1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?
jj je to tak
brzd přední
Naposledy editováno 19.01.2012 20:12:46
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?
jinak 70 předek a 30 zadek, krizovka
100 předek normální brždění
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?
alpiniště píše: 80% přední a 20% zadní stejně se nejvic brzdí přední a zadní přibržduje nebo když je krizovka s bubnem toho stejně moc neubrzdíš a co neubrzdíš to hold neukecáš
jj je to tak
brzd přední
tak pravil praotec Čech
2 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?
Až donedávna jsem jezdil na motkách bez ABS a přežil jsem to. Ale s posledním přírůstkem jsem se k němu dopracoval. A to je fakt úplně něco jiného. Obzvlášť v případě erťáka. ABS, duální brzdy a navrch ďábelský posilovač. Na suchu a rovině to zabrzdí s maximální intenzitou a pocitově činnost ABS není znatelná, ale oproti klasice zjevně účinnější. (Plně naložená motka má přes půl tuny) Samozřejmě, že velkou roli tu hraje konstrukce podvozku, tlumičů a dalších „bramboráckých“ specialit. Na vlhku nebo zasviněném povrchu se motka na rovině zastavuje značně líp, než bez ABS. Ale v zatáčce se štěrkem fungují odstředivé síly a se spoléhat, že ABS je všemocné je iluze. Výpočty odstředivých sil se dají aplikovat na ideální povrch, zakřivení a naklopení zatáčky. V běžném provozu, kdy kola skáčou po nerovnostech, mezi tím jsou vyjeté koleje a o povrchu nemluvě je to výpočet s celou řadou neznámých. Myslím, že celá ta moderní brzdová technika slouží k vyřešení nenadálých situací, kdy je jezdec zaskočen a prudkým brzdným manévrem učiní motorku ve smyku neovladatelnou.
Pokud je povrch čistý a máš správně načtenou zatáčku není důvod v ní brzdit. Moje letitá zkušenost je mít odřazený správný kvalt k dostatečným otáčkám ještě včas před náklonem. Co nevytáhneš plynem - už neubrzdíš. Jenomže, co česká zatáčka to originál (navíc třeba s dírou, štěrkem, pískem nebo zaparkovaným náklaďákem). A pak nastupuje celá škála manévrů jak přežít. Brzdit pokud možno s narovnanou motorkou a vším co máš k dispozici. Předek víc, zadek míň. V náklonu to chce cit a znalost svých brzd a obutých pneu, nastavení tlumičů a především konkrétního motocyklu. Když je to možné, používám v zatáčce kombinaci všeho, co zabrání především střetu s protijedoucím vozidlem nebo nárazu do pevné překážky. A také v závislosti na správném odhadu a okamžiku rozhodnutí. Brzdit tak, aby bylo možné motorku řídit. A je-li nejhůř, radši ji položit než narazit do překážky čelně. Pokud sedím na motorce sám, nesu zodpovědnost za sebe a jsem ve výhodě, že mi batůžek v nebezpečné situaci nezmění těžiště nečekaným náklonem. Účinnost brzd ve dvojím obsazení (někdy i navíc s bagáží) se rovněž výrazně změní. Říká se. že vždycky je lepší být pomalejší, než tvůj anděl strážný
Probírat známé, že zadní brzda je na motorce proto, aby se používala je jasné. Že si zadní brzdou můžeš pomoci v zatáčce korigovat náklon je ověřené. (Zadní brzdou motorku v zatáčce víc kloníš, přední ji rovnáš.) Všechno je o citu, povrchu po kterém jedeš a typu motorky. Spojku nevypínám, pokud nejdu do opravdu intenzivního brždění. Kuchařka, jak jezdit zatáčky, kdy a jak brzdit se dá dobře použít na okruhu. Ale na silnicích ti víc pomůže pravidlo: Kam nevidím - tam počítám se vším možným i nemožným a radši brzdím dřív, než později.
Každý máme - i když si to většinou nechceme přiznat, naučené nebo spíš navyklé jezdecké zlozvyky. Chce o nich vědět a snažit se je tréninkem odstranit. Ale obecně platí pravidlo, pokud jezdec používá hlavu a na základě svých jezdeckých zkušeností předvídá možné nástrahy, je celkem jedno, jestli máme na motocyklu všechny ty brzdové kouzelníky nebo klasiku. Žádný konstrukčně technický fígl nám nepomůže, když překročíme své a hlavně zcela neúprosné fyzikální a kinetické zákony.
