Opravdu krásné Norsko a ška... nebo rozporuplné Rusko... ale o tom se když tak rozepíšu později
Podařilo se nám zase vyřídit 3 týdny volna a říkal jsem si kam vyrazit. Hlavním cílem bylo Norsko, jižní část kde je toho hodně a Lofoty a potom podle počasí Nordkapp (tam jsem už byl, tak jsem na něm netrval, ale Romča se tam chtěla podívat). No a zpátky jsem si říkal, že než Finsko (které je krásné, ale jel jsem přes něj už), že bych se rád poprvé podíval do Ruska. Takový byl plán předem. Takže jsme předem ještě vyřidili víza.
Konečně přišel den D. Ještě jsem se rozhodoval ohledně směru, ale předpověď pro Norsko byla na první týden dobrá, nechtěl jsem riskovat, tak jsme jeli nejdříve do Norska. Vyrazil jsme tedy přes Polsko a Neměcko podle plánu na Dánsko, ale cestou jsem změnil plán a místo mostů jsme to do Švédska vzali trajektem (z Rujany ze Sasnitz do Trelleborg). Švédsko jsme jen projeli po dálnici směr Oslo, tam ještě před městěm využili tunel na druhou stranu zálivu (pro motorky zdarma) a už fičeli západně a jihozápadně za krásami Norska. A opravdu, začalo nejkrásnější část výletu, počasí parádní a jak se říká že je Finsko země tisíce jezer, tak Norsko mi přišlo jako země tisíce jezer, fjordů a vodopádů mezi horami a to i zasněženými... prostě paráda
Hned první den jsme nečekaně jeli přes nějaký krásný horský přejezd, směrem k městu Stavanger, pak krátký trajekt na druhou stranu fjordu a pěší výstup na skalní převis Preikestolen, 4km tam a pak nazpět a plno lidí, ale parádní, ten úchvatný pohled za to stojí... pak se silnice č.13 vlnila dál kolem několika fjordů, jezýrek a vodopády, těch je tam taky plno. Ten 24km dlouhý tunel jsme nedali, pršelo tak jsem změnil trasu. A taky tam v Norsku byly velké rozdíly teplot, na slunku klidně kolem 30°C, z druhé strany hory ve stínu třeba 20 a v tunelu 13°C.... projeli jsme další horské přejezdy, těch bylo několik a byly krásné, pak známou Trolí cestu, Atlantickou cestu a Trondheim. Následně přesun na sever (půl den nám pršelo) k Lofotům, na Lofoty trajektem z Bodo. Ty jsme projeli a opět krásné. Pak zastávka u jednoho motorkáře z Česka, který tam žije (Romane a Gábi díky za zázemí), od kterého jsme se dozvěděli jak se v Norsku žije a taky jsem se podíval na předpověď na další dny na místa kudy jsme chtěli jet. Předpovědi parádní, tak jsme jeli na Nordkapp. Cestou jsme sice viděli déšť, ale stačilo chvíli počkat a nemokli jsme. Nepromoky jsme už do konce výletu nepoužili (použité byly jen 3x). Tak tedy za 2 dny Nordkapp a já se těšil, že konečně uvidím o půlnoci slunce, které nezapadne (když jsem tam byl poprvé s kamarádem v červnu, tak nám sněžilo....). Ale málem to nevyšlo, celý den bylo jasno a navečer přišly mraky.... celou dobu až do půlnoci bylo zataženo, pak se tam na půnoc sešlo plno lidí a fakt, to slunce přesně na půlnoc na pár minut přes mraky zasvítilo, takže to vyšlo!
Po Nordkappu jako nejvzdálenějšího místa, následoval návrat. Přes Finsko jsem už jel 2x, tak mě napadlo jet přes Rusko (bylo třeba tedy vyřídit viza). Při přejezdu z krásného čistého Norska do špinavého Ruska fakt šok.... zejména města Nikel a Zapolernyj, tedy spíš fabriky s přilehlými paneláky... hnus, z toho smradu oči pomalu slzely už pár desítek km dopředu, to jsme ještě nevěděli co to tam smrdí... okolní příroda zničená, stromy uschlé do několika směrů, silnice hrozné muldy, všude šppína, prach, odpadky, binec...
pak vojenská oblast, za městem Pěčenga právě probíhalo cvičení, tak tam stříleli z různých obrněných vozů, v jednom místě jsme projeli kolem nich, jak byli v palebném postavení, parádní pohled, ale raději jsem nefotil, abychom nedopadli jak ti dva v Řecku...
no Rusko je prostě Rusko... pak byla příroda i pěkná, město Murmansk jsme si prohlídli centrum, našli sochu Lenina, pak následoval asi 1000 km dlouhý přesun jen v lese, jen dlouhé rovinky, nic jiného než les není vidět (žádný výhled ze žádného kopce), stále rovně, zatáčky jen mírné že to člověk ani nenaklopí, prostě nuda. Vesnice jako by se zastavil čas, většina baráků neudržovaných, chudoba,...
přibližně od Petrozavodska se to začalo měnit, častější vesnice a odbočky už nebyla jen do prachu, ale dokonce pokračoval i asfalt a už to vypadalo jako že se blíží Evropská civilizace. V Petrohradu jsme se mrkl na Auroru a pár dalších míst a pak už plní dojmů to vzali rovnou domů, ještě přes geografický střed Evropy v Litvě a hrad Trakai. Vedra byly, tak každý den koupání.
Celkově spokojenost, parádní.
Ještě všem co nám pomohli díky, díky za různé info, co jste mi kdo poradili, pomohlo to, také děkuji mechanikovi Jirkovi z nového kopřivnického motoservisu Motoroad 56 za to že mi dobře připravil motorku na tuto cestu, žádný problém s motorkou jsme neměli
a samozřejmě děkuji přítelkyni, že to se mnou zase vydržela
Jinak styl výletu jako vždy, aby to vyšlo levně, spaní volně v přírodě a příprava jídla z toho co jsme koupili v obchodech, každý den i jedno teplé jídlo.
V Norsku je celkem draho, chleba kolem stovky... benzín přes pade...
ale dá se ušetřit, čistou pitnou vodu si napustit do pet flašek na odpočívadlech nebo nabrat v přírodě
jo a ještě na jedné věci se dá ušetřit - v létě tam ušetříte na baterkách do čelovky
a v Rusku pak byl levný benzín, kolem 20 Kč
---
edit: níže v prvním příspěvku je na ukázku pár fotek a tady je jich více: Norsko - Rusko 2013
(fotoalbum s asi 200 fotkama)
Naposledy editováno 15.08.2013 20:11:33
A taky na to má beztak vliv použitá motorka, nic proti H-D, ale pokud je vzadu jen takové to uzší sedadlo, tak to moc na celodenní ježdění pro ženskou nebude
Radim_C - na ty kolena bych mož ná uvažoval o brašnách na nádrž, stačí i nějaké menší si nechat ušít, jen aby prostě na kolena přímo nefoukalo.
naprcccs - Maďarsko mají někteří za nudnou zemi, ale mi přijde fajn pro přesun parádní, dá se jet často mimo dálnice po dlouhých rovinkách 100-120 A když to člověk vezme jako cílovou zemi, tak i kopečky tam může najít
všem ostatním - díky za ohlasy
částka je součet všeho, co jsme utratili
- platby z obou platebních karet
- hotovost jsme měli pro jistotu
200 NOK za 676,-Kč
2380,- rublů za 1607,-Kč
- vizum, to bylo nejdražší, 4970,-Kč za oba dva
dohromady tedy 40.514,-Kč
za jednoho tedy polovina 20.257,-Kč
Jinak je v tom vše, vizum předem, 2 delší trajekty (do Švédska a na Lofoty), asi 5x kratší trajekt v jižním Norsku (většinou 73,-NOK = 250,-Kč za 1 moto +2lidi), benzín, jídlo, parkovné a nějaké drobné dárky.
Možná to vypadá jako hodně, ale v Norsku je draho, bezín přes 50,-Kč, chléb kolem stovky, flaška pití kolem stovky, apod. V Rusku kromě benzínu je taky dráž. Ale na druhou stranu je to za 3 týdny a správně by jsme měli z toho odečíst částku jídlo, které by jsme doma tak i tak snědli A taky někdo dá stejnou částku za dovolenou u moře a se tam 10 dní pohybuje na ploše 1x1 km
Nejdražší na tom bylo to vizum, ale jedno z těch dvou se jakoby zaplatilo tím, že jsme v tom Rusku těch 2000 km jsme platili za benzín o 30 Kč méně než v Norsku.... (čistě hypoteticky ), ale to někdo jel stejně a bez Ruska, bylo by to cca o 5 tisíc levnější. Také jsme zaplatili dost za trajekt do Švédska, protože jsme jej nekoupili předem (rozhodli jsme se za jízdy před Berlínem, že místo Dánských mostů dáme trajekt) a na místě byly úplně jiné ceny. Po příjezdu v noci to stálo 160E, to jsme nepluli, ráno 120E a kdybychom čekali do večera 90E a v noci 80E, ale pluli jsme za těch 120 (ceny za 1 moto +2lidi). Taky jsme zezačátku ve Švédsku a Norsku koupili několik balených vod a to byla taky chyba, měli jsme hned pít normálně vodu z kohoutku, místní ji také pijou. Prostě dalo by se to udělat i levněji, kdyby někdo chtěl (např. vzít si více konzerv z domu, nebo jíst méně, ale na tom jsme nešetřili).
