Já bych předpokládal, že odpovědnost má provozovatel vozidla, ten by měl zaplatit ČKP škodu. Protože zaměstnanec nemůže prakticky online zjišťovat, jestli jemu svěřené auto má v každý okamžik sjednané a zaplacené povinné ručení.
Snaží se tedy jít ČKP cestou nejmenšího odporu, nebo má vymáhání částky po řídiči nějakou právní oporu. Je mi jasné, že nejlepší je se zeptat právníka. Zajímá mne, jak to vidí uživatelé fóra. Třeba je tady nějaký právník, který dá fundovanou odpověď. Kolega je z toho dost na hadry, protože ty peníze samozřejmě nemá.
Motorku jsem napsal svoji, protože to fórum vyžaduje. Nehoda se ale stala autem. Díky.
1 reakcí na tento příspěvek Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
assassin píše: obavam se, ze za jizdu s vozidlem bez pojisteni zodpovida ridic a ne provozovatel ... ze je v tomto pripade slozite zjistovat stav vozidla je jedna vec, ale nic to na veci nemeni. Myslim, ze bude muset tu skodu zaplatit a soudit se s byvalym zamestnavatelem... otazka je jakym zpusobem bude zdokladovane, ze jel na sluzebni cestu kdo a jak vozidlo predal atd atd...
Ověřit to jde velmi jednoduše, ale toto je dobré upozornění, že bys to měl s cizím autem udělat před každou jízdou.
Naposledy editováno 24.04.2025 20:54:21
Úplně si nedovedu představit, že každé ráno zjišťuji, jestli je služební auto pojištěné. Taky je otázka, jak často je databáze aktualizovaná. Jestli každý den. Kolega pro toho člověka dělal mnoho let, mnoho let denně jezdil služebním autem. Nebyl důvod tohle předpokládat.
2 reakcí na tento příspěvek Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
Ale co já se vlastně vůbec snažím. Počkej na někoho, kdo bude mít nějaký báječný myšlenkový konstrukt.
Nebo to dejte právníkovi. To by bylo asi nejlepší.
1 reakcí na tento příspěvek Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
Odpovědnost vlastníka vozidla za provoz vozidla bez povinného ručení, je-li vlastník odlišný od provozovatele (potažmo řidiče), však ani nenastane, a to i díky rozsudku Nejvyššího správního soudu sp. zn. 7 As 187/2020 ze dne 20.10.2021. Nově správní orgány budou za provoz vozidla bez povinného ručení správně pokutovat toliko provozovatele (potažmo řidiče), nikoli vlastníka. Tedy, nebudou-li správní orgány dále chtít postupovat nezákonně a nově i v rozporu se soudní judikaturou.
Bohužel je to tak, je to sice na hlavu, důvěřuj ale prověřuj.
Čerpáno zde www.epravo.cz/top/clanky/kdo-odpovida-za-provozovani-vozidla-bez-povinneho-ruceni-113918.html
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
Naposledy editováno 24.04.2025 21:30:14
1 reakcí na tento příspěvek Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
Smog_Phantom píše: Kolega měl auto výhradně ke služebním účelům nebo i k soukromým?
To je dobrá otázka. Stalo se to při výkonu zaměstnání?
Ehm, někteří zaměstnavatelé dělají ještě takovou fičůru, že svěří zaměstnanci vozidlo "k užívání" a starání se o vozidlo jde za zaměstnancem. Včetně hlídání servisu, STK, pojistek atd.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
(reakce na) Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
wedness píše: Odpovědnost za újmu způsobenou provozem vozidel má provozovatel
Ten zakon definuje jakym zpusobem a za co odpovida, ono kdyz ti ukradnou auto a zlodej s nim naboura, tak podle toho jednoducheho tvrzeni za skodu odpovidas ty,jelikoz jsi zapsany v kolonce provozovatel a obavam se, ze takto to meni…
(reakce na) Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
Je to normální rovný kluk. Pracovitý, šikovný. Takže je mi ho fakt líto.
Doplním: Na zaplacení má 15 dnů. Obávám se, že ty peníze nemá a vzhledem k tomu, že občas jede i v kontokorentu, tak bude složité, aby je dal v tak krátké lhůtě dohromady.
Tohle vlákno budiž i jako varování, jak se dostat do problému ani člověk neví jak.
Naposledy editováno 24.04.2025 23:08:05
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
Každé vozidlo, které ná RZ a nemá ji v depozitu, musí platit povinné ručení. Pokud ho nemá, musí zaplatit za každý den mnohonásobek té částky za pojištění. Na základě čeho jiného, než že ČKP nese tu odpovědnost.
