Průmyslové špionáže podle sci-fi filmů, byl jediný způsob, jak zjistit o co se jedná. Vybraní testovací jezdci jeli do Japonska v zimě vyzkoušet nové zařízení na okruzích vycházejícího slunce.
Další způsob, byl kontaktovat Sieně Lorenza Ghiselli, výborného pilota a novátora.
On nebyl jezdec Suzuki, ale jezdil Yamahu TZ 350 ve které měl geniální Lorenzo aplikován po nějakou dobu zařízení velmi podobné tomu, co testovali jezdci Suzuki. Rotující disk výfuku! Šlo o to, že tímto šloupátkem by se dalo změnit výfukování plynů ze symetrického na výhodnější nesymetrické. Je to stejný princip jako sání rotačním šoupátkem. Velkým problémem byla teplota výfukových plynů a následné zadírání kotouče. Dalším problémem byl pohon kotouče, Velký kompromis byla tloušťka rotačního kotouče. Celé zařízení bylo jako přídavný setrvačník. Pokud se tloušťka kotouče snižovala, docházelo k deformaci způsobené vysokou teplotou výfukových plynů. Na obrázku je pohon vyřešen řetězem, což přinášelo snížení mechanické účinnosti, zvýšenou hlučnost a zvýšenou možnost poruchy. Protože se nepodařilo překonat tyto potíže, zůstalo to jako slepá ulička v před na cestě pokroku. Vývoj se následně ubíral k mechanicky řízené přívěře výfuku. Po nástupu elektroniky se ještě změnilo řízení přívěry.
Naposledy editováno 05.03.2011 11:46:14
1 reakcí na tento příspěvek Technické zajímavosti historie: Suzuki RG
Pawka píše: kreidler?
ne ne, Napovím, že tato kráska pochází se země vycházejícího slunce
Jinak jsem pro Vás celý den připravoval neskutečný příběh 3 kamarádů. S motorkami které vyráběli ve staré dřěvěné kůlně a se stálým nedostatkem peněz, přiváděli k zoufalství velké světové fabriky a vybojovali velká vítězství na závodech MS.
Naposledy editováno 06.03.2011 18:11:33
1 reakcí na tento příspěvek Technické zajímavosti historie: Suzuki RG
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Technické zajímavosti historie: Suzuki RG
Retro píše: 3-valcová 14-rýchlostná Suzuki 50 z r.1966...
suzuki RK67 50cc. dvou válec 14 kvaltů rozsah použitelných otáček 700!!Naposledy editováno 06.03.2011 18:51:49
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Technické zajímavosti historie: Suzuki RG
Jméno Jamathi, je zkratka od jmen Jan a Martin Thiel
Tato talentovaná skupina Holanďanů stavěla závodní motorky do třídy 50cm , bez finančních prostředků, z dřevěné kůlny vyrazili na světová kolbiště.
Jména Jan Thiel, Martin Mijwaart, a Paul Lodewijkx brzo znal celý svět. Svými revolučními řešeními často předběhli dobu a pořádně zamotali hlavu velkým továrnám. Jejich doménou byla kategorie do 50cm.
Mělo své novodobé hrdiny.
Paul Lodewijkx porazil Hanse Anscheidts na továrním speciálu Suzuki. Suzuki měla dvouválcový motor a protože její vysoký výkon umožňoval rozsah použitelných otáček pouze 700ot/min měla Suzuki 14 rychlostní převodovku!!!!!!!!!!
Naposledy editováno 06.03.2011 21:10:52
Již v roce 1967 si konstruktéři Thiel a . Mijwaart uvědomili, že další zvyšování výkonu není možné bez zásadní změny chlazení a tak již v roce 68 zavedli kapalinové chlazení.
Po zavedení kapalinového chlazení se otevřel prostor pro další zvyšování výkonu motoru.
Zkoušeli mnoho neprobádaných variant i dříve zapomenutých cest. Jedna taková byla plnění dvoudobého motoru kompresorem!!!! Šlo o takzvané G.dmychadlo, které se dnes úspěšně používá v autech.
Aerodynamiku a tuhost rámů řešili tak, že je jedno období stavěly prostorové (monocoque) rámy vyrobené s ocelových vylisovaných plechů.
Jan Thiel o monocoque rámu píše v toto:
Hlavním důvodem pro jejich provedení bylo, že byli velmi úzké , což přinášelo aerodynamickou výhodu Dále byly tuhé a výborně se ovládaly. Problémy byly s motory. Museli jsme postavit nové úzké motory do těchto úzkých rámů. Tyto rámy se po nějakou dobu prosadili v třídě 50cm a začalo je používat více výrobců.
1965 - start Jamathi
1968 Na tento rok byl postaven zcela nový motocykl s motorem a rámem vlaství výroby.. Bylo ještě použito několik dílů Suzuki ale Jamathi se stala postrachem konkurence a na mezinárodních závodech začala značka dominovat.
1969 byl postaven úplně nový stroj (blok a rám) motor byl zúžen kvůli omezení pro třídu 50 ccm nyní maximální počtem 6 rychlostních stupňů. To dovolilo postavit ještě užší motor a rám. Problémy a přehříváním vody, bylo vyřešeno odstraněním termosyfonu a nahrazení vodním čerpadlem.
1970 mírná modifikace modelové řady 1969 a motocykly znovu ve výborné formě
1971 nasazeno na svou dobu revoluční elektronické zapalování vlastní konstrukce . Nová konstrukce rámu a využití motoru jako části rámu. Kapotáž byla navržena inženýry v letecké továrně Fokker., Neustálé finanční potíže a prodej materiálu s let 1698 až 1970
1972 na podporu nadšenců ve firmě Jamathi pořádány v Nizozemí benefiční akce.
V novém motoru je válec vodorovně což umožňuje další vylepšení aerodynamiky . Nový model elektronického zapalování a změna pohonu vodního čerpadla elektřinou z baterie pod heslem všechen výkon z válce na zadní kolo.
1973 nový rám a nový motor vyfrézovaný z kvádru duralu. Převodovka navržena tak, že je možno ji vyměnit za 20 minut bez nutnosti demontáže motoru.
1974 poprvé použito technologie hliníkový válec a povrchem Nikasil. Výkon motoru se poprvé dostal na 21,4 hp. Při 15.800 ot / min!
V roce 1974 – 1975 došlo k významné události. Firma Jamathi podepsala jednoroční kontrakt s italským týmem Piovaticci. Navíc Piovaticci koupil celý motocykl model 1974-Jamathi s náhradním motorem a zbytkem dílů a nástrojů, Stroj měl špičkové vybavení včetně kotoučových brzd a vážil jen 54 kilo, Záměrem bylo, že vedle stroje 50 ccm je také dvojče s obsahem 125cc, Ten byl rozpracován firmou Jamathi . Kvůli stálému nedostatku peněz jej dříve nebylo možné dokončit.
Dalším vrcholem byla spolupráce v té době slavnou španělskou značkou Bultaco.
Od roku 1976 až do roku 1979 bývalý Jamathi tým, již nepracoval pod původním názvem, ale pracoval pro tovární jezdce slavné značky Bultaco fenomenálního Angela Nieta, který byl roce '76 a '77 mistr světa na motorce Jamathi přejmenované již na Bultaco.a Ricarda Torma který získal titul v roce 78 a 82. Poslední mistrovství v kubatuře 50cm se jelo v roce 1982.
výrobní výkres výfuku Jamathi
motorová brzda a zkoušení prvního válce s Nicasilem
1 reakcí na tento příspěvek Technické zajímavosti historie: Suzuki RG
rozloučení u Aprillie a odchod do penze
Data o duši firmy Jamathi ,
geniálním konstruktéru Jan Thiel dosáhl 26x tkonstruktér roku na MS a jeho jezdci získali 25 titulů mistra světa., zvítězili asi ve 300 GP. Stál za úspěchy nejlepšího jezdce historie v malorážkách Angelem Nietem. Na jeho motorkách také jezdili Loris Capirossi , Valentino Rossi …Pracoval pro Piovatici, Bultaco, Gilera, Garelli, stál za úspěchy Aprilie. Vedl také závodní oddělení Derbi. Na výslovnou žádost firmy Aprillia z důvodu nenahraditelnosti 2 krát odložil odchod do důchodu. Po 42 letech odešel do důchodu a s manželkou s odstěhoval do Thajska a užívá si zaslouženého důchodu.
1 reakcí na tento příspěvek Technické zajímavosti historie: Suzuki RG
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Technické zajímavosti historie: Suzuki RG
1 reakcí na tento příspěvek Technické zajímavosti historie: Suzuki RG
IvoTregr píše: o víkendu bych chtěl sesmolit nějakej díl o závodních motorkách minulosti, ale potřeboval bych to dát s více fotkama do nějakého celku. Nemáte někdo zkušenost kolik mě to tady vezme fotek do jednoho příspěvku? Roztahané jako nahoře to není ono. dík
Vezme jich to spousta, ale je lepší je postupně nahrát, třeba přes resize a postupně vkládat pomocí tlačítka "obrázek" - do řádku nakopíruješ celou adresu obrázku po nasdílení na internet. Kdyžtak mi napiš, kdyby ti to nešlo