globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ povinné ručen...
 
24.7.2016 v 10:42

Do Česka míří „norské“ povinné ručení. Platíte podle brzdění i rychlosti
24. července 2016 9:08

Řidiči by v příštích letech mohli platit povinné ručení nejen podle objemu motoru a „pomačkaných plechů“, ale i podle toho, jak často a jak řídí. Do Česka míří norská firma Telemotix, která v Norsku začala sledovat pomocí speciální krabičky v autě chování řidičů a pravděpodobnost nehod.

Zkoumá například i to, jak často prudce brzdíte nebo zrychlujete nebo nedodržujete povolenou rychlost. Firma už začala v Česku jednat o zkušebním provozu s několika pojišťovnami.

Řidiče by k dobrovolné účasti mohly motivovat slevy ze základního pojištění za bezpečný styl jízdy. Podle Michala Zděnka, který se na výzkumu podílel, data pomohou pojišťovnám lépe odhadovat riziko škodných událostí na trhu.

V Česku zohledňuje ujeté kilometry zatím jen Uniqa. Kdo má povinné ručení a najede do osmi tisíc ročně, má slevu 25 procent. Ve světě je systém „plať, jak řídíš“ čím dál rozšířenější. „Tyto systémy se prosazují zejména na trzích, kde je výrazně vyšší cenová úroveň pojištění,“ říká Aleš Povr, mluvčí České kanceláře pojistitelů.

Plať podle toho, jak řídíš
Norové chtějí zkusit vypočítat povinné ručení českých řidičů nejen podle nehod a obsahu motoru, ale i jejich stylu jízdy. Ví, kudy jste jeli a jak rychle, pozná, pokud jste přitom porušili předpisy. Pojišťovny chtějí do aut řidičům nasadit Velkého bratra. Proč by se vám to mělo líbit? Zaplatíte podstatně méně za povinné ručení než dosud.

Norský startup Telemotix vyvinul systém sledující chování řidiče a po testovacím provozu v Norsku a Dánsku chce proniknout na trh. Týká se to i Česka. Telemotix se totiž snaží přesvědčit zdejší pojišťovny, aby začaly využívat jeho dat.

Počet najetých kilometrů či nebezpečné chování
Studie norských a českých vědců o chování řidičů ukázala řadu zajímavých skutečností, které v běžném povinném ručení nejsou zohledněny. Ručení například vůbec neřeší pravděpodobnost nehody podle počtu najetých kilometrů za rok nebo podle toho, jak nebezpečně se řidič na silnici chová. Přinejlepším pojišťovny uplatňují systém bonusů a malusů za počet nehod.

„Chceme udělat podobnou studii v Česku ve spolupráci s některou z místních pojišťoven,“ říká ekonom Michal Zděnek, který se na studii jako autor podílel a jehož firma Ivy Street s českými pojišťovnami jedná o spolupráci.

„Zájem ze strany pojišťoven je značný. Na podzim se rozhodneme, se kterou do výzkumu půjdeme,“ tvrdí Zděnek. Komerční využití ho zprvu nelákalo, ale když při akademické analýze zjistil, jak jsou výsledky zajímavé, začal uvažovat s kolegy o tom, nabídnout je pojišťovnám. Produkt založený na sledování řidičů zatím nabízí dánská pojišťovna Trygg Vesta.

Její klienti dostanou základní sazbu povinného ručení a pojišťovna jim po vyhodnocení nasbíraných dat buď část peněz vrátí, nebo je naopak zinkasuje o další, protože jezdili příliš nebezpečně. Pro pojišťovny může jít o mnohem lepší způsob, jak odhadovat riziko škodných událostí na trhu. „Správná cenotvorba pro pojišťovny dnes představuje zásadní konkurenční výhodu na trhu, povinné ručení je vystavené mimořádné konkurenci,“ říká Zděnek.

PAYD: Plať podle toho, jak řídíš
Způsob placení povinného ručení podle způsobu řízení se nazývá v angličtině PAYD, což je zkratka „Plať podle toho, jak řídíš“. „Vývoj sice míří k telematice a produktům PAYD, nicméně tyto systémy se prosazují zejména na trzích, kde je výrazně vyšší cenová úroveň pojištění,“ říká Aleš Povr, mluvčí České kanceláře pojistitelů. Podle něj jsou ceny povinného ručení na extrémně nízké úrovni, a proto zde není prostor ani pro investice do telematiky, ani pro snížení ceny pro ty, kteří se budou dle výstupu o průběhu jízdy jevit jako méně rizikoví.

