globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak brzdit u choppera a cruisera?
 
19.1.2012 v 19:45
Dobrý den všichni. Dovolím si požádat o radu zkušenější. Ač patřím mezi "Husákovy děti", jsem začátečník,mám od podzimu čerstvý řidičák na mašinu,svou první Mášu v garáži a čekání na svoji první kompletní sezónu si krátím studiem a učením správné techniky jízdy apod. na tomto fóru, v literatuře, na celém Netu (aby zároveň nebyla poslední). Pořád hledám rozřešení, jak vlastně brzdit. Dříve hojně tradovaný názor brzdit oběma, se v současnosti víceméně ustálil na převážném používání přední brzdy, u krizového brzdění jen přední brzdy současně s vymáčknutím spojky (rady Josefa "Sršně" Šilera, současných škol jízdy, Keith Code - A Twist of he wrist II,...). Většinou se však mluví v této souvislosti o sportovních a cestovních moto. Nejsem si však jist, zda to stejné platí i o kategorie chopper a cruiser, která je celkově (váha, konstrukce a účinnost brzd, styl jízdy...) o něčem jiném. Řada z těchto motorek má vzadu buben - viz. můj Intruder M800 (VZ800) model 2005. Někde jsem zaslechnul, že k výše uvedenému se u této kategorie doporučuje sice stále dominantní použití přední brzdy, avšak s lehkou dopomocí zadní. Tak nevím. Díky.
Předchozí
1 2 3 4... 5
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 19:59 | Nahoru | #1
80% přední a 20% zadní stejně se nejvic brzdí přední a zadní přibržduje nebo když je krizovka s bubnem toho stejně moc neubrzdíš a co neubrzdíš to hold neukecáš

jj je to tak

brzd přední

Naposledy editováno 19.01.2012 20:12:46

Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:06 | Nahoru | #2
buben ti hned pujde do smyku,hlavne když bude vlhko nebo mokro. Mam to odskoušeny na vlastni kuži . . . Řek bych že jak je choper težši a širši guma na zadku tak buben bude blokovat hned,protože nema tak rychlou reakci a jen se zahřeje a buď nebrzdi nebo hned blokuje. Brzď předni,važne.

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:12 | Nahoru | #3
z mých zkušeností přední,zadní jen přibrzďovat,jak píše alpiniště.Zadní buben účinností rovná se nule a krizovky nezvládá,nejlépe je předvídat a brzdit většinou motorem a podřazením,jasný pokud nejde o nenadálou situaci

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:14 | Nahoru | #4
goldi> když de o nenadálou situaci tak brzdit všim co je po ruce i nohama

Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:15 | Nahoru | #5
na čoprovi to chce cvik ,každý typ brzdí trochu jinak, chce si to vyzkoušet v praxi, i stejná typová motka brzdí trochu jinak dle zatížení a nastavení tlumičů, toť má zkušenost
jinak 70 předek a 30 zadek, krizovka
100 předek normální brždění

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:15 | Nahoru | #6

alpiniště píše: 80% přední a 20% zadní stejně se nejvic brzdí přední a zadní přibržduje nebo když je krizovka s bubnem toho stejně moc neubrzdíš a co neubrzdíš to hold neukecáš

jj je to tak

brzd přední


tak pravil praotec Čech

Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:16 | Nahoru | #7
jo a nohama 30%

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:17 | Nahoru | #8
mag.> a co ještě řikal ty ho pamatuješ

2 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:32 | Nahoru | #9
Čoprům vůbec nerozumím,takže rozhodně nechci dávat žádne rady.Ale na téma brždění už jsem vedla pár diskuzí.A opět mne napadá otázka,proč výrobci i na čopra montují zadní brzdu,když se nemá používat ?

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:33 | Nahoru | #10
v4o> možná kvuli homologaci že kazdy kolo musí mít nezavislou brzdu a nebo jí tam dávaj pro srandu králikům nebo aby to nevypadalo blbě a néébo protože

