globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Špatně dobíjí
30.6.2013 v 17:25
Ahoj,

byl bych rád za nějakou radu, než to půjde do servisu. Jakmile se zapnou světla/blinkry/brzda, tak nedobíjí ani při vyšších otáčkách. Bez světel dobíjí v pohodě na volnoběhu i při otáčkách. Jakmile se ale zvýší odběr z baterie, jde proud dolů, až na nulu.

Další zvláštnost, která s tím může mít spojitost, a jejíž příčinu jsme s kolegou neodhalili, je to, že když nechám v motorce baterii, tak se přes noc vymlátí i s vypnutým elektrickým okruhem. Klíčky ve spínací skřínce nenechávám nikdy.

Hodil by se mi nějaký tip, ale zatím předpokládám závadu alternátoru.
Kabeláž jsem samozřejmě kontroloval, všude kam jsem se dostal, nikde nic zoxidovaného není.

Dík,
Martin

Uzavřeno 15.09.2013 v 14:14 uživatelem Zahartof

Špatně dobíjí

30.6.2013 v 17:36 | Nahoru | #1
Jestli ty nebo kamarád rozumíte aspoň trochu elektřině, tak to proměř třeba podle toho.

Prakticky proměříš alternátor, zkontroluješ spoje atd. a jestli bude vše v pořádku, tak je to regulátor.

Zkus nabít baterku a přes noc vypoj regulátor dobíjení, tím ověříš jestli nemá odběr on.

Špatně dobíjí

30.6.2013 v 17:45 | Nahoru | #2
Každopádně proměř alternátor , chyba může být klidně v něm. Ale pokud se baterka vybije přes noc (předpokládám, že je v motorce připojena), tak bude tím spíše vadný regler (svod přes diody, nebo řídicí obvod). Vyndej hlavní pojistku ("MAIN") , napíchni na její kontakty hroty multimetru nastaveného na rozsah 10A DC a pokud nějaký proud naměříš (více, než několik mA), je to jasné.

Nebo rovnou odpoj konektory regleru a když parazitní proudový odběr zmizí (baterka se přestane vybíjet), je regler jasně vadný.

Problém je trochu v jeho konstrukci, naštěstí se však dá z chladiče vymontovat. Sehnat se dá třeba tady a jen jej namontuješ do původního chladiče (styčné plochy pořádně očistit, odmastit lihem a nejlépe nanést teplovodivou pastu) .
Druhou možností by bylo použít A-R90 , jenže ten jednak v tomto případě vyjde paradoxně dráž, než originál a druhak díky zcela jinému tvaru (a pevnému spojení s chladičem) bys jej musel na motorku připasovat někam jinam a zrovna na XV535 bohužel není moc šikovných míst, kde by regler opticky nestrašil a přitom by se slušně chladil.

1 reakcí na tento příspěvek Špatně dobíjí

30.6.2013 v 17:48 | Nahoru | #3
Čau, díky za rychlé odpovědi, zkusím, uvidím, informuji.

Špatně dobíjí

30.6.2013 v 18:49 | Nahoru | #4
Zahnojeny kontakty nebo regulator. (Dle meho skromneho nazoru a minima informaci), kdyz na to neprijdes tak to klidne dovez tenhletyden uz budes druhej.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Špatně dobíjí

30.6.2013 v 20:59 | Nahoru | #5
Zahartof> Teď jsem to řešil taky, pořídil jsem si indikátor dobíjení a žasl jsem, že nedobíjím, stačilo prostříknout štekry od regulátoru,(pod levým podsedlovým krytem,) jeden konektor byl zaoxidovaný!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Špatně dobíjí

30.6.2013 v 21:13 | Nahoru | #6
rancher> jestli si to jen prostriknul mas to tam do pulroka znova. Musis je machanicky ocistit.

(reakce na) Špatně dobíjí

30.6.2013 v 21:21 | Nahoru | #7
gugo> Provedu!

Špatně dobíjí

1.7.2013 v 10:03 | Nahoru | #8
Gugo> dík za radu, mrknu na něj, proměřím to podle návodu a když na to nepřijdu, domluvím se s tebou, díky za nabídku.

rancher> Provedu! :)

Špatně dobíjí

3.7.2013 v 21:26 | Nahoru | #9
Čau,

tak jsem postoupil (resp. jsme postoupili - se známým, který elektrice rozumí daleko víc než já).

Měřili jsme alternátor - bez zátěže napětí 25-26V, se zátěží 19V. V návodu se píše, že bez zátěže by měl mít kolem 50V, nevím, jestli to ale platí i pro virago. Měřily se všechny konektory oproti sobě, napětí zůstává stejné nehledě na zátěž (liší se jen o desetinky).

Napětí na baterce při vypnutém motoru je 12,8V.
Napětí na baterce při zapnutém motoru nehledě na zátěž (světla, blinkry, atd.) je 13,9-14,4V.

Ovšem závada zůstává stále stejná, při zapnutých světlech (nebo připojené žárovce na drátech) se proud z baterky spíše vybíjí, místo aby se doplňoval (je to tak na rozhraní nuly, nárazově to odebírá z baterie proud). Při nejvyšším zatížení je odběr proudu markantní. Bez zátěže dobíjení funguje (cca 3A konstantně).

Měření jsme prováděli i na výstupu z regulátoru, tam se shodovalo s napětím na baterii
(cca 13,9V).

Zátěž jsme prováděli standartní 12V35W žárovkou.

