Téma: Karbonová nádrž paliva
11.10.2016 v 13:58
Ahoj, bude to trochu offtopic, ale fórum snese všecko
Stavíme s týmem formuli na závody a potřebuji zkonstruovat spolehlivou nádrž na RON95, tedy natural. Kvůli úspoře hmotnosti jsme se rozhodli pro kompozitní materiál karbon. Zkušenosti s výrobou dílů mám, ale žádné s působením chemických látek na karbon a pryskyřice. Četl jsem nějaké práce na toto téma a budu muset využít ochranný nátěr uvnitř nádrže. Čerpadlo bude vnitřní, ze stejné motorky jako máme motor - Fazer FZ6.
Mohl by někdo doporučit, případně obětovat vzorek nátěru na testování nějakého dostupného ochranného materiálu? Stavíme to na VŠB v Ostravě.

Budu rád za reakce.

1 reakcí na tento příspěvek Karbonová nádrž paliva

11.10.2016 v 14:12 | Nahoru | #1
Havel nabízí přímo chemicky odolnou pryskyřici C od RaG určenou přímo na nádrže. Doporučuji ale touto pryskyřicí udělat jen pár vnitřních vrstev, protože je hodně hustá a špatně se s ní pracuje. Samotnou nosnou konstrukci bych udělal z klasické pryskyřice.
Nádrž bude na formuli pravděpodobně sice chráněná, ale doporučil bych mezi karbon zakomponovat i nějakou vrstvu kevlaru (aramidu). Uhlík je křehký a pokud nádrž dostane ránu, tak sice praskne, ale nezničitelný kevlar ji bude pořád držet pohromadě a benzín bude jen vzlínat.

Pro inspiraci mrkni na vlákno omé výrobě přídavné nádrže

Neděláš na tom s Luboškem Vaňurou?

Karbonová nádrž paliva

11.10.2016 v 17:52 | Nahoru | #2
Nechceš se podělit o nějake fotky? Zni to velmi zajimavě

1 reakcí na tento příspěvek Karbonová nádrž paliva

11.10.2016 v 20:37 | Nahoru | #3
Můžete studovat
Stránky "soutěže", něco jako F1 a aktuální vozítko z Brna. O ostravské formuli určitě dodá info Festina_lente

(reakce na) Karbonová nádrž paliva

11.10.2016 v 21:07 | Nahoru | #4

Joxa píše: Můžete studovat
Stránky "soutěže", něco jako F1 a aktuální vozítko z Brna. O ostravské formuli určitě dodá info Festina_lente


a k čemu je to dobry když to předjede i Fabka HTP ???

Karbonová nádrž paliva

12.10.2016 v 11:47 | Nahoru | #5
Myslím, že by tady skončila ta Fabka nejednou na střeše :D

(reakce na) Karbonová nádrž paliva

12.10.2016 v 18:07 | Nahoru | #6
fidlimydli> Dík za rychlou reakci Určitě kouknu na tvůj profil a budu se inspirovat jak jen to půjde, jestli ti to funguje a jsi spokojený. Objednám materiál a začnu na tom pracovat v horizontu několika týdnů. Dělal jsem s Lubošem na naši formuli pro letošní závody aeropaket, takže znám
Tady jsou fotky Vectora 02 http://formula.vsb.cz/cs/garaz/vector-02/ se kterým jsme byli v Itálii a Maďarsku a teď vyvíjíme nový prototyp.

1 reakcí na tento příspěvek Karbonová nádrž paliva

13.10.2016 v 09:45 | Nahoru | #7
No, nechcu moc rýpat, ale...musím .
Z mých dlouholetých zkušeností vyplynulo, že pokud chcu udělat opravdu něco lehkého, v tomto případku nádrž na palivo, tak použiju...hliník.
Příklad: nádrž na motorku s objemem kolem deseti litrů, svařená z hliníkového plechu tloušťky 1,4mm (!), vážila 0,8kg...
Pro takovou volbu jsem se rozhodl po praktické a též teoretické zkoušce - stačí si pouze zvážit materiál, potřebný k výrobě...a nebo zvážit nádrže podobného objemu...

Karbonová nádrž paliva

13.10.2016 v 15:58 | Nahoru | #8
v F1 pouzivaji kevlar. Uhlik bych na to nepoužíval.Pokud by to dostalo ranu, tak by to nemuselo dopadnout dobre...Uhlik praska a vaha bude skoro stejna. Ze stejneho duvodu bych nepouzil ani zmiňovaný hliník.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Karbonová nádrž paliva

13.10.2016 v 16:37 | Nahoru | #9
Zdenalbenal> V žádném případě nechci zpochybňovat dlouholeté zkušenosti a praxi, ale z diplomové práce z roku 2015 pana Rubíčka z VUT "NÁVRH PALIVOVÉHO SYSTÉMU FORMULOVÉHO VOZIDLA" jsem vyčetl, že nádrž o objemu necelých 7 litrů bude z karbonu o půl kilogramu lehčí, než z hliníku. Předpokládám, že model byl totožný, akorát byl navolen jiný materiál v software a hliník má přece jen vyšší hustotu, než kompozit.