Až donedávna jsem jezdil na motkách bez ABS a přežil jsem to. Ale s posledním přírůstkem jsem se k němu dopracoval. A to je fakt úplně něco jiného. Obzvlášť v případě erťáka. ABS, duální brzdy a navrch ďábelský posilovač. Na suchu a rovině to zabrzdí s maximální intenzitou a pocitově činnost ABS není znatelná, ale oproti klasice zjevně účinnější. (Plně naložená motka má přes půl tuny) Samozřejmě, že velkou roli tu hraje konstrukce podvozku, tlumičů a dalších „bramboráckých“ specialit. Na vlhku nebo zasviněném povrchu se motka na rovině zastavuje značně líp, než bez ABS. Ale v zatáčce se štěrkem fungují odstředivé síly a se spoléhat, že ABS je všemocné je iluze. Výpočty odstředivých sil se dají aplikovat na ideální povrch, zakřivení a naklopení zatáčky. V běžném provozu, kdy kola skáčou po nerovnostech, mezi tím jsou vyjeté koleje a o povrchu nemluvě je to výpočet s celou řadou neznámých. Myslím, že celá ta moderní brzdová technika slouží k vyřešení nenadálých situací, kdy je jezdec zaskočen a prudkým brzdným manévrem učiní motorku ve smyku neovladatelnou.
Pokud je povrch čistý a máš správně načtenou zatáčku není důvod v ní brzdit. Moje letitá zkušenost je mít odřazený správný kvalt k dostatečným otáčkám ještě včas před náklonem. Co nevytáhneš plynem - už neubrzdíš. Jenomže, co česká zatáčka to originál (navíc třeba s dírou, štěrkem, pískem nebo zaparkovaným náklaďákem). A pak nastupuje celá škála manévrů jak přežít. Brzdit pokud možno s narovnanou motorkou a vším co máš k dispozici. Předek víc, zadek míň. V náklonu to chce cit a znalost svých brzd a obutých pneu, nastavení tlumičů a především konkrétního motocyklu. Když je to možné, používám v zatáčce kombinaci všeho, co zabrání především střetu s protijedoucím vozidlem nebo nárazu do pevné překážky. A také v závislosti na správném odhadu a okamžiku rozhodnutí. Brzdit tak, aby bylo možné motorku řídit. A je-li nejhůř, radši ji položit než narazit do překážky čelně. Pokud sedím na motorce sám, nesu zodpovědnost za sebe a jsem ve výhodě, že mi batůžek v nebezpečné situaci nezmění těžiště nečekaným náklonem. Účinnost brzd ve dvojím obsazení (někdy i navíc s bagáží) se rovněž výrazně změní. Říká se. že vždycky je lepší být pomalejší, než tvůj anděl strážný
Probírat známé, že zadní brzda je na motorce proto, aby se používala je jasné. Že si zadní brzdou můžeš pomoci v zatáčce korigovat náklon je ověřené. (Zadní brzdou motorku v zatáčce víc kloníš, přední ji rovnáš.) Všechno je o citu, povrchu po kterém jedeš a typu motorky. Spojku nevypínám, pokud nejdu do opravdu intenzivního brždění. Kuchařka, jak jezdit zatáčky, kdy a jak brzdit se dá dobře použít na okruhu. Ale na silnicích ti víc pomůže pravidlo: Kam nevidím - tam počítám se vším možným i nemožným a radši brzdím dřív, než později.
Každý máme - i když si to většinou nechceme přiznat, naučené nebo spíš navyklé jezdecké zlozvyky. Chce o nich vědět a snažit se je tréninkem odstranit. Ale obecně platí pravidlo, pokud jezdec používá hlavu a na základě svých jezdeckých zkušeností předvídá možné nástrahy, je celkem jedno, jestli máme na motocyklu všechny ty brzdové kouzelníky nebo klasiku. Žádný konstrukčně technický fígl nám nepomůže, když překročíme své a hlavně zcela neúprosné fyzikální a kinetické zákony.
Samotná motorka je bez lidské blbosti bezpečná...

Naposledy editováno 19.01.2012 20:43:02

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:36 | Nahoru | #11
alpiniště> b/ bude správně

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:38 | Nahoru | #12
v4o> je to sice na kolo ale to je to samy

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:38 | Nahoru | #13
v4o> nechceš napovědu přítele na telefonu nebo 50 na 50

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:47 | Nahoru | #14
alpiniště> Pokud někoho cituješ, je slušností to označit a napsat.
Čau, Tom

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:50 | Nahoru | #15
TomElefant750> promin nevim jak

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:51 | Nahoru | #16

alpiniště píše: v4o> možná kvuli homologaci že kazdy kolo musí mít nezavislou brzdu a nebo jí tam dávaj pro srandu králikům nebo aby to nevypadalo blbě a néébo protože

