1869
první motocykl poháněný parou
1885
První benzínový motocykl Daimler
1899
Založení Matchless
1901
Založení společnosti Indian
NSU začíná vyrábět motorky
1902
Vznik Ariel (ukončeno 1971)
Norton začíná vyrábět motocykly
Triumph Začíná s výrobou motocyklů
1903
Založení Harley-Davidson
1909
Založení AJS (ukočeno 1974)
1910
BSA začíná vyrábět motocykly (ukončeno 1973)
1916
DKW
v 30. letech asi největší výrobce motcyklů na světě
1921
založení Benelli
Založení BMW
vznik Moto Guzzi
1923 ]
BMW vyrábí R32 - a definuje tím svojí základní koncepci a uspořádání
1926
Založení Ducati (motocykly od 1946)
1928
Vincent HRD
1929
Založení Jawa
1932
ČZ začíná s výrobou
1934
Založení KTM
1935
BMW R12 a R17 - první sériově používané hydraulicky tlumené přední teleskopické vidlice
1936
Harley-Davidson model "Knucklehead"
Vincent Rapide
1937
Triumph Speed Twin
1941
BMW R75 - chlouba Wermachtu a také první sériově vyráběná moto s hydraulickámi brzdami
1945
Vznik Aprilia
na troskách DKW založení MZ
vznik MV Agusta
1946
Piaggio (zal 1884) zahajuje výrobu modelu Vespa a vymýšlí tak nový typ - skůtr!
Jawa 250 typ 11 Pérák
1948
Honda začíní vyrábět motocykly
Vincent HRD: Světový rychlostní rekord v plavkách (241.905 km/h), asi bubrákův děda
1949
Laverda začíná s výrobou motocyklů
1952
Suzuki (zal 1909) začíná s výrobou závěsného motoru pro jízdní kolo
1953
NSU Quickly
vyrobeno více než 1 000 000 kusů
1954
Kawasaki začíná s motocykly
1955
Moto Guzzi V8
Yamaha začíná s výrobou motocyklů
1967
Moto guzzi V7 - první koza s V-twinem, kardanem atd...
Norton Commando
1969
Honda CB 750
- skutečná moto revoluce
Kawasaki H1 Mach III
šílený třívalcový 2-takt
1972
Kawasaki Z1
Benelli 750 Sei
Ducati 750 Imola Desmo - Fandové značky vědí, ostatní to stejně nezajímá
1973
Bimota
1975
první Gold Wing
1976
Laverda jota
Yamaha XT 500
1978
založení Cagiva
Honda CBX 1000 - šílený šestiválec
Honda CX-500
1980
BMW R80GS - BMW definuje novou třídu motocyklů!
1100, 1150 a 1200 GS je již jen evoluce...
1981
Suzuki GSX 1100 S Katana
Yamaha Virago
1982
Honda CX500 TURBO
1983
Eric Buell staví svůj první motocykl
BMW začíná se čtyřválci- série K
1984
Kawasaki GPZ 900R
Kawasaki GPZ 600 R
Yamaha FJ 1100
1985
Suzuki GSX-R 750
Yamaha V-MAX
1986
Honda VFR 750 F
1987
Honda CBR 600 F
Honda Transalp
1988
Honda Africa Twin
BMW přichází s Paralever u R80GS a R100GS
BMW zavádí systém ABS
Cagiva Mito
Suzuki DR Big 750 S
1990
Kawasaki ZZR 1100 - nejrychlejší moto
1991
Kawasaki ZX750R
yamaha TDM - ta může za to že endura už nejsou endura
1992
Honda CBR900 RR
Honda NR 750
1993
Aprilia Pegaso - v té době nejúspěšnější model Aprilie. Později vyráběný v Noale podobný motocykl pro BMW - F 650
Ducati Monster
1994
Ducati 916
Triumph Speed Triple
1995
Suzuki GSF 600 Bandit
1996
KTM 620 Duke
Suzuki GSX-R750 SRAD
1997
Honda CBR1100XX - nejrychleší motocykl...
Suzuki TL 1000 S
1998
Aprilia RSV - raketový vstup Aprilie na pole velkých motocyklů
Victory zajajuje výrobu
Yamaha YZF-R1
1999
Vzkříšení MV Agusty - F4
vznik Voxan
Suzuki GSX1300R Hayabusa - štafetu nejrychlejší střely přebírá busa
Yamaha YZF-R6
2001
Suzuki GSX-R 1000
2003
KTM 950 Adventure
2004
BMW přichází s Duolever u BMW K1200 S
Kawasaki Ninja ZX-10R
2006
ZZR1400 (Kawasaki Ninja ZX-14
Triumph Daytona 675
Nejsem odborník, a už mě to malinko nebaví,ale veškeré věcné připomínky beru a zapracuji do časové osy
--------------------
Edit 001
Přidána Honda NR 750, Benelli Sei
Edit 002
přidáno vznik ČZ, Jawa pérák a Kawasaki Ninja ZX-10R
Edit 003
Přidáno: Honda CX 500, Kawa GPZ 600R, Cagiva Mito a Yamaha XT 500
Edit 004
přidáno: Ducati 750 Imola Desmo, Honda Transalp, DR Big
Edit 005:
přidáno Yamaha FJ 1100, Honda CX 500 turbo, Suzuki GSX-R750 SRAD
Naposledy editováno 13.12.2010 21:51:59
1 reakcí na tento příspěvek Evoluce - milníky a modely co měnily svět
A proč ten Bubrak furt brojí proti hondě, když už jeho děda na ni dělal rekordy a Bubrak v plavkách pokračuje
E: ale 242 km/h bych v jeho pozici nechtěl jet
Naposledy editováno 06.12.2010 13:28:04
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
1 reakcí na tento příspěvek Evoluce - milníky a modely co měnily svět
1 reakcí na tento příspěvek Evoluce - milníky a modely co měnily svět
Za Hondu určo NR750, pak určitě RC30 a 45 a taky VTR1000SP .
