Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...
Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...
Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....
Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet
Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...
Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení
( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )
Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg
Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva
( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )
Zároveň jsem koukal na video viz zde:
A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...
Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?
Předem Děkuji
( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )
Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
jak sem psal o stranku driv - sasek v manezi na blby jednokolce taky zatoci, a zadna riditka tam nema.. to "kontra" nebo anglicky "countersteering", at uz si to pojmenujete jakkoliv, je jen jeden ze zpusobu jak motorku (bezne geometrie) z teto rovnovazne polohy vychylit = uvest do zatacky, a jde to samozrejme zaridit i jinak - napr. tento RC model nema riditka ovladana vubec - uplne volne se otaceji v krku, stabilita se rozhzuje vychylenim cele vidlice z osy (lepsi obrzek jsem na googlu nensel a fotit to jsem linej), ..a ze to bezproblemu funguje je videt zde (bohuzel moje hondicka uz je davno nepojizdna, ale byl to kdysi perfektni prestupni mustek k letadlum a vrtulnikum)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
SVSkritek píše: Pravě, že je jedno jakou má motorku, coutersteering funguje vzdy a vsude (od nejake minimalni rychlosti)
Není to spíš tak, že countersteering funguje vždy a všude za jakékoli rychlosti? (myslím že uváděl, že dle rychlosti se mění síla zatlačení na řídítka k naklonění motorky do požadovaného směru. Viděl jsem video, kde chlápek jel na motce rychlostí chůze, a při každém zatočení při pohledu na něj, mu přední kolo předvádělo ukázkový countersteering. Asi mám moc velkou sílu v prackách, ale pokaždé, když jsem jej chtěl napodobit, tak jsem s sebou málem švihl o zem. Tohle potřebuju ještě pilovat.
Pokud se v tomhle mýlím, tak se omlouvám za fámy...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Veverčák píše: skoda ze to nikdo nerekl zavodnikum, ze to vlastne delaji uplne zbytecne
Okruh můžeš projet i bez toho aniz by jsi se na motorce nejak výrazně hybal, ztratíš pár sekund o které těm závodníkům jde. Na cestě je to fakt spíše pro pocit pilota, případně pro lehké zmírnění potřebného náklonu.
Jen když si přečteš všechny příspěvky tak zjistíš, že namísto toho, aby se chudák kluk dozvěděl jasnou odpověď, tak se tu kluci dohadují kdo z nich má pravdu a já osobně z toho mám v hlavě ještě větší zmatek než před tím..
Určitě není na škodu si shlédnout pár videí a přečíst chytré rady..To každopádně!
(mmch-je to opravdu co člověk to názor a můžou to být i opravdu dobří motorkáři. například Sršeń prý donedávna taky učil ve své škole nepoužívat zadní brzdu. A jinde vám zase řeknou nepoužívat přední do 30km/h vůbec... no a teď si to přeberte )
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
SVSkritek píše: Okruh můžeš projet i bez toho aniz by jsi se na motorce nejak výrazně hybal, ztratíš pár sekund o které těm závodníkům jde. Na cestě je to fakt spíše pro pocit pilota, případně pro lehké zmírnění potřebného náklonu.
psal jsi, ze to ma minimalni vliv ... a to proste neni pravda . Rozdil na kolo treba v Moste bude v desitkach vterin na kolo. Samozrejme nerikam, ze to nejde bez toho
Naposledy editováno 29.08.2017 14:30:18
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
kerut píše: ...
jak sem psal o stranku driv - sasek v manezi na blby jednokolce taky zatoci..
by me zajimalo jestli davaj kontra i medvedi, co tam jezdej na kole...a jestli jo, tak at si zakladatel tematu skoci do cirkusu. Kdyz to tam umej vysvetlit medvedovi, tak to snad budou umet vysvetlit i jemu
edit: tak to cumim, ze medvedi nejezdej motoGP, kontrujou jak divi
Naposledy editováno 29.08.2017 14:41:00
Stev píše: napsal jsi vychýlí, ale zároveň že zadní jde na opačnou stranu. Jenže přední se může vychýlit a naklonit, zatímco zadní jenom naklonit. A zároveň se můžou naklonit jen obě na stejnou stranu.
Vždy se přední nejdříve vychýlí a potom.teprve nakloní na opačnou stranu, podle zadního kola. Jen to je znatelně vidět a cítit při rychlém zatočení.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Veverčák píše: psal jsi, ze to ma minimalni vliv ... a to proste neni pravda . Rozdil na kolo treba v Moste bude v desitkach vterin na kolo. Samozrejme nerikam, ze to nejde bez toho
Psal jsem menší vliv, ne minimální. Ale myslel jsem to tak, že třeba když to trochu nakloním hlavu, ramena k zrcátku, tak z toho mam mnohem lepší pocit ( sladěnost s motorkou), rychlost v zatáčce mi to navýší jen mírně. Samozrejmě čím se jede více na hraně, tak je třeba více vyuzívat všech možností, ale tady se bavíme o začátečníkovi.