Samotná motorka je bez lidské blbosti bezpečná...
Naposledy editováno 19.01.2012 20:43:02
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?
Čau, Tom
alpiniště píše: v4o> možná kvuli homologaci že kazdy kolo musí mít nezavislou brzdu a nebo jí tam dávaj pro srandu králikům nebo aby to nevypadalo blbě a néébo protože
Až donedávna jsem jezdil na motkách bez ABS a přežil jsem to. Ale s posledním přírůstkem jsem se k němu dopracoval. A to je fakt úplně něco jiného. Obzvlášť v případě erťáka. ABS, duální brzdy a navrch ďábelský posilovač. Na suchu a rovině to zabrzdí s maximální intenzitou a pocitově činnost ABS není znatelná, ale oproti klasice zjevně účinnější. (Plně naložená motka má přes půl tuny) Samozřejmě, že velkou roli tu hraje konstrukce podvozku, tlumičů a dalších „bramboráckých“ specialit. Na vlhku nebo zasviněném povrchu se motka na rovině zastavuje značně líp, než bez ABS. Ale v zatáčce se štěrkem fungují odstředivé síly a se spoléhat, že ABS je všemocné je iluze. Výpočty odstředivých sil se dají aplikovat na ideální povrch, zakřivení a naklopení zatáčky. V běžném provozu, kdy kola skáčou po nerovnostech, mezi tím jsou vyjeté koleje a o povrchu nemluvě je to výpočet s celou řadou neznámých. Myslím, že celá ta moderní brzdová technika slouží k vyřešení nenadálých situací, kdy je jezdec zaskočen a prudkým brzdným manévrem učiní motorku ve smyku neovladatelnou.
Pokud je povrch čistý a máš správně načtenou zatáčku není důvod v ní brzdit. Moje letitá zkušenost je mít odřazený správný kvalt k dostatečným otáčkám ještě včas před náklonem. Co nevytáhneš plynem - už neubrzdíš. Jenomže, co česká zatáčka to originál (navíc třeba s dírou, štěrkem, pískem nebo zaparkovaným náklaďákem). A pak nastupuje celá škála manévrů jak přežít. Brzdit pokud možno s narovnanou motorkou a vším co máš k dispozici. Předek víc, zadek míň. V náklonu to chce cit a znalost svých brzd a obutých pneu, nastavení tlumičů a především konkrétního motocyklu. Když je to možné, používám v zatáčce kombinaci všeho, co zabrání především střetu s protijedoucím vozidlem nebo nárazu do pevné překážky. A také v závislosti na správném odhadu a okamžiku rozhodnutí. Brzdit tak, aby bylo možné motorku řídit. A je-li nejhůř, radši ji položit než narazit do překážky čelně. Pokud sedím na motorce sám, nesu zodpovědnost za sebe a jsem ve výhodě, že mi batůžek v nebezpečné situaci nezmění těžiště nečekaným náklonem. Účinnost brzd ve dvojím obsazení (někdy i navíc s bagáží) se rovněž výrazně změní. Říká se. že vždycky je lepší být pomalejší, než tvůj anděl strážný
Probírat známé, že zadní brzda je na motorce proto, aby se používala je jasné. Že si zadní brzdou můžeš pomoci v zatáčce korigovat náklon je ověřené. (Zadní brzdou motorku v zatáčce víc kloníš, přední ji rovnáš.) Všechno je o citu, povrchu po kterém jedeš a typu motorky. Spojku nevypínám, pokud nejdu do opravdu intenzivního brždění. Kuchařka, jak jezdit zatáčky, kdy a jak brzdit se dá dobře použít na okruhu. Ale na silnicích ti víc pomůže pravidlo: Kam nevidím - tam počítám se vším možným i nemožným a radši brzdím dřív, než později.
Každý máme - i když si to většinou nechceme přiznat, naučené nebo spíš navyklé jezdecké zlozvyky. Chce o nich vědět a snažit se je tréninkem odstranit. Ale obecně platí pravidlo, pokud jezdec používá hlavu a na základě svých jezdeckých zkušeností předvídá možné nástrahy, je celkem jedno, jestli máme na motocyklu všechny ty brzdové kouzelníky nebo klasiku. Žádný konstrukčně technický fígl nám nepomůže, když překročíme své a hlavně zcela neúprosné fyzikální a kinetické zákony.
