globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Klepou ventily - co to znamená?
1.6.2011 v 14:50
Zdar,

odpusťte 2T motorkáři jeho debilní dotaz, ale může mi někdo vysvětlit, co v praxi znamená klepání ventilů? Jak takovej zvuk/jev vzniká (opotřebením? čeho?) a jakym způsobem se odstraňuje (podložkama?) a případně jakej má vliv na životnost motoru, výkon, spotřebu, atd a co hrozí, když se to ignoruje (jestli vůbec něco).

Prostě mi to zkuste nějak popsat. Mam nějakou drobnou představu, ale rád to věděl komplet se všim všudy.

S klepánim se setkávam samozřejmě v autě, když mam motorku Jawu

Prosím jen o věcný názory, ptám se vážně

Dík
Předchozí
1 2
Následující

Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 15:08 | Nahoru | #1
jo to bych taky rád věděl, značkuju

Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 15:23 | Nahoru | #2
že bys je měl seřídit.

Klepou ventily - co to znamená?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.6.2011 v 15:26 | Nahoru | #3
záleží co je to za auto. někde je potřeba je seřizovat, protože provozem vzniká opotřebení jak ventilů, tak zdvihátek, sedel ventilů, vaček... někde se seřizujou samy, maj tzv. hdyraulická zdvihátka, a tam je klepání problém - buď je to použitím nevhodného oleje nebo opotřebením, a v tom případě jde o drahej špás (kus kolem pětikila krát počet ventilů).

1 reakcí na tento příspěvek Klepou ventily - co to znamená?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.6.2011 v 15:28 | Nahoru | #4
neukamenujte mne:
3patná ventilová vůle má za následek klepání ventilů- při "klepání" dochází k opotřebení ventilů a ventilového sedla....ventil může pak špatně těsnit a v nejhorším případě k utržení ventilu a destrukci válce,pístu a hlavy válce.
Ventilová vůle se seřizuje podložkama,nebo seřizovacím šroubem na vahadlech.......nový auto motory mají tzv. hydroštely,kde seřizování odpadá

1 reakcí na tento příspěvek Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 15:49 | Nahoru | #5
Ok.

Ještě - když klepou, znamená to, že se nestíhají vracet do původní (zavřený) polohy? Klepání pak vzniká vysokym tlakem ve spalovacim prostoru, kdy ten tlak ventil "doklepne" na místo?

Jakej výnam má podložka ventilu nebo seřízení na vahadle? Má to ventil povytáhnout směrem od spalovacího prostoru (ve smyslu že bude mít kratší dráhu pohybu, "poleze míň do motoru", a tím pádem se bude uzavírat dřív, tedy včas)?

A dotaz spíš na adminy - na smětišti není "Toto je dobrá odpověď, děkuji"? Šlo by téma případně přesunout do lepší sekce (do Opravy a údržba mit o bez zadání typu motorky nešlo)?

Naposledy editováno 01.06.2011 15:50:36

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.6.2011 v 15:51 | Nahoru | #6
trins> no když se ti něco opotřebuje tak to ubejvá tim pádem tam vznikne větší vůle a pak ten ventil dosedá dost ale ,,zbyzečně brzo zavře a pozdě otevře ne,, Lepší větší vůle než malá která ti zapříčiní nedosedání ventilu do hlavy a to je hlavně u výfukového velkej problém jelikož se chladí o hlavu dosedáním. Seřizování záleží natom co máš za rozvod, vahadla nebo vačku přímo nad veltilem......

(reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.6.2011 v 15:53 | Nahoru | #7

Pavouk106 píše: Ok.

Ještě - když klepou, znamená to, že se nestíhají vracet do původní (zavřený) polohy? Klepání pak vzniká vysokym tlakem ve spalovacim prostoru, kdy ten tlak ventil "doklepne" na místo?

Jakej výnam má podložka ventilu nebo seřízení na vahadle? Má to ventil povytáhnout směrem od spalovacího prostoru (ve smyslu že bude mít kratší dráhu pohybu, "poleze míň do motoru", a tím pádem se bude uzavírat dřív, tedy včas)?

