Téma: Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
Vážení kolegové,
prosím o případnou radu, jak řešit problém s neplynulým nárůstem otáček. Nejedná se o motocykl, ale "naše základna" není tak rozsáhlá jako tato a hádám, že problém bude podobný. Jde o to, že když přidávám plyn, tak plynule narůstají otáčky až do určitého bodu, kde se prudce zvýší - řekněme z volnoběhu na 3000 plynule, pak skok na 4500 a dále plynule nahoru (do 7800 provozního maxima). Při deceleraci zase klesá na 4500 a pak ihned padne na 3000. Nic v rozsahu 3000-4500 NELZE dosáhnout. Bohužel právě tam bych se potřeboval pohybovat a značně mě to žere... Prý se jedná o "standardní vlastnost" dvoutaktu, nicméně bych rád tento skok eliminoval, zmenšil nebo aspoň posunul do jiného pásma otáček. Má s tímto někdo zkušenost nebo aspoň nějaký tip? Předem díky a pěkný den! R.
prosím o případnou radu, jak řešit problém s neplynulým nárůstem otáček. Nejedná se o motocykl, ale "naše základna" není tak rozsáhlá jako tato a hádám, že problém bude podobný. Jde o to, že když přidávám plyn, tak plynule narůstají otáčky až do určitého bodu, kde se prudce zvýší - řekněme z volnoběhu na 3000 plynule, pak skok na 4500 a dále plynule nahoru (do 7800 provozního maxima). Při deceleraci zase klesá na 4500 a pak ihned padne na 3000. Nic v rozsahu 3000-4500 NELZE dosáhnout. Bohužel právě tam bych se potřeboval pohybovat a značně mě to žere... Prý se jedná o "standardní vlastnost" dvoutaktu, nicméně bych rád tento skok eliminoval, zmenšil nebo aspoň posunul do jiného pásma otáček. Má s tímto někdo zkušenost nebo aspoň nějaký tip? Předem díky a pěkný den! R.
1 reakcí na tento příspěvek Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
Co je to za motor?
2 reakcí na tento příspěvek Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
joachym> Mě to jako standarní chování 2t nepřijde. Má ten motor řízení rozvodu jenom pístem, nebo používá nějaký sofistikovanější řešení? Má výfukovou přívěru? To popsaný chování se děje při běhu se zátěží, nebo naprázdno? A pokud je pohon osazen spojkou, neklouže náhodou jenom spojka?
ja1> Přívěra zlepšuje plnění v nízkých otáčkách. Její otevření naopak způsobuje skokový nárůst točivého momentu. Když k něčemu něco píšu, bylo by dobré o tom něco vědět.
ja1> Přívěra zlepšuje plnění v nízkých otáčkách. Její otevření naopak způsobuje skokový nárůst točivého momentu. Když k něčemu něco píšu, bylo by dobré o tom něco vědět.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
JohnnyS08> A proto ji ovládá odstředivka podle otáček motoru, 
Naposledy editováno 21.08.2024 16:27:31

Naposledy editováno 21.08.2024 16:27:31
4 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
JohnnyS08> Ahoj a dík. Jedná se o motor pro závěsný kluzák (paraglider) - hodí se na záda a je na něm vrtule. Vyrábí to chlapík tady u nás (myslím, že si to sám odlévá / nechává odlévat) a i ten výfuk je jeho práce. Chování se děje při zátěži, spojka tam není. Karburátor je tam membránový a nic sofistikovanějšího tam myslím není. Jakou podobu má přívěra, nevím, ale ta věc patrně vzniká ve výfuku, kdy "se něco otvírá při dosažení něčeho", jak mi sdělil výrobce (ale neznám žádné detaily, nejsem v tomto fochu zdatný). Na mé stížnosti mi výfuk předělal, ale vedlo to k jiným problémům a následné "destrukci" výfuku a už se mi nechce to s ním řešit, tak jsem pořídil nový výfuk s těmi původními vlastnostmi - skokový nárůst... Neočekávám, že by to vyřešila drátěnka do výfuku, ale věřím a doufám, že "nějaké" řešení by mohlo existovat. Znovu dík.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
joachym> je to Nirvana? Březina ?
V tvým případě asi bude více řešení. Př. poměr, vrtule atd.
Nicméně ten vejfuk nebude jen tak náhodou navržený aby to táhlo při těchto otáčkách. Možná je to vhodné pásmo toho motoru.
Pokud je tam vrtule co nemá tolik tahu, potom to v tom pásmu asi vyletí.
Naposledy editováno 28.08.2024 07:26:55
V tvým případě asi bude více řešení. Př. poměr, vrtule atd.
Nicméně ten vejfuk nebude jen tak náhodou navržený aby to táhlo při těchto otáčkách. Možná je to vhodné pásmo toho motoru.
Pokud je tam vrtule co nemá tolik tahu, potom to v tom pásmu asi vyletí.
Naposledy editováno 28.08.2024 07:26:55
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
t_freedom> Jak vidíš, napsat typ motoru je strašně složité, jednodušší je pouštět se do diletanských popisů. Dokonce to prý nemá spojku
Taky může mít motor jak kráva a neuřídí to, když by to mělo běžet ve správných otáčkách. Tak ubere, vrtule se dostane do režimu , kdy má mizernou účinnost a netáhne, motoru začnou kolísat otáčky. Nakonec to přehřeje, zadře a zabije se.