Karbonová nádrž paliva

13.10.2016 v 18:49 | Nahoru | #10
zkus se zeptat po firmách na příklad spolupracujeme s LA compozites a ty dělají nádrže na záchranářské vrtulníky tak třeba tam a dělají to taky z uhlíku ale dávají tam asi milion vrstev, ve vašem případě bych použil buď aramid nebo hybrid. A hlavně si dejte bacha ať to máte podle pravidel a né jako dřívější modely .

Karbonová nádrž paliva

13.10.2016 v 19:43 | Nahoru | #11
Myslím že u F1 se na nádrž používá spíš kevlar....teda někde jsem to slyšel.

1 reakcí na tento příspěvek Karbonová nádrž paliva

14.10.2016 v 08:17 | Nahoru | #12
U F1 se myslím používá gumová nádrž.

Naposledy editováno 14.10.2016 08:23:32

(reakce na) Karbonová nádrž paliva

14.10.2016 v 09:01 | Nahoru | #13
Doyle74> Vyztužená kevlarem.

Karbonová nádrž paliva

14.10.2016 v 13:20 | Nahoru | #14
pokud vim, tak u F1 se pouzivala nadrz na principu "nafukovaciho balonku", pri odcerpavani paliva se nadrz zmensovala (vyfukovala)
bylo to z duvodu, aby bylo v nadrzi jen palivo a nenachazela se tam smes plynu, ktera by v pripade havarie mohla explodovat
ale to bylo v dobe, kdy se jeste tankovalo, a F1 mela pod kapotou poradny urvany motor a ne ten dnesni turbomoturek

Karbonová nádrž paliva

15.10.2016 v 08:55 | Nahoru | #15
Nevím z čeho se dělají nádrže v F1, ale Kevlar sám o sobě není tak konstrukčně pevný jako uhlík, ale naopak zase není tak křehký. Při destrukci praskne uhlík klasickým lomem stejně jako sklolaminát a části se oddělí. Oproti tomu kevlar při destrukci zůstává pohromadě a z lomového místa se vydrolí pryskyřice. Asi jako když přehnete zmrzlou hadru.
Tyto vlastnosti vycházejí z toho, že uhlík má velmi nízkou průtažnost, proto jsou díly tak tuhé, ale snese nižší namáhání na tah, tak se po přetížení zlomí. Oproti tomu kevlar je průtažnější, proto budou díly z čistého kevlaru gumovější, než z uhlíku, ale zase má podstatně vyšší pevnost v tahu.
Ideální je jejich kombinace. Proto se vyrábějí hybridní tkaniny, v kterých je zatkán kevlar s uhlíkem dohromady. Uhlík dodá výrobku tuhost, kevlar pevnost.
Proto jsem v úvodu navrhoval kombinaci.

Festina_lente: Lubošovi jsem řezal jádra na ty křídla.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Karbonová nádrž paliva

16.10.2016 v 19:33 | Nahoru | #16
Festina_lente> ...a nesekl se ten pan Rubíček?!
Neb moje nadršťka měla 10l a taky by se dalo uvažovat, použil-li by se plech tl. 1mm, z keréhožto se to jinak normálně dělá, že bude vážit kolem 0,6kg a měla-li by objem cca 7l, tak by byla eště lehčí...
A kompozitová nádrž by teda vážila 0kg a nebo -0,1kg?
Néni ten softvár nejaký dojebaný?
Svým příspěvkem nikoho nenabádám, aby se vzdal konstrukce nádrže formulového vozu z kosmického materiálu .
Jenom bych rád připomněl, že některá technická řešení, na první pohled vyžadující drahé materiály, složitá obrábění a tím pádem hodně peněz, se dají s troškou fištrónu udělat...jinak...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Karbonová nádrž paliva

17.10.2016 v 18:06 | Nahoru | #17
Zdenalbenal> jen pro info 0.6kg- 0.5 je + 0.1kg a další otázka je zachování nějaké pevnosti, protože 1mm al plech je opravdu máslo. A pro info když se ušetří několik set gramů tak třeba v autě to nepoznas ale na formuli se šetří gramy za docela velký peníze o tom to je se někam posunout a nedělat jenom osvědčenou klasiku

(reakce na) Karbonová nádrž paliva

17.10.2016 v 19:17 | Nahoru | #18
...jen pro info...je důležité si to, co sem napsal, pečlivě přečíst ...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Z HD na sportovnější moto [1, 2, 3] Yamaha FZ6 Fazer, Suzuki GSX-R 600 Strom96 70 27.8.2024 v 15:29 raidercz
Praha-Rakousko-Italie v Srpnu / Pra... Yamaha FZ6 Fazer round_ribbon 3 27.7.2024 v 06:54 mich29
lešení Yamaha FZ6 Fazer Yamaha FZ6 Fazer alezio 4 22.7.2024 v 10:18 alezio
Kolik km je už moc? [1, 2, 3] Yamaha FZ6 Fazer kaptcha 86 20.7.2024 v 21:14 ladzik
Neježděné pneu vydrž Yamaha FZ6 Fazer Marakurda 26 18.7.2024 v 11:17 1Gabo


TOPlist