A dotaz spíš na adminy - na smětišti není "Toto je dobrá odpověď, děkuji"? Šlo by téma případně přesunout do lepší sekce (do Opravy a údržba mit o bez zadání typu motorky nešlo)?


můžou klepat z obou důvodů buď malá nebo velká vůle,ale většinou klepou,když se vůle větší.
a podložky a seřizovací šrouby jsou od toho aby jsi je mohl seřídit a je jedno jestli do +,nebo do -

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.6.2011 v 15:56 | Nahoru | #8

jk.rx píše: trins> no když se ti něco opotřebuje tak to ubejvá tim pádem tam vznikne větší vůle a pak ten ventil dosedá dost ale ,,zbyzečně brzo zavře a pozdě otevře ne,, Lepší větší vůle než malá která ti zapříčiní nedosedání ventilu do hlavy a to je hlavně u výfukového velkej problém jelikož se chladí o hlavu dosedáním. Seřizování záleží natom co máš za rozvod, vahadla nebo vačku přímo nad veltilem......


máš pravdu že se zvětšuje ta plocha,měl by těsnit,ale ne vždy je to pravidlem

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.6.2011 v 15:59 | Nahoru | #9
trins> pokud se ,,nezaklepe,, větší vůlí tak už pomůže jen menší oprava sedel. . .

1 reakcí na tento příspěvek Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 16:00 | Nahoru | #10
trins> Já chápu, že podložka nebo šroub jsou tam na seřízení Jen jsem nechápal, jestli na + nebo - a teď už vim, že na obojí

Jak probíhá klepání z důvodu velý vůle? A malý? Myslim průběh toho klepání, co se s tim ventilem děje (jestli je dřív otevřenej/zavřenej, nebo má dlouhou dráhu, nebo ostrou vačku, nebo něco takovýho)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 16:01 | Nahoru | #11

jk.rx píše: trins> pokud se ,,nezaklepe,, větší vůlí tak už pomůže jen menší oprava sedel. . .



To je myšleno tak, že když má velkou vůli, tak se zaklepe víc do hlavy? prostě vymačká sedlo?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.6.2011 v 16:11 | Nahoru | #12
Pavouk106> vačka se ti nikdy nenaostří!! to spíš naopak, aby se naostřila musel by na ní v určitejch místech materiál přibejvat.
Řeknu je to co bylo řečeno mě- máš malou vůli na ventilech = špatně dosedá pak se to zanáší a dějou se věci co se dít nemaj. . . když to včas ještě seřídíš a necháš vůli větší je nějaká malá šance že se tam ten správnej tvar udělá, když ne může ventil odejít na věčné časy a napáchat škody. . .

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 16:18 | Nahoru | #13
jk.rx> Já ani nepočítam s tim, že vačka se naostří, jen jsem chtěl nadhodit nějakej možnej důvod, proč ke klepání dochází (resp. jakym způsobem).

Malá vůle = netěsní (nedosedá) = mezi ventil a sedlo jde bordel = je to špatný - to chápu

Velká vůle = ?

Omlouvám se za případný pitomý otázky, jen bych to rád věděl se všim všudy (když už jsem se jednou zeptal)

Naposledy editováno 01.06.2011 16:19:02

Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 16:19 | Nahoru | #14
je to pojamany

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.6.2011 v 16:20 | Nahoru | #15

Pavouk106 píše: trins> Já chápu, že podložka nebo šroub jsou tam na seřízení Jen jsem nechápal, jestli na + nebo - a teď už vim, že na obojí

Jak probíhá klepání z důvodu velý vůle? A malý? Myslim průběh toho klepání, co se s tim ventilem děje (jestli je dřív otevřenej/zavřenej, nebo má dlouhou dráhu, nebo ostrou vačku, nebo něco takovýho)



z důvodů velký vůle klepe hlavně proto, že nenabíhá správně na vačku "odskakuje" a zaklepává se do sedla. vylamujou se tim sedla a v extrémním případě se utrhne talířek ventilu a motor zařve.

z důvodů malý vůle neklepe ventil, ale podpaluje se, přehřívá se, tvořej se na něm uhlíkatý usazeniny, opět se může ulomit.

v obou případech motor nepodává optimální výkon a má to zásadní vliv na jeho životnost.

(reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.6.2011 v 16:25 | Nahoru | #16
Pavouk106> Když je velká vůle tak ten vetil je zavřenej moc dlouho, tudíž pozdě otvírá a brzo zavírá a problémy s tím spjaté popsal fizzer

Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 16:38 | Nahoru | #17
Super, dík moc chlapi, konečně vim, o čem je řeč, když se mluví o klepajících ventilech.

Díky

1 reakcí na tento příspěvek Klepou ventily - co to znamená?