Taky může mít motor jak kráva a neuřídí to, když by to mělo běžet ve správných otáčkách. Tak ubere, vrtule se dostane do režimu , kdy má mizernou účinnost a netáhne, motoru začnou kolísat otáčky. Nakonec to přehřeje, zadře a zabije se.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
Krautkopf> tohle spojku nemá, jasněže, nepotřebuje to spojku. Často jsou to speciály vybraný někde v Číně s adaptací pro pragliding, na zadání výrobce krosny 150-250ccm. Takže tam ani typ, kterej bys ty stejně znal , není.
Chápu ho, pokud mu nic kloudnýho neřekne výrobce krosny, nemá moc šanci. Tyhle věci jsou o to složitější, že v tom figuruje ještě stálej převod, typ vrtule atd.
Chápu ho, pokud mu nic kloudnýho neřekne výrobce krosny, nemá moc šanci. Tyhle věci jsou o to složitější, že v tom figuruje ještě stálej převod, typ vrtule atd.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
t_freedom> Musí to mít odstředivou spojku. Bez toho by to byl krám.
e - Životu nebezpečný krám.
Naposledy editováno 28.08.2024 10:07:12
e - Životu nebezpečný krám.
Naposledy editováno 28.08.2024 10:07:12
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
Krautkopf> proč se snažíš bejt chytrej tam kde nemáš zkušenost ?
myslím , že asi před rokem si mi něco podobnýho psal... proč se snažím radit , když tomu nerozumím ... tak se toho drž.
Naposledy editováno 28.08.2024 10:34:26
myslím , že asi před rokem si mi něco podobnýho psal... proč se snažím radit , když tomu nerozumím ... tak se toho drž.

Naposledy editováno 28.08.2024 10:34:26
1 reakcí na tento příspěvek Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
Taky moc nevidím důvod, proč by na vrtulu měla být spojka. Dyť za tu vrtulu se to i startuje pokud to není vybavený startérem (což už dneska je asi všude), ne?
Naposledy editováno 28.08.2024 11:22:03
Naposledy editováno 28.08.2024 11:22:03
Koudy01> hlavně máš kolem celý vrtule za sebou ochranej rám. Jak píšeš, startér a chcípák.
Ale je to hrozně nebezpečný. Nevím oč bezpečnější by to bylo se spojkou, které by stejně nic neřešila vzhledem k setrvačnosti vrtule.
Většina krámů co lítá žádnou nemá a má to svý důvody...ale ať si každej pindá jak chce
Ale je to hrozně nebezpečný. Nevím oč bezpečnější by to bylo se spojkou, které by stejně nic neřešila vzhledem k setrvačnosti vrtule.
Většina krámů co lítá žádnou nemá a má to svý důvody...ale ať si každej pindá jak chce
2 reakcí na tento příspěvek Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
Pozemní analogie je křoviňák nebo motorová pila. Taky se startují špagátem a taky mají odstředivou spojku. Spojka zabraňuje posekání nebo pořezání, když jde motor na volnoběh. Mít při pohybu na zemi na zádech roztočenou vrtuli a bojovat s gyroskopickým momentem vrtule nepovažuji za rozumné. Ale ať si každý pindá, jak chce. O technické zdatnosti některých letců svědčí už dotaz z úvodu. Ptá se na pevnou vrtuli, ale zatím o tom ještě neví.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
Krautkopf> ...ale na zádech si to nikdy neměl, co ? nicméně teorií a analogií znáš hromadu