A i kdyby jsi ztratil treba 15 vterin, tak kdyby jsi nepouzival zatoceni riditkama , a ovladaci prvky si dal nekam na hrazdu tak to neprojedes vubec, nebo za 3 minuty
Naposledy editováno 29.08.2017 14:38:22
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Marge01 píše: Krejza> co že mi to tedy nabízíš?
To, co jsem psal Marcelovi. Dělat obloučky v přímé jízdě, třeba na dálnici nebo rovném úseku.
Tlačit do řídítek, tahat za ně, tlačit a tahat zároveň. Jet různou rychlostí. Později, až ti to přijde přirozené, můžeš zvětšovat náklon, tlačit a tahat rychleji - rychlejší zatočení.
Tělo v ose motorky, netlačím ji pod sebe ani se pro začátek nenaklánět, jen sedět. Uvolněně.
Soustředit se na práci rukou, kolik síly, jak dlouho a jak rychle ji musíš vyvinout pro různé zatočení.
Takto to zní složitě, ale jsou to jen obloučky, různé.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
SVSkritek píše: Psal jsem menší vliv, ne minimální. Ale myslel jsem to tak, že třeba když to trochu nakloním hlavu, ramena k zrcátku, tak z toho mam mnohem lepší pocit ( sladěnost s motorkou), rychlost v zatáčce mi to navýší jen mírně. Samozrejmě čím se jede více na hraně, tak je třeba více vyuzívat všech možností, ale tady se bavíme o začátečníkovi.
jenze on ten vliv prenosu vahy muze byt pekne velky, si zkus na rovince jen poposednout zadkem na bok a nedrz riditka .. co se zacne dit? Motorka zacne zatacet ...
Naposledy editováno 29.08.2017 14:38:36
Valdemar píše: Není to spíš tak, že countersteering funguje vždy a všude za jakékoli rychlosti? (myslím že uváděl, že dle rychlosti se mění síla zatlačení na řídítka k naklonění motorky do požadovaného směru. Viděl jsem video, kde chlápek jel na motce rychlostí chůze, a při každém zatočení při pohledu na něj, mu přední kolo předvádělo ukázkový countersteering. Asi mám moc velkou sílu v prackách, ale pokaždé, když jsem jej chtěl napodobit, tak jsem s sebou málem švihl o zem. Tohle potřebuju ještě pilovat.
Pokud se v tomhle mýlím, tak se omlouvám za fámy...
Jen si najdi nějaký stálý plyn, aby tě udržel v náklonu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Veverčák píše: psal jsi, ze to ma minimalni vliv ... a to proste neni pravda . Rozdil na kolo treba v Moste bude v desitkach vterin na kolo. Samozrejme nerikam, ze to nejde bez toho
V desítkách vteřin fakt ne.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Veverčák píše: jenze on ten vliv prenosu vahy muze byt pekne velky, si zkus na rovince jen poposednout zadkem na bok a nedrz riditka .. co se zacne dit? Motorka zacne zatacet ...
Ano zacne, to je jasné , dělám to tak někdy ze strandy a když si chci odpočinout, narovnat, nebo chci pobavit nějaký baťůžek (obyčejně mě pak začne mlátit do zad ). Ale vykoužím tim fakt jen mírné zatáčky v menší rychlosti. Nezlomíš to tím ve 150kmh behem 3 s na koleno...
Naposledy editováno 29.08.2017 14:43:56
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Veverčák píše: jenze on ten vliv prenosu vahy muze byt pekne velky, si zkus na rovince jen poposednout zadkem na bok a nedrz riditka .. co se zacne dit? Motorka zacne zatacet ...
Jo, začne zatáčet tak málo, že to stejně na silnici nepoužiješ. Primární je rychlost zatočení, především ta určuje stopu a další aspekty jízdy. Jestli tělem či rukama, co je pro koho lepší a vhodnější, to je věc jiná.
Ale obecně to jde rukama mnohem lépe a mnohem rychleji.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Krejza píše: To, co jsem psal Marcelovi. Dělat obloučky v přímé jízdě, třeba na dálnici nebo rovném úseku.
Tlačit do řídítek, tahat za ně, tlačit a tahat zároveň. Jet různou rychlostí. Později, až ti to přijde přirozené, můžeš zvětšovat náklon, tlačit a tahat rychleji - rychlejší zatočení.
Tělo v ose motorky, netlačím ji pod sebe ani se pro začátek nenaklánět, jen sedět. Uvolněně.
Soustředit se na práci rukou, kolik síly, jak dlouho a jak rychle ji musíš vyvinout pro různé zatočení.
Takto to zní složitě, ale jsou to jen obloučky, různé.
ucit se ze zacatku na dalnici obloucky je nejlepsi napad
ve 130 uz je to docela zaber na ruce. Nehlede na to, ze bude mit pocit,ze ho to sfoukne...jak nebude zvyklej jeste na tu rychlost.
Nejlip se ty "vlnky" delaj v obci pri 50km/h a ma to i publikem
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
SVSkritek píše: Ano zacne, to je jasné , dělám to tak někdy ze strandy a když si chci odpočinout, narovnat, nebo chci pobavit nějaký baťůžek (obyčejně mě pak začne mlátit do zad ). Ale vykoužím tim fakt jen mírné zatáčky v menší rychlosti. Nezlomíš to tím ve 150kmh behem 3 s na koleno...
lehkym poposednutim ne ... rychle zataceni je kombinaci prenosu vahy a prace riditek, ani jedno nemuzes vynechat ..
Krejza píše: Jo, začne zatáčet tak málo, že to stejně na silnici nepoužiješ. Primární je rychlost zatočení, především ta určuje stopu a další aspekty jízdy. Jestli tělem či rukama, co je pro koho lepší a vhodnější, to je věc jiná.
Ale obecně to jde rukama mnohem lépe a mnohem rychleji.
na silnici s tebou souhlasim, resp. spis do urcite rychlosti, pak musis pridat telo
kerut píše: Jarrinn> prsne me by spis zajimalo, jstli tomu medvedovy nekdo podrobne a odborne vysvetloval countersteering (recnicka otazka potvrzujici ze i medved proste sam prijde na to jak zatocit..)
no urcite tu ma nejakej nick a i svoje tema
jen masinu mu poradili blbe, vypada na tom jak medved na bonbonu
Naposledy editováno 29.08.2017 14:53:24
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Veverčák píše: lehkym poposednutim ne ... rychle zataceni je kombinaci prenosu vahy a prace riditek, ani jedno nemuzes vynechat ..
Tohle je blud, sorry, že musíš použít obě části.
Rychlost zatočení znamená, kolik času strávíš změnou náklonu. Jestli k tomu použiješ ruce, tělo nebo jejich kombinaci je úplně jedno.
Nejde ani o náklon, ten nemusí být vždy maximální.
Opomíjenou částí zatočení je narovnání motorky. Když moc rád cituješ okruhy, tak dám příklad.
Výjezdy ze zatáček. V zatáčce si dáš koleno, loket, ale díky velkému náklonu nemůžeš použít maximum plynu pro akceleraci. Proto potřebuješ taky motorku co nejrychleji narovnat. Ale jsi vysedlej. První, co uděláš, je narovnat motorku rukama, stále vysedlej, jdeš na plyn, a když jsi na rovině, motorka celkem klidná, tak se teprve přesuneš.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Krejza píše: Tohle je blud, sorry, že musíš použít obě části.
Rychlost zatočení znamená, kolik času strávíš změnou náklonu. Jestli k tomu použiješ ruce, tělo nebo jejich kombinaci je úplně jedno.
Nejde ani o náklon, ten nemusí být vždy maximální.
Opomíjenou částí zatočení je narovnání motorky. Když moc rád cituješ okruhy, tak dám příklad.
Výjezdy ze zatáček. V zatáčce si dáš koleno, loket, ale díky velkému náklonu nemůžeš použít maximum plynu pro akceleraci. Proto potřebuješ taky motorku co nejrychleji narovnat. Ale jsi vysedlej. První, co uděláš, je narovnat motorku rukama, stále vysedlej, jdeš na plyn, a když jsi na rovině, motorka celkem klidná, tak se teprve přesuneš.
jo promin, na tu tvoji teorii o rovnani motorky rukama jsem zapomnel .. .
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Veverčák píše: jo promin, na tu tvoji teorii o rovnani motorky rukama jsem zapomnel .. .
Jj, to bylo vidět. Ale postupně už to vylepšuješ, tak třeba za pár let
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Marge01 píše: kerut> jupííí, takže mám minimálně tolik rozumu jako ten medvěd taky mi to nikdo nevysvětlil a přišlo to samo.. jdu se poohlédnout po dobře placené práci medvěda do cirkusu
Zvu tě na kafe, jeden cvičenej medvěd by se domů hodil
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
JohnnyS08 píše: Krejza> Můžeš prosím rozvést tu svojí teorii o rovnání motorky rukama (nebo dát odkaz na vlákno)?
Když chceš přidat náklon, tak více zatlačíš/zatáhneš. Když chceš narovnat, tak uděláš to samé, ale do opačné strany. Myslím, že to je přímo ve filmu Twist.
Jestli to pomůže, tak na kolmou pozici motorky koukám ne jako výchozí pozici, ale náklon 0°.