Samotná motorka je bez lidské blbosti bezpečná...
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?
Čau, Tom
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?
alpiniště píše: goldi> když de o nenadálou situaci tak brzdit všim co je po ruce i nohama
zarazilo me jak jsem v automoto salonu slysel z ust Srsne ze v krizi pouzit jen a jen a tisickrat zduraznoval predni drzdu a nic jineho.....ja teda pribrzduji i zadni1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?
Jinak myslím,že Twist of the wrist začátečníka na čopru moc nenaučí,to už je lepší přečíst si Dokonalou jízdu na motocyklu,tam jsou aspoń vysvětlené základní fyz.principy.Ty člověk taky neokecá
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?
a za druhý pokud vím tak vždycky se učilo že na supersportu se zadek skoro nepoužívá kvůli tomu že tam má minimální účinnost ale u chopperů atd má díky stavbě a rozložení váhy hodně prostoru
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?
ale aji kdyby ke smyku zadního kola došlo, nevidím na něm nic problematickýho, zvládá se mnohem mnohem líp než u předního
2 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?
Zalehávačky mají přední vidlici, kvůli ovladatelnosti, postavenou víc kolmo.
Naháče ji už tolik kolmou nemají, nicméně u nich je zase třeba vycházet z toho, že jsi stále pořád víc, při posedu, nakloněn dopředu. Pak je třeba si uvědomit, že jen cruisery a choppery mají tvrdé gumy jak na předku, tak i na zadku, takže jejich přilnavost při použití té či oné brzdy je mnohem menší. Také mají tyhle motorky mnohem víc předsazenou vidlici a na samotné motorce se sedí trochu víc vzadu, takže tahle vidlice není tolik zatěžovaná.
Pokud máš na předku silný brzdný účinek, tak počítej s tím, že pokud budeš brzdit jen přední, dostaneš přední kolo do smyku a to i na suché vozovce (06.července 2009, odpoledne, slunečno, vozovka prohřátá, suchá) - podívej se na můj avatar - to je má noha a to je účinek použití jen přední brzdy v rychlosti 100 km, kdy mne předjelo auto a řidič, ve snaze si se mnou pohrát, zabrzdil a pokud je mokro, tak přední kolo bez ABS dostaneš do smyku okamžitě a ležíš a tyhle naše motorky nemáš šanci odkopnout a válet sudy.
Ten kdo radí v krizi jen přední, je blbec!!!!
Všechny velké motorky a nebo těžší - a ty naše jsou v průměru o 100 kg těžší, potřebují brzdit všema současně - jen se to musíš naučit ovládat.
Suma sumárum, díky tvrdosti pneumatik, jinému rozložení váhy, jinému úhlu přední vidlice, větší váze - větší setrvačnosti a většímu rozvoru, je nejvhodnější způsob brzdit oběma a na kolik procent té a oné se musíš naučit. Je hloupost se řídit že předkem 80 a zadkem jen 20-30%. Nikde žádný ukazatel těchto hodnot nemáš.
U zadní brzdy na motorce, která má kardan a diferák, musíš ještě počítat s tím, že pokud zadní kolo jde do smyku, tak se zadek začne předbíhat na tu stranu, kde je právě ten diferák.
Buben má jednu nevýhodu. Pokud potřebuješ rychle zabrzdit a šlápneš na brzdu, tak najednou zjistíš, že účinek je malý. Okamžitě to vyhodnotíš, protože se řítíš na prdel auta před tebou, takže brzdu přišlápneš a vten okamžik se prudce pakny zahřejou a kousnou se a jdeš do smyku.
Proto brzdit současně oběma brzdama.
Některé motorky mají navíc vychytávku, že do určitého tlaku v přední brzdové soustavě brzdí jen přední kolo. Pokud přední páčku zmáčkneš víc, začne brzdit i zadek - podmínkou ale je, že obě jsou hydraulické.
A jinak, já jsem si proto zadní bubnovou brzdu předělal na hydrauliku a bomba - teď mi to brzdí rovnoměrněji.
Takže brždění si vyzkoušej někde na volné ploše a sám a bez zaručených rad těch, kteří choppery či cruisery nemají, či nejezdí na nich trvale.
Naposledy editováno 19.01.2012 22:31:55