jakož to nová generace jsem rozmazlen moderními stroji, ale přesto jsem příznivcem starších dvoutaktů. Pořídil jsem si nedávno nabouraného pionýra s papíry za 1500,- k tomu jsem si odvezl spousty starých dílů a další dva nedostavěné pionýry.
No začalo to na magistrátě a pak důkladným rozebíráním. Rozebral jsem vše co šlo abych se ujistil, že poskládám aspoň jednoho pionýra z "jakostních" dílů a druhého na blbnutí. Poskládal jsem motor i podvozek což bylo snadné. Trochu jsem se zdržel s elektrikou. Ono to schéma vypadá dosti snadno, ale aplikovat zapojení na pionýru, který je směs všeho možného je trochu problém. Zvolil jsem si 30W zapalování a třípolohovou spínačku (klasika) + přepínač potkávacích a dálkových světel. Pincek je ve fázi, že startuje, troubí a svítí přední světlo.
Mezi problémy patří:
1. Nedrží volnoběh: Seřízené by to mělo být dobře, ale chybí vzduchový filtr, což by mohl být důvod proč to nedrží volnoběh. Mám tam pouze houbičku na nádobí potřenou olejem.
2. Přepínač dálkových a potkávacích světel nereaguje: z důvodu, že jsem je zapojil tak aby svítily obě zároveň. Poradíte prosím se správným zapojením z obrázku?
3. Nesvítí zadní světlo: Mám navedený jeden drátek k žárovce, zbytek by se měl ukostřit?
4. S dalšími problémy, jako je nefunkční tachometr a pružinka stojanu si poradím, ale u prvních tří jsem si nejistý.
On je problém ten, že kdybych opravoval kdysi funkční motorku, tak si s tím nejspíš poradím, ale takto dělám hodně kompromisy, jelikož je to složenina starého dynamo zapalování + 20W a 30W zapalování.
Postupoval jsem podle tohoto schéma zapojení: 30W zapojení pro jawa 50/21
ale jak vidíte, nejsou tam u světel napsány čísla a tak jsem si nebyl jist co s čím propojit. Zadní světla byly u všech pincků zapojeny na jeden drátek, a nějaký elektro spoj tam není zřejmý. Elektřina teče přeci cestou nejmenšího odporu, tak jak to může fungovat, když ta žárovička je zasunuta v plechovém držáku, který není nijak odizolován?
Přiložím ještě fotku mého předního světla s číselným označením:
Nevím co jednotlivé čísla představují ale nejspíš 56a - potkávací a 56b noční/dálkové? Co je potom 37?
Budu rád, když napomůžete ke zlegalizování této motorky. Je to legenda a je přeci fajn vidět pincka na silnici, no ne?
Udělal jsem na něm už spousty práce a byla by škoda ho nedokončit kvůli těmto drobnostem. Budu rád za jakoukoliv radu. Jen ještě dodám, že nějaké manuály a schémata jsem již pročetl.
Naposledy editováno 11.08.2015 11:56:53
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 21 - stavba ze všeho možného - elektrika problém
Sob píše: A na volnoběh by tam měl být volnoběžný šroub. Na karburatoru šroub s pružinkou
ano,ale často je šoupátko už tak vymlácené, že i když je šroub na maximální utažení, šoupátko je stejně na zemi, to je třeba zkontrolovat. Je to celkem častý jev....Jawa 21 - stavba ze všeho možného - elektrika problém
Jawa 21 - stavba ze všeho možného - elektrika problém
Ohledně svícení obou vláken, tak to je taky špatně (magneto ti obě vlákna neutáhne a ve výsledku ti světlo nebude téměř svítit), na to tam je ten přepínač na řídítkách, který podle schéma v pohodě zapojíš. Z hlavního přepínače, co je na masce si z kontaktu 56 přiveď šťávu do toho přepínače na řidítkách a pak už to jen rozvedeš do předního světla na každé vlákno.
Co se týká volnoběhu, pokud na zkoušku vytáhneš tu houbičku, tak se otáčky zlepší? Pokud ne, tak máš moc bohatou směs. Karbec pořádně pročisti (hlavně tu tenkou mosaznou trubičku (co je v karbecu jak nasazuješ filtr vduchu), která jde přes volnoběžnou trysku a končí v kolínku na druhé straně karbecu. Dále je možné, že volnoběžnou trysku někdo čistil drátkem a tak má nyní větší dírku, než by měla mít a také je možné, že máš už vymačkané šoupátko v místě, kde dosedá na volnobděžný šroubek, takže by jsi musel koupit nové šoupátko. Co hladina, ta je zároveň s vrchem plováku, popř. zkus hladinu o chlup snížit?