Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...
Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...
Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....
Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet
Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...
Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení
( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )
Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg
Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva
( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )
Zároveň jsem koukal na video viz zde:
A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...
Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?
Předem Děkuji
( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )
Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
hmm, a ted si vem ze vetsi motorky nebo dragsrery maj stycnou plochu s asfaltem ve vyskledku treba i sirsi nez je rozchod tech dvou mrnavejch kolecek... tudiz takova motorka taky neni jednostopy vozidlo
1) třeba model auta bude mít rozchod kol menší než motorka gumu, to z něj taky dělá jednostopého vozidlo?
2) cítíš z tohoto tvého vyjádření tu demagogii, prosím, řekni, že už ano.
Krejza píše: kerut>
1) třeba model auta bude mít rozchod kol menší než motorka gumu, to z něj taky dělá jednostopého vozidlo?
2) cítíš z tohoto tvého vyjádření tu demagogii, prosím, řekni, že už ano.
Nekrmte trolly, smyslem je nedělejte to, co troll chce (tj. reakce, které troll očekával).
5 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
ano model auta muze mit stejnej rozvor, ale rozhodne nema teziste nekde metr nad tim (vztazeno k teto vysce teziste velmi malym) rozvorem..
coz by ti mohlo trosku natuknout onu pricinnou souvislost zataceni treba skejtu a motorky, coz ?
auto ma taky ma rizenou napravu s uplne jinou geometrii (kola se toci zvlast kolem cepu) zatim co skate ma "napravu" (trek nebo jak tomu rikaji) otocnou v celku jen kolem stredove osy, obdobne jako to predni kolo.. takze byt na prvni pohled vypada jako auto, a ma 4 kola, stejne se zataci jako motorka
NoFear4 píše: A při tom kontra jak říkáte že přední kolo udělá nejdřív obloucek na opačnou stranu než to zatočí, tak to same se děje í v situaci když už je motorka v nějakém naklon nebo jen při zataceni ž přímého směru.?
Funguje to i v náklonu.
- Jedeš třeba pravou zatáčkou v konstantním náklonu doprava.
- Potřebuješ rovnat moto do následující rovinky.
- Zatlačíš do levého řidítka směrem dopředu. Neboli zatočíš řidítkami a tedy i předním kolem doprava.
- Tímto se motorka začne narovnávat ze zatáčení doprava do jízdy přímým směrem kolmo k asfaltu.
- Samo, že závodníci k tomu přidávají vysedání, přenášení váhy atd.
Ale to kontra řízení prostě používáš (třeba nevědomky) i v průběhu jízdy obloukem v náklonu.
Protože ten rádius - trajektorie se mění.
A koriguje se to, byť třeba nepatrnými, pohyby řidítky do kontra + samozřejmě další akce...brzdění, zrychlování, přenášení váhy...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
nicmene 1++ za vynikajici argument/vysvetleni ! ja bych nemohl bejt fakt ucitel
Ve skutečnosti k tak agresivnímu pohybu, jak je vidět na videu, které jsem uvedl výše, dochází v nižších rychlostech - je na velmi krátké dráze - nízká rychlost.
Čím větší rychlost, tím méně viditelný a cítitelný pohyb to je.
Vlastně by se dalo říct, že přední kolo má tendenci jet po přímce, když v tu samou chvíli zadní už jede po kružnici.
V náklonu jde pak o to samé, prvotní pohyb předního kola je po větší kružnici a posléze přejde do utažené.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Doufám že už to tu neni.
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
VladaM> prosimte precti si jeste jednou a fakt pomalu na co se vlastne ptal.. on se neptal jestli v zatacce funguje kontrarizeni
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
kerut píše: Vendous> no na motorce samozrejme pres kontra, ta vazi dvakrat vic nez ja,..
VladaM> prosimte precti si jeste jednou a fakt pomalu na co se vlastne ptal.. on se neptal jestli v zatacce funguje kontrarizeni
A pokud by byla motorka lehčí tak bys kontra používat nemusel?
No a na co se NoFear ptal?
a ptal se jestli v te zatacce bude nasledovat podobna trajektorie predniho kola jako v primem smeru - jinak receno v celku genialne se ve dvou vetach prakticky oprostil od toho vlivu geometrie(zavleku) aniz by musel jako ja konstruovat(fiktivni) motorku s nulovym zavlekem..
NoFear4 se ptal:
1. Jestli při tom kontra přední kolo udělá nejdřív obloucek na opačnou stranu než to zatočí,
a dál se ptal
2. Jestli to same se děje i když už je motorka v nějakém naklonu nebo jen při zataceni ž přímého směru.?
Odpovědi tedy jsou:
1. Ano udělá to oblouček na opačnou stranu
2. Ano, v náklonu je to stejné. To "kontra" se děje pokaždé.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
..hm...s dalšími tématy bych to viděl následovně:
Jak přidat plyn - 23 stran
Jak brzdit - 95 stran, od strany 8 flame mezi zastánci "jenom přední" a "vždycky obě"
Jak řadit - 80 stran (opět flame na podtéma "se spojkou nebo bez")
Co jsem, krom topových "kůže nebo textil", "chcípákem nebo klíčkem" a .....co bylo to poslední..?, zapomněl..?
