Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...
Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...
Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....
Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet
Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...
Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení
( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )
Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg
Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva
( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )
Zároveň jsem koukal na video viz zde:
A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...
Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?
Předem Děkuji
( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )
Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
FJRPEPA píše: Jenže tu někdo tvrdil,že bez kontra nejde zatočit. Což tedy jde.
Jseš vedle.
Zatočení probíhá vždy stejně.
Varianta účinná:
1
Moto jede rovně.
2
Cesta vede doprava, chci jet doprava .
3
Udělám řidítky pohyb doleva = přední kolo se natočí doleva
4
Tím se moto nakloní na pravou stranu a zatáčí doprava
Varianta pomalá, málo účinná:
1
Moto jede rovně.
2
Cesta vede doprava, chci jet doprava . To je stejné zatím.
3
Nakloním se tělem doprava (nebo zatlačím do pravé stupačky nebo co...). Tím se zároveň "samo od sebe" přední kolo natočí doleva.
Tohle natočení předního kola je taky stejné, jako v předchozí variantě.
4
Tím se moto nakloní na pravou stranu a zatáčí doprava
Obě varianty jsou shodné v tom, že zatočení do pravé zatáčky je vyvoláno zatočením předního kola doleva.
Ovšem první varianta s aktivním zatlačením do řidítka rukama je výrazně účinnější, než zatáčení "přenášením váhy".
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Takže pokud jedu na motorce a nakloním ji přenesením váhy na pravou stranu a silou nenechám kmitnout řídítka doleva a budu je tlačit doprava, tak zatočím. Tím nechci říct,že to je správně či ideálně, ale prostě to jde.
Naposledy editováno 05.09.2017 09:28:24
FJRPEPA píše: VladaM> Tak si někdy udělej třeba na kole doraz na řídítkách aby předním kolem nešlo zatočit doleva a zkus ho třeba jenom vést a nakloň ho doprava a normálně kolo do prava zatočí a vůbec žádný kontra tam není.
.
Zablokování řidítek není dobrá metoda na zkoušení.
Tím prostě zablokuješ tu normální situaci otáčení řidítek a násilně to jízdní kolo skloníš celé doprava.
A v tom náklonu už samozřejmě dál bude zatáčet doprava.
Ale takhle se to nedá dokazovat či popírat.
FJRPEPA píše: Takže pokud jedu na motorce a nakloním ji přenesením váhy na pravou stranu a silou nenechám kmitnout řídítka doleva a budu je tlačit doprava, tak zatočím. Tím nechci říct,že to je správně či ideálně, ale prostě to jde. .
Vždy je tam ten počáteční impuls - zatočení na opačnou stranu (v našem případě je to doleva).
Pak je moto nakloněná doprava a jede doprava.
Pokud chceš ten pravý oblouk utáhnout - zmenšit rádius zatáčky, tak zatočíš předním kolem doleva.
Pokud chceš ten pravý oblouk narovnat - zvětšit rádius zatáčky - to je výjezd ze zatáčky na rovinu, tak zatočíš předním kolem doprava.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
2 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1- rychlost
2- tvar pneu
3- poloměr zatáčky
4- váha jezdce
5- atd.
Když se budeš otáčet na široké silnici též nedáváš kontra, pokud jedeš 160 po dálnici a máš kilometr dlouhou zatáčku,též nedáváš kontra, v alpách v hodně ostrejch zatáčkách na jedničku, též nedáváš kontra a nebo nemusíš.
Naposledy editováno 05.09.2017 11:28:53
Neplet sem kolo, ktere vedes. Motorka s jezdcem za jizdy je reverzni kyvadlo, kde navic jezdec a motorka jsou vuci sobe objekty s pruznou vazbou. A abys tento system dostal z rovnovahy, musis bud vyuzit gyroskopickym efektem stabilizovane motorky a tedy rozdilnych setrvacnych sil pilota a motorky, nebo kontra rizeni. Pritom to prvni je mnohem pomalejsi proces, nez kontra. A dokonce i kdyz Kerut tvrdi opak, tak i u te jednokolky k vychyleni musi pouzit kontra - tedy pohyb v opacnem smeru, nez chce zatacet. Tim soustavu reverzniho kyvadla vychyli smerem do zatacky.
Je to stejny, jako balancovat klacek na ruce. Budes-li chtit presunout klacek doprava, musis ho nejdriv soupnout doleva, on zacne padat doprava a ty se pak za nim otacis. To je cely. Ale to je fuk. Je videt, ze i jedinci bez fyzikalni prupravy a zcela bez technicke predstavivosti jsou na svych FJR schopni zatacet, takze o nic nejde...
