Vždycky jsem si širokopásmovou lambdu přál vlastnit, ale za cenu za kolik se u nás prodává (nejlevnějsí 8.500,-) bych do ní nikdy nešel. Vyrobil jsem několik variant indikátorů s běžnou skokovou sondou např.
Měla dokonce v dolním rozsahu exponenciální a v horním logaritmický převodník ke zjemnění rozsahů 2 stavů skokové sondy, ovšem všechny tyhle pokusy skončili kvůli teplotní závislosti skokové LS v koši.
No a konečně jsem objednal SLC-DIY. www.14point7.com
Samotný kontroler je ve více variantách. Lze koupit plně oživený, nebo i jako stavebnici pro kterou jsem se rozhodl konkrétně já.
Popis SLC-DIY:
Přístroj je i s 4 místným displejem v jedné krabičce rozměrů 38 x 65 x 28 mm.
Na displeji je tlačítko přepínající mezi měřením směšovacího poměru AFR, teploty výfukových plynů EGT a tlak turba. Tyto další čidla nevyužívám, takže ani tlačítko jsem neosadil.
Kontroler je připojitelný přes rozhraní USB standardním kabelem používaným k tiskárnám.
Má zabudovaný dekodér otáček , tzn. z přiváděných impulzů z RJ pro otáčkoměr počítá okamžité otáčky - RPM.
Obsahuje 7 analogových vstupů 0-5V
Jeden programovatelný lineární výstup 0-5V
Jeden výstup simulace úzkopásmové lambdy (vlastníte li stroj s touhle lambdou připojí se tenhle výstup a RJ bere wideband sondu jako úzkopásmovou, přičemž směšovací poměr při kterém dochází k překlápění bohatá/chudá se dá naprogramovat.
Veškerá v čase sbíraná data je možné logovat na připojený PC přes USB. Přístroj nemá vnitřní epromku k uchování hodnot.
Kontroler je chráněn pojistkami, je odolný na přepólování a má ochranu před vysokým napětím (např. pokud odejde "hondí" regulátor)
Ke kontroleru se dá přímo od vývojáře Alana dokoupit senzory např sonda bosh LSU4.2
Cena stavebnice 99, lambda 50 dolarů. Poštovné 15 dolarů. Za 14 dní byl balík doma.
V balíku jsou obsaženy všechny součásky, pcb s osazeným naprogramovaný mikrokontrolerem Atmel v provedení SMD + jeden odpor, všechny další potřebné součástky, displej+červené plexi , krabička.
Mě osobně trvalo pájení 7 hodin (nechtěl jsem to uspěchat, po 5ti hodinách se mě již dost třepala ruka), je třeba mikropáječka. Trafopájkou by to asi nešlo.
Po 7 hodinách vypadal výsledek takto:
Zapojil jsem kabely, veškeré konektory jsou samozřejmě obsahem balení, změřil odpor na napájecích svorkách - OK. Připojil napětí na displej naskočil, hurá.
Připojí se PC, provede hardwarová kalibrace, případně kalibrace čitel teploty pomocí na PCB zapájenému termistoru. A sonda je připravena k používání.
Jdeme na montáž do mašiny.
Nejprve je třeba navařit přírubu.
No ale přeci jen původní krabička má pro motorku celkem nepříznivé rozměry a ať jsem se snažil sebevíc, do prostoru budíků jsem ji prostě nemohl rozumně zapasovat. Navíc není voděodolná.
Musel přijít další radikální krok, dokoupení rozměrově menší krabičky pro displej, a odloučení displeje od základní desky. Krabičku jsem na styčných plochách lepil navíc silikonem a proto odolává dešti a mytí motorky. Ovšem to nejdůležitější, případný zloděj si odnese bezdený kus konektoru s displejem.
To už je mnohem lepší...
Tohle je teď můj kokpit
Samotný záznam z datalogu vypadá třeba nějak takhle
Naposledy editováno 26.07.2010 09:23:36
1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC
Projel jsem cca 40 zahraničních fór, celkem dost jsem nalezl u vodních skútrů..
1) jaký stechiometrický poměr má olej? (2T)
2) kolik vzduchu projde přes přefukový kanál u dvoutaktu do výfuku a nezvládne se zatlačit zpět před uzavřením kanálu k dalšímu spálení? Jasné že to souvisí s rezonancí - otáčkami, předstihem - EGT a přívěrou.. ale jestli má třeba někdo trochu know-how?
Myslím, že by celkový směšovací poměr neměl být až tak ovlivněn o více jak pár procent... V týdnu mě čeká NSR250GP a jestli nenajdu dost materiálu, budu to muset nějak vybádat sám. Díky
2 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC
Jinak jsem našel několik projektů vstřikováním 2T a kontrolu lambdou, každopádně všichni se tak nějak shodli že výdrž je mizerná a slouží pouze pro ladění.
