Na výměně ložisek klikové hřídele není nic těžkého, pokud k ní máte vhodné nářadí a prostor.
Jako prostor doporučuju teplé a nepříliš prašné místo,v mém případě se jedná o vytápěnou garáž.
S nářadím už je věc trochu složitější,kromě běžného nářadí jako velká a malá gola sada,sada imbusových ořechů na golu,stranové klíče,šroubováky,kleště na saigrovky,lepidlo na šrouby,silikon na motory,atd musíte mít ve výbavě i pár věcí které v normální garáži člověk většinou nemá a to sice :
1.momentový klíč 2-20nm,momentový klíč 10-210nm
2.stahovák rotoru zapalování
3.stahovák pro vytlačení klikové hřídele
4.stahovák ozubeného kola primárního převodu(může se místo něj použít i vhodný stahovák na stěrače
5.přípravek pro montáž klikové hřídele
Pro lidi kteří se do výměny ložisek pouští poprvé doporučuju mít po ruce servisní manuál,nejlíp přeložený do češtiny,a foťák kterým si můžete fotit vnitřnosti motoru a při skládání se podle fotek líp zorientovat kdyby jste si nebyli něčím jistí.
Netvrdím že se bez tohoto nářadí neobejdete,jde to udělat i bez něj,ale podotýkám že několikrát zvýšíte riziko že něco skurví*e a výsledek bude stejnej nebo ještě o pohlavek horší,než když by vám to dělal kdejakej vychcan ze servisu.
V žádném případě to neberte jako odborný návod,je to pouze prezentace postupu,který jsem dělal já.
Naposledy editováno 09.02.2012 00:17:08
motor by se vám měl začít otvírat tímto způsobem,snažte se aby se od sebe půlky rozdělovaly rovnoběžně,pokud by se vám začaly křížit,sesaďte je zpět k sobě a zkuste to od začátku.
všechny díly by měly zůstat v levé části bloku motoru,tak jak je to na fotce,je dobré podívat se na pozici vydliček v ovládacím válečku,zapamatujte si která vidlička chodila v které dážce,je to velmi jednoduché.Ale kdo by si například nebyl jistý,může si to pro jistotu nafotit aby měl při skládání větší klid
Naposledy editováno 12.02.2012 08:31:35
po vytažení obou os můžete vysadit vydličky z drážek válečku a vyndat ovládací váleček,po vyndání válečku vyjměte vydličky řazení,všechny vydličky jsou označené písmeny R,C,L a ke každe patří její poloha,buď si zapamatujte kde která byla,nebo stačí mít po ruce manuál kde je to uvedené.
v bloku nám zůstala už jenom kliková hřídel,opět použijeme stahovák,který nasadíme do závitů pro stator zapalování,opět dbáme na kolmé dosednutí na klikovou hřídel a pomalu a opatrně utahujeme středový šroub,klikovou hřídel z druhé strany přidržujeme aby nám po povolení z ložiska nespadla na stůl,
ložisko je venku a teď můžeme vyklepat gufero,pokud není vlepené,lehce ho vydloubnete šroubovákem,u mě vlepené bylo takže jsem vzal průraznik a poklepával až povolilo a vylezlo ven
Po vytlačení ložisek samozřejmě zkontrolujte stav ložisek převodovky,musí se volně protáčet bez zadrhávání,nesmí mít příliš velkou vůli,pro laickou kontrolu vůle můžete porovnat vůli ložisek převodovky s vůlí nových ložisek na klikovou hřídel.
Nyní si můžete dát malou očistu bloků motoru,odstraňte zbytek silikonu z dosedacích ploch půlek a opláchněte vnitřek motoru od nečistot,podotýkám že musíte mít motor velmi dobře umytý ještě před demontáží,pokud na něm máte nějaké zbytky hlíny,udělaly by jste tímto vnitřním opláchnutím víc škody jak úžitku jelikož by jste si hlínu naplavily do ložisek.Pokud motor nemáte z vnějšu umytý do čista,do opláchnutí půlek motoru se nepouštějte!.K oplachu doporučuju použít arvu nebo ekoarvu,můžete ale také použít benzín nebo jakékoliv jiné prostředky,nedoporučuju ale jarovou nebo mýdlovou vodu.
při půlení motoru ač to tak nevypadá většinou poškodíte gufera,doporučuju tedy všechny gufera na výstupu z převodovky vyměnit,je to otázka pár korun a určitě budete mít lepší pocit z dobře odvedené práce.Jedná se o gufero na výstupu ovládací osy řadičky,gufero výstupu hnané hřídele u sekundárního kolečka a o gufero výstupu hřídele nakopávačky,většinou nejsou lepené,stačí je lehce vydloubnout šroubovákem a vložit nová.