Ani já, ani kolega momentálně nějak nevíme co dál ;)
Dík za jakékoli další podněty a každopádně bych chtěl všem poděkovat za podporu a rady!

Špatně dobíjí

3.7.2013 v 21:28 | Nahoru | #10
Jo a všechny konektory po cestě alternátor->regulátor->spínačka->baterie jsou v pořádku i po doublechecku.

1 reakcí na tento příspěvek Špatně dobíjí

3.7.2013 v 21:29 | Nahoru | #11
Jo a poslední věc: parazitní odběr jsme nenaměřili (ani prvně před pár dny). Zvláštní.

(reakce na) Špatně dobíjí

3.7.2013 v 21:57 | Nahoru | #12
Zahartof> Hmm zajimave TAK nevim, leda by si to privezl

Špatně dobíjí

3.7.2013 v 22:17 | Nahoru | #13
Čau gugo,

proč ne, velice oceňuji tvou nabídku - napíšu ti do pošty.
Jestli si někdo další na něco vzpomene, budu jen rád.

Hezkej večer,
M.

Špatně dobíjí

4.7.2013 v 13:02 | Nahoru | #14
U guga se závada neprojevila - nechápu. Mám v tom teď nouzově lízlou baterku, takže měření mohlo být chybné, ale i tak je to zvláštní. Nabiju baterku a proměřím to znova. Zatím to je ode mě všechno, jen pěju chválu gugovi, obětavému motorkáři :)

1 reakcí na tento příspěvek Špatně dobíjí

4.7.2013 v 15:20 | Nahoru | #15
Asi plácnu pitomost, ale u 477 a i u trabanta občas zůstalo seplé relé dobíjení(slepené) a taky to vytloukalo baterku, co zkusit přidat odpojovač před baterku... je to sice jen druhá půlka problému, ale třeba ještě někdo přijde na to dobíjení, už jsou tady nová tři vlákna, jak jsem koukal...

Naposledy editováno 04.07.2013 15:34:44

Špatně dobíjí

4.7.2013 v 15:54 | Nahoru | #16
Mrknu se na to relé, díky.

(reakce na) Špatně dobíjí

7.7.2013 v 13:37 | Nahoru | #17
rancher> Kdepak, napěťový regler s mechanickým relátkem na XV535 není, zde jest třífázový altec s permanentními magnety na rotoru a regler je zkratový, stejně, jako na většině dnešních motorek. Vytlučení baterky přes noc zpravidla způsobí nežádoucí svod v regleru (v případě úplného zkratu se spálí hlavní pojistka (MAIN) a zabrání tak vytlučení baterky, nebo i požáru. U Trabanta i ČZ 477 v případě spečení relátka zůstalo budicí vinutí dynama pod napětím, což mohlo taktéž způsobit, přehřátí vinutí, jeho poškození, nebo i požár vozidla.

Zahartof> Jestli se při měření u guga závada neprojevila, tak to ještě nemusí nic znamenat - ba tím spíš bude závada v regleru. Vadné eln. součástky se mohou chovat nevyzpytatelně kor třeba tak, že za studena fungují, kdežto za tepla ne... nebo i naopak.
I když nutně reglerem to být také nemusí - může být klidně někde nalomený drát, nebo nerušené vinutí altecu, kde třeba po ohřátí vlivem dilatací dojde ke ztrátě kontaktu. Chtělo by to vystihnout, kdy se závada projeví a v tu chvíli odpojit regler od alternátoru a alternátor rychle změřit na symterii napětí a proudů. Tím by se dalo vyloučit, zda není chyba
v něm.

Jen pro upřesnění - pojem "relé" zde není na místě, není to mechanický relátkový regulátor. Regler, jaký máš na XV535, v principu vypadá takto:

Špatně dobíjí

13.7.2013 v 17:58 | Nahoru | #18
Čau,

teď jsem se vrátil z dovolené, takže se tomu budu zase věnovat. Zatím se mi nepodařilo vysledovat žádnou souvislost se zahřátím, ale pustím se do toho. Změřím v nejbližší dob dobíjení za studena, pak to projedu a změřím to za tepla a uvidíme, jestli tam bude rozdíl.
Když se závada projeví odpojím regulátor a proměřím alternátor, jak píšeš (i když to jsme dělali v garáži, když se závada projevovala a alternátor se jevil být v pořádku - zkusím to ještě ale po pořádném zahřátí).

Dám vědět.

Špatně dobíjí

3.9.2013 v 21:36 | Nahoru | #19
Čau,

nějak jsem zapomněl updejtnout thread. Od měření u guga bylo měsíc všechno v pohodě, pak se po projížďce v dešti odporoučel definitivně regulátor. Vyměněno, vše funguje.

Děkuji velice za obětavou podporu všem zúčastněným!

M.
Téma je zamknuto
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
XV Velká Virago Vyjížďka 2025 se p... [1 ... 347, 348] Yamaha XV 1100 Virago, Yamaha XV 535 Virago, Yamaha ... rancher 10416 24.5.2024 v 16:52 rancher
Virago výkon a trysky Yamaha XV 535 Virago CubaLibre 5 17.4.2024 v 12:28 zetka125
Nehádže iskru Virago 536 Yamaha XV 535 Virago Denyd 1 14.4.2024 v 19:30 Kolja73
hladina karburátorů Yamaha XV 535 Virago Sieg 4 30.3.2024 v 21:00 Sieg
schopný opravář na Chomutovsku Yamaha XV 535 Virago Pavel3319 5 8.2.2024 v 09:21 TaťusPájus


TOPlist