Téma: Zadní tlumič
26.8.2023 v 09:04
Zdravím .... řešil někdo zadní centrální tlumič včetně pružiny na Trickra (yamha xg 250) ? dííík
Ahoj když sem měl Trickera tak jsem to měl připravený tj repase a instalace pružiny s vyšší tuhostí. Akci jsem nakonec nerealizoval protože šel Tricker k novému majiteli. Ten zadní tlumič na Trickerovi je takové " šimrátko" takže případně jakýkoliv jiný aftermarket udělá dost změnu ale ukáže ti to zbytek jako předek atd budeš muset udělat taky :)
ps.: je to super přibližovadlo co projede při velkém úsilí pilota daleko víc než se tváří
ps.: je to super přibližovadlo co projede při velkém úsilí pilota daleko víc než se tváří
Zkus třeba YSS typ MZ456-325TR-36-85
Proti originálu to bude nebe a dudy, i když je to low-end...
https://www.suspensi...ricker_2004-2021_all
Ceníková cena nějakých 460EUR.
Proti originálu to bude nebe a dudy, i když je to low-end...
https://www.suspensi...ricker_2004-2021_all
Ceníková cena nějakých 460EUR.
1 reakcí na tento příspěvek Zadní tlumič
tak ja to yss zkusil a proti originalu to rozhodne nebe a dudy neni
. jako je to o neco lepsi,to jo,ale ze bych si z toho sedl na prdel,tak to rozhodne ne.spis mi prijde ze je to o neco stabilnejsi v zatackach a necvakaji mi tak casto zuby pri prejezdu nerovnosti,jinak je to to same co original.zitra si pohraju s predpetim a uvidime jestli se to zlepsi. pravda,vazim 110 kg a nevim jestli s tim kluci thajsti pocitali


nebylo na vyber,bral jsem ze suspension-store.com, a odepsali mi ze se proste dela jen jeden typ a hotovo. je na ni napsano yss-56-65-165,viz. foto. Pokud nepomuze predpeti (o kterem jsem se vlastne ani v manualu nedocetl, o kolik se da vlastne nastavit - myslim tim jestli s tim muzu kroutit az na konec zavitu,nebo ne),budu zjistovat jestli se ta pruzina da koupit tuzsi. Ale nejdriv budu muset rozlustit ty cisla,jedno z nich bude asi "spring rate",ale nevim ktere,a ani poradne co to vlastne znamena a jake bych mel mit na svoji vahu.

Tady jsem to popisoval pro CRF:
https://www.motorkar...p;pgr=1#goto10573998
Jsem v nedeli po ranu jak prastenej, takze si jen tipnu, ze prvni cislo na pruzine je vnitrni prumer, druhy tuhost pruziny v N/mm a treti delka. Tedy to co mas je 65N/mm.
https://www.motorkar...p;pgr=1#goto10573998
Jsem v nedeli po ranu jak prastenej, takze si jen tipnu, ze prvni cislo na pruzine je vnitrni prumer, druhy tuhost pruziny v N/mm a treti delka. Tedy to co mas je 65N/mm.
1 reakcí na tento příspěvek Zadní tlumič
Vždyť se to tam píše.
https://www.suspensi...monoshock_springs_56
EXAMPLE: Monoshock springs for MZ456 shocks MS-56-95-150-RD:
MS = MonoSpring
56 = inner diameter
95 = springrate, linear 95N/mm
150 = uncompressed length
RD = Gloss Red
Problém je samozřejmě v tom, že nikdo nezná pákový převod od kola na pružinu, a kde u jedné motorky vyhovuje třeba 80 N/mm, jiná musí mít 100 N/mm pro stejné zatížení.
https://www.suspensi...monoshock_springs_56
EXAMPLE: Monoshock springs for MZ456 shocks MS-56-95-150-RD:
MS = MonoSpring
56 = inner diameter
95 = springrate, linear 95N/mm
150 = uncompressed length
RD = Gloss Red
Problém je samozřejmě v tom, že nikdo nezná pákový převod od kola na pružinu, a kde u jedné motorky vyhovuje třeba 80 N/mm, jiná musí mít 100 N/mm pro stejné zatížení.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadní tlumič
Krautkopf> takto je to asi lepsi. No, nedele rano...

Slávek-TDM> Člověk si nemůže pamatovat každou kokotinu
S tím tvrzením, že nikdo neví převod na pružinu jsem to kapku přehnal, myšleno samozřejmě na "běžného uživatele". Výrobci a borci a firmy, které se tím zabývají, mají trochu větší a přehled.
Ale ten rozdíl strašně velký i u motorek stejného typu, např. pro motokros, kde ten poměr kolísá mezi 0,3 a 0,4 ve vypruženém stavu až po 0,5 - 0,8 ve stlačeném stavu s progresivním přepákováním.

Obrázek je ze stránky nějakého šílence

S tím tvrzením, že nikdo neví převod na pružinu jsem to kapku přehnal, myšleno samozřejmě na "běžného uživatele". Výrobci a borci a firmy, které se tím zabývají, mají trochu větší a přehled.
Ale ten rozdíl strašně velký i u motorek stejného typu, např. pro motokros, kde ten poměr kolísá mezi 0,3 a 0,4 ve vypruženém stavu až po 0,5 - 0,8 ve stlačeném stavu s progresivním přepákováním.

Obrázek je ze stránky nějakého šílence

1 reakcí na tento příspěvek Zadní tlumič
diky za vysvetleni. ovsem je stejne na hovno ze clovek nevi jakou ma vlastne objednat tak,aby mu vyhovovala.rekneme ze mam radsi mekky,zehlici podvozek,ale nechci chodit na dorazy pri kazde vetsi dire,a ted babo rad: prejit z 65nm na 75,95,220,896,nebo vlastne kam?

jeste pro vysvetleni,proc to vlastne tak resim: zkousel jsem letos narvat kit od Ohlinsu do predni vidle svoji Hondy Monkey, s tim ze kdyz to bude ok, investuju i do zadnich tlumicu od Ohlins, protoze seriove proste nad 70 kg nefunguji. No a presto ze to vsude na forech amici strasne vychvalovali, tak ten predek byl tak tvrdy, ze na sebemensi nerovnosti, nedejboze na retarderu mi to chtelo vyrazit riditka z ruky. Tak jsem tam jebnul zpatky origo a hustsi olej a funguje to prekvapive dobre. No a pak jsem ze srandy koupil uplne obyc zadni tlumice od Kitaco asi za 4.000,- , a svete div se - Monkey ladne pluje po vsech nastrahach naseho velkomesta. Tak mi furt vrta hlavou, proc YSS za temer 12 litru proste neni super na prvni dobrou.
Až teď čtu, že ty už to máš. Našel jsem číslo 172 mm zdvih zadního kola.
1. krok - předpětí. Po zatížení vlastní vahou motorky by měl zadek klesnout asi 10 mm proti stavu, kdy je zadní kolo ve vzduchu (krosky mají 10-20 mm při zdvihu cca 300 mm). Měří se osa zadního kola vůči blatníku, rámu, ...
2. krok - sag, pokles po zatížení jezdcem. Obvykle to je kolem 1/3 zdvihu, tj. 57 mm. Motorky s větší progresivitou přepákování mívají víc (zde např. k 65 mm), když to má umět skákat, tak se dá tužší pružina, aby to bylo míň.
3. krok - Někde v tomto rozsahu by to mělo být použitelné, provede se jízdní zkouška, případně se lehce doladí předpětí.
4. krok - Když nevyhovuje, volí se nějak úměrně tužší nebo měkčí pružina.
1. krok - předpětí. Po zatížení vlastní vahou motorky by měl zadek klesnout asi 10 mm proti stavu, kdy je zadní kolo ve vzduchu (krosky mají 10-20 mm při zdvihu cca 300 mm). Měří se osa zadního kola vůči blatníku, rámu, ...
2. krok - sag, pokles po zatížení jezdcem. Obvykle to je kolem 1/3 zdvihu, tj. 57 mm. Motorky s větší progresivitou přepákování mívají víc (zde např. k 65 mm), když to má umět skákat, tak se dá tužší pružina, aby to bylo míň.
3. krok - Někde v tomto rozsahu by to mělo být použitelné, provede se jízdní zkouška, případně se lehce doladí předpětí.
4. krok - Když nevyhovuje, volí se nějak úměrně tužší nebo měkčí pružina.
Přátelé,kamarádi,jsem v koncích
. Nastavil jsem sag na doporučených 30%, a přijde mi že to celé jaksi ztuhlo (ačkoliv by prý nemělo). Jal jsem se tedy kroutit kolečkem rebound tam i zpět, aniž bych zaznamenal výraznou změnu - kromě pocitu že při úplně povoleném odskoku je to sice trošku měkčí, ale zase se to kroutí při akceleraci - je to možné, nebo si to jen namlouvám? Když přeletím takový ten půlkulatý nízký retardér vsedě cca 40-50 km/h, tak to prostě není úplně bamboocha a mám pocit že to kope do zadku,ať je odskok povolený,na polovině,nebo utažený. Jakto sakra,když při nastavení sagu na 30% mi zbývá 12 cm na zajetí kola do blatníku a ten retardér má max 8-10 cm na výšku? Nehledě na to, že příčné krátké nerovnosti typu zalitá spára v asfaltu cítím taky, ačkoliv nemají na výšku určitě víc než 1cm? Na mém bývalém r1200gs to cítit nešlo vůbec,a na retardéru to udělalo jen tlumené "žuch" a bylo to v pohodě, žádné kopance do zadku,žádná nestabilita,žádné odskakování motorky. Co dělám blbě, dokáže mi někdo poradit?