Skvělá odpověď, děkuji! 1.6.2011 v 16:41 | Nahoru | #18
Oni neťukaj ventily, ale stlačovací mechanizmus, mezi ventilem a tím co jej pravidelně stlačuje. Ventil povětšinou uzavírá silná pružina. Aby se otevřel v pravý čas a nepotkal s pístem mají konstruktéři vymyšlený. Čím větší je mezírka mezi úderovým mechanizmem a dříkem ventilu, tím větší hluk to dělá. Ta mezírka, tzv.VENTILOVÁ VŮLE, tam ale musí být. Materiály se totiž teplem roztahují a u každého motoru kapičku jinak. Proto jsou většinou vůle na sacích ventilech jiné než na výfukových, kde jim je tepleji. Kdyby tam žádná vůle nebyla, tak po ohřátí by pružina neměla možnost ventil zcela doklapnout. Ventil by se totiž svým ůderovým koncem stále opíral o stlačovací mechanizmus. Tím by uvnitř spalovacího prostoru hlavy nedovřel úplně a výbuch by pak šel i kolem něj. Pro stlačení pístu by toho tak moc nezbylo. Čím je ale ta vůle větší, tím hlasitější zvuky to vydává. Zároveň se změní načasování, neboť vačka-y, jsou nastavené tak, aby za krátký průlet pístu stačily stlačit ventil a opět se uhnout a umožnit ventylové pružině ventil zavřít. Je to za chodu motoru fofr a tak musí být pružiny silné aby stíhaly. To ubírá 4t dost výkonu. Olej to všechno tření a dotiky mastí. Tím tlumí i zvuk a snižuje opotřebení. Když je tedy vůle větší, nebo olej řidčí ohřátím, z útrob motoru se ozývá něco jako cvakání šicího stroje. Když to ale hraničí s ťukáním, tak si představ Koudelku v JÁCHYME HOĎ HO DO STROJE, když rozklepával nejtek Materiály do sebe narážejí z větší vzdálenosti. Tím to vydá větší zvuk a je pravděpodobnější rychlejší zhutňění materiálu a jeho opotřebení. Kapička oleje to už neztlumí a ventil otevírá pozdějc, neb šišatice vačkové hřídele, má k jeho dříku dál. Ve stavebnictví by to byla zanedbatelná mikro vzdálenost, ale v motoru se to má tak, že zatímco píst už svou rychlostí např. 180m/s chce nasávat směs a letí dolů, jeho vačkový mechanizmus ještě v důsledku zvětšené vůle nezačal stlačovat a tím otevírat sací ventil. Vačky ať obyč, nebo ty ostré nabýhají pozvolna a uhýbají strmějc. Když to neotevře v pravý okamžik, tak si to nenasaje tolik paliva a pak to ani nejede a nejde řádně vytočit. Ono je to ještě složitější o tzv střih ventilů, který rozhozené vůle poznamenají asi nejvíc, ale na to ses neptal. U aut je to jiná písnička. Jejich písty jezdí na podstatně delších drahách, než u motorek a tak i ventilové rozvody si odpočinou. Motory kolem 6tis jsou u většiny aut už před výbuchem a celý se to topí v oleji, obklopené masou kovu a vody. Tam to není takový fotr a ani slyšet. Počet přítlaků na ventily je mnohokrát menší než u motorek a tak to většinou vydrží bez seřizování celou dobu životnosti auta.

(reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 16:41 | Nahoru | #19
FiZzeR> jsi prostě borec

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 16:52 | Nahoru | #20
Sancu> Sakra, to je slohovka Dobře popsáno a vysvětleno, díky moc.

S tím autem mě to těší, protože jenom v tomhle směru se mě to týká. Závodní speciál nemám, tak i věřím, že by to mohlo jezdit až do skonání všeho ostatního, jen ne motoru. Mam Golfa III s 1,6 benzínem 55kW, najeto cca 140 tisíc - jen abyste věděli o čem je konkrétní řeč.

