homo len na určité moto, treba nastaviť svetlá.
1 reakcí na tento příspěvek Záměna halogenové H4 za ledkovou
1 reakcí na tento příspěvek Záměna halogenové H4 za ledkovou
Eastrider píše: Pre info: https://www.autovin...apivo-osram/ [/quote]
> ALZA je má taky..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Záměna halogenové H4 za ledkovou
FrancisR píše: Mám H4 LED CSP , chladič nepotřebuje neb "topí" méně než halogen, montáž stylem "vytáhnout halogen a vložit LED CSP", neoslňuje pokud je světlomet správně seřízený.
Halogen sice topí víc, ale jeho rozžhavené vlákno vyzařuje teplo do okolí. Zatímco LED potřebuje odvézt teplo přenosem. Pokud tahle žárovka netopí, nemá příliš velký výkon.
Borntobewild píše: Halogen sice topí víc, ale jeho rozžhavené vlákno vyzařuje teplo do okolí. Zatímco LED potřebuje odvézt teplo přenosem. Pokud tahle žárovka netopí, nemá příliš velký výkon.
"Netopení" je oveřeno mnou osobně infrateploměrem. Mám ve světle dvě zrcadla a tím pádem dvě H4 nad sebou. Halogen byl dole, LED nad ním a po čtvthodině svícení na místě byla patice halogenu teplejší o 10°C. Udávaná svítivost této LED je 4000 lm, běžná H4 nemá víc než 1300 lm. Prostě to svítí víc a topí méně. Poměr svítivost/příkon lze u CSP LED srovnat s xenonovou výbojkou a ještě ušetříš prostor pro ballast.
2 reakcí na tento příspěvek Záměna halogenové H4 za ledkovou
1 reakcí na tento příspěvek Záměna halogenové H4 za ledkovou
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Záměna halogenové H4 za ledkovou
Oem LED chipy ve světlech jsou napajene mnohem nižším proudem nez tyhle čínské žárovky, protoze jinak by na chipu byla vyssi teplota a jeho životnost rapidně klesá… coz je cinanum fuk…
Naposledy editováno 02.06.2023 10:12:39
assassin píše: LED co se vejde do “jakoH4” žárovky urcite nema 4000lm…
Tento údaj je na krabičce s párem LEDek a není tam uvedeno, jestli je to hodnota za kus nebo za pár
Životnost nebude problémová, mám je dva roky a 77 tisíc km. Stále svítí.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Záměna halogenové H4 za ledkovou
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Záměna halogenové H4 za ledkovou
Proto origo LED svetla maji tech chipu velke množství…
Tohle je cinanum fuk, naperou tam levnejsi chipy, poradne je nakrmi, oni pak jedou na vyssi teplote a s drasticky sníženou zivotnosti…
Naposledy editováno 06.06.2023 13:26:17
Samotný chip a na originál chladiči. Jen přesně nevím parametry. Zkušebně při 1 A napětí na čipu cca 9V. Svítí od pár mA, od napětí cca 8V.
Tento jeden kus je prý osazen do jednoho světla. Nic jiného tam není. Samostatné tlumené i dálkové po jednom čipu. Info z fabriky.
Naposledy editováno 07.06.2023 11:41:03
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Záměna halogenové H4 za ledkovou
assassin píše: mito7> tak bez optiky ma takove vyzařováním v podstate kazdej chip. Jo myslim to co je tam z výroby. Mam doma svetlo z audi r8 a jsou tam luxeon chipy a jedou zhruba na poloviční proud nez kolik maji v datasheetu jako proud pro max svítivost - v podstate maji nastaveny pracovni bod tak, ze je ta LED co nejefektivnější - jde samo “ohulit” jeste vic, ale pak uz s vyssi svítivosti přichází hodne tepla navic… a chlazeni=životnost.
Proto origo LED svetla maji tech chipu velke množství…
Tohle je cinanum fuk, naperou tam levnejsi chipy, poradne je nakrmi, oni pak jedou na vyssi teplote a s drasticky sníženou zivotnosti…
A nejede to světlo z R8 v nějakým pulsním režimu?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Záměna halogenové H4 za ledkovou
assassin píše: LED co se vejde do “jakoH4” žárovky urcite nema 4000lm…
Tak pokud by byl v reflektoru průvan....
Nejlepší čipy maj asi 320lm/W, běžně se vyskytující jdou okolo 110-180lm/W.
Pokud by ta zmíněná žárovka měla těch 4000lm a dejme tomu 150lm/W tak celkovej příkon bude asi 27W.
4klm jsou celkem 5,85W výkonu, tzn. že při příkonu 27W pujde asi 6W na světlo a zbytek se mění v teplo.
Takže takovej čip by topil asi 21W.
Pokud má ta žárovka poloviční svítivost a 180lm/W tak bude topit 8W. Na 1300lm jako std H4 by topila 5W.
V pulsním režimu to pujde s celkovejma ztrátama níž.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Záměna halogenové H4 za ledkovou
combust píše: A nejede to světlo z R8 v nějakým pulsním režimu?
rekl bych, ze ty "proudove" zdroje co tyhle LED krmi jsou ve vetsine pripadu PWM... minimalne ta cast pro denni sviceni je urcite, protoze je na videich videt blikani tech svetel podle toho jak se sejdou/nesejdou se snimaci freq kamery...
ten proud kterym to LED krmi bude nejaka efektivni hodnota... kazdopadne to neni max co ten chip dokaze...
mito7: tohle je uz od pohledu nejake "levne" LED svetlo... svetla luxusnich aut vypadaji jinak. A rozhodne je ta LED vicechipova, uz jen podle toho napeti...
kazdopadne je videt jak velky chladic to potrebuje... tohle se do prestavbove H4 zarovky nacpe obtizne...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Záměna halogenové H4 za ledkovou
combust píše: A nejede to světlo z R8 v nějakým pulsním režimu?
Tenkrát jsem někde četl, že R8 měla světla Laserová?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Záměna halogenové H4 za ledkovou
combust píše: Tak pokud by byl v reflektoru průvan....
Nejlepší čipy maj asi 320lm/W, běžně se vyskytující jdou okolo 110-180lm/W.
Pokud by ta zmíněná žárovka měla těch 4000lm a dejme tomu 150lm/W tak celkovej příkon bude asi 27W.
4klm jsou celkem 5,85W výkonu, tzn. že při příkonu 27W pujde asi 6W na světlo a zbytek se mění v teplo.
Takže takovej čip by topil asi 21W.
Pokud má ta žárovka poloviční svítivost a 180lm/W tak bude topit 8W. Na 1300lm jako std H4 by topila 5W.
V pulsním režimu to pujde s celkovejma ztrátama níž.
Jaká je účinnost v % žárovek, halogének, xenonů a konečně ledek?
Nebo je to jako u reproduktorů, kde je to vlastně topení s vedlejším produktem zvuk? (běžně 0,5% i méně)-že to ta EU nezakáže, prodávat takový produkt s mizernou účinností.
Naposledy editováno 09.06.2023 09:26:28
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Záměna halogenové H4 za ledkovou
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Záměna halogenové H4 za ledkovou
mito7 píše: Jaká je účinnost v % žárovek, halogének, xenonů a konečně ledek?
Nebo je to jako u reproduktorů, kde je to vlastně topení s vedlejším produktem zvuk? (běžně 0,5% i méně)-že to ta EU nezakáže, prodávat takový produkt s mizernou účinností.
obyč. žárovky dle typu do 2-5%, halogenka může i víc ale ne o moc. Ono platí že vyšší účinnost = vyšší teplota vlákna = vyšší nároky na materiál = nižší zivotnost.
