Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...
Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...
Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....
Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet
Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...
Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení
( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )
Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg
Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva
( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )
Zároveň jsem koukal na video viz zde:
A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...
Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?
Předem Děkuji
( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )
Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
FJRPEPA píše: Jenže tu někdo tvrdil,že bez kontra nejde zatočit. Což tedy jde.
Jseš vedle.
Zatočení probíhá vždy stejně.
Varianta účinná:
1
Moto jede rovně.
2
Cesta vede doprava, chci jet doprava .
3
Udělám řidítky pohyb doleva = přední kolo se natočí doleva
4
Tím se moto nakloní na pravou stranu a zatáčí doprava
Varianta pomalá, málo účinná:
1
Moto jede rovně.
2
Cesta vede doprava, chci jet doprava . To je stejné zatím.
3
Nakloním se tělem doprava (nebo zatlačím do pravé stupačky nebo co...). Tím se zároveň "samo od sebe" přední kolo natočí doleva.
Tohle natočení předního kola je taky stejné, jako v předchozí variantě.
4
Tím se moto nakloní na pravou stranu a zatáčí doprava
Obě varianty jsou shodné v tom, že zatočení do pravé zatáčky je vyvoláno zatočením předního kola doleva.
Ovšem první varianta s aktivním zatlačením do řidítka rukama je výrazně účinnější, než zatáčení "přenášením váhy".
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Takže pokud jedu na motorce a nakloním ji přenesením váhy na pravou stranu a silou nenechám kmitnout řídítka doleva a budu je tlačit doprava, tak zatočím. Tím nechci říct,že to je správně či ideálně, ale prostě to jde.
Naposledy editováno 05.09.2017 09:28:24
FJRPEPA píše: VladaM> Tak si někdy udělej třeba na kole doraz na řídítkách aby předním kolem nešlo zatočit doleva a zkus ho třeba jenom vést a nakloň ho doprava a normálně kolo do prava zatočí a vůbec žádný kontra tam není.
.
Zablokování řidítek není dobrá metoda na zkoušení.
Tím prostě zablokuješ tu normální situaci otáčení řidítek a násilně to jízdní kolo skloníš celé doprava.
A v tom náklonu už samozřejmě dál bude zatáčet doprava.
Ale takhle se to nedá dokazovat či popírat.
FJRPEPA píše: Takže pokud jedu na motorce a nakloním ji přenesením váhy na pravou stranu a silou nenechám kmitnout řídítka doleva a budu je tlačit doprava, tak zatočím. Tím nechci říct,že to je správně či ideálně, ale prostě to jde. .
Vždy je tam ten počáteční impuls - zatočení na opačnou stranu (v našem případě je to doleva).
Pak je moto nakloněná doprava a jede doprava.
Pokud chceš ten pravý oblouk utáhnout - zmenšit rádius zatáčky, tak zatočíš předním kolem doleva.
Pokud chceš ten pravý oblouk narovnat - zvětšit rádius zatáčky - to je výjezd ze zatáčky na rovinu, tak zatočíš předním kolem doprava.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
2 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1- rychlost
2- tvar pneu
3- poloměr zatáčky
4- váha jezdce
5- atd.
Když se budeš otáčet na široké silnici též nedáváš kontra, pokud jedeš 160 po dálnici a máš kilometr dlouhou zatáčku,též nedáváš kontra, v alpách v hodně ostrejch zatáčkách na jedničku, též nedáváš kontra a nebo nemusíš.
Naposledy editováno 05.09.2017 11:28:53
Neplet sem kolo, ktere vedes. Motorka s jezdcem za jizdy je reverzni kyvadlo, kde navic jezdec a motorka jsou vuci sobe objekty s pruznou vazbou. A abys tento system dostal z rovnovahy, musis bud vyuzit gyroskopickym efektem stabilizovane motorky a tedy rozdilnych setrvacnych sil pilota a motorky, nebo kontra rizeni. Pritom to prvni je mnohem pomalejsi proces, nez kontra. A dokonce i kdyz Kerut tvrdi opak, tak i u te jednokolky k vychyleni musi pouzit kontra - tedy pohyb v opacnem smeru, nez chce zatacet. Tim soustavu reverzniho kyvadla vychyli smerem do zatacky.
Je to stejny, jako balancovat klacek na ruce. Budes-li chtit presunout klacek doprava, musis ho nejdriv soupnout doleva, on zacne padat doprava a ty se pak za nim otacis. To je cely. Ale to je fuk. Je videt, ze i jedinci bez fyzikalni prupravy a zcela bez technicke predstavivosti jsou na svych FJR schopni zatacet, takze o nic nejde...
edit: pismenka
Naposledy editováno 05.09.2017 13:40:20
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
FJRPEPA píše: Ale pochopitelně je mnoho možností které to ovlivňují.