Jedinou pojišťovnou, která má v Česku své pojištění postavené na systému PAYD, je aktuálně Uniqa. Klientům nabízí zabudování palubní jednotky, která má současně nárazové čidlo a automaticky přenáší signál o havárii na dispečink asistenční služby. Sleva dosahuje až 25 procent z pojištění v závislosti na počtu ujetých kilometrů. Hranicí je 20 tisíc kilometrů za rok, na maximální slevu se dostane řidič při osmi tisících.

Najeté kilometry jsou podle studie Zděnka a jeho kolegů, která sledovala více než 500 řidičů po dobu devíti měsíců, jedním z hlavních faktorů zvyšujících riziko nehody. Data porovnávala vozidla bez nehod a s nehodou, přičemž méně nehod měli řidiči, kteří ujeli méně kilometrů. Velké rozdíly jsou i v tom, v jaké denní době jeli. Data ukazují, že „nehodoví“ řidiči mají vyšší průměrnou rychlost jízdy a také častěji prudce zrychlují nebo brzdí.

Data ukazují, že „nehodoví“ řidiči jezdí vyšší rychlostí a také častěji prudce zrychlují nebo brzdí.

Autor: Jan Sůra

___

http://ekonomika.idn...60718_ekonomika_kris

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 19:11 | Nahoru | #31
on asi nekdo staví dobrou živnost na poplatcích za auto...neměl bych nic proti ,kdyby to byla dan za luxus,ale ne v čr- kde je auto nezbytnost pro obživu s ohledem na infrastrukturu krajů.??že by stát mohl pomoci dotací

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 19:56 | Nahoru | #32
Za chvilku tady budeme mět na dálnici registraci jak je to na slovensku tak o co vám jde?

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 20:31 | Nahoru | #33
Nasrat, radši budu platit víc, než mít bonzkrabičku...

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 20:39 | Nahoru | #34
Mě teda víc než "bonzkrabička" vadí, že to vztahujou k počtu ujetých km, kdy ten kdo najede málo, dostane slevu, takže ve finále to dopadne tak, že šofér, kterej najezdí dost km i bez nehody, na slevy nedosáhne....

Za mě

A když už se pojišťovny živí na zákonným pojištění, tak ať je pojištění na osobu, ne na vozidlo...

1 reakcí na tento příspěvek Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 20:49 | Nahoru | #35
Hlavně ať nás pěkně sledují, to je nejdůležitější pro ně. Za mě absolutně NE. Co je komu po tom, kam jedu? I PČR je naprosté kulové, jestli se jen projíždím, nebo jedu za babičkou do Beskyd, tak proč by mě měla hlídat pojišťovna?

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 20:50 | Nahoru | #36
Zadarmo to norska spolecnost určitě dělat nebude... no a hadejte,kde se to projevi. Pojišťovny nám plošně zvednou pojistky. Přece si neukousnou ze svého malého 50% niho zisku

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 22:10 | Nahoru | #37

Behysek píše: Hlavně ať nás pěkně sledují, to je nejdůležitější pro ně. Za mě absolutně NE. Co je komu po tom, kam jedu? I PČR je naprosté kulové, jestli se jen projíždím, nebo jedu za babičkou do Beskyd, tak proč by mě měla hlídat pojišťovna?

Přesně tak, hlavně aby měli přehled kam jezdíš, kde si byl atd... nasrat... Stačí už jen blbej mobil u sebe a na pár metrů tě zaměřej, jako bráchu, když byl jezdit s místními střelci a tankoval v Praze, pak v Budějovicích a pak v Aši, všude platil kartou a pak mu volaj z banky, že má tři podezřelé transakce v rozmezí krátkých časových intervalů z různých koutů republiky, jestli není obětí Hackerů