Až donedávna jsem jezdil na motkách bez ABS a přežil jsem to. Ale s posledním přírůstkem jsem se k němu dopracoval. A to je fakt úplně něco jiného. Obzvlášť v případě erťáka. ABS, duální brzdy a navrch ďábelský posilovač. Na suchu a rovině to zabrzdí s maximální intenzitou a pocitově činnost ABS není znatelná, ale oproti klasice zjevně účinnější. (Plně naložená motka má přes půl tuny) Samozřejmě, že velkou roli tu hraje konstrukce podvozku, tlumičů a dalších „bramboráckých“ specialit. Na vlhku nebo zasviněném povrchu se motka na rovině zastavuje značně líp, než bez ABS. Ale v zatáčce se štěrkem fungují odstředivé síly a se spoléhat, že ABS je všemocné je iluze. Výpočty odstředivých sil se dají aplikovat na ideální povrch, zakřivení a naklopení zatáčky. V běžném provozu, kdy kola skáčou po nerovnostech, mezi tím jsou vyjeté koleje a o povrchu nemluvě je to výpočet s celou řadou neznámých. Myslím, že celá ta moderní brzdová technika slouží k vyřešení nenadálých situací, kdy je jezdec zaskočen a prudkým brzdným manévrem učiní motorku ve smyku neovladatelnou.
Pokud je povrch čistý a máš správně načtenou zatáčku není důvod v ní brzdit. Moje letitá zkušenost je mít odřazený správný kvalt k dostatečným otáčkám ještě včas před náklonem. Co nevytáhneš plynem - už neubrzdíš. Jenomže, co česká zatáčka to originál (navíc třeba s dírou, štěrkem, pískem nebo zaparkovaným náklaďákem). A pak nastupuje celá škála manévrů jak přežít. Brzdit pokud možno s narovnanou motorkou a vším co máš k dispozici. Předek víc, zadek míň. V náklonu to chce cit a znalost svých brzd a obutých pneu, nastavení tlumičů a především konkrétního motocyklu. Když je to možné, používám v zatáčce kombinaci všeho, co zabrání především střetu s protijedoucím vozidlem nebo nárazu do pevné překážky. A také v závislosti na správném odhadu a okamžiku rozhodnutí. Brzdit tak, aby bylo možné motorku řídit. A je-li nejhůř, radši ji položit než narazit do překážky čelně. Pokud sedím na motorce sám, nesu zodpovědnost za sebe a jsem ve výhodě, že mi batůžek v nebezpečné situaci nezmění těžiště nečekaným náklonem. Účinnost brzd ve dvojím obsazení (někdy i navíc s bagáží) se rovněž výrazně změní. Říká se. že vždycky je lepší být pomalejší, než tvůj anděl strážný
Probírat známé, že zadní brzda je na motorce proto, aby se používala je jasné. Že si zadní brzdou můžeš pomoci v zatáčce korigovat náklon je ověřené. (Zadní brzdou motorku v zatáčce víc kloníš, přední ji rovnáš.) Všechno je o citu, povrchu po kterém jedeš a typu motorky. Spojku nevypínám, pokud nejdu do opravdu intenzivního brždění. Kuchařka, jak jezdit zatáčky, kdy a jak brzdit se dá dobře použít na okruhu. Ale na silnicích ti víc pomůže pravidlo: Kam nevidím - tam počítám se vším možným i nemožným a radši brzdím dřív, než později.
Každý máme - i když si to většinou nechceme přiznat, naučené nebo spíš navyklé jezdecké zlozvyky. Chce o nich vědět a snažit se je tréninkem odstranit. Ale obecně platí pravidlo, pokud jezdec používá hlavu a na základě svých jezdeckých zkušeností předvídá možné nástrahy, je celkem jedno, jestli máme na motocyklu všechny ty brzdové kouzelníky nebo klasiku. Žádný konstrukčně technický fígl nám nepomůže, když překročíme své a hlavně zcela neúprosné fyzikální a kinetické zákony.
Samotná motorka je bez lidské blbosti bezpečná...

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:52 | Nahoru | #17
Třeba dát text do úvozovek a pod něj napsat autora? Co se dneska na těch školách učí
Čau, Tom

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:54 | Nahoru | #18

alpiniště píše: goldi> když de o nenadálou situaci tak brzdit všim co je po ruce i nohama

zarazilo me jak jsem v automoto salonu slysel z ust Srsne ze v krizi pouzit jen a jen a tisickrat zduraznoval predni drzdu a nic jineho.....ja teda pribrzduji i zadni

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 20:55 | Nahoru | #19
alpiniště> Teda ty ty příspěvky měníš víc jak ženský tenhle je lepší,než o tom kole.Já jsem naučená /od chytřejších/ brzdit oběma,když to řeknu zjednodušeně,přední je na zpomalování,zadní na stabilizaci.A při zastavování,coby malý člověk,používám jen zadní,přední tě víc rozháže.

Jinak myslím,že Twist of the wrist začátečníka na čopru moc nenaučí,to už je lepší přečíst si Dokonalou jízdu na motocyklu,tam jsou aspoń vysvětlené základní fyz.principy.Ty člověk taky neokecá

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 21:01 | Nahoru | #20
TomElefant750> tam žádnej autor není nic

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 21:02 | Nahoru | #21
enusim2> ja taky

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 21:03 | Nahoru | #22
v4o> a nebo zajít za mírou lisím

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 21:06 | Nahoru | #23
Brzdama

(reakce na) Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 21:09 | Nahoru | #24
Bass> to by blbej neřekl a nebo mužeš brzdit očima to taky jde já taky nekdy takhle brzdim