Ale můžeš si to snadno spočítat.
OSRAM H7 LED - 19W při 12V, 1500lm = 2,2W výkonu jde na světlo, zbytek teplo a další ztráty. Takže topí asi 16,8W, výsledná účinnost asi 11% (několik procent bude žrát elektronika a chlazení v patici).
OSRAM H7 Ultralife - 58W, 12V, 1500lm = 2,2W na světlo, topí 56W. Účinnost asi 3,8%.
OSRAM XENARC D1S - 35W, 3200lm = 4.7W na světlo, topí 30W. Účinnost asi 13%.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Záměna halogenové H4 za ledkovou
combust píše: obyč. žárovky dle typu do 2-5%, halogenka může i víc ale ne o moc. Ono platí že vyšší účinnost = vyšší teplota vlákna = vyšší nároky na materiál = nižší zivotnost.
Ale můžeš si to snadno spočítat.
OSRAM H7 LED - 19W při 12V, 1500lm = 2,2W výkonu jde na světlo, zbytek teplo a další ztráty. Takže topí asi 16,8W, výsledná účinnost asi 11% (několik procent bude žrát elektronika a chlazení v patici).
OSRAM H7 Ultralife - 58W, 12V, 1500lm = 2,2W na světlo, topí 56W. Účinnost asi 3,8%.
OSRAM XENARC D1S - 35W, 3200lm = 4.7W na světlo, topí 30W. Účinnost asi 13%.
Takže nakonec nejvyšší účinnost má xenon? Tak proč se dnes tlačí LED? Vždyť u té LED uvádí svítivost + 250% oproti H7, tak jak to je.
mito7 píše: Takže nakonec nejvyšší účinnost má xenon? Tak proč se dnes tlačí LED? Vždyť u té LED uvádí svítivost + 250% oproti H7, tak jak to je.
Osram uvádí těch 1500lm u homologovanejch H7 LED. Tam je totiž takovej malej rozdíl ve slovíčkách - uvádějí že to světlo je jasnější o xxxx%. Z homologačních důvodů asi nemůžou jít na vyšší svítivost protože to by nevyhovělo v žádný normální parabole.
Navíc je ta účinnost vypočítaná z celkovýho odběru, tzn. jestli elektronika a chlazení sebere pár W tak pak ta účinnost bude na straně LED (u xenonu je taky měnič co tu výslednou účinnost zhorší ale výpočet je pro samotnou výbojku).
Ve světlech konstruovaných přímo pro led se pak dá jít na podstatně vyšší svítivosti a snáz se jich dosahuje. Samotný čipy jdou do těch asi 320lm/W což odpovídá asi 45% (ale to jsou špičkový co asi nejsou k dispozici pro automotive). Normálně jsou dneska tak na těch 180lm/W což bude dejme tomu těch 20-25%.
E: apropo ten efekt "jasnější" - ono je to taky tím že žárovka má poměrně rovnoměrný spektrum takže ten světelnej výkon se rozprostře do širšího pásma vlnových délek, LEDka to mívá užší z čehož plyne že výsledná intenzita toho záření je vyšší. Pak záleží v který části spektra to je (lidský oko je nejcitlivější na zelenou).
E2: to první pod tím stupidním logem je xenon, b) je klasická žárovka, c) je zářivka
Naposledy editováno 09.06.2023 21:32:50
mito7 píše: assassin> On ten chladič tak velký není, je pasivní a patrně udržuje ten čip v nízké teplotě (už kvůli životnosti), při použití v motorovém prostoru auta, kde může být teplota při provozu a stání vozidla v létě vysoká a tím pádem teplotní spád 00 nic.
Proto to pisu, ze je to svetlo z nakyho levnyho krapu…
LED světlomet má obrysovku, tlumený (horní půlka) a dálkový (což znamená že svítí obě poloviny). Podle prodejce má "tlumená" při 12 voltech 18 watů, cca. 1132 Lm, "dálková" pak 30 watů, cca. 1770 lumenů. Provozní napětí je až 32V.