Murkin 2T nedělá, už mi to myslím dřív psal
No myslím, že v okolí rezonance výfuku by mohl být přefuk vzduchu vzhledem k spálené snad i zanedbatelný... těch 12,5 si ověřím na brzdě, ale jinak bych šel kvůli mazání trošku pod výkonovou špičku...
A mimo rezonanci ( v nižších otáčkách ) při otevření přívěry bych právě měl vidět jak vzduch v nespálené směsi ovlivní celkový AFR.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) širokopásmová lambda - SLC
link RS250
Jurawood píše: Dolph: 1)našel jsem, že silnějším mixováním trochu směs zchudne, dokonce tak kdosi lehce dolaďoval na závodech.. takže bych tak tomu i věřil...dík
Jinak jsem našel několik projektů vstřikováním 2T a kontrolu lambdou, každopádně všichni se tak nějak shodli že výdrž je mizerná a slouží pouze pro ladění.
Murkin 2T nedělá, už mi to myslím dřív psal
No myslím, že v okolí rezonance výfuku by mohl být přefuk vzduchu vzhledem k spálené snad i zanedbatelný... těch 12,5 si ověřím na brzdě, ale jinak bych šel kvůli mazání trošku pod výkonovou špičku...
A mimo rezonanci ( v nižších otáčkách ) při otevření přívěry bych právě měl vidět jak vzduch v nespálené směsi ovlivní celkový AFR.
A nebylo by lepší se řídit teplotou výfukových spalin ?
Jinak ti co chodi " na hranu, mají počítadlo detonaci"
Já osobně bych z toho nedělal takovou vědu. Já když chci mít jistotu, tak sešroubuju hlavu a tam hned vidíš, co to dělá/ nedělá.
Stev píše: Jurawood> tohle třeba trochu pomůže, ale samozřejmě bych to bral s rezervou jako všechny fórový informace ... Honda RS250
link RS250
Na grafu čtu, že to je Aprilia. O tomhle si může každá Honda jenom zdát
1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC
1 reakcí na tento příspěvek širokopásmová lambda - SLC
Každopádně ja se taky potřebuju vybavit měřákama........takže říkáš, že EGT je k hovnu?? Ten tvůj měřák je lepší?
Já tryskuju podle svíčky a podle odezvy. Zatím žádnej měřák nemám
Chtěl jsem si koupit to EGT, ale když říkáš, že to je k ničemu.
edit: to je na zadnim kole ??
Naposledy editováno 06.05.2016 11:02:07
Navíc mi dělal dost problém ten adaptér do vejfuku. Myslím, že to bralo často falešnej vzduch, hlavně u dvou a jednoválců, prostě na volnoběh furt chudý a s otáčkama se to postupně zlepšovalo. Nejmíň problémů dělal jednovejfukovej čtyřválec. Sosací adaptér používám alá Assasin, ale asi sou ty trubky moc krátký, cca 30cm. Koukám, jak ho má Jurawood dlouhýho, tam už asi problém s falešnym vzduchem není, co?
Ale další věc kterou bych rád rozlousk je nastavení zapalování. Vím, že je to asi na samostatný téma, ale tady je asi největší koncentrace lidí, co se v tom orientujou a neřešej, jestli maj mít hefty v modrym nebo růžovym eloxu.
Jedná se mi konkrétně o čidlo klepání včetně nějaký dejme tomu LED signalizace. Nemáte někdo nějakou inspiraci? Původně jsem chtěl toto čidlo zakomponovat do zapalování od Ignitechu, ale na mail mi nikdo neodpověděl, tak nevim, jestli neuměj, nebo co se děje...
Nejraději používám navařený matice. Bez logování jsem loni čuměl do budíku a abych měl klid přitáhl jsem si brzdu abych nezrychloval a postupně jsem dával víc a víc plynu až najednou mrd. Kraťasy, bez helmy... slušný 2 měsíce.
Knock sensor...mrkni třeba se http://forums.nasio...wthread.php?t=402721
Osobní zkušenost moc nemám, ale po internetu koluje milión názorů, že největší výkon se dosahuje na hranici klepání, někteří více inteligentní jedinci jdou ještě dál a dokonce tvrdí, že jednotka reguluje předstih na základě knock senzoru.
Většinou jim stačí položit otázku co se stane, když knock senzor utáhnu přes fíbrovou podložku.
Předstih dělám na brzdě stylem - 35 moc, 33 lepší 31 už horší.... blbý je, že ani 40 mě neklepalo a 10% výkonu bylo v čudu... takže ladit podle klepání, jsem zatím trochu skeptický.
Jinak hodně jednoduchý je prostě nahrát výstup senzoru, můžeš ho za jízdy dokonce poslouchat ve sluchátkách...
Že to napíchneš na ignitech s tím nepočítej, musel by sis vymyslet filtr + zesilovač, pravděpodobně i celý kontroler... a stejně by to nefungovalo dobře.
Naposledy editováno 11.08.2016 12:48:07