1- rychlost
2- tvar pneu
3- poloměr zatáčky
4- váha jezdce
5- atd.
Když se budeš otáčet na široké silnici též nedáváš kontra, pokud jedeš 160 po dálnici a máš kilometr dlouhou zatáčku,též nedáváš kontra, v alpách v hodně ostrejch zatáčkách na jedničku, též nedáváš kontra a nebo nemusíš.
Hochu, jseš fakt vedle jak ta jedle.
Prostě raději jen jezdi.
A úvahám o (ne)fungování countersteeringu se raději vyhni.
Nemyslím to zle, ale tohle prostě nedáváš.
VladaM píše: Hochu, jseš fakt vedle jak ta jedle.
Prostě raději jen jezdi.
A úvahám o (ne)fungování countersteeringu se raději vyhni.
Nemyslím to zle, ale tohle prostě nedáváš.
Vzdávám to někomu nejde nic vysvětlit i kdyby jsi ho mlátil
stejnak kontra před zatáčkou mě nezajímají, já mám raději kontra na výjezdu za zatáčky.
FJRPEPA píše: VladaM> Tak si někdy udělej třeba na kole doraz na řídítkách aby předním kolem nešlo zatočit doleva a zkus ho třeba jenom vést a nakloň ho doprava a normálně kolo do prava zatočí a vůbec žádný kontra tam není.
jj, nemusis tam davat zadny doraz, staci zaroven se stacenim riditek do zatacky plynule prenaset vahu, smozrejme ze to funguje, neni na tom nic "nasilneho" a je to (na kole podstatne) plynulejsi, na motorce tak na kochacku, agresivne tak zatacku projet samozrejme nejde, ale o tom se snad nikdonepre..
..mam pocit ze vse podstatne uz bylo receno a znovu rozdmychavani tehle debaty o nesmyslu ze motorka si do zatacky "kontruje sama" je asi jen nejaka podivna snaha zabavit se, pobavit publikum, tukat do klavesnice..
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
drift je spis na speedway ale to bych sem fakt netahal, tam to nema se "zatacenim" uz nic moc spolecnyho, tam tim (kontra)smykem v podstate brzdej,... brrrr, na to bych teda taky nevlez
E: jinak kdyz na to lip kouknes tak oni nemaj to predni kolo zas az tak moc "ven", to prdel maji v tak brutalnim smyku ze to tak vypada.. ale to je fakt spis takovy tlaceni motorky smykem (zhruba ve stovce, bych tak hadal ) s nohou na zemi, nez plynuly zataceni..
Naposledy editováno 05.09.2017 15:20:26
Naposledy editováno 05.09.2017 16:34:43
edit: malem tahal muselo prijit kontra
Naposledy editováno 05.09.2017 19:13:17
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
Naposledy editováno 05.09.2017 22:14:06
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
Sednu na motorku, jedu třaba tak 40km/hod a pustim řídítka. Pak jen tak jednim prstíkem strčim do pravého řídítka a koukám že motorka jede doprava, to je ale kouzlo co.
Zrovna tak je jednoduchý si vybrat zatáčku ( spíš jen takovej oblouk ) a projet ji stejnou rychlostí nejdřív za použití přenášení váhy a poté s kontra řízením. No a kdy ta motorka reaguje líp co?
Prostě to funguje a člověk to používá podvědomě
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
e: se tu michaj dohromady tri veci
1. uvedeni motorky do zatacky
2. prujezd zatackou
3. vyjezd ze zatacky
a pak jsou tu z toho zmatky
Naposledy editováno 05.09.2017 21:53:03
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Jarrinn píše: Vendous> kdyz lehce strcis do praveho riditka, tak se ti motorka nahne doleva a jedes doleva, si to vyzkousej
To myslíš vážně?!
Je to jak píše Vendous.
Strčíš do pravého řidítka - tedy dopředu.
Tím přední kolo natočíš doleva.
Moto se nakloní doprava.
Zatáčíš doprava.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
zatlacis do pravyho, motorka se nahne doprava a jdes dorava..jak psal vendous i ty.
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
Teď to vypadá blbě.
Každý se může splést a pak se může opravit.
Což bylo jasné z dalších příspěvků.
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
NoFear4 píše: Hustá debata chudak každý zacatecnik
Nojo, to máš těžký, když tady někteří ani na začátku 9 strany nechápou princip protisměrného řízení.
Přitom stačí zkouknout Twist wrist případně se projet na moto, či jen na kole.
A přemýšlet u toho.