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
edit: pismenka
Naposledy editováno 05.09.2017 13:40:20
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
FJRPEPA píše: Ale pochopitelně je mnoho možností které to ovlivňují.
1- rychlost
2- tvar pneu
3- poloměr zatáčky
4- váha jezdce
5- atd.
Když se budeš otáčet na široké silnici též nedáváš kontra, pokud jedeš 160 po dálnici a máš kilometr dlouhou zatáčku,též nedáváš kontra, v alpách v hodně ostrejch zatáčkách na jedničku, též nedáváš kontra a nebo nemusíš.
Hochu, jseš fakt vedle jak ta jedle.
Prostě raději jen jezdi.
A úvahám o (ne)fungování countersteeringu se raději vyhni.
Nemyslím to zle, ale tohle prostě nedáváš.
VladaM píše: Hochu, jseš fakt vedle jak ta jedle.
Prostě raději jen jezdi.
A úvahám o (ne)fungování countersteeringu se raději vyhni.
Nemyslím to zle, ale tohle prostě nedáváš.
Vzdávám to někomu nejde nic vysvětlit i kdyby jsi ho mlátil
stejnak kontra před zatáčkou mě nezajímají, já mám raději kontra na výjezdu za zatáčky.
FJRPEPA píše: VladaM> Tak si někdy udělej třeba na kole doraz na řídítkách aby předním kolem nešlo zatočit doleva a zkus ho třeba jenom vést a nakloň ho doprava a normálně kolo do prava zatočí a vůbec žádný kontra tam není.
jj, nemusis tam davat zadny doraz, staci zaroven se stacenim riditek do zatacky plynule prenaset vahu, smozrejme ze to funguje, neni na tom nic "nasilneho" a je to (na kole podstatne) plynulejsi, na motorce tak na kochacku, agresivne tak zatacku projet samozrejme nejde, ale o tom se snad nikdonepre..
..mam pocit ze vse podstatne uz bylo receno a znovu rozdmychavani tehle debaty o nesmyslu ze motorka si do zatacky "kontruje sama" je asi jen nejaka podivna snaha zabavit se, pobavit publikum, tukat do klavesnice..
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/roll.png)
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
drift je spis na speedway ale to bych sem fakt netahal, tam to nema se "zatacenim" uz nic moc spolecnyho, tam tim (kontra)smykem v podstate brzdej,... brrrr, na to bych teda taky nevlez
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/hmm.png)
E: jinak kdyz na to lip kouknes tak oni nemaj to predni kolo zas az tak moc "ven", to prdel maji v tak brutalnim smyku ze to tak vypada.. ale to je fakt spis takovy tlaceni motorky smykem (zhruba ve stovce, bych tak hadal
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
Naposledy editováno 05.09.2017 15:20:26
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/cool.png)
Naposledy editováno 05.09.2017 16:34:43
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
edit: malem tahal
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
Naposledy editováno 05.09.2017 19:13:17
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
Naposledy editováno 05.09.2017 22:14:06
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
Sednu na motorku, jedu třaba tak 40km/hod a pustim řídítka. Pak jen tak jednim prstíkem strčim do pravého řídítka a koukám že motorka jede doprava, to je ale kouzlo co.
Zrovna tak je jednoduchý si vybrat zatáčku ( spíš jen takovej oblouk ) a projet ji stejnou rychlostí nejdřív za použití přenášení váhy a poté s kontra řízením. No a kdy ta motorka reaguje líp co?
Prostě to funguje a člověk to používá podvědomě
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
e: se tu michaj dohromady tri veci
1. uvedeni motorky do zatacky
2. prujezd zatackou
3. vyjezd ze zatacky
a pak jsou tu z toho zmatky
Naposledy editováno 05.09.2017 21:53:03
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Jarrinn píše: Vendous> kdyz lehce strcis do praveho riditka, tak se ti motorka nahne doleva a jedes doleva, si to vyzkousej
To myslíš vážně?!
Je to jak píše Vendous.
Strčíš do pravého řidítka - tedy dopředu.
Tím přední kolo natočíš doleva.
Moto se nakloní doprava.
Zatáčíš doprava.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
zatlacis do pravyho, motorka se nahne doprava a jdes dorava..jak psal vendous i ty.
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
Teď to vypadá blbě.
Každý se může splést a pak se může opravit.
Což bylo jasné z dalších příspěvků.
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
NoFear4 píše: Hustá debata chudak každý zacatecnik
Nojo, to máš těžký, když tady někteří ani na začátku 9 strany nechápou princip protisměrného řízení.
Přitom stačí zkouknout Twist wrist případně se projet na moto, či jen na kole.
A přemýšlet u toho.