Z tohoto vlákna ovšem plyne, že tu zodpovědnost nenese, pokud tu částku vymáhá na řidiči.
Pokud má fungovat jako garant, tak buď tím prvním způsobem, že za každé nepojištěné vozidlo vybírá mnohonásobnou částku, kterou platí pojištění ze kterého jsou pak škody hrazeny.
Nebo druhým způsobem, že vymáhá ty škody, které nejsou žádnou pojišťovnou hrazeny.
Pracovat oběma způsoby současně je podvod.
2 reakcí na tento příspěvek Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
Ďalej, vyššie uvedené príspevky si IMO odporujú - na 1 strane zodpovednosť na prevádzkovateľovi, na 2. řidič.
Zamestnanec prevzal vozidlo na služobný výjazd v dobrej viere, že je poistené + možnosť overiť si je obmedzená + ako osoba podriadená má obmedzené možnosti namietať voči vykonaniu príkazu nadriadeného. Aj keď sudca toto možno zmetie zo stola, no minimálne na to môže prihliadať.
Keby vznikol precedens že firmy nebudú hradiť PZP a pri prúseri si to zlízne zamestnanec, tak to je nehorázne

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
Ad ten zbytek, ani neni potreba komentovat, je videt, ze o problematice toho moc nevis…
Naposledy editováno 24.04.2025 22:45:39
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
(reakce na) Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
marna píše: assassin> Je možné, že vidíš do strojariny, a následkom toho o to menej do právnej terminológie + záleží čo si kto pod raketou predstavuje Nechaj si vysvetliť niekým koho rešpektuješ pojmy v dobrej viere, vzťah podriadený a precedens
Myslim, ze uz jsi rozporoval i muj vhled do strojariny.
Umim cist a dokonce obvykle psany text i chapu … stacilo mi precist si casti zakona tykajici se teto problematiky…
Naposledy editováno 24.04.2025 23:00:12
1 reakcí na tento příspěvek Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
Prevádzkovateľ môže do nejakej miery preniesť náklady na zamestnanca kvôli zavineniu, no to je zákonom obmedzené.
Ze zakona ne povinnost mit uzavrene povinne ruceni na provozovateli uvedenem v technickem prukazu vozidla (zde firma) a ridic ma spoluucast jen v pripade, ze se ukaze, ze o neuzavrenem povinnem ruceni vedel a tedy vedome ridil vozidlo nezpusobile k provozu.
ALE toto muze byt zmeneno smlouvou mezi zamestnavatekem a zamestnancem, kdy zamestnavatel MUZE prenest odpovednosti za provoz vozidla vcetne kontrol / uzavirani pojisteni na zamestnance.
Potom by pripadna skoda sla za zamestnancem dle zakoniku prace (2,5-nasobek mzdy nebo 4,5-nasobek pri umyslu, coz by zde melo byt lehce vyvratitelne); pozor, sem by spadlo i pripadne vypalne CKP za dobu nepojisteni.
Zalezi tedy, zda tato smlouva v pisemne forme existuje a co je v ni uvedeno.
Kazdopadne, CKP nema moznost videt, co bylo dohodnuto mezi zamestnancem a zamestnavatelem, takze by meli jit po provozovateli vozidla, ne ridici.
Soustredil bych se na to, zda ridic mohl "v dobre vire" predpokladat, ze vozidlo je pojistene.
Tady muze byt problem, pokud bude v policejnim protokolu uvedeno, ze u sebe nemel "zelenou kartu" (ani fyzicky, ani ekektronicky; musel si nechat poslat docasnou), takze bude videt, ze nesplnil povinnost ridice.
Predchozi zamestnavatel se toho asi taky bude snazit zbavit, aby nemusel platit skodu, takze tam bych moc vstricne jednani nehledal.
Mozne strategie:
1. kontaktovst CKP s tim, ze dotycny neni provozovatelm vozidla, toto dostal prideleno od zamestnavatele, ktery mel odpovednost za uzavreni povinneho ruceni, a tedy ze maji jit na nej. Predpokladam, ze bude treba prikazat, na zaklade ceho predokladal, ze vozido je pojisteno; poku ma naopriklad zelenou kartu, co v te dobe mela byt platna, melo by to stacit.
2. pokud toto nepomuze, tak nezbyva, nez jit pres soud (kasacni stiznost?), ale toto chce pravnika. Poplatek je 3000 CZK a mam za to, ze soud muze rozhodnout o odkladnem ucinku platby pozadovane CKP, nez rozhodne (ale je treba o to explicitne pozadat, proto to chce pravnika znaleho problematicky). Soud bude samozrejme posuzovat dukazy, takze viz predchizi bod.
3. jit pres soud na zamestnavatele pro nesplneni povinnosti provozovatele vozidla. Vysledek je nepredvidatelny, ale mohla by tam byt slusna sance, ze soud rozhodne spoluucast skody mezi obe strany (zamestnavstek v roli provozovatele neuzavrel povinne ruceni a zamestnanec jako ridic si nezkontroloval ored jizdou zelenou kartu).
1 reakcí na tento příspěvek Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
Pokud jde o velké prachy, je nutný právník z oboru. Firemní právník na obchodní právo, co posuzuje a sepisuje smlouvy, nebude tím pravým, ale může nasměrovat k někomu kompetentnímu.
Ikdyž to bude asi muset zaplatit, možná bude moct žádat kompenzaci od vlastníka/provozovatele vozidla. Zde je otázka, jestli je to trochu solidní firma, kde jen nějaký úředník zapomněl vyřídit PR, nebo jestli je to nějaký vohnout, co dluží všude kam se podívá a nikdo z něj větší prachy nevypáčí.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
1 reakcí na tento příspěvek Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...

A co na to AI?

V tomto případě se jedná o specifickou situaci, která má několik právních aspektů. Shrňme si podstatné body:
Fakta:
Řidič zavinil dopravní nehodu.
Řidič nebyl provozovatelem vozidla, ale zaměstnancem provozovatele (tedy firmy, která vlastní vozidlo).
Vozidlo nemělo sjednané povinné ručení (tj. pojištění odpovědnosti z provozu vozidla dle zákona č. 168/1999 Sb.).
Kdo odpovídá za škodu?
1. Poškozený
Poškozený má právo na náhradu škody bez ohledu na to, zda bylo vozidlo pojištěné.
Protože však vozidlo nebylo pojištěno, bude se náhrada škody hradit z tzv. Garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP) podle § 24 zákona č. 168/1999 Sb.
Garanční fond uhradí škodu poškozenému, a následně bude uplatňovat regresní nárok (tj. vymáhat škodu zpětně) vůči tomu, kdo měl být pojištěn, ale nebyl.
2. Kdo má regresně hradit ČKP?
Podle zákona má povinnost sjednat pojištění provozovatel vozidla. Pokud tedy vozidlo nebylo pojištěno, odpovídá za to provozovatel – tedy zaměstnavatel.
3. Zaměstnanec (řidič)
Řidič, jako zaměstnanec, může nést spoluodpovědnost, ale:
Pokud škodu způsobil při plnění pracovních povinností, jeho odpovědnost je omezena zákoníkem práce – zpravidla maximálně do výše 4,5násobku průměrné mzdy, pokud se nejedná o škodu způsobenou úmyslně, pod vlivem alkoholu apod.
Zaměstnavatel pak může po něm vymáhat případný podíl, ale v zásadě primárně odpovídá zaměstnavatel jako provozovatel.
1 reakcí na tento příspěvek Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
(reakce na) Dopravní nehoda se služebním autem, auto nemělo povinné ruče...
werewolf13

edit: Vzhľadom na #27 rátajte s tým, že ČKP sa už mohla pokúsiť získať plnenie od prevádzkovateľa vozidla a neuspela, alebo preverovala stav a zistila, že neuspeje, tak to skúšajú na vinníka nehody - vášho kolegu. Je to teda len sekundárna okolnosť, ale dobré byť si toho vedomí.
Naposledy editováno 24.04.2025 23:47:39
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jaký quickshifter Suzuki GSX-S1000 | Freedom22 | 4 | 16.8.2024 v 11:25 Dablicek200Mph |
Suzuki GSX-S 1000 - laděný výfuk Suzuki GSX-S1000 | Cormier | 19 | 10.7.2024 v 15:36 Berny |
Řetězovka - přední kolečko menší po... Suzuki GSX-S1000 | Rendal | 14 | 26.5.2024 v 12:45 Jožiak525 |
ECU flash po decatu Suzuki GSX-S1000 | vparchomenko | 0 | 4.11.2023 v 19:19 vparchomenko |
Servis - GlobalMoto Suzuki GSX-S1000 | lukejk | 1 | 11.6.2023 v 19:34 Ppepek |