Původně jsem chtěl zveřejnit příběh mého kamaráda. Někdy v roce 1964 začal jezdit okruhy v kategorii do 50cm. Tehdy to bylo jednoduché, Vzal si tátovu Jawu 50 Pionýr. Trochu to upravil a jelo se po vlastní ose na závody okresního přeboru. Protože domácí podpora byla minusová, musel Pionýra vrátit a našetřit si na vlastní stroj. Ten pak postupně přiváděl k dokonalosti. Kamarádil se třemi bratry, kteří byli sportovní nadšenci a navíc pracovali ve velkém strojírenském podniku, kde byly různé výrobní možnosti. Když dosáhli s Pionýrem maxima, rozhodli se ke stavbě celé nové motorky od základu. Tehdy se snáze něco vyrobilo, než sehnalo. Zkušeností kluků krátce po vojně bylo málo a neměli kolem nikoho zkušenějšího, aby jim radil. Proto hltali informace kde se dalo. V tu dobu byl hlavní zdroj informací co se děje v motorizmu týdeník Svět Motorů. V něm vyšel článek o novém japonském stroji do 50cm Suzuki včetně fotografie. Vzali časopis, udělali si stojan na fotoaparát, aby ho měli kolmo k fotografii. Tu fotografii znovu vyfotili a nechali vyvolat tak, aby byla co největší. Změřili na fotografii všeobecně známé rozměry – pneumatiky a spočítali si koeficient. Podle toho koeficientu všechny rozměry z fotografie přepočítávali na skutečnou velikost a kreslili si plány nového rámu, geometrie, posazu pro jezdce….To bylo v době kdy se vše počítalo na papíře, protože svět ještě dlouho neznal kalkulačku. Nová motorka byla postavena s využitím dílů Simson a Jawa Tatran skůtr. Byl to vzduchem chlazený jednoválec a čtyřstupňovou převodovkou. Některým tehdejším výrobním postupům by se člověk dnes musel smát, ale kluci po vojně neměli ještě tolik výrobních zkušeností a dopouštěli se mnoha omylů. Například odlití chladících žeber na válci. To se nedařilo, tak nakonec se žebra vysoustružila a na válec se přivařila. Toto snažení neušlo pozornosti mistrů a starších kolegů a po počátečních posměšcích jim začali starší spolupracovníci fandit a pomáhat. Když nakonec viděli hotovou motorku a že jezdila výborně, dostalo se jim uznání mnoha lidí v továrně. Kluci se rozhodli využít přízně a dobrého klima v továrně k výrobě pořádného závoďáka. Rozhodli se vzít jako vzor Suzuki. Bylo rozhodnuto o dvouválcovém vodou chlazeném motoru s 14 rychlostní převodovkou!!!! Tímto projektem se jim podařilo zbláznit spoustu zručných dělníků i vedoucích pracovníků. Tak v nástrojárně, kalírně, slévárně a na dalších odděleních továrny se vyráběly díly budoucí závodní motorky. Když se blížilo dokončení, tak FIMM rozhodla, že ve třídě do 50cm budou smět závodit motorky s jedním válcem a 6 rychlostními stupni. Škoda, že projekt nebyl dokončen. Rozpracované díly se v továrně postupně poztrácely a zbytek kamarádův táta odvezl do kovošrotu. Zůstal jen podvozek. Kamarád nyní prožívá velmi těžké období, kdy se stará o velmi nemocnou manželku a neměl náladu mě hledat fotografie kterém zůstaly jako památka. V těchto letech vznikalo mnoho podobných projektů. Sám jsem se podobného účastnil a postavil jsem nějaké rámy do jiné kategorie, Byla to vzrušující doba, kdy jsme se učili znát materiály, technologické postupy.. Dovolené jsem trávil v leteckých továrnách, kam jsem se dostával s různými známými po různými záminkami. Znal jsem několik lidí, kteří pracovali ve válce v německých leteckých továrnách. Ti mě vyprávěly o výrobních postupech, že jsem žasl. Protože technika přináší podobné vzrušení jako závody, našel jsem jednoho skvělého podobně zasaženého blázna v Itálii, který si doma v dílně stavěl Yamahu 500 GP. Protože je to foto seriál dnes více jak 1 000 fotografií a nejde to umístit do jednoho příspěvku, tak jsem je umístil na rajče. Myslím, že projekt je před dokončením a jak budou další fotografie, budu je zveřejňovat. Fotografie řeknou vše a netřeba dalších slov. K prohlížení doporučuji čas a klid, aby každý fanda techniky se mohl ponořit do obrovského objemu prací a zaujetí autora projektu. Chce to nespěchat a jít fotku po fotce. Přeji všem pěkné chvíle Poslední věc, Fotografie byly seřazeny podle postupu prací a tak i číslovány. Kopírováním se pořadí promíchalo. Proto nejlépe prohlížet postup prací podle čísel. 1 až 1000 a dále
Foto seriál ZDE
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2011/17/15350_AA.jpg)
takto by měla vypadat motorka po dokončení
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
ŘízekB12 píše: Škoda, sbíral jsem tu inspiraci, až jednou začnu stavět...
