6.9.2011 vyšel dlouho omýlaný a spekulovaný zákon 297/2011sb. který se týká nejen změn ve skupinách řidičských oprávnění a podmínek jejich udělování dle evropské směrnice 126/2006.
Pokusil jsem se polopaticky jednoduše popsat všechny staré i nové skupiny řo na motocykly a základní podmínky jejich udělování včetně FAQ.
Pokud budete přispívat do tohoto vlákna nějakými komentáři či dotazy tak si prosím přečtěte alespoň následující "tabulku".
M (A1 150) - opravňuje k řízení motocyklů do 50ccm bez omezení rychlosti a výkonu. Tato skupina byla vydávána do konce r.2000 a v současné době se značí jako sk. A1 s omezením do 50ccm, nebo jako A1 + harmonizační kód 150
- nevydává se
AM - opravňuje k řízení mopedů a malých motocyklů s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h
- minimální věk 15let
A1 - opravňuje k řízení lehkých motocyklů o objemu válců nepřesahujícím 125 ccm a o výkonu nejvýše 11 kW
-minimální věk 16let
A s omezením - opravňuje k řízení motocyklů o výkonu do 25 kW s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo s postranním vozíkem a s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg
- tato skupina bude vydávána do 19.1.2013
- minimální věk 18let
od 19.1.2013 opravňuje i k řízení motocyklů zařazených do sk A2
A2 - opravňuje k řízení motocyklů o výkonu do 35 kW s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,2 kW/kg nebo s postranním vozíkem a s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem.
- tato skupina bude vydávána od 19.1.2013
- minimální věk 18let
A bez omezení - opravňuje k řízení motocyklů s postranním vozíkem nebo bez něj
- minimální věk 21let do 19.1.2013 bez dalších omezení
- minimální věk 20 let od 19.1.2013 s podmínkou dvouleté praxe v řízení slabšího motoycyklu sk. A s omezením, nebo sk.A2 (dokládá se držením příslušné sk. řo)
- minimální věk 24let od 19.1.2013 bez dalších omezení
od 19.1.2013 Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW a hmotnosti v nenaloženém stavu do 400 kg . Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A1 opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW , s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 125 cm3 .“
B - krom čtyřkolových vozidlel do 3,5t opravňuje k řízení:
- mopedů a malých motocyklů s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h (AM)
- od 19.1.2013 opravňuje k řízení:
- motocyklů zařazených do skupiny A1 s automatickou převodovkou
- opravňuje držitele, který dosáhl věku 21 let, také k řízení tříkolových vozidel zařazených do skupiny A
- minimální věk 18let
FAQ:
POZOR ZMĚNA
Budu moct od r. 2013 řídit motorku do 35kw když mám oprávnění do 25kw ? - ANO dle vyjádření MD bude původní ŘO do 25kw opravňovat i k řízení motocyklů sk A2 toto vyjádření je na str.9 příspěvek #245
Budu moct v 18ti řídit škrcenou ostrou šestku pokud již mám nebo si udělám řidičák do 25kw v.r. 2012 ? - ANO viz. str.9 příspěvek #245
Budu moct v 18ti řídit škrcenou ostrou šestku pokud si udělám řidičák do 35kw v.r. 2013 ? - NE (bude možné řídit poze motocykl u kterého nebyl snížen výkon více než o polovinu původního výkonu)
Budu moct v 18ti řídit motorku s 25kw která byla seškrcena z více než 50kw pokud si udělám řidičák do 35kw v.r. 2013 ? - NE (motocykl byl upraven z motocyklu s více než dvounásobným výkonem) - stanovisko Ministerstva dopravy k tomuto problému naleznete v příspěvku #70 na str.3
Budu moct rozšířit na neomezenou už ve 20ti pokud mám nebo budu mít A do 25kw ? - ANO
Budu moct řídit skútr do 125ccm když mám jen sk B (A1 + 150) ? - ANO
další FAQ klidně dopíšu...
Naposledy editováno 15.01.2013 21:41:10
Mohl bys i prosím přeposlat ten mail od té paní? Buď třeba sem, nedo do pm nebo na můj mail? Dík.
Naposledy editováno 17.12.2012 13:03:58
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Podle PČR, kdo má A18 bude mít i nadále A18.
Navíc, pokud jde o škrcení, tak berou motorku škrcenou z výkony 70kW a nižšího na hodnotu 35kW a nižší, takže nemají problém s například 65kW>25kW.
Úředník MDČR nemá oprávnění vás ani zastavit a chtít vaše doklady...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
jinak mas pravdu co se tyka snizeni vykonu, nevim proc vsichni se chytli na 35/70kw, klidne muzu snizit 70kw na 15, 70 na 35 sou jenom nejvysi mozne hodnoty...
Naposledy editováno 17.12.2012 23:45:45
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
chipmunk píše: Mr.Dreamer> zakon vydava legislativa, nikoliv policie, policie ma jenom hlidat aby lide zakony a predpisy dodrzovaly. a na dopravku sem si taky zavolal, odpoved byla ze oni zatim nemaji zadny informace, a ze teprve kdyz to bude aktualne tak dostanou pokyny jakym zpusobem maji jednat. takze...chudak policajti, zatim vime my tady na netu vic nez oni....
jinak mas pravdu co se tyka snizeni vykonu, nevim proc vsichni se chytli na 35/70kw, klidne muzu snizit 70kw na 15, 70 na 35 sou jenom nejvysi mozne hodnoty...
Minimálně na SVČK už několik měsíců probíhají semináře o novele zákona.
Maty_Kolin píše: chipmunk> ze 70 nemuzes jinak nez na 35, proste ne vic nez o polovinu
To je pouze výklad MDČR, podle PČR můžeš, tedy, pokud se to už opět nezměnilo...
Tak mě napadlo, že ta 79 by šla použít i pro vlastníky "A25kw" při výměně a zachovat jim to.
Mr.Dreamer píše: To je pouze výklad MDČR, podle PČR můžeš, tedy, pokud se to už opět nezměnilo...
Podle mne je to výklad nesprávný a platí to, co psal MATY. Zákon jasně říká, že motocykl skupiny A2 musí mít max. 35 kW a snížení nesmí být o více než polovinu. Takže při využití max. hodnoty 35 kW nesmí být původní výkon před snížením více než 70 kW. Pokud by měl motocykl 25 kW po snížení, nesmí být původní výkon vyšší než 50 kW.
Takže se skupinou A2 nebude možné řídit motocykl o sníženém výkonu 25 kW z původních více než 50 kW. Pokud by někdo tvrdil, že to možné je, tak by to bylo proti smyslu této nové úpravy.
Ještě k tomu překlopení A/18 na A2 - tato změna ani není zas tak nelogické, nepřidá mi to nijak zvláštní, ale opačně to určitě nemůže platit. To by pak nebylo v souladu s platnou úpravou. Pro vlastníky A/18 navíc platí ustanovení, že po dvou letech od získání oprávnění A/18 si mohou rozšířit na A.
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Ja mám hondu cbr 600rr 25kW ja na nej teda jazdiť ešte môžem ale problem nastáva keby som ju chcel o rok,dva predať. Lebo vlastne má nad 70kW a tym pádom ju môže šoferovať len vodič ktory ma vodičský pred rokom 2013 a to asi nepredám..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
To nám asi štát opláca to že sme jazdili a jazdíme na takýchto strojoch :))
No to hej vlastne na A sa to dá.. Ale ten kto ma A si asi nekúpi 600rr 25kW.. :/
A ešte som rozmýšlal že necham do Tp napísať realny výkon.. Ale tato honda ma výhodu práve tých 25kW. Ak by bola "odškrtená" tak je to len obyčajná honda na inzerátoch ako dalšie stovky :/
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Do této skupiny vozidel jsou zařazeny motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj s výkonem motoru nejvýše 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem. Tato skupina nahrazuje stávající skupinu řidičského oprávnění A s omezením do 25 kW (A18 – zápis v registru řidičů). Nutno podotknout, že od 19.1. 2013 budou držitelé uvedené skupiny řidičského oprávnění oprávněni řídit motocykly v rozsahu stanoveném do 19.1.2013 a též i v rozsahu stanoveném od 19.1.2013 tj. motocykl o výkonu do 35 kW.
Tohle je 100% je to z MD osobně moc nechápu proč s tím MD dělá takové tajnosti.
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Sorry nechci byt neprijemnej ale tyhle pocty zvladaj uz deti v 1. tride... Navic je to tu xkrat rozebrano
2 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Naposledy editováno 07.01.2013 21:38:01
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
nečetla jsem celé vlákno, tak se omlouvám, jestli už se to tu řešilo, ale podle tohoto zdroje
www.taborsky.denik.cz/zpravy_region/v-autoskole-nebudou-zkouset-z-techniky-20120503.html
"Od 19. ledna příštího roku nemusejí zájemci o skupiny A, B a T skládat samostatnou zkoušku z ovládání a údržby vozidla. Zůstává test z předpisů a praktická jízda."
Můžete mi někdo, kdo se v tom orientujete, potvrdit že to vešlo (vejde) v platnost?
Naposledy editováno 08.01.2013 12:04:13
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Maty_Kolin píše: Tania> ano technika se u techto skupin uz zkouset nebude
Otázkou je, jestli je to dobře.1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Ale jinak vím přesně, co máš na mysli. Loni mě fascinoval absolvent učebního oboru automechanik, který při závěrečné zkoušce řekl, že nemůže me kontrolovat olej u teplého motoru, protože by se nám ten olej odpařil... Je to k smíchu nebo k pláči?