Připojí se PC, provede hardwarová kalibrace, případně kalibrace čitel teploty pomocí na PCB zapájenému termistoru. A sonda je připravena k používání.
Jdeme na montáž do mašiny.
Nejprve je třeba navařit přírubu.
No ale přeci jen původní krabička má pro motorku celkem nepříznivé rozměry a ať jsem se snažil sebevíc, do prostoru budíků jsem ji prostě nemohl rozumně zapasovat. Navíc není voděodolná.
Musel přijít další radikální krok, dokoupení rozměrově menší krabičky pro displej, a odloučení displeje od základní desky. Krabičku jsem na styčných plochách lepil navíc silikonem a proto odolává dešti a mytí motorky. Ovšem to nejdůležitější, případný zloděj si odnese bezdený kus konektoru s displejem.
To už je mnohem lepší...
Tohle je teď můj kokpit
Samotný záznam z datalogu vypadá třeba nějak takhle
Naposledy editováno 26.07.2010 09:23:36
2 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC
14,7 je stechiometrický poměr při kterém by při ideálním odparu a promýchání nezbila ani jedna molekula kyslíku a ani molekula paliva
Naposledy editováno 26.07.2010 11:29:30
Jurawood>Durex: Největší výkon dosahuje směs asi při 12,6:1, nejlepší měrné spotřeby zase při 16,9:1
14,7 je stechiometrický poměr při kterém by při ideálním odparu a promýchání nezbila ani jedna molekula kyslíku a ani molekula paliva
proto jsem psal ideální. Něco málo vim,ale přiznám se,že tyto hodnoty je pro mě nová informace
1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC
neplatí že PŘIBLIŽNĚ to platí?
ed. jestli máš konkrétní zkušenosti šup sem s nimi.. (např R6 rok 03, nejlepší byl při 13,0 dole, při 12,8 od 6tis výše.. apod.)
Naposledy editováno 26.07.2010 12:49:51
Jurawood>Murkin: Podle kvality rozprášení , víření směsi apod, ale i tak...
neplatí že PŘIBLIŽNĚ to platí?
ed. jestli máš konkrétní zkušenosti šup sem s nimi.. (např R6 rok 03, nejlepší byl při 13,0 dole, při 12,8 od 6tis výše.. apod.)
Jóóó asi nějaký zkušenosti snad jsou ,ale dělit se o ně asi nebudu na všechno jsem si taky musel přijít sám tak držím palce
1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC
V tom případě ti musím těmahle vláknama doslova potápět ke krachu , nejraděj by si mě zabanoval. Nic proti tobě, ale jedna věc je pravda, kdyby byl každý vstřícný jako ty tak dnes skáčeme po stromech, protže by se všechno probádané vymýšlelo stále dokola.
Naposledy editováno 29.07.2010 09:39:58
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) širokopásmová lambda - SLC
Jurawood>Murkin: namáhat se nemusíš, neštěstí existují i zahraniční fóra kde už přesně na tohle někdo odpověděl. Chápu že tě tyhle znalosti právě živí, ale to se tak bojíš konkurence?
V tom případě ti musím těmahle vláknama doslova potápět ke krachu , nejraděj by si mě zabanoval. Nic proti tobě, ale jedna věc je pravda, kdyby byl každý vstřícný jako ty tak dnes skáčeme po stromech, protže by se všechno probádané vymýšlelo stále dokola.
Seš nějakej navrčenej jak jsem psal,ke všemu jsem se taky musel dopracovat sám a proto Ti držím palce Jsem rád,že se o tuhle problematiku někdo zajímá,protože mezi motorkářema koluje tolik blábolů až to není hezké a když už jsem chtěl někomu poradit,tak mi milionkrát bylo řečeno,že to je blbost,že kamarád říkal,že to tak není,tak co bych se unavoval Jinak počítej s tím,že ne všechno,co kde píšou,je pravda
Tak práci zdar
a určitě to bude vděčnější posluchač, než lidi, který se s Tebou hádaj, i když o tom vědí prd, ne?
do hrobu si ty poznatky stejně nevezmeš
a i kdyby na netu byla spousta blábolů, je to často to jediný, čeho se může člověk chytit a z toho vycházet. to mluvím spíš o zahraničních webech, v čr je toho poskrovnu a jde to jen tak po povrchu problematiky.
Všichni, co mají lambdu, se ji snaží zbavit a nějak oblbnout ECU, ale ty si navaříš lambdu do karbocvé motorky? Proč? Ještě bych chápal ,kdyby jsi dokázal za jízdy směs ovlivnit, např. kdyby jsi měl stříkačku s nějakým commanderem, ale takhle?
+ jedna dobra zprava pro ostatni, tahle verze DIY 1 v rozsypu uz se neprodava, nahradila ji verze 2 kde uz je na desce vse pripravene a jen se to nanda do krabicky a paji se uz jen kabely/konektory.... prinasi nejake dalsi funkce navic + jeste nova "plne sestavena" verze, ktera ma uz i vnitrni pamet, takze na datalogovani neni treba montovat na motorku jeste notebook.. coz je slusnej krok kupredu, ovsem i cena 220USD je zas o poznani vetsi.
Zrovna si nad něčím takovým lámu hlavu. Z (ne)pochopitelných důvodů dávám na motorky jiné výfuky, lepím si jiné airboxy a občas i jiné karburátory, tak by mi něco takového usnadnilo následné ladění karburátoru.
Koukal jsem na netu, nejlevnější komplet bez logování (nepotřebuji) se prodává ve světě za 3500, u nás za 4500. Samotná širokopásmová lambda ve světě za 1200, u nás za 2000
Těch 1500 je maximum, co jsem ochoten dát, nějakou tu elektroniku k tomu si za pár korun dokážu postavit sám.
1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC
geloš píše: Tohle mě také docela zajímá, uvažuju nad SLC PP2 a rád bych zvěděl, co umí. Jestli se nepletu, je to zkompletovaná DIY2. Mohl by mi to Jurawood nebo Assassin potvrdit ?
Pp2 ma i naky funkce navic, hlavne pamet na logovani primo v te jednotce. Ta diy2 uz taky neni moc diy - vse je sletovane, ozivene, paji se jen vodice.
Deadman: jo tu bosch lambdu do 1500 sezenes.... Pokud nechce obednavat ze zahranici muzes zkusit jako nahradni dil do nakyho auta pres nekoho co ma nakou slusnou slevu u nekoho jako auto kelly, mohlo by se to podarit taky nejak rozumne.
Jinak koukam ze ma na tom 14point7 shopu i lambdu s integrovanym kontrolerem za 100usd, z toho uz leze 0-5v linear... To by mohlo usetrit dost prace
Jinak ja lambdu stale pouzivam, supr vec, jen sem chtel loggovat na sd kartu pres arduino a tu komunikaci jsem jeste stale nerozchodil....