Asi to bude dost individuelní dle konkrétního stroje,u mne se jedná o Angličáka-Matchless G80 z roku 1964.
díky
Redguy píše:
Jinak ja trpel predstavou, ze Special je benzin s olejem pro dvoutakty a Super byl pro 4T, jak to teda bylo?
Special byl 91 oktanový benzín, Super byl 96 oktanový benzín. Se směsí benzínu s olejem pro dvoutakty název Speciál nemá co dělat, až na zanedbatelné výjimky se směs pro dvoutakty míchala na pumpě buď v konvi, nebo ti větší tvrďáci nalili do nádrže nejdřív olej, a přes něj tankovali benzín, takže to sis mohl namíchat z čeho si chtěl.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte u veteránů přísady do benzínů?
Redguy píše: Jinak ja trpel predstavou, ze Special je benzin s olejem pro dvoutakty a Super byl pro 4T, jak to teda bylo?
Special91 a Super96 se lišily oktanovým číslem, na Super musely jezdit třeba italské motory od 70. let, ty už na něj byly stavěné. Aditivace tetraethylem olova byla v obou, bylo to ohledně onoho "mazání" ventilových sedel. Dnes je situace trochu jiná - "Special91" je obyčejný Natural (jak už tu zaznělo), pouze aditivovaný "benaditem". A tady v případě dvoutaktů nastává průser, jelikož zatímco tetraetyl oleji neškodí, tak benadit je vlastně draselná sůl (KCl), která sice nahradí tetraethyl ohledně mazání ventilů, ale rychle degraduje olej. Takže dnešní "speciál" se nesmí použít na dvoutakty, jako Trabant, Wartburg, Jawa a ČZ, směs rychle degraduje a někdy i po pár nedělích už se může motor zadřít. Musí se jezdit na N95, v kterém žádná aditivace není (navíc by byla i zbytečná, když dvoutakt nemá ventily.
A jak tu padla zmínka o Popularu, kterému N95 neštymuje, že netáhne a přehřívá se, tak by mělo stačit poštelovat předstih a možná si i pohrát se směsí. už si to přesně nepamatuju, ale jestli je to motor SV, tak má naprosto nevhodný tvar spalovacího prostoru a tam velké rozdíly v rychlosti hoření směsi mohou být dost znát. Je to i praktický důkaz toho ,že ne vždy "více oktanů" znamená "lépe".
E: Jinak na některých pumpách byl místo "míchací konve" rovnou stojan "MIX", kde se dal rovnou nastavit požadovaný poměr směsi. Zažil jsem ale prakticky jen ty "tvrďáky", co do nádrže Trabantu napřed šplejchli olej a pak tankovali, v dobré víře, že se to proudem z pistole promíchá dost. Nevzpomínám, že bych někde viděl konev. Ovšem v době, kdy dvoutaktů jezdilo skoro stejně, jako čtyřtaktů (Zetky, Aerovky a vozů s motorem DKW-IFA-Wartburg bylo priveľa), se míchací stojany pochopitelně rentovaly.
Naposledy editováno 08.02.2015 14:12:42
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte u veteránů přísady do benzínů?
ten atest si můžu nechat ukázat, je otázkou, co z toho vyčtu a taky je nechci zbytečně prudit...
jen mi nejde na rozum, že, jestli dobře chápu, pod deklarovaným označením 91 se zcela legálně prodává 95? trochu mi to přijde, jak kdyby sis v hospodě objednal dvanáctku, přinesli ti osmičku a oficiálně to bylo OK.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte u veteránů přísady do benzínů?
J.M.K. píše: A jak tu padla zmínka o Popularu, kterému N95 neštymuje, že netáhne a přehřívá se, tak by mělo stačit poštelovat předstih a možná si i pohrát se směsí. už si to přesně nepamatuju, ale jestli je to motor SV, tak má naprosto nevhodný tvar spalovacího prostoru a tam velké rozdíly v rychlosti hoření směsi mohou být dost znát. Je to i praktický důkaz toho ,že ne vždy "více oktanů" znamená "lépe".
Samozřejmě, to všechno vím, s motory SV, jak automobilovými, tak motocyklovými mám celkem dost zkušeností. Ideál by byla klasika 72.
Ovšem, empiricky, motor zkrátka znatelně jel (se stejným nastavením) lépe na Speciál než N95, ačkoliv, jak tu zaznělo, jsou to stejný benzíny.
Hned na jaře udělám schválně nový srovnávací test.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte u veteránů přísady do benzínů?
A na 72 oktanů je schopná letět třeba AN-2, ale to už za sebou nechává docela znatelný závoj sazí. Ale taky ten motor je odvozen z předválečného motoru Wright R-1820.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte u veteránů přísady do benzínů?
sardel píše: splasenytrubky> jojo, s techničákem a petrolejem jsem taky experimentoval. ale je to docela vopruz a hlavně dost nepraktický, pokud jezdíš někam dál a potřebuješ operativně tankovat...
ten atest si můžu nechat ukázat, je otázkou, co z toho vyčtu a taky je nechci zbytečně prudit...
jen mi nejde na rozum, že, jestli dobře chápu, pod deklarovaným označením 91 se zcela legálně prodává 95? trochu mi to přijde, jak kdyby sis v hospodě objednal dvanáctku, přinesli ti osmičku a oficiálně to bylo OK.
ČSN ukládá prodejcům PHL co se týká oktanového čísla jen splnění minimální meze. To, že Růžička deklaruje 91 Special pro tebe prakticky znamená, že těch 91 oktanů tam bude minimálně vždycky. Ale třeba na 100 oktanové benzíny tu norma není, u 100 oktanových benzínů ČOIce stačí s tolerancí na zkušební metodu, když to splní parametry pro BA98. Čoika kontroluje jen parametry definované normou. Takže když budeš třeba 100 oktanový benzín prodávat jako BA95 nebo BA98, žádný postih ti jako prodejci nehrozí, protože minimální oktany dané pro ten benzín plníš.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte u veteránů přísady do benzínů?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte u veteránů přísady do benzínů?
Kdyz tomu tak rozumis, nevis jestli ma nejaky negativni vliv "predavkovani" tim Benaditem? Obcas tam toho chlistnu vic, tak jestli to necemu neskodi, dik.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte u veteránů přísady do benzínů?
Redguy píše:
Kdyz tomu tak rozumis, nevis jestli ma nejaky negativni vliv "predavkovani" tim Benaditem? Obcas tam toho chlistnu vic, tak jestli to necemu neskodi, dik.
Nepřeháněj to. To nosné médium je u jednoho Benaditu petrolej a u druhého solventní nafta. Při velkém předávkování to jednak zvyšuje konec destilace, což má přímý vliv na studené starty, a můžou se zaolejovat svíčky, a solventní nafta ještě k tomu ve velkých koncentracích rozpouští pryž. Současně detergenty co v tom jsou můžou uvolnit některé úsady až moc rychle, pokud to nepoužíváš pravidelně, a pak můžeš mít taky problém. Tím nemyslím samozřejmě třeba dvojnásobnou koncentraci, to by nemělo udělat ještě nic, ale třeba desetinásobnou. To by už problém udělat mohlo. Všeho s mírou.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte u veteránů přísady do benzínů?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte u veteránů přísady do benzínů?
Ale dávkovat dvojnásobek proto, že se s té odměrky nedá vyšplíchnout všechno, je přehnané. Stačí přidat cca 5ml (o jednu rysku víc), to je sichr až kam.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte u veteránů přísady do benzínů?
Máte někdo zkušenosti s výplachem motoru u veteránů ( v mém případě Matchless G80), jedná se o 500cm3,1-vál,4takt.
Jedná se mi o to, že nevím, jak motorka celkově už dlouho nejezdila a jak vevnitř motor vypadá(mám trochu obavy ze zatuhlého oleje někde v kanálku, nebo hadičce),aby to pak při zkušebním startu mazalo na 100%.
Jaký názor máte na použití průplachového oleje a jaký by byl konkrétně vhodný?
Já zatím akorát min. rok nalil do válce(otvorem po svíčce) cca půl deci oleje co jsem měl po ruce a na prázdno několikrát prošlápl motor (Castrol Power1Racing 10W/50) a i když vím, že takový-to olej tam nemá co dělat, jako dočasná konzervace by mohl splnit účel, jen doufám, že díky vlastnostem rozpouštět karbon tam nenapáchá víc škody než užitku.
I proto uvažuju o tom, že bych to před první novou náplní propláchnul tím proplachovacím olejem aby se dostal ven všechen případný uvolněný karbon a pročistily se místa se starým/zatuhlým olejem...
Dočetl jsem se ale, že se většinou jedná o dost agresivní přípravky, které mají za následek tvrdnutí gum částí(simerngů- i když Matchless jich tam asi moc mít nebude...) a pokaždé se nemusí spojit s olejem v motoru...
Díky za názory
3 reakcí na tento příspěvek Používáte u veteránů přísady do benzínů?
prizdisrac píše: Mám v TP napsanej BA96 (Tatra), takže je lepší lejt N95 + Pb aditivum, nebo zkusit najít 91Special?
uprimne, 91 special je v soucasne dobe 95 natural, do ktereho (mozna) pumpari pridaji draselny benadit. Je to jen obchodni fake. Tankuj 95 natural a aditivuj si sam , a budes mit jistotu, co mas v nadrzi.1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte u veteránů přísady do benzínů?
Kynklačka píše: prizdisrac> BA 95 má napsáno všechno co jezdí na benzín, úředníci to nerozlišují. Choval bych se k tomu jako ke kterémukoliv jinému motoru z té doby, tzn. N95+aditivum na ventily. 91 Special budeš hledat asi hodně dlouho...
ten motor má v TP 96 oktanový benzín. Přemýšlet, kde do toho sehnat 91 oktanový, když je všude 95 natural, který má okolo 95,5 oktanu je opravdu nesmysl. A ještě k tomu se 91 oktanový benzín u nás nevyrábí, a ani se k nám na pumpy nedováží. Pokud to někde prodávají, tak je to proto, že ČSN umožňuje tím, že stanovuje pouze MINIMÁLNÍ oktanové číslo, takže je to jenom marketing a fake. Ale moc hledat ani nemusíš, třeba Tank-Ono má 91 na 5ti pumpách, ale ve skutečnosti to má 95 oktanů.Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Matchless G80-motor Matchless G 80 | mari | 9 | 8.1.2017 v 20:58 lewisss |
Matchless G80 - dotaz Matchless G 80 | mari | 20 | 30.12.2014 v 23:34 mari |
Matchless G80 Matchless G 80 | Desmik | 27 | 5.12.2014 v 22:48 mari |
AJS Matchless G 80 | Desmik | 7 | 24.6.2009 v 23:58 zemic |
Matchless G80S Matchless G 80 | Desmik | 5 | 18.6.2009 v 21:16 Desmik |