no, ještě sem něco dám. Sebralo mě, jak vyhodili Jirku Mikšíka. Protože vím kdo byl ten XY, mrzí mě, že Jirka nemůže z profesionálních důvodů zvěřejnit toho blbečka. Blbeček je ještě pochvala, protože on si myslí, že je středem světa
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/10.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
Naposledy editováno 01.06.2013 07:48:05
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/25/163302_1.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/25/163303_2.jpg)
Alex udělal několik testů a zjistil, že tepelná čidla mu dávají jiné hodnoty.
problém ale může být že regulátor dává nízký proud.
Udělal nějaké úpravy a znovu provedl testy tepelných čidel, jaké mu dávají hodnoty. Zjistil, že vykazují rozdíly proti reálu...
Alex se snaží, aby chlazení bylo vyvážené a všechy čtyři válce měly stejnou teplotu ve všech režimech.
Protože i po testech sond teploty výfukových plynů se nenašla příčina problémů s tepelnými čidly, rozhodl se Alex pro další test pomocí hokovzdušné pistole.
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/25/163306_4.jpg)
ověření údajů o palubní desce
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/25/163307_5.jpg)
hodnoty na multimetru
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/25/163310_6.jpg)
změna teploty
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/25/163314_7.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/25/163315_8.jpg)
zdá se, že hodnoty po několika úpravách začínají odpovídat. Problémy se objevují s reaktivní zmenou dat v rozmezí 7-8 stupňů na palubní desce. Podle testu to trvá trvá 3-4 sekundy. Problém je pravděpodobně v různé tepelné setrvačnosti mezi některými tepelnými čidly.
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/25/163316_9.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/25/163317_10.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/25/163318_11.jpg)
stabilní teplota od horkovzdušné pistole odhalila, že šestihrané sondy dávalí jiné hodnoty v některých fázích měření jako kulaté tepelné sondy a způsobují rozdíly.
vyladění a optimalizace chladícího systému posunula celou stavbu zase o malý krůček vpřed
Naposledy editováno 23.06.2013 07:39:57
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183470_1.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183471_2.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183472_3.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183474_5.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183476_7.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183477_8.jpg)
Alex se zhostil řešení po svém..
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183480_10.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183481_11.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183482_12.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183483_13.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183484_14.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183485_15.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183486_16.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183487_17.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183488_18.jpg)
další co Alex řešil byl přední blatník. Byly různé ročníky a modelové řady.
Rozhodl se nakonec dát přednost uhlíku před laminátem
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183491_19.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183492_20.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183493_21.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183494_22.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183495_23.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183496_24.jpg)
toto je finální verze, ale Alex se rozhodl, že špičku blatníku je potřeba ještě mírně zkrátit.
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183497_25.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183498_26.jpg)
jako další je montáž plexiskla.
Jako první je třeba určit linii pro šrouby
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183499_27.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183500_28.jpg)
pak se zkouší výška a profil
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183501_29.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183502_30.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183503_31.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183504_32.jpg)
rozměřit umístění šroubů
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183506_33.jpg)
nyní je nutné vše rozebrat a rozměřit zkrácení
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183507_34.jpg)
první testy kde pro uříznutí
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183508_35.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183509_36.jpg)
vyroba papírovové šablony a další zkoušení
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183510_37.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183511_38.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183512_39.jpg)
poslední kontrola před seříznutím
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183513_40.jpg)
kontrola pohledem z různých úhlů a zda odpovídá ročníku 89 podle fotografie
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183514_41.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183515_42.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183516_43.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183517_44.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183518_45.jpg)
poslední maličkost. Zkrácení blatníku, aby co nejvíce odpovídal modelové řadě 89
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183521_46.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183522_47.jpg)
táááááák hotovo
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183524_48.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183525_49.jpg)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Nyní bude následovat rozebrání hotové motorky do posledního šroubku a bude se lakovat
Poslední fotografie smontované motorky před lakováním
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183527_50.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183528_51.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183529_52.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183530_53.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183531_54.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183532_55.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183533_56.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183534_57.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183535_58.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183536_59.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183537_60.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183538_61.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183539_62.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183540_63.jpg)
Naposledy editováno 14.10.2013 23:11:15
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/2.gif)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Tady je několik foto jak Alex slaďuje všechny válce motoru.
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183909_1.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183910_2.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183912_3.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183913_4.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183914_5.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183915_6.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183916_7.jpg)
![](http://img.motofotky.cz/upload/images/forum/2013/42/183917_8.jpg)