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 22:17 | Nahoru | #38

_zdenda_ píše: UOOZ do toho nemá co kecat, ale UOOU

máš pravdu, samozřejmě

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 22:21 | Nahoru | #39
Tak to jak hodne bouram uz pojistovny vědí, tzn kdyby mi chteli dat slevu za nebourani muzou i bez krabičky. Takze jim jde nejspis o neco jineho...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 23:27 | Nahoru | #40
dewwil> Tak za to může být rád, že se starají aspoň, ale tady fakt pokrok nevidím. Pochopil bych, kdyby někdo měl tři bouračky za měsíc, které zavinil, že by mu zvedli cenu, případně ho to nechali cálovat ze svého. Ale protože jezdím 110 na okreskách mi zvedat cenu i když nebourám třeba 10 let a jezdím denně je fakt trošku dementní. A už vůbec nezáleží na tom, kam jezdím.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 23:39 | Nahoru | #41
Behysek> Nehledej v tom logiku, protože žádná není a ani být nemá. Úkol zněl jasně, muž s koženou brašnou nesmí projít. Zadání bylo dostat bonzkrabičku do auta, trapný pokus s icallem to už vzbudilo moc pozornosti tak se to zkusí znovu a jinak. Jak jinak uděláš úspěšnou marketingovou akci než tak, že si najdeš vhodnou cílovou skupinu?

Účelem prostě není zohlednit kdo jak jezdí a bourá, ale zacílit na skupinu dostatečně jednoduchých dementů bez přemýšlení a bez názoru, kteří na to skočí, když jim "ušetřená" koruna zatemní mozek. Nic víc v tom nehledej, jdeš na to moc složitě.

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

25.7.2016 v 05:34 | Nahoru | #42
jj, ročně najedu 40-50 tkm, jezdíval jsem i 100 tkm. Mimo vsi většinou 105 dle GPS, při předjíždění i těch 130. Celkem už určitě přes 1,5 mil. Zatim z mýho povinnýho žádná pojišťovna nic neplatila. Ale asi bych se na pojistným nedoplatil. Jsem totiž jezdící odjištěná bomba, na rozdíl od pilota vysokých rychlostí kterej má roční nájezd 5 tkm do supermarketu a na hřbitov o dušičkách, co jede 60 km/h, levými koly po dělící čáře a pro jistotu nezastaví ani na stopce... Dle telemetrie je to ovšem ideální řidič, šťastnej za bonzkrabičku a slevu.

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

25.7.2016 v 09:43 | Nahoru | #43
Me by vcelku zajimalo jak bude ta krabicka u tech duchodcu zohlednovat to, ze sice nepridavaj a nebrzdej, ale touhle sneci rychlosti projizdej krizovatky kde maj zastavit protoze jsou na vedlejsi

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

25.7.2016 v 11:00 | Nahoru | #44
ten koncept (krabičky na měření zrychlení a brždění) je pro majitele NC jako dělaný, protože budou mít povinné za pár korun

1 reakcí na tento příspěvek Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

25.7.2016 v 11:13 | Nahoru | #45
Neco takovyho uz v aute mam. Tlemetrickou jednotku narvali mi ji k havarijce a v podminkach pisou ze pak muzou vyhodnotit styl jizdy a upravit mi platby

Ono to rozdeluje kudy jezdim silnice/dalnice a na dalnicich a rychlostkach to pocita "min" km ( cca 1km dalnice 0,5km skutecnyho nebo tak nejak) proste dalnice a rychlostky jsou min rizikovy jak mesta . a podle toho mam mi podminky

Uvidime po roce co vymysli

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

25.7.2016 v 11:15 | Nahoru | #46
ať to dají policejnímu řediteli do auta

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

25.7.2016 v 13:37 | Nahoru | #47

jetam píše: Neco takovyho uz v aute mam. Tlemetrickou jednotku narvali mi ji k havarijce a v podminkach pisou ze pak muzou vyhodnotit styl jizdy a upravit mi platby

Ono to rozdeluje kudy jezdim silnice/dalnice a na dalnicich a rychlostkach to pocita "min" km ( cca 1km dalnice 0,5km skutecnyho nebo tak nejak) proste dalnice a rychlostky jsou min rizikovy jak mesta . a podle toho mam mi podminky

Uvidime po roce co vymysli



bicem bych je hnal s takovou nabidkou

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

25.7.2016 v 17:56 | Nahoru | #48
Veverčák> uvidime co z toho vypadne po roce. Ono to i hlida auto kde je plus to dela knihu jizd atd. Hlavni ucel ma byt kdyz mas bouracku tak by to melo volat zachranku plus kradez.

Bez ni jsme to mel o 4 litry drazsi. Uvidime co vymyslo po roce jestli s tim budou chtit nejak operovat max je poslu do prdele. Montujou to na cebii ( dekre )

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

25.7.2016 v 18:20 | Nahoru | #49
dj_hroch> No jo, když já mám tendenci nad věcma přemýšlet, narozdíl od těch nahoře...

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

25.7.2016 v 21:00 | Nahoru | #50
pokud to bude ve forme nedobrovolne ucasti, tak se najde skupina lidi,ktera bude uz tak docela levne pojisteni chtit jeste ponizit. Takovi at si to klidne do aut daji. Ja s tim nemam problem. Ovsem dost predpokladam ,ze cena bezneho pojisteni bez krabicky bude vyrazne navysena (kazdy prece vi, ze bez gumy je to drazssi) a cena s gumou bude levnejsi oproti dnesnim cenam treba o dve stovky. Nouzofilove uskudli na dalsi krabicku cigaret a pivko a ostatni zaplati vic nez ted, pokud nechteji gumu.
Tak treba se mylim...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

25.7.2016 v 21:41 | Nahoru | #51

seikos píše: Zase na druhou stranu, že je někde nějaká firma co se nějak snaží prosadit nějaký svůj produkt, to ještě neznamená že se to jakkoliv začne aplikovat do všeobecné praxe.
Stále tady je UOOZ a myslím že hodně bude i na nich.



Už to přestaň hulit! Kecáš do všeho a víš prd. Co s tím má ÚOOZ? Víš co ta zkratka znamená?

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

25.7.2016 v 21:43 | Nahoru | #52

radim2 píše: Už to přestaň hulit! Kecáš do všeho a víš prd. Co s tím má ÚOOZ? Víš co ta zkratka znamená?



a hele pan virtualni hrdina. Tak kdy me ukazes jak se jezdi na moto ? ? jak jsi sliboval ?

1 reakcí na tento příspěvek Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

25.7.2016 v 23:28 | Nahoru | #53
takovou krabičku bych si nedal, ani kdyby mi za to platily,

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

25.7.2016 v 23:54 | Nahoru | #54

GL1 píše: takovou krabičku bych si nedal, ani kdyby mi za to platily,



ja klidne, a kazdej den bych jim volal za kolik ten pan co jsem mu pujcil auto dal cestu do prace

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 08:22 | Nahoru | #55

seikos píše: Jen blázen si nechá dobrovolně koukat do soukromí. Jako by nestačil Ecall.



Prvni prispevek a hned takova picovina...

Ano, se soukromim souhlasim, ale Ecall je tomuhle svinstvu na hony vzdaleny. Mozna kdybys o tom vedel vic, nepomlouval bys tuhle super vec.

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 08:26 | Nahoru | #56
Nechat se špízlovat kudy a jak jezdím od nějakýho kokosa ouřednickýho. Nikdy!!!

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 09:32 | Nahoru | #57
S tím ať jdou do p....e.

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 12:11 | Nahoru | #58
Takže důchodce, který vytáhne auto jednou týdně do kostela bude vlastně lepší řidič než někdo, kdo najezdí ročně 50 000 kilometrů......
A jo, jednou týdně do kostela není tak rizikové, jako každý den v provozu....

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 12:47 | Nahoru | #59

sramis píše: Prvni prispevek a hned takova picovina...

Ano, se soukromim souhlasim, ale Ecall je tomuhle svinstvu na hony vzdaleny. Mozna kdybys o tom vedel vic, nepomlouval bys tuhle super vec.



co je super na systemu, ktery technicky umoznuje stale sledovani pohybu vozidla?

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

26.7.2016 v 12:52 | Nahoru | #60

sramis píše: Prvni prispevek a hned takova picovina...

Ano, se soukromim souhlasim, ale Ecall je tomuhle svinstvu na hony vzdaleny. Mozna kdybys o tom vedel vic, nepomlouval bys tuhle super vec.


Co je na tom tak super, že tě to automaticky napráská při jakékoli kolizi?

Kdysi v devadesátých jsme se smáli Vesmírným Lidem, že zlí ještěři z temných vesmírů chtějí očipovat nás a naše děti.....kdybych věděl, co vím dnes, tak bych se jim tehdy nesmál, ale vstoupil bych do hnutí
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist