2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Plnou nebo prázdnou nádrž?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Plnou nebo prázdnou nádrž?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Plnou nebo prázdnou nádrž?
Katana>Ice_petr> Říká se tomu kondenzace, určitě jsi u aut v zimě viděl jak z výfuku kape voda. A jestli tomu nevěríš tak o tom už nediskutuj.
A ta voda stříkající z výfuku jde z motoru? A tomu věříš? Co to je kondenzace vím...
Katana>Ice_petr> Jednou za čtrnáct dní, to bude tak 8x nebo 10x za zimu, takže o kolik míň se vtom může zkondenzovat vody když jsem psal o startu 6x za tejden?
No, jestli to není nějaký chyták, tak logicky:
9x za zimu (1x za 14dní)při 4 měsících.
108x za zimu (6x za 7dní) při 4 měsících.
-----------------------------------------
odpověď = 12x méně? Při laboratorních podmínkách a stejném množství zkondenzované vody v motocyklu při každém nastartování.
1 reakcí na tento příspěvek Plnou nebo prázdnou nádrž?
Stříkající voda z výfuku, studeného, nemá žádnou souvislost se vzdušnou vlhkostí, ale se spalováním uhlovodíkovýh molekul.
Jak z názvu patrno, uhlo-vodíky, se skládají z atomů uhlíku "C" a vodíku "H", přičemž je celkem pravidlem, že počet atomů vodíku bývá v řetězci 2x tak vyšší, než je počet uhlíkových atomů.
Klasický příklad uhlovodíku obsaženého v benzínovém palivu je tzv. heptan: CH3-CH2-CH2-CH2-CH2-CH2-CH3, jehož sumární vzorec je C7H16 a další uhlovodík isooktan, např. v této konfiguraci: 1,3,5 trimethylpentan, jehož sumární vzorec je C8H18.
Proces hoření je vlastně oxidace, kdy se spotřebovává vzdušný kyslík.
Jednotlivé uhlovodíky se pak procesem hoření rozkládají na oxid uhelnatý - CO, oxid uhličitý CO2 a vodu H2O za vzniku vysokého tepla. Když se tedy na to podíváte, tak vidíte, že obsah vody vzniklý spalováním paliva je téměř 50%.
Tu vodu však běžně nevidíte, protože z motoru vystupuje jako suchá či přehřátá pára. Něco jiného je ovšem v případě, že je výfuková soustava studená. Pára přes ni prochází a odevzdává jí svou tepelnou energii a přechází na tzv. mokrou páru (jako pára nad hrncem - teplota cca 100-150°C) Ta ve výfukové soustavě kondenzuje a i když zahřejete motor, tak to ještě neznamená, že je prohřátá celá výfuková soustava - to jsou dvě odlišné věci.
Když vyloučíme názor, že startování - protočení motoru v zimě je škodlivé, tak alespoň připusťme, že je zbytečné a to vzhledem k tomu, že nemáme tolik trpělivosti, abychom motor nechali běžet tak dlouho, že se prohřeje vše dokonale.
Navíc každým ohřátím dojde k rozepnutí plynů v bloku motoru a chladnutím je pak přisáván do prostoru kliky studený, vlhký vzduch, jehož vzdušná vlhkost pak na studeném hliníkovém bloku zevnitř kondenzuje. To jde do oleje a pokud je olej starý a obsahuje i sirné sloučeniny z procesu spalování, tak právě s vodou pak tvoří kyselé roztoky, které způsobují korozi všech železných součástí.
Na zimu je nejlepší demontovat svíčky a spalovací prostor prostříknout konzervačním přípravkem a pak bez zapalování protočit a znovu prostříknout a namontovat svíčky zpět.
Pokud s motorem něco chcete dělat, tak v zimě točit jen startérem bez zapalování.
napsal: ..jeden chemik a strojař, který si "myslí", že tomu rozumí!