Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...
Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...
Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....
Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet
Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...
Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení
( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )
Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg
Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva
( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )
Zároveň jsem koukal na video viz zde:
A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...
Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?
Předem Děkuji
( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )
Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
2 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
a obdobne to funguje kdyz vynechas prvni bod, a vneses rovvnou klopivy moment tim vysednutim (nebo poryvem vetru, vnejsi silou atd)
+ jeste me napada docela dulezita poznamka (mozna opomijena v te uvaze s trajektorii predniho kola??) jestli si pocitas s tm ze to kolo se neodvaluje jen ve smeru jizdy, ale taky napric pneumatikou od vetsich polomeru uprostred, k mensim na okraji. predpokladam ze ted uz vse jasne ?
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
kerut píše: presne tak - odstrediva sila (drobna ale ke sklopeni motorky z kolmeho postaveni bohate postacujici) je nasledek tveho (drobneho) kontrapohybu, naklon opacnym smerem je nasledkem teto odstredive sily, zataceni ve smeru naklonu je nasledek toho naklonu, odstrediva sila (tentokrat uz docela velka a opacnym smerem) je nasledek toho zataceni, a ustalena jizda v zatacce je nasledkem vyrovnani momentu vznikleho od odstredive sily (snazici se motorku narovnat) a opacneho momentu od teziste posunuteho naklonem mimo kontakt stycnych bodu pneumatik s asfaltem (snazici se motorku slozit k zemi)..
Profesore, uz ti nekdo rekl, ze odstrediva sila NEEXISTUJE?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Piwell> ano, jsem to ja
SLEEPR> to mi zatim nikdo nerekl, ale uz jsem par lidi napr. slysel popisovat ruzna perpeta-mobile, a dokonce jsem jich i par videl.. zadne z nich bohuzel nefungovalo, povetsinou z duvodu "tohle je jen model, ale kdyby se to udelalo mnohem vetsi..."
kerut píše: t....
SLEEPR> to mi zatim nikdo nerekl, ale uz jsem par lidi napr. slysel popisovat ruzna perpeta-mobile, a dokonce jsem jich i par videl.. zadne z nich bohuzel nefungovalo, povetsinou z duvodu "tohle je jen model, ale kdyby se to udelalo mnohem vetsi..."
vidis, nam to do hlavy tloukla uz fyzikarka na gymplu
2 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
http://fyzika.jreich...acna-odstrediva-sila
a pro blizsi pochopeni proc motorka pri otoceni riditky do leva pada do prava doporucuji navstevu Matejske, prip. jizdu MHD (vyjde levneji)
jinak uprime je mi to jedno, rozhodne nemam potrebu se o necem přít, natoz se nechat bezduvodne urazet za to ze se snazim nekomu neco vysvetlit..
verte si tu kolektivne treba na jeziska nebo na alaha, ale ten pohyb ktery kona predni kolo pri preneseni vahy bez drzeni riditek (absolutne bez ohledu na to ze se takto na motrce kvuli prilis velke hmotnosti a velkym setrvacnym silam fakt moc dobre zatocit neda, na cemz se asi shodnem vsichni at uz si Pepa nebo kdokoliv jinej rika cokoliv - o tom ani zadny spor neni) proste neni zadna snaha motorky udelat kontrarizeni sama, nybrz naopak snaha motorky tuto poruchu (posun teziste) vyrovnat... je to jen a pouze vizualne stejny pohyb, k zataceni nijak neprispiva a pro vznik zataceni je ho naopak potreba prekopnat !!!
v ciste fyzikalni rovine - ne zataceni nerovna se apriory kontra, a ne kontra nerovna se apriory zataceni, a nadavejte mi jak chcete, pokud vam to udela dobre.. tecka.
kerut píše: ale ten pohyb ktery kona predni kolo pri preneseni vahy bez drzeni riditek proste neni zadna snaha motorky udelat kontrarizeni sama, nybrz naopak snaha motorky tuto poruchu (posun teziste) vyrovnat... je to jen a pouze vizualne stejny pohyb, k zataceni nijak neprispiva a pro vznik zataceni je ho naopak potreba prekopnat !!!
tak si sedni na motorku a můžeš to zkusit, třeba pochopíš jak to funguje
kerut píše: ten pohyb ktery kona predni kolo pri preneseni vahy bez drzeni riditek (absolutne bez ohledu na to ze se takto na motrce kvuli prilis velke hmotnosti a velkym setrvacnym silam fakt moc dobre zatocit neda, na cemz se asi shodnem vsichni at uz si Pepa nebo kdokoliv jinej rika cokoliv - o tom ani zadny spor neni) proste neni zadna snaha motorky udelat kontrarizeni sama, nybrz naopak snaha motorky tuto poruchu (posun teziste) vyrovnat... je to jen a pouze vizualne stejny pohyb, k zataceni nijak neprispiva a pro vznik zataceni je ho naopak potreba prekopnat !!!
v ciste fyzikalni rovine - ne zataceni nerovna se apriory kontra, a ne kontra nerovna se apriory zataceni, a nadavejte mi jak chcete, pokud vam to udela dobre.. tecka.
asi byste si měli ujasnit terminologii, něco podobnýho jsem naznačoval už dost stránek zpět v #68 a #76 ale dál jsem to nerozváděl protože teoretická fyzika není moje nejsilnější stránka. Dál už jsem to pak moc nepročítal.
Zřejmě je kámen úrazu v tom čemu kdo říká kontra. Jestliže pro mě (pro tebe zřejmě taky) je to řízený pohyb řídítky který otáčí kola na druhou stranu než kam se zatáčí a tím se dosáhne náklonu na správnou stranu, tak pro někoho jinýho to může být to pootočení kola které provází náklon.
Mně to selským rozumem připadá jako blbost, mluvit o kontra v situaci kdy žádný kontra nevytvářím, protože kolenem tlačím na stejnou stranu na kterou chci zatáčet ....