Naposledy editováno 19.01.2012 21:11:29

Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 21:21 | Nahoru | #25
já nevim jak ostatní ale na zadku mám buben taky a zadek používám vždycky při jakýmkoliv brždění a nikdy jsem s tim problém neměl, naopak je to logičtější.
a za druhý pokud vím tak vždycky se učilo že na supersportu se zadek skoro nepoužívá kvůli tomu že tam má minimální účinnost ale u chopperů atd má díky stavbě a rozložení váhy hodně prostoru

Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 21:24 | Nahoru | #26
Pán na chopperu, co neměl moc naježděno, si cca 2 roky zpět před naším barákem ustlal. Brzdil zadní, tím šla váha dopředu tudíž brzdu zmáčkl ještě více a zadní do smyku a na bok. Pánovi koukala kost skrz gatě Tím chci říct, s tou zadní to nepřeháněj

Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 21:41 | Nahoru | #27
zadní je mrcha ale musi se to s ní umět

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 21:43 | Nahoru | #28
Pusť si tohle v čase 2:10

VIDEO

Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 21:51 | Nahoru | #29
tak pokud je někdo vocas a neví že brždění chce sténě jako cokoliv jinýho rozum a ne "čim víc tim líp" tak je jasný že se vyválí.
ale aji kdyby ke smyku zadního kola došlo, nevidím na něm nic problematickýho, zvládá se mnohem mnohem líp než u předního

2 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit u choppera a cruisera?

19.1.2012 v 22:10 | Nahoru | #30
Nevím kolik těch, co ti radilo má choppera a nebo cruisera, ale fakt je, že pro použité té či oné brzdy musíš vycházet z postavení vidlice.
Zalehávačky mají přední vidlici, kvůli ovladatelnosti, postavenou víc kolmo.
Naháče ji už tolik kolmou nemají, nicméně u nich je zase třeba vycházet z toho, že jsi stále pořád víc, při posedu, nakloněn dopředu. Pak je třeba si uvědomit, že jen cruisery a choppery mají tvrdé gumy jak na předku, tak i na zadku, takže jejich přilnavost při použití té či oné brzdy je mnohem menší. Také mají tyhle motorky mnohem víc předsazenou vidlici a na samotné motorce se sedí trochu víc vzadu, takže tahle vidlice není tolik zatěžovaná.
Pokud máš na předku silný brzdný účinek, tak počítej s tím, že pokud budeš brzdit jen přední, dostaneš přední kolo do smyku a to i na suché vozovce (06.července 2009, odpoledne, slunečno, vozovka prohřátá, suchá) - podívej se na můj avatar - to je má noha a to je účinek použití jen přední brzdy v rychlosti 100 km, kdy mne předjelo auto a řidič, ve snaze si se mnou pohrát, zabrzdil a pokud je mokro, tak přední kolo bez ABS dostaneš do smyku okamžitě a ležíš a tyhle naše motorky nemáš šanci odkopnout a válet sudy.
Ten kdo radí v krizi jen přední, je blbec!!!!
Všechny velké motorky a nebo těžší - a ty naše jsou v průměru o 100 kg těžší, potřebují brzdit všema současně - jen se to musíš naučit ovládat.
Suma sumárum, díky tvrdosti pneumatik, jinému rozložení váhy, jinému úhlu přední vidlice, větší váze - větší setrvačnosti a většímu rozvoru, je nejvhodnější způsob brzdit oběma a na kolik procent té a oné se musíš naučit. Je hloupost se řídit že předkem 80 a zadkem jen 20-30%. Nikde žádný ukazatel těchto hodnot nemáš.
U zadní brzdy na motorce, která má kardan a diferák, musíš ještě počítat s tím, že pokud zadní kolo jde do smyku, tak se zadek začne předbíhat na tu stranu, kde je právě ten diferák.
Buben má jednu nevýhodu. Pokud potřebuješ rychle zabrzdit a šlápneš na brzdu, tak najednou zjistíš, že účinek je malý. Okamžitě to vyhodnotíš, protože se řítíš na prdel auta před tebou, takže brzdu přišlápneš a vten okamžik se prudce pakny zahřejou a kousnou se a jdeš do smyku.
Proto brzdit současně oběma brzdama.
Některé motorky mají navíc vychytávku, že do určitého tlaku v přední brzdové soustavě brzdí jen přední kolo. Pokud přední páčku zmáčkneš víc, začne brzdit i zadek - podmínkou ale je, že obě jsou hydraulické.
A jinak, já jsem si proto zadní bubnovou brzdu předělal na hydrauliku a bomba - teď mi to brzdí rovnoměrněji.
Takže brždění si vyzkoušej někde na volné ploše a sám a bez zaručených rad těch, kteří choppery či cruisery nemají, či nejezdí na nich trvale.

Naposledy editováno 19.01.2012 22:31:55
Předchozí
1 2 3 4... 5
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist