Téma: Řazení "nahoru" bez spojky?
Dneska jsem vzal kámoše jako spolujezdce, měl ZXR 750 (1993). Tak jsem mu tu moji pujčil a co jsem neviděl. Při rozjezdu normálně , spojka,plyn. Pak z 1 na 2 taky v poho. Potom ale ve vysokých otáčkách zavřel plyn a každej kvalt tam kopnul bez spojky a já vytřeštěnej, protože jsem to nikdy neviděl a neslyšel o tom jsem ho hned zastavil. To řazení ale jinak bylo dost rychlý. Takže se vás ptám zkušení motorkáři. Neničí to spojku? Převodovku?
Díky za odpověď.
Díky za odpověď.
Roman-Deauville>> prostě tak, aby motor nebyl v tahu/nebrzdil
přesně tak. "když se to umí" tak se povolením plynu (nedá se říct jeslti o půlku nebo o čtvrtku. <strong>prostě tak, aby motor nebyl v tahu/nebrzdil</strong>) kola odlehčí a zapadne další kvalt.
přesně tak. "když se to umí" tak se povolením plynu (nedá se říct jeslti o půlku nebo o čtvrtku. <strong>prostě tak, aby motor nebyl v tahu/nebrzdil</strong>) kola odlehčí a zapadne další kvalt.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řazení "nahoru" bez spojky?
Roman-Deauville: Při vší úctě k panu Lelkovi - on není konstruktér ani technolog a za svá tvrzení nenese žádnou odpovědnost. Takže se ve výrocích o odolnosti převodovek a šetrnosti řazení bez spojky nemusí nijak krotit.
Schválně jsem pohledal příslušnou pasáž v manuálu k Yamaze R1/2007:
Pro neznalé - píše se tam, že při řazení se má VŽDY používat spojka, aby se předešlo poškození motoru, převodovky a výstupního převodu, které nejsou konstruovány, aby snášely rázy při nuceném řazení. Úmyslně jsem vybral novou a sportovní motorku! Takže - mýlí se pan Lelek, nebo konstruktéři?
Kromě toho mi argument, že trpí spojka, která je spotřební záležitostí, připadá dost pochybný. Vždycky je lepší, když odejde obložení lamel, než čelní ozubení kol v převodovce.
Můj názor je neměnný - pokud člověk lítá po okruhu, jede sprint nebo i kudlu po cestě a honí setinky, tak jasně, spojka zdržuje a na opotřebení se nekouká. Ale pokud někam normálně cestuju, tak je to zmáčknutí spojky při řazení to nejmenší, co můžu pro životnost převodovky udělat.
Schválně jsem pohledal příslušnou pasáž v manuálu k Yamaze R1/2007:
Pro neznalé - píše se tam, že při řazení se má VŽDY používat spojka, aby se předešlo poškození motoru, převodovky a výstupního převodu, které nejsou konstruovány, aby snášely rázy při nuceném řazení. Úmyslně jsem vybral novou a sportovní motorku! Takže - mýlí se pan Lelek, nebo konstruktéři?
Kromě toho mi argument, že trpí spojka, která je spotřební záležitostí, připadá dost pochybný. Vždycky je lepší, když odejde obložení lamel, než čelní ozubení kol v převodovce.
Můj názor je neměnný - pokud člověk lítá po okruhu, jede sprint nebo i kudlu po cestě a honí setinky, tak jasně, spojka zdržuje a na opotřebení se nekouká. Ale pokud někam normálně cestuju, tak je to zmáčknutí spojky při řazení to nejmenší, co můžu pro životnost převodovky udělat.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řazení "nahoru" bez spojky?
1100Virago>je naprosto jasny ze do manualu nenapisou ze doporucujou razeni bez spojky :D to by tam pak meli hodne zarucnich oprav s vysypanou prevodovkou uvazuj chlape takhle se krejou nic jinyho :D
1 reakcí na tento příspěvek Řazení "nahoru" bez spojky?
buď to někdo rozlouskne a růstane pár lidí jako Virago, nebo se tu budou prostě lidi hádat jestli to škodí nebo neškodí...já to nevim ,ale musim uznat že si myslim( logyckym uvažováním) že to jde když se to prostě umí.........