Tohle téma bylo založeno kvůli klepání jako takovýmu, ne kvůli mýmu autu. Prostě jsem to dodnes nechápal Moje představa byla podobná vašim odpovědím, ale nebyla ucelená, teď už mi to v hlavě celkem sedí (nemá to ani velkou ani malou vůli )

Naposledy editováno 01.06.2011 16:52:14

2 reakcí na tento příspěvek Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 17:05 | Nahoru | #21
a co to rachtá u diesela? třeba u těch starších golfů? je to randál jak multikára.
to způsobuje co?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 17:08 | Nahoru | #22

mára929r píše: a co to rachtá u diesela? třeba u těch starších golfů? je to randál jak multikára.
to způsobuje co?



no asi motor z multikary ty se davali do golfu

(reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 17:11 | Nahoru | #23

Cuba_GSXR píše: no asi motor z multikary ty se davali do golfu



dík za info, je vidět že jsi študovanej

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 18:22 | Nahoru | #24
Pavouk106> 1.6 55 kW měl tuším hydroštěly od samého začátku, a to přímo nad ventilem ve zvihátku. Měl jsem ten samej motor ve Feličitě a ventily se taky ozývaly. Pokud ventily lehce klepou u studenýho motoru, tak je to u takhle starýho motoru +- v pořádku. Pokud klepou i u teplýho, tak je problém. Když se zvýší tlak (vyšlápnout spojku a protočit motor) a klepání přestane, tak je(jsou) zvihátko(a) zatím jen načnutý, pokud klepe dál, tak je(jsou) na výměnu (případně jezdit a klepání si nevšímat, dokud se to nerozpadne).
Smrt pro hydroštely jsou moderní lehkoběžné oleje - 0W30, 5W30 a pod mazací vody. Z tohoto důvodu čím dál častěji výrobci u nových motorů používají opět kalibrovaný podložky nebo v horším případě celý kalibrovaný zdvihátka.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 18:35 | Nahoru | #25
PeťasZ750> Klepou jen když je po motoru požadovanej fakt výkon, takže třeba když to táhnu do kopce za tři (3-4 tisíce otáček, ~80km/h) a dupnu na plyn (tim dupnu je to dost podmíněný), tak to klepe celkem slyšitelně, ale ne pravidelně. Jinak za normální jízdy je to v poho.

(reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 18:50 | Nahoru | #26
Pavouk106> Dupnutí na plyn by na klepání hydroštelovejch ventilů nemělo mít negativní vliv, spíš naopak. Tyhle motory byly dost háklivý na výfukový systém - prasklý výfukový svody "parohy", uvolněnej vlnovec nebo kat. Tak bych se spíš zaměřil títo směrem, protože projevy poruchy tohoto jsou přesně jak píšeš - nepravidelné klepání při zvýšení výkonu.

Naposledy editováno 01.06.2011 19:01:18

(reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 19:06 | Nahoru | #27

mára929r píše: a co to rachtá u diesela? třeba u těch starších golfů? je to randál jak multikára.
to způsobuje co?

vysoký tlaky naftových motorů při zážehu..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 19:21 | Nahoru | #28

Pavouk106 píše: PeťasZ750> Klepou jen když je po motoru požadovanej fakt výkon, takže třeba když to táhnu do kopce za tři (3-4 tisíce otáček, ~80km/h) a dupnu na plyn (tim dupnu je to dost podmíněný), tak to klepe celkem slyšitelně, ale ne pravidelně. Jinak za normální jízdy je to v poho.

jo tak to pozor,tohle není ventilovou vůlí ale jde o detonační hoření předčasně zapálené směsi.Nastává chybným nastavením základního předstihu,který při sešlápnutí pedálu se dále pomocí podtlakové regulace ještě víc přenastaví a zapaluje směs předčasně a ta hoří proti pohybu pístu před horní úvratí ventily jsou v tom nevinně,ty klepou pořád když klepou,potom můžou taky klepat hydroštely co jim nevyhovuje dodávaný tlak nebo hustota oleje....

2 reakcí na tento příspěvek Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 19:51 | Nahoru | #29
Teď už jsme od původního tématu daleko... Ale díky moc i za názory k autu, hodí se to vědět

(reakce na) Klepou ventily - co to znamená?

1.6.2011 v 20:30 | Nahoru | #30

Pavouk106 píše: Teď už jsme od původního tématu daleko... Ale díky moc i za názory k autu, hodí se to vědět



Pozor pozor - kolega ma pravdu - je to zabehnuty terminus technikus - detonace se v cechach opravdu mezi laickou verejnosti rika klepani ventilu, vetsinou u benzinovych motoru - tam bylo nejjednodusi reseni vyssi oktanove cislo - zabrani detonacim. K zamezeni jsou konstrukcne resene antidetonacni spary. Zvuk ktery detonace vydavaji se da popsat jako kovove klepani - proto se tomu taky rikalo, ze klepou ventily.

Ale u toho ropaka to opravdu budou s nejvetsi pravdepodobnosti hydrostely a nebo mas v vule na pistnich cepech a motor je kaput
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist