6.9.2011 vyšel dlouho omýlaný a spekulovaný zákon 297/2011sb. který se týká nejen změn ve skupinách řidičských oprávnění a podmínek jejich udělování dle evropské směrnice 126/2006.
Pokusil jsem se polopaticky jednoduše popsat všechny staré i nové skupiny řo na motocykly a základní podmínky jejich udělování včetně FAQ.
Pokud budete přispívat do tohoto vlákna nějakými komentáři či dotazy tak si prosím přečtěte alespoň následující "tabulku".
M (A1 150) - opravňuje k řízení motocyklů do 50ccm bez omezení rychlosti a výkonu. Tato skupina byla vydávána do konce r.2000 a v současné době se značí jako sk. A1 s omezením do 50ccm, nebo jako A1 + harmonizační kód 150
- nevydává se
AM - opravňuje k řízení mopedů a malých motocyklů s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h
- minimální věk 15let
A1 - opravňuje k řízení lehkých motocyklů o objemu válců nepřesahujícím 125 ccm a o výkonu nejvýše 11 kW
-minimální věk 16let
A s omezením - opravňuje k řízení motocyklů o výkonu do 25 kW s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo s postranním vozíkem a s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg
- tato skupina bude vydávána do 19.1.2013
- minimální věk 18let
od 19.1.2013 opravňuje i k řízení motocyklů zařazených do sk A2
A2 - opravňuje k řízení motocyklů o výkonu do 35 kW s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,2 kW/kg nebo s postranním vozíkem a s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem.
- tato skupina bude vydávána od 19.1.2013
- minimální věk 18let
A bez omezení - opravňuje k řízení motocyklů s postranním vozíkem nebo bez něj
- minimální věk 21let do 19.1.2013 bez dalších omezení
- minimální věk 20 let od 19.1.2013 s podmínkou dvouleté praxe v řízení slabšího motoycyklu sk. A s omezením, nebo sk.A2 (dokládá se držením příslušné sk. řo)
- minimální věk 24let od 19.1.2013 bez dalších omezení
od 19.1.2013 Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW a hmotnosti v nenaloženém stavu do 400 kg . Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A1 opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW , s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 125 cm3 .“
B - krom čtyřkolových vozidlel do 3,5t opravňuje k řízení:
- mopedů a malých motocyklů s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h (AM)
- od 19.1.2013 opravňuje k řízení:
- motocyklů zařazených do skupiny A1 s automatickou převodovkou
- opravňuje držitele, který dosáhl věku 21 let, také k řízení tříkolových vozidel zařazených do skupiny A
- minimální věk 18let
FAQ:
POZOR ZMĚNA
Budu moct od r. 2013 řídit motorku do 35kw když mám oprávnění do 25kw ? - ANO dle vyjádření MD bude původní ŘO do 25kw opravňovat i k řízení motocyklů sk A2 toto vyjádření je na str.9 příspěvek #245
Budu moct v 18ti řídit škrcenou ostrou šestku pokud již mám nebo si udělám řidičák do 25kw v.r. 2012 ? - ANO viz. str.9 příspěvek #245
Budu moct v 18ti řídit škrcenou ostrou šestku pokud si udělám řidičák do 35kw v.r. 2013 ? - NE (bude možné řídit poze motocykl u kterého nebyl snížen výkon více než o polovinu původního výkonu)
Budu moct v 18ti řídit motorku s 25kw která byla seškrcena z více než 50kw pokud si udělám řidičák do 35kw v.r. 2013 ? - NE (motocykl byl upraven z motocyklu s více než dvounásobným výkonem) - stanovisko Ministerstva dopravy k tomuto problému naleznete v příspěvku #70 na str.3
Budu moct rozšířit na neomezenou už ve 20ti pokud mám nebo budu mít A do 25kw ? - ANO
Budu moct řídit skútr do 125ccm když mám jen sk B (A1 + 150) ? - ANO
další FAQ klidně dopíšu...
Naposledy editováno 15.01.2013 21:41:10
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
UnI píše: Je mi 20, čili mám A1 čtyři roky. Jde o to kolik budou chtít za rozšíření, náš autoškolák byl hroznej šmelinář
to záleží na autoškole, ale tipoval bych to tak na částku 1500 - 2000 pro AŠ + poplatek za lékaře (cca 400,-) + poplatek za zkoušku 700,-. Po dvou letech, tedy v r. 2015 zhruba to samé na A (počítám v dnešních cenách).