Za Suzu taky GSXR750SRAD a určo TL1000R.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Evoluce - milníky a modely co měnily svět
Cooker píše: .......tu 916 ku (to nemění nic na tom, že Ducati nemusím ) a BMW R100GS a......jůůůů to je věcí
Sohlasím,měl jsem kdysi obě a tu D 916 teď sháním v 1A stavu,abych ji doma udělal čestné místo.....Tak kdyby jste náhodou o něčem věděli....
2 reakcí na tento příspěvek Evoluce - milníky a modely co měnily svět
Největší pozornost vzbudila Honda NR750 a dodnes u těch, kteří si vzpomenou, stále budí svým vidlicovým čtyřválcem. Technicky vychází z pohonných jednotek použitých u závodních speciálů řady NR 500 a NR 750, takže jeho válce svírají úhel 90°. Zatím nepřekonanou technickou lahůdkou jsou oválné písty zhotovené ze speciální lehké slitiny, které jsou spojeny s klikovou hřídelí dvojicí ojnic z titanu, dále pak osm ventilů a dvě zapalovací svíčky na válec, celkem tedy 32ventilový rozvod! Takto složitá konstrukce pohonné jednotky dosud nebyla použita u žádného ze známých jednostopých strojů.
Stejně úchvatné byly ve své době i výkony Hondy NR750. Největší výkon 92 kW (125 k) dosahovaný při neuvěřitelných 14 000 1/min převádí na zadní sedmnáctipalcové kolo šestistupňová převodovka. Jízdní výkony stoje pak plně odpovídají použité technice: příkladem může být nejvyšší rychlost až 263 km/h. Na pohonné jednotce dále najdeme celou řadu ve své době zcela ojedinělých prvků, z nichž některé byly použity později v sériové výrobě. Příkladem může být elektronické vstřikování paliva PGM-F1, které u Hondy NR750 obstarává přípravu pohonné směsi.
Podvozková skupina je dokonale uzpůsobena výkonovým parametrům motocyklu. Nosnou částí stroje je samozřejmě motor spolu s dvojitým páteřovým rámem. Zajímavostí je pak tvar zadního kyvného ramene (zdvih pérování 120 mm), na kterém je velmi efektně letmo uloženo zadní sedmnáctipalcové kolo z lehké slitiny. Vpředu najdeme teleskopickou vidlici Showa se shodným zdvihem a regulovatelným tlumením. O patřičný brzdný účinek se stará především přední dvojitá brzda o průměru kotoučů 310 mm s šestipístkovým třmenem Nissin a zadní jednoduchá ventilovaná brzda (průměr 220 mm).
Při pohledu na čtyřdílnou kapotáž jednosedadlového stroje, jejíž aerodynamické a ladné tvary zaujmou ze všeho nejvíce, se nabízí otázka, zda existuje krásnější japonský motocykl. Za tuto skutečnost přitom Honda NR750 vděčí také bohatému využití ušlechtilých materiálů (karbon a titan), které jí dodávají opravdový punc originálu. Po usednutí za řidítka si nelze nepovšimnout panelu s analogovými přístroji, které doplňuje v horní části v době uvedení tohoto motocyklu ne zcela obvyklý LCD displej zobrazující okamžitou rychlost a celkový a denní počet ujetých kilometrů. K zajímavostem přední části patří také směrová světla zabudovaná do vnějších zpětných zrcátek a dvojité světlomety. Designérskou lahůdkou je bezesporu tvarování zadní podsedlové části, která ukrývá koncovky výfukového potrubí.
Honda NR750 je unikát, který svým provedením odráží technickou vyspělost značky Honda na počátku devadesátých let. Škoda že se nikdy nedočkala velkosériové výroby. Bylo totiž vyrobeno pouhých 500 motocyklů, každý v hodnotě 98 000 DEM, tedy v ceně, která v té době nebyla pro každého akceptovatelná. Pro nás je potěšující jen fakt, že popisovaný stroj je součástí soukromé sbírky jednoho nejmenovaného motocyklového nadšence z České republiky.
Technické údaje
Čtyřdobý vidlicový čtyřválec s oválnými písty, chlazení kapalinové, 2x OHC. Osm ventilů na válec, vrtání a zdvih 101,2 x 50,6 x 42 mm, kompresní poměr 11,7 : 1, zdvihový objem 747 ccm. Největší výkon: 125 k (92 kW) při 14 000 1/min, elektronické vstřikování PGM-F1, tlakové oběžné mazání. Primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka. Dvojitý páteřový rám z lehké slitiny, přední vidlice upside-down, průměr nosníků 43 mm, zdvih 120 mm, zadní centrální pružicí a tlumicí jednotka, zdvih 120 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 310 mm se čtyřpístkovým třmenem, vzadu jednoduchá ventilovaná o průměru 220 mm s třípístkovým třmenem, litá třípaprsková 17“ kola. Pneumatiky 130/70 ZR 16 vpředu a 180/55 ZR 17 vzadu. Rozvor 1435 mm, výška sedla nad zemí 785 mm, hmotnost bez náplní 223 kg, objem palivové nádrže 17 litrů. Cena v době prodeje 98 000 DEM