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řazení "nahoru" bez spojky?
Bago: "...to by tam pak meli hodne zarucnich oprav s vysypanou prevodovkou..." - jak to? Když to podle zdejších odborníků převodovce vůbec nevadí, tak proč by se měla v záruce vysypat? ;) Takhle přece musejí mít v záruce na výměnu spoustu sjetých spojek, néé? :lol:
Řadim většinou přez spojku, ale delší dobu už uvažuju o tom, že přestanu a to hlavně mezi 5 a 6 převod. stupněm, protože když tam kopnu falešnej neutrál, v zápětí se z převodovky začnou linout zvuky, jakobych u auta ve 100km/h řadil spátečku! Nestává se to často, ale právě když to víc vytočim. Bez spojky to tam klapne a je a vůbec to nebolí!
Podobnou větičku jako je v manuálu u R1 jsem viděl v manuálu na čz 513, je to dost mimo, ale je to přece ostrá kroska a moc bych nedal za to že to bude napsané i manuálech k crf a podobných. Výrobce se chce hlavně jistit, je rozdíl řadit pod plným plynem a s citlivým ubráním, ale to už v manuálu těžko vysvětlí.
Roman-Deauville> Já to od Mr. Lelka slyšel taky, ještě se divil, jak málo lidí to ví, že se dá řadit bez spojky :rolleyes:
Trochu ho omlouvá to, že je jen závodník a ne strojař... tak jsem nic neříkal, abych nedělal dusno...
Ta poznámka s opotřebováváním spojky už je jen třešničkqa na dortu. :lol:
Trochu ho omlouvá to, že je jen závodník a ne strojař... tak jsem nic neříkal, abych nedělal dusno...
Ta poznámka s opotřebováváním spojky už je jen třešničkqa na dortu. :lol:
2 reakcí na tento příspěvek Řazení "nahoru" bez spojky?
A přidám další želízko do ohně :) :
Používáte meziplyn při podřazování?
Používáte meziplyn při podřazování?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řazení "nahoru" bez spojky?
1100Virago>ja sem ten odbornik co napsal ze to prevodovce nevadi??? =o ...ja se naopak radim ke spojkarum...tohle sem napsal jako rekci na to ze se tady ohanis manualem kde je naprosto jasny ze nebudou doporucovat razeni bez spojky ;)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řazení "nahoru" bez spojky?
Lumberjack>meziplyn pri podrazovani je vizitkou spravneho motorkare *yes* :lol:
1 reakcí na tento příspěvek Řazení "nahoru" bez spojky?
Četl jsem to jen zběžně, tak nevím, jestli už to tady někdo nepsal, nicméně to stejně napíšu. Spojka se u motorek a aut používá z několika důvodů. Umožňuje zastavit vozidlo bez nutnosti vyřazení. To není podstatný. Hlavní je, že umožňuje přerušení přenosu výkonu z motoru do převodovky a následně na kola. Tím nám umožňuje měnit rychlostní stupně, protože, když převodovka přenáší výkon (kola jsou v záběru), tak jejich přesouvání je velmi obtížné a velmi škodlivé (známé počítání zubů). Tím že vymáčkneme spokjku přestanou kola v převodovce přenášet výkon a začnou se volně točit podle rychlosti otáčení zadního kola. Nyní je možné řadit bez jakýchkoli obav. Je nutné řadit plynule a bez váhání (aby nezapadla falešný neutrál - kola se můžou dostat do takové polohy, že rachotí). Zanmená to, že řadíme ve chvíli kdy kola nejsou v záběru. To však nastává také ve chvíli, kdy ubereme plyn. Je to však pouze okamžik, než dojde k brždění motorem. To pak kola přenášejí výkon směrem od zadního kola do motoru (u motorů se vstřikováním se motor točí i přesto, že je vypnut přívod paliva). V tuto chvíli tedy opět nejde řadit. Je tedy jasné, že pokud chceme řadit bez spojky musíme vystihonut přesný okamžik po drobném ubrání plynu před tím, než začne motorka brzdit motorem. Pokud se nám to povede dobře načasovat, tak je toto řazení stejně škodlivé jako se spojkou. Musíme však řazení dobře načasovat. Pokud to tedy človéěk neumí, tak to škodí, nicméně když se to časem naučí, tak je to v pohodě. Ale jde to rychle se to naučit.
Horší je to s podřazováním, protože po podřazení se musí motor vytočit do vysokých otáček, jinak hrozí zablokování zadního kola. Navíc motorka hodně zaškrčí. Velký meziplyn by měl pomoct, ale nejde to tak dobře načasovat, protože ten meziplyn se může dát až ve chvíli, kdy je vyšší kvalt vyřazen, ale nižší ještě nezapadl, takže to je dost krátká oba. Proto se musí při podřazování použít spojka. Meziplyn na motorce se používá kvůli tomu, aby se mtor pořádně roztočil, protože po puštění spojky na něj čekají vysoké otáčky kvůli nižšímu kvaltu. Nemusí se používat pokud se citlivě pracuej se spojkou, to se však zbytečně opotřebovává. Proto se použití meziplynu doporučuje.
Výrobci tvrdí, že se musí spojka používat, a je to tak, protože při podřazování je to pro převodovku nedobré řadit beze spojky. Řazení nahoru je možné beze spojky v klidu, ale výrobci se sichrují proti kopýtkům, která by to nezvládla a převodovce by něco udělali
Nejlepší systém měla jawa, která používala poloautomatické vypínání spojky, kdy se spojka vypne při pohybu řadičky nahoru či dolu. Toto umožňuje řazení bez použití levé páčky. Dá se i rozjet bez páčky ale za studena je tu problém se slepenými lamelami. Proto se ze začátku doporučuje použití páčky až do zahřátí motoru. Poté už se může používat pouze řadička. Dobré je to v tom, že když nemáte blinkry (třebá ja na kývačce), tak když chcete ukozovat a zároveň zpmalovat, tak musíte mít vyřezeno, nebo vymáčklou spojku (brzdění motorem nelze, protože motorka kvůli všem vůlím skáče a cuká). Proto si můžu nohou přidržet spojku vyplou, brzdit a zároveň ukazovat. Když vidím situaci, buď se dám dál do jízdy, nebo úplně zastavím.
Omlouvám se za tento román, ale chtěl jsem alespoň trochu ze svých zbalostí osvětliti tuto problematiku.
Hans
Horší je to s podřazováním, protože po podřazení se musí motor vytočit do vysokých otáček, jinak hrozí zablokování zadního kola. Navíc motorka hodně zaškrčí. Velký meziplyn by měl pomoct, ale nejde to tak dobře načasovat, protože ten meziplyn se může dát až ve chvíli, kdy je vyšší kvalt vyřazen, ale nižší ještě nezapadl, takže to je dost krátká oba. Proto se musí při podřazování použít spojka. Meziplyn na motorce se používá kvůli tomu, aby se mtor pořádně roztočil, protože po puštění spojky na něj čekají vysoké otáčky kvůli nižšímu kvaltu. Nemusí se používat pokud se citlivě pracuej se spojkou, to se však zbytečně opotřebovává. Proto se použití meziplynu doporučuje.
Výrobci tvrdí, že se musí spojka používat, a je to tak, protože při podřazování je to pro převodovku nedobré řadit beze spojky. Řazení nahoru je možné beze spojky v klidu, ale výrobci se sichrují proti kopýtkům, která by to nezvládla a převodovce by něco udělali
Nejlepší systém měla jawa, která používala poloautomatické vypínání spojky, kdy se spojka vypne při pohybu řadičky nahoru či dolu. Toto umožňuje řazení bez použití levé páčky. Dá se i rozjet bez páčky ale za studena je tu problém se slepenými lamelami. Proto se ze začátku doporučuje použití páčky až do zahřátí motoru. Poté už se může používat pouze řadička. Dobré je to v tom, že když nemáte blinkry (třebá ja na kývačce), tak když chcete ukozovat a zároveň zpmalovat, tak musíte mít vyřezeno, nebo vymáčklou spojku (brzdění motorem nelze, protože motorka kvůli všem vůlím skáče a cuká). Proto si můžu nohou přidržet spojku vyplou, brzdit a zároveň ukazovat. Když vidím situaci, buď se dám dál do jízdy, nebo úplně zastavím.
Omlouvám se za tento román, ale chtěl jsem alespoň trochu ze svých zbalostí osvětliti tuto problematiku.
Hans
3 reakcí na tento příspěvek Řazení "nahoru" bez spojky?
hmm, mne to prijde, ze tady kazdy druhy, kdo pise na forum, vyhral zavod Moto GP aspon 2x v zivote, kazdy umi radit bez spojky atd *yes*
a ani nevim, jaky je v tom zisk, ze UBERU plyn, pak tam bez spojky nakopu dalsi kvalt a az pak pridam plyn..
a ani nevim, jaky je v tom zisk, ze UBERU plyn, pak tam bez spojky nakopu dalsi kvalt a az pak pridam plyn..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řazení "nahoru" bez spojky?
yeuop>neunavuješ si prsty :D
yeuop píše: hmm, mne to prijde, ze tady kazdy druhy, kdo pise na forum, vyhral zavod Moto GP aspon 2x v zivote, kazdy umi radit bez spojky atd *yes*
a ani nevim, jaky je v tom zisk, ze UBERU plyn, pak tam bez spojky nakopu dalsi kvalt a az pak pridam plyn..
tys ještě nevyhrál GP? tak to se z tebou nebudu zahazovat :D
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řazení "nahoru" bez spojky?
blahi>>
ježyšykryste...
ježyšykryste...
Bez spojky nahoru to je casto mene hlucne a i presnejsi nez se spojkou (tudiz by to odpovidalo ze je to setrnejsi k prevodovce, jak rikal pan Lelek, samozrejme kdyz to clovek umi s lehkym ubranim plynu). ZX9 je nachylnejsi na falesne neutraly a bez spojky tam spise neutral nepadne. Prave i podrazovani dolu na okruhu mi bylo doporuceno bez spojky (falesny neutral je i dost nebezpecny pred zatackou). Pri bezne jizde podrazuju se spojkou, nahoru jak kdy.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řazení "nahoru" bez spojky?
Lada.s>
motorka je pro pořádný chlapy , když nezmáčkneš spojku nejezdi :D
motorka je pro pořádný chlapy , když nezmáčkneš spojku nejezdi :D
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řazení "nahoru" bez spojky?
David 900SS píše: Lada.s>
motorka je pro pořádný chlapy , když nezmáčkneš spojku nejezdi :D
mě jde naštěstí mačat jen dvěma prsty...jsem si zvykl na hydrauliku,a už nikdy nechci lankovou spojku :lol:
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řazení "nahoru" bez spojky?
Lada.s>>
jeden z duvodu, proc jsem pustil VFR byla hrozna bolest zapesti/slach od hydraulicke spojky
tedka na hrochovi mam stary dobry lanko a super
jeden z duvodu, proc jsem pustil VFR byla hrozna bolest zapesti/slach od hydraulicke spojky
tedka na hrochovi mam stary dobry lanko a super
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řazení "nahoru" bez spojky?
Peacemaker>>
jeden z duvodu, proc jsem pustil VFR byla hrozna bolest zapesti/slach od hydraulicke spojky
tedka na hrochovi mam stary dobry lanko a super [/quote]
to je zajimavy, ja si hydrauliku nemůžu vynachválit :)
jeden z duvodu, proc jsem pustil VFR byla hrozna bolest zapesti/slach od hydraulicke spojky
tedka na hrochovi mam stary dobry lanko a super [/quote]
to je zajimavy, ja si hydrauliku nemůžu vynachválit :)
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.