Jinak rozšíření z A1 na A by bylo v dnešních cenách cca 3500 - 4000 Kč + lékař + zkouška, rozdíl je ale v tom, že by jsi dělal teorii, 7 h jízdy na moto a celou zkoušku, tedy včetně testu, kdežto při postupném rozšíření dle prvního odstavce pouze doplňkovou zkoušku z jízdy (+ jízdu s učitelem před zkouškou).
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Naposledy editováno 24.01.2013 19:55:18
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Naposledy editováno 26.01.2013 10:28:53
Naposledy editováno 26.01.2013 11:11:27
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Autoškola nemá zatím jasno o rozsahu zkoušky na mdcr jsem našel:
""„Příloha č. 5 k zákonu č. 247/2000 Sb.
Rozsah zkoušek z odborné způsobilosti pro jednotlivé skupiny vozidel a způsob jejich provádění
Zkoušky z odborné způsobilosti pro jednotlivé skupiny vozidel se provádějí v rozsahu a způsobem""
""b) řidičské oprávnění pro skupinu A1, A2, A nebo B1
1. předpisy o provozu na pozemních komunikacích 1 test,
2. praktická jízda s výcvikovým vozidlem""
"" 4. Podmínku pro absolvování doplňovací zkoušky podle § 45b odst. 1 zákona č. 247/2000 Sb., ve znění účinném po dni nabytí účinnosti tohoto zákona, splní i žadatel, který je alespoň 2 roky držitelem řidičského oprávnění pro skupinu A opravňujícího pouze k řízení motocyklů o výkonu do 25 kW s poměrem výkon/ hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklů s postranním vozíkem a s poměrem výkon/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg.""
E:písmenko
Znamená to tedy že musím dělat při rozšiřování i písemný test? Díky
Naposledy editováno 30.01.2013 15:34:42
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Jinak je docela na povazenou ze autoskola nezna vic nez rok starej zakon kterej se bezprostredne tyka cinnosti as
Naposledy editováno 30.01.2013 16:20:25
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
2 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
http://www.mdcr.cz/N...B992/0/odpov_243.pdf
V aktuálních čmn se zase MD vyjadřuje, že kdo má A25kw, tak mu zůstává a navíc dostává A2, kde musí dodržet všechny podmínky, i dvojnásobek! Tenhle model mimochodem platí na Slovensku. To v podstatě znamená, že škrcenku 25kw může mít nadále jakoukoliv, škrcenku 35kw maximálně ze 70kw jako standartní držitel A2. Tak pozor na dovoz třeba škrcené 35kw RSV4 1000 z německa.
Taky MD píše, že když byla motorka oficiálně u dealerů prodávána s 25kw (má tedy ve velkém tp jen tento jediný udaný výkon), nepovažuje se za škrcenou a držitel A2 může třeba na ninju 600 Asi předpokládají, že z výroby se škrtilo zásadně jinou řj a nejde to snadno=levně otevřít.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Vážený pane,
Ministerstvo dopravy obdrželo Váš dotaz, směřující k řidičskému oprávnění pro
skupinu A s omezením do 25 kW a jeho rozsahu k řízení motocyklů od 19. 1. 2013, kdy
nabude účinnost část zákona č. 297/2011 Sb. K Vašemu dotazu sdělujeme následující.
Nabytím účinnosti zákona č. 297/2011 Sb., kterým se, kromě jiného, novelizuje i
zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
(zákon o silničním provozu), vzniká nové řidičské oprávnění, které opravňuje jeho držitele
k řízení motorového vozidla zařazeného do skupiny vozidel A2. Toto oprávnění v plném
rozsahu nahrazuje skupinu A s omezením do 25 kW a zároveň zvyšuje výkonnostní rozsah na
35 kW.
V praxi to bude znamenat, že dosavadní držitel řidičského oprávnění skupiny A
s omezením do 25 kW, uděleného do 19. 1. 2013 bude oprávněn řídit motocykly zařazené do
skupiny vozidel A2 v plném rozsahu, přičemž se na tyto držitele řidičského oprávnění nebude
vztahovat omezení jízdy s motocykly upravenými s více než dvojnásobného výkonu.
K získání řidičského oprávnění pro skupinu vozidel A se držitel skupiny vozidel A2
podrobí doplňovací zkoušce ve smyslu ustanovení § 45b odst. 1 zákona č. 247/2000 Sb., o
získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách
některých zákonů ve znění účinném od 19. 1. 2013, přičemž se do doby dvouletého držení
řidičského oprávnění pro skupinu vozidel A2, započítává i doba držení řidičského
oprávnění pro skupinu A s omezením do25 kW.
S pozdravem a přáním hezkého dne.
V Praze 3. ledna 2012
Ing. Jiří Hříbal
ředitel
Odbor bezpečnostní
Č.j.: 243/2012-030-Z106/3