2 reakcí na tento příspěvek Seriál výměna ložisek klikové hřídele
Wlastimil píše: super nápad, pro někoho kdo to nikdy neviděl je to spousta užitečných informací. Moc by se mi hodilo mít takto nafocený postup při seřizování ventylu, bylo by to možné, Dík
tak si to tady napiš do vyhledávače.. já sám, sem to tady ale 5x psal celej postup..Ložiska vložte do mrazáku a nechte dostatečně dlouho namrazit,nejsou velká,takže přibližně za hodinu nebo dvě jsou otimálně prochlazená,mezi tím si připravte blok.Nahřátí můžete provést buď v obyčejné troubě na pečení nebo horkovzdušnou pistolí,trouba na pečení je lepší z důvodu lepší kontroly teploty,nastavíte ji na 100-120C,bloky motoru vložíte dovnitř a necháte dostatečně dlouho nahřát.U nahřívání horkovzdušnou pistolí je důležitá trpělivost a nahřát blok dostatečně,jelikož tam jsou velké tepelné ztráty.Že máte blok už dostatečně nahřátý pistolí poznáte tak,že na konci bloku motoru(viz šipka) už neudržíte prst.
S nahříváním bloku motoru to ovšem nepřehánějte,snad mi teď ingenýři neutrhnou hlavu,ale pokud vím trvalé vlastnosti materiálu se mění až od 160C výš,takže nahřátí okolo 100-120C je naprosto optimální.
po vložení nasadíme zpět vidličky řazení,pozor na umístění (viz označení R,C,L)
po vložení vidliček vložíme ovládací váleček,zde je velmi důležité aby,jste si nespletly usazení vidliček ve vodícím válečku.
Vidličce R náleží první řádek od shora ve vodícím válečku,vidličce C druhý řádek ve vodícím válečku a vidličce L poslední dolní řádek ve vodícím válečku.Po správném umístění nasuňtte zpět vodící osy vidliček.
Vše si dobře ukliďte,uspořádejte,skočte na pivo a dejte si oraz.Než vám přijde klikovka.
1 reakcí na tento příspěvek Seriál výměna ložisek klikové hřídele
Jakou značku ojnice dáváš?
1 reakcí na tento příspěvek Seriál výměna ložisek klikové hřídele
Asi budu mluvit za spoustu dalších motorkářů...
Je vidět, že ses to všechno dělal pečlivě, s rozvahou a se znalostí věci.
A dal sis zároveň i velkou práci se zveřejněním. Jistě ten materiál může mnohým v budoucnu pomoci.
Takže díky moc za tak pěkně a podrobě zdokumentovaný postup montáže a demontáže.
Kvalitou zpracování a rozsahem je to na takové úrovni, že by to klidně mohlo být jako samostatný článek na motorkářích...
1 reakcí na tento příspěvek Seriál výměna ložisek klikové hřídele
Druhý způsob je použití přípravku pro montáž klikové hřídele,je to způsob kterým by se to mělo dělat standartně a pokud vám není líto peněz,doporučuju si ho pořídit,stojí okolo 1200kč a práce s ním je jedna radost.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Kolik mth by měl být správný zájezd... Yamaha YZ 125 | Infosek | 4 | 15.9.2024 v 22:40 ja1 |
První motorka pro syna - kroska Yamaha YZ 125 | Mikko76 | 5 | 20.6.2024 v 20:37 Mikko76 |
Nikasil - umi to u nas vubec nekdo ... Yamaha YZ 125 | Holy-Okruharicz | 20 | 17.6.2024 v 13:05 Krautkopf |
Výběr motorky Yamaha YZ 125, Yamaha YZ 250F, Kawasaki KX 250F, Hon... | Rapt0r | 1 | 21.5.2024 v 20:33 pivi164 |
Doplňky yz125 Yamaha YZ 125 | Rapt0r | 7 | 20.5.2024 v 22:53 Kohlstein |