Světlomet má pro každej okruh nějakej druh stabilizace (nerozebíral jsem to ale odhaduju to na dva separátní DCDC impulzáky).
Tlumená začíná svítit od cca 8V a okolo 9.5-10V začíná svítit plnou intenzitou která se pak už se zvyšováním napětí nemění. Co se ovšem mění je příkon. Při 8V to bere asi 25W, při 10V 33W, na 12.6V už to klesá na 27W, 14V bere 26W a při 24V už je to okolo 22W.
V případě "dálkových" spodní polovina začíná slabě svítit při asi 6.5V a horní půlka se skokově přidá až okolo 8V takže to komplikuje měření. Každopádně celková intenzita svitu se nemění od cca 11,5V. Při 12.6V je příkon 54W, při 14V 51W. Při 24V to dělá asi 40W.
Takže výsledná účinnost cca 5% při 14V, při 32V to možná bude odpovídat těm údajům prodejce a pak to teda bude někde k 10%. Účinnost čipu bude minimálně okolo 75lm/W a tudíž výkon co požere LED bude max. okolo 14W (tzn. že přes 12W jde do tepla u tlumených, nějakých 9W u tlumených), zbytek proplejtvá ta stabilizace (prakticky 50% celkovýho příkonu světlometu). +- to odpovídá např. těm certifikovaným LED od osramu který z udávanýho výkonu 27/23W dávají 1650/1000lm. U těch je ještě něco z příkonu použitý na ventilátor chlazení.
Co se týče srovnání s H4kou - maximální intenzita v ose je na tlumený světlo jen o cca 10% vyšší u LED. To co je asi výraznější je ostřejší kresba a vyšší intenzita světla mimo "ohnisko" (LED světlomet distribuuje světlo rovnoměrněji - je otázka jak by dopadlo porovnání s např. čirým světlometem než s klasickým). Tohle LED světlo má taky tu vlastnost že větší část toho toku jde ze světlometu skrz relativně malou část předního skla (plexi). Tzn že tam bude větší citlivost na znečištěn než u klasickýho světla kde je to světlo více rozptýlené už přímo na skle (H4 šla luxmetrem měřit přímo u skla, u LED světlometu intenzita uprostřed překračovala rozsah měřáku). V případě dálkových dokázala H4ka produkovat v ose (ohnisku) vyšší intenzitu osvětlení (o cca 5%) než LED. LED ovšem v podstatě osvětluje kombinací tlumené (horní půlka) + dálkové (dolní půlka) přičemž spodní půlka celkem pěkně navazuje na kresbu tlumeného a kreslí širší obraz s ostřejšími okraji než H4. Teoreticky tedy H4 na dálkové v určitém konkrétním úhlu (směru) bude svítit víc. Na druhou stranu je studenější světlo LEDky výhodnější pro lidský oko takže to ve finále nebude velkej rozdíl.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Yamaha xvs 650 dragstar Yamaha XVS 650 DragStar | Metyyy | 6 | 18.8.2024 v 10:23 Metyyy |
Yamaha xvs 650 dragstar brzdy6 Yamaha XVS 650 DragStar | Metyyy | 4 | 15.6.2024 v 15:14 Metyyy |
Brzdění cruisera v dešti [1, 2] Yamaha XVS 650 DragStar, Yamaha XVS 1100 DragStar, Y... | HrnčířKraus | 32 | 3.4.2024 v 16:54 Dosky-CZ |
xvs 650 karburátor Yamaha XVS 650 DragStar, Yamaha XVS 650 Dragstar Classic | mlukes | 8 | 6.3.2024 v 19:22 Kropikkk |
akú VRLA nabíjačku Yamaha XVS 650 DragStar | ian2112 | 3 | 5.3.2024 v 03:21 kokoška. |