2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
t_freedom> Víš proč u Ducati zdechá při prudkém brzdění motor?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
Krautkopf> ...no já jen že na tom budeme asi podobně v mnoha ohledech ...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
joachym> Podle toho tvýho popisu soudím, že ten motor má dost konstrukčních odlišností od běžných motocyklových motorů, takže bohužel, jakékoliv rady ode mě jsou jenom teoretizování.
Větší dvoutakty skutečně mívají problém s během pod nízkou záteží - při kombinaci určitých otáček a zatížení jakoby pořád přechází z tahu do brždění motorem a zpět. To je vlastnost, které se u některých motorů nejde vyhnout sebepečlivějším laděním. Nicméně, nedochází k žádnému citelnému kolísání otáček/rychlosti, je to jen takový neklidný běh motoru.
Tady bych hledal jádro pudla. Ale otázka je jestli je tam skutečně výfuková přívěra (která mení časování výfukového kanálu, není to součás výfukového potrubí, ale válce), nebo nějaké jiné zařízení ve výfukovém potrubí, které by měnilo protitlak. Přívěra je celkem citlivá součástka, v leteckém motoru bych jí spíš neočekával, ale...
Další otázka je, čím je ta věc řízená a ovládaná. Možná je prostě nastavená tak, že spíná v nesprávných otáčkách. MOŽNÁ!
Pak je tu ještě možnost, co nadhodil t_freedom, nechat motor motorem a laborovat s primárním převodem a vrtulí...
Větší dvoutakty skutečně mívají problém s během pod nízkou záteží - při kombinaci určitých otáček a zatížení jakoby pořád přechází z tahu do brždění motorem a zpět. To je vlastnost, které se u některých motorů nejde vyhnout sebepečlivějším laděním. Nicméně, nedochází k žádnému citelnému kolísání otáček/rychlosti, je to jen takový neklidný běh motoru.
joachym píše: Jakou podobu má přívěra, nevím, ale ta věc patrně vzniká ve výfuku, kdy "se něco otvírá při dosažení něčeho"
Tady bych hledal jádro pudla. Ale otázka je jestli je tam skutečně výfuková přívěra (která mení časování výfukového kanálu, není to součás výfukového potrubí, ale válce), nebo nějaké jiné zařízení ve výfukovém potrubí, které by měnilo protitlak. Přívěra je celkem citlivá součástka, v leteckém motoru bych jí spíš neočekával, ale...
Další otázka je, čím je ta věc řízená a ovládaná. Možná je prostě nastavená tak, že spíná v nesprávných otáčkách. MOŽNÁ!
Pak je tu ještě možnost, co nadhodil t_freedom, nechat motor motorem a laborovat s primárním převodem a vrtulí...
JohnnyS08> Pleteš mu hlavu. Ty jednoduché dvoutakty z Bochoře žádnou přívěru nemají.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
joachym> pujč si, nebo kup jinou vrtuli. Vyzkoušej jestli se to někam posune, nebo ne. Já myslím že je to spíš nějaká vlastnost toho propeleru.
Krautkopf píše: Pozemní analogie je křoviňák nebo motorová pila.
Jako jo. Ale u tech paramotoru se spis inspiruji pojezdovou sekackou na travu nebo letadlem

Naposledy editováno 29.08.2024 06:47:11
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prudký nárůst otáček v určitém bodě plynu u dvoutaktu
t_freedom> Vlastnost toho propeleru je, že je stavěný na nějakou rychlost letu a otáčky. Například 40 km/h a 7000 rpm na motoru. Když se v té rychlosti někdo pokusí stáhnout otáčky motoru na polovinu, má pevná vrtule tu zajímavou vlastnost, že přestane zabírat, ale bude brzdit a proud vzduchu ji má snahu urychlovat. A proto nejdou udržet stabilní otáčky. Až tak jednoduché to je.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.