Naposledy editováno 07.09.2017 15:44:59
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
kerut píše: Krejza> vzhledem k tomu ze me uz taky trosku stves ale alespon neurazis odpovim Ti
ano model auta muze mit stejnej rozvor, ale rozhodne nema teziste nekde metr nad tim (vztazeno k teto vysce teziste velmi malym) rozvorem..
coz by ti mohlo trosku natuknout onu pricinnou souvislost zataceni treba skejtu a motorky, coz ?
auto ma taky ma rizenou napravu s uplne jinou geometrii (kola se toci zvlast kolem cepu) zatim co skate ma "napravu" (trek nebo jak tomu rikaji) otocnou v celku jen kolem stredove osy, obdobne jako to predni kolo.. takze byt na prvni pohled vypada jako auto, a ma 4 kola, stejne se zataci jako motorka
Jenom pro informaci, rovina kol se na skejtu nenaklání, dvě roviny dvou kol se otáčí kolem středového bodu, to jsi správně podotkl. Tím se mění rozvor kol na stejné straně, vnitřní se přibližují, vnější oddalují.
Teď si představím závaží ve výšce prkýnka, které můžu posouvat na obě strany. Těžiště je tedy dost nízko, ale posunem závaží na jednu stranu dostaneš kolečka k sobě a zatočíš.
Že tělo člověka jde dovnitř je na vyrovnání odstředivé síly, která v ten okamžik vznikne, já snad jasné.
Motorce se náklání roviny kol. Zde je tedy kurva velký rozdíl.
Stejně tak je rozdíl, zda máš dvě kola navzájem otočná nebo všechna pevně spojená v jedné stopě. Odtud pochází teorie zavařeného krku. Jde o stejnou soustavu jako kolečkové brusle.
Takže opravdu srovnáváš několik rozdílných věcí jen podle toho, že ve všech případech dojde k náklonu člověka nebo stroje. Ale koukáš se na to z pohledu vyrovnání odstředivé síly, ne z pohledu zatočení (podnětu k zatočení, aby bylo jasno).
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
zavarenej krk muzes mit u tech brusli, kolecka jsou mala a smyk je pretlaci.. nicmene princip zataceni je uplne ten samy, jen funkci stoceni rizeni prevezme ten smyk kolecek.. u motorky by to asi moc neslo (to uz je ciste moje domenka, a zkouset to nebudu) nicmene tvarem a velikosti pneumatik na tom bude motorka jeste furt podstatne lepe nez ta pred par strankami zminovana "zavarena eska" - ta 28" kola s tenouckym plastem do smyku zarucene nepujou,..
Naposledy editováno 07.09.2017 17:03:58
2 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
a taky bych se zeptal, (asi blbe ale protoze se v takovejch naklonech nepohybuju a stroj na kterym to pujde teprv davam dohromady) je fakt uplne bezny zvedat to pohybem riditek resp. je to beznejsi nez rizeni v zatacce jen plynem (resp. rychlosti prujezdu) ?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Druhý odstavec řešit nebudu, pokud v jednostopé stavbě děláš rozdíl díky velikosti kol a tvrdíš, že u jednoho to půjde a u druhého ne, nemáme se už o čem bavit.
Mluvíme v teoretické rovině, takže jde o systém, ne o velikosti, hmotnosti apod.
Několika posledními vyjádřeními akorát dokazuješ, že tomu nerozumíš a prezentuješ silné dohady a pleteš věci dohromady.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
a i kdyby nebyl, tak ty brusle jsou snad uz samy o sobe dostatecne presvedcivy dukaz ze soustava vice kol (OK lyze a prkna vynechme, zustanme u veci "s koleckama") muze take zatacet i bez kontrovani - coz prakticky jeste sam dokladas tvrzenim ze se "bavime v teoreticke rovine a na velikosti nezalezi"
A - prvotní pohyb, oblouček na druhou stranu nebo ještě lépe rozšíření oblouku, který kopíruje přední kolo, změní styčnou plochu pneu a to je právě důvod pádu. Je to jen teorie, pokud přesáhneš přilnavost pneu. Pokud grip máš, tak přidáš náklon.
B - při zvednutí děláš opačný oblouček než ten, který vykružuješ, to ti nakloní zadní kolo na druhou stranu, takže do opačného náklonu, tudíž zvedne motorku. Matematicky tedy 50° vpravo a 5° vlevo dá celkem 45° vpravo.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Ano, bez kontra zatočíš, pokud máš všechna kola spojena. Pokud ne, už jde o kontra. Velikost kol, působících sil a dalšího už je druhotné.
Ještě jedna věc. Pevně spojená kola, ať už jich je kolik chce, je teoreticky jedno velké kolo, které má styčnou plochu s povrchem ve vetknuté přímce, ne bodu jako skutečná jednokolka.
Edit: u soustavy volně otáčejících se kol (motorka, kolo) musíš pro zatočení bez kontra vyvinout hodně velkou sílu, abys kola udržel jako soustavu pevně spojených kol. Což v reálu půjde leda v malých rychlostech, kdy působí malé síly.
Naposledy editováno 07.09.2017 18:27:59
Matheo_ píše: No, motorka mi zataci, ale uprimne se priznam, ze nad tim, co delam riditky, jsem se nikdy nezamyslel. Ted jsem timto nahlodany, jen mam pocit, ze jakmile nad tim zacnu premyslet, tak si rozsekam hubu logicky to smysl dava az moc dobre, ale asi se radsi budu vic soustredit na svou prdel a stupacky
Tak to otoč, jed seď na prdeli a soustřeď se na ruce. Jen tlačit a tahat rukama. Stejně to děláš. Jen se tomu budeš věnovat vědomě.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
kazdopadne ten smyk tam nahrazuje (i kdyz jak pisu neidealnim zpusobem) to vzajemne ztoceni kol, - zadne kontra tam tudiz ani nastat nemuze, z cehoz se da myslim dostatecne dokazat ze kontra neni podminkou zatoceni, a tudiz neni a nebude podminkou zatoceni ani u soustavy kde se ta kola vzajemne otacet muzou..