Kazdy nemuze umet vsechno … ja si treba pruziny vybrat umim… tzn to bud chce studovat nebo si to zaplatit u profika jako sluzbu…
Jinak to ze clovek nakrouti 30 procent sag (hodnota pouzivana spis u offroad motorek) neznamena, ze ma spravnou pruzinu. On totiz jde takovej sag predpetim nasroubovat i na mekke pruzine. Tzn meri se sag bez jezdce a s jezdcem (respektive se nastavi nejaka hodnota sagu bez jezdce, pak se zmeri s jezdcem a podle toho lze vypozorovat, jestli je prilis tuha nebo naopak, pokud to neni uplne mimo tak se nastavi pozadovany sag s jezdece a jezdi se.
Sparvna pruzina je zaklad, tlumeni je uz neco jineho a resi se v dalsim kroku…
Ono je taky mozne, ze pri sagu 30% to pri prejezdu retarderu jde do dorazu a proto ten tvrdej pocit…
Pochybuju, ze ta pruzina je pro cloveka se 110kg…
Naposledy editováno 16.10.2023 18:57:03
Jinak to ze clovek nakrouti 30 procent sag (hodnota pouzivana spis u offroad motorek) neznamena, ze ma spravnou pruzinu. On totiz jde takovej sag predpetim nasroubovat i na mekke pruzine. Tzn meri se sag bez jezdce a s jezdcem (respektive se nastavi nejaka hodnota sagu bez jezdce, pak se zmeri s jezdcem a podle toho lze vypozorovat, jestli je prilis tuha nebo naopak, pokud to neni uplne mimo tak se nastavi pozadovany sag s jezdece a jezdi se.
Sparvna pruzina je zaklad, tlumeni je uz neco jineho a resi se v dalsim kroku…
Ono je taky mozne, ze pri sagu 30% to pri prejezdu retarderu jde do dorazu a proto ten tvrdej pocit…
Pochybuju, ze ta pruzina je pro cloveka se 110kg…
Naposledy editováno 16.10.2023 18:57:03
2 reakcí na tento příspěvek Zadní tlumič
Zaklad je nastavit SAG predpetim pruziny. Snad neni tak mekka, aby ses dostal na limit jejiho stlaceni. O kolik mm jsi pritahoval matici z tovarniho nastaveni?
Pak nastavit utlum priblizne na polovinu poctu kliku a propruzenim tlumicu prudkym zatlacenim na sedlo koukat, jak se vraci predek a zadek. Mely by chodit stejne. Podle toho a pocitu pri jizde pak utlum povolit nebo pritahnout. Mezni polohy jsou vetsinou naprd. Takto se da nastavit podvozek v domacich podminkach, ale na 17cm zdvihu zazrak na nerovnostech asi nevykouzlis.
Pak nastavit utlum priblizne na polovinu poctu kliku a propruzenim tlumicu prudkym zatlacenim na sedlo koukat, jak se vraci predek a zadek. Mely by chodit stejne. Podle toho a pocitu pri jizde pak utlum povolit nebo pritahnout. Mezni polohy jsou vetsinou naprd. Takto se da nastavit podvozek v domacich podminkach, ale na 17cm zdvihu zazrak na nerovnostech asi nevykouzlis.
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadní tlumič
Slávek-TDM> Nakroutil jsem na té matici odhadem skoro 2cm,už to šlo opravdu ztuha,nicméně další asi 2.5cm zbývají k úplnému utažení. Ale nedokážu si představit že bych to kroutil dál,už takhle jsem si to musel prostříknout wdčkem a vzít si rukavice. Mě právě vrtá hlavou že géeso má vzadu zdvih jen 20 cm,a nikdy jsem s tím problém neměl,ani ve dvou a s kufry,to jsou ty 3 cm takový rozdíl? Kloním se k názoru Assassina že ta pružina je prostě měkká,pokud má opravdu 65nm, tak je to méně než originál, ten má podle servisního manuálu 66.70 N/mm. Otázkou zůstává jestli je jednotka nm a N/mm stejná, a pokud ano, tak proč je to i s měkčí pružinou o něco lepší než originál - to by přece nedávalo smysl (pokud ovšem originál není unavený).
majcherisko> Nm je v tomto pripade blbost, jednotky to budou stejne (N/mm) to jest sila v newtonech potrebna na stlaceni o 1mm. Nejspis ma ten novej tlumic vetsi kompresni utlum, ten pak trochu maskuje nedostatecne tuhou pruzinu…
Ta pruzina bude na 110kg slaba a nakroucenim sileneho predpeti se neda jeji tuhost dohnat… jen to pak prestane fungovat na malych nerovnostech.
Pokud se v tom clovek chce vrtat sam, musi investovat nemale mnozsti casu studiu…
Ta pruzina bude na 110kg slaba a nakroucenim sileneho predpeti se neda jeji tuhost dohnat… jen to pak prestane fungovat na malych nerovnostech.
Pokud se v tom clovek chce vrtat sam, musi investovat nemale mnozsti casu studiu…
majcherisko> Ty nm jsi vymyslel sám, na to se nikoho neptej!
Výše jsem ti napsal, jak se postupuje při dolaďování předpětí. Tvoje parametry jsou ale momentálně tak trochu mimo rozsah.
Takže znovu a trochu jinak.
Bod 1, nastavení předpětí u prázdné motorky platí. Postav zadní kolo na váhu, na tu stejnou, kde jsi zvážil svých 110 kg, a zjisti zatížení na zadním kole.
Sedni na motorku a změř sag, viz bod 2 a zároveň u toho zvaž zatížení zadního kola. Pokud bude váha už mimo rozsah, posaď na sedlo někoho lehčího. Jeho hmotnost si taky zjisti.
Potřebujeme zjistit zatížení zadního kola, při kterém je sag kolem 60 mm. Takže se zadním kole na váze zatěžuj sedlo, až se na toto propružení osa zadního kola dostane.
Z těchto hodnot jde pak spočítat potřebná tuhost pružiny.