Naposledy editováno 15.08.2013 22:13:24
1 reakcí na tento příspěvek Norsko-Rusko, tak jsme se fajně projeli
4 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norsko-Rusko, tak jsme se fajně projeli
který den v týdnu a v kolik hodin to bylo? a bylo pěkně?
(doufám že to nebylo v mlze, jako v takové že by dokola byli vidět jen 4 lidi.... )
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norsko-Rusko, tak jsme se fajně projeli
Ale každý to máme jinak. Já neudělám v kuse ani trasu Zlín-Praha(300km) autem po dálnici. Prostě po hodině jízdy přestávám vnímat pořádně dopravu a musím zastavit.
Jinak-píšeš tu spoustu výborných informací pro ostatní!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norsko-Rusko, tak jsme se fajně projeli
Včera jsem se vracel z Čech, 460 km za 6,5 hodiny a už jsem toho měl na konci dost, takže fakt obdiv k vašim výkonům.
Asi to chce tréning...
1 reakcí na tento příspěvek Norsko-Rusko, tak jsme se fajně projeli
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norsko-Rusko, tak jsme se fajně projeli
Cestou z Preikestolenu sme stretali STOVKY turistov,okolo obeda to tam muselo vyzerať ako na Václaváku
Naposledy editováno 20.08.2013 08:33:42
2 reakcí na tento příspěvek Norsko-Rusko, tak jsme se fajně projeli
zabavil ma rusky motorkar ktory chodi medzi 150-180km/hod.by ma zaujimalo kade,ked maju zle cesty...
len by ma fakt zaujimala ta mapka,kade priblizne si to siel a hlavne kade si sa vracal,o com tu neni skoro nic.davas vela dobrych uzitocnych imfo...ja by som chcel vediet,ci to vizum do ruska sa da vybavit priamo na hranici a ci je to jak na Ukrajine,ze musis spisat co vsetko vezies a na vystupe ti to skontroluju.
dalsia vec je,kolko stupnov je tam v noci?ked ze mam problem s chrbtom a zima mi moc nerobi dobre ,penzion by mohol stat zhruba kolko?
mna by Nordcap moc nebral,ale za to ten Preikestolen si niekedy zajdem pozriet...
dik za odpoved
Takže mě teď pobavilo , že po pár letech mi píšeš, že tu píšu cenné rady, i když tě pořád beru jako zkušenějšího cestovatele.
No a ty kiláky, určitě to má každý jinak, prostě když je touha někde něco vidět a máme na to "jenom" 3 týdny, tak to nějak musíme zvládnout Jinak v tom jižním Norsku jsme jezdili také i méně než 300 km denně, takže často zastávky, kochačka, focení...
ten první den, jak jsme najeli přes 900 km, tak jsem ještě vyjeli později, až v 11.hod. dopoledne a jeli jsme do Polska a pak po dálnici na Berlín, kolem 120km/h, nuda, občas odpočívadlo a původně jsem tedy chtěl jet do Dánska a přes ty mosty. Ale než jsme dojeli do Berlína, změnili jsme to na ten trajekt, kamarád našel že to jede myslím ve tři po půlnoci, tak jsme jeli na Rujánu s vidinou, že se vyspíme na trajektu (to pak dopadlo jinak, ale to je zas jiný příběh ). Takže když má člověk vidinu nějakého cíle (např. i návrat domů), tak se asi spíš snadněji překoná
a kdyby bylo škaredě, tak se nějak projet a počkat na další den (kdyby byla lepší předpověď, předpovědi počasí jsme viděli vždy na televizi na těch malých trajektech, ty jsme museli použít asi 5x). A jak jsem psal, člověk nemusí tolik najezdit, myslím že až 90% toho krásného z našeho výletu jsme viděli v jižním Norsku (po Atlantickou cestu, nebo po Trondheim), jako Lofoty jsou samozřejmě krásné, ale když si tam člověk projede ten jih, nádhera....
Bohatě stačí 2 týdny, objednat si předem trajekt, aby to bylo levnější, za 2 až 3 dny dojet k Oslu a pak si tam jen užívat.... příště to tak uděláme
Jinak ještě k těm kilometrům, my měli průměr za celý výlet 450 km/den, což ale bylo nahnáno tím, že v tom Rusku byl jen les, les a les (od Murmansku na jih), tak nebylo co dělat, proto jsme jeli a i dál jsme to už natáhli. Jinak by jsme měli průměr méně než 400.
No a kamarádi co jeli podobnou trasu, jen ne přes Rusko, tak měli denní průměr přes 700 km....
(prostě neměli více času a chtěli to tam vidět)
takže to je číslo, které je na mě moc
a jinak samozřejmě, že raději bych to jel déle, pomaleji a po mapě klikatěji
wáca píše: tak to jsem čekal větší pálku 20tis,- mi přijde super cena za 3 týdny a za takovou porci zážitků. Lepší jak za 10tis,- někam k moři
jo jo, přesně tak z jednoho pohledu moc a z druhého málo
jinak pro porovnání:
teď Norsko a Rusko 2013, 9515 km za 21 dní, 20.257,-Kč každého z nás
Faro a Maroko 2011, 9652 km, za 24 dní, 18.450,-Kč každého z nás
Turecko 2012, 9925 km za 24 dní, 14.800,-Kč každého z nás
tak teď to bylo nejvíc, hlavně kvůli tomu vízu, trajektům a cenám
ten ruský motorkář to myslel asi hlavně obecně (i při jízdách na Krym a jinde po Rusku), že proto má zalepenou značku, ale i tam se to dalo, ta silnice na Murmansk je prý poměrně nová, v pár místech ještě kousky stavěli a pokud nemá tak přetíženou motorku jako my a jede sám, tak určitě to mohl švihat mnohem více. My jsme jeli na spotřebu 100-120 a ty rovinky tam byly dost dlouhé a většina zatáček hodně mírná, takže si to dovedu představit, že tam tak jezdí
mapa není třeba, je tam jen jedna silnice
tedy už z Norska, na hranici je cedule, že lidé ze zahraničí mohou jet pouze po hlavní, jinak tam asi mají hodně vojenských prostorů. No a z Murmanska ta hlavní silnici je jen jedna, jakékoliv jiné silnice člověk určitě pozná (většinou se změní po pár metrech na prašné....)
vízum do Ruska určitě předem, na konzulátu mají na vyřízení asi týden. A je třeba vyplnit formulář a asi i mít pozvání... no abych nemusel do Prahy 2x, tak jsem využil služby jedné agentury, takže základní cena je myslím 900 Kč, ale se vším ostatním to vyšlo nakonec na 2400,-Kč za jednoho (tedy ze 36 euro na skoro 100 euro). No, je to dost... ale nelituji.
v noci jsme měli většinou teplo, brali jsme si sice teplé (skoro zimní) spacáky a měl jsem obavy že u atlantiku může být chladno, ale nebylo. Spacák jsem tedy většinou nezapl, jen se přikryl. A v Rusku (tedy ve vnitrozemí) bylo tepleji než v Norsku. A nejtepleji a dusno bylo poslední noc u Varšavy, před západem slunce 37°C, po západu ještě dlouho 37°C...
penziony nevím, ale je tu určitě hodně cestopisů z Norska a určitě někdo z nich penziony využil.
a jak jsem psal tady výše, v příspěvku č. #76 , tak by mi stačily 2 týdny a pouze jižní Norsko
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Norsko-Rusko, tak jsme se fajně projeli
Radim_C píše: mlynec998> ve spouste kempu jsou chatky, my spali za 350-450NOK za dvouluzkovou chatku
dik za imfo.az dobre ratam,to je to 55 euro.co je slusna cena na dvoch.
Roman2bk sice by ma lakal ten lacny rusky benzin,ale drzim sa zatial radsej toho,ze nechodim do krajin kde ma mensiu cenu moj zivot nez cena motorky. tak jedine ze bych kupil staru 350 JAWA {jak vas momentalny cestovatel}, v Moskve ju daroval a domov lietadlom . mne rozhodne bude stacit to juzne norsko.pracuju tam aj kamosi,tak ze zazemie by bolo a je to aj kilometrovo znesitelnejsie.do 3000km tam s odbockami.
ten stan ale aj tak neni zla varianta.budem sa na to musiet naucit... je parada,len tak si niekde zastavit...len ci sa to jak v nemecku a rakusku neberie ako bezdomovectvo a teda neopravnene nocovanie na nepovolenom mieste...
Naposledy editováno 21.08.2013 18:58:54
DK, SWE, FIN bolo slnečno, okolo 20°C. Teploty všade v Nórsku hooodne nižšie, väčšinou okolo 10°C cez deň, v noci tak 8°C. Keď bolo 13°C, som sa tešila, že sa otepluje