Výše jsem ti napsal, jak se postupuje při dolaďování předpětí. Tvoje parametry jsou ale momentálně tak trochu mimo rozsah.
Takže znovu a trochu jinak.
Bod 1, nastavení předpětí u prázdné motorky platí. Postav zadní kolo na váhu, na tu stejnou, kde jsi zvážil svých 110 kg, a zjisti zatížení na zadním kole.
Sedni na motorku a změř sag, viz bod 2 a zároveň u toho zvaž zatížení zadního kola. Pokud bude váha už mimo rozsah, posaď na sedlo někoho lehčího. Jeho hmotnost si taky zjisti.
Potřebujeme zjistit zatížení zadního kola, při kterém je sag kolem 60 mm. Takže se zadním kole na váze zatěžuj sedlo, až se na toto propružení osa zadního kola dostane.
Z těchto hodnot jde pak spočítat potřebná tuhost pružiny.
1 reakcí na tento příspěvek Zadní tlumič
Zváženo?
Krautkopf> Ahoj, zatím ne
. Omlouvám se že jsem neodepsal, ale napadlo mě ještě napsat do suspension store, a tam po pár vyměněných mailech o tom jak to chodí nebo nechodí, a co to vlastně dělá nebo nedělá, chtěli ať změřím celkovou délku pružiny při nastavení pružiny na můj sag, a došli k názoru že bude zřejmě potřeba tvrdší pružina - místo 65 mi posílají 85. Takže čekám na balík a uvidíme jak se to bude chovat pak. Klobouk dolů před nima že ji nechtěli zaplatit, se slovy že si za výrobky yss stojí a mělo by to fungovat tak aby byl zákazník spokojený.

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Malý, lehký, jednoduchý vzducháč do... [1 ... 11, 12] Yamaha Tricker 250, Kawasaki KLX 250, Honda XR 250R,... | ZdendaZB | 347 | 3.4.2025 v 08:10 ZdendaZB |
Yamaha tricker 250 alternativa Yamaha Tricker 250 | maky_bart | 3 | 16.8.2017 v 10:25 bledemon |
Enduro trať na prodej Yamaha Tricker 250 | nepirum | 9 | 24.7.2016 v 10:45 Hromádečka |
Yamaha tricker 250 Yamaha Tricker 250 | Pažak | 5 | 4.5.2016 v 23:28 jurajda |
Moto na dovču do auta Yamaha Tricker 250 | mari | 29 | 12.2.2016 v 20:24 mari |