globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Nouzové brždění

27.5.2008 v 19:03
Zdravím všechny motorkáře!
Mám takový problémek ohledně nutného brždění na velmi krátkém úseku.
SITUACE: Jedu si normálně po silnici mimo obec cca 80km/h. Přede mnou asi 10 metrů jede auto.Najednou z nejasného důvodu prudce zabrzdí. Já na to okamžitě reaguji a brzdím ze všech sil. Auto již stojí a já se k němu neustále přibližuji. Mám na tachometru 30, když vidím, jak je mé přední kolo cca 2 metru od auta a už mám jasno, že jsem v průseru.
A CO TEĎ? Mám to položit? Nebo do něj vrazit? Náhlá změna směru tak, abych se mu vyhnul, mi nepřipadá moc účinně, protože při brždění jsem rád, že udržím rovnováhu a ustojím neustálé skákání zadního kola. Velmi silné stlačení brzdy předního kola moc nepreferuji, protože mám strach, že by mi nohlo uskočit a to uřčitě neustojím.
Existuje nějaký účinný manévr v podobných případech? Co byste mi doporučovali udělat?
1 2

27.5.2008 v 19:09 | Nahoru | #1
Vim,ze to zni blbe,ale drz si vetsi odstup....tady je pak kazda rada draha.....a kdyz uz je to tak, jak popisujes,tak je to hop ,nebo trop.....uhybny manevr bych videl hned v zacatku,jak auto zacne brzdit,ikdyz reflex a pud sebezachovy hovori jinak....,uhnout pri prudkem brzdeni je temer nemozne....

27.5.2008 v 19:13 | Nahoru | #2
no tu bezpečnější vzdálenost bych taky volil. jestli máš strach z podklouznutí tak určitě zajeď zkusit pár zabrždění někam na letiště/parkoviště/rovnou nefrekventovanou silnici.

btw: tu situaci jsi si vymyslel nebo nás napínáš? lol

27.5.2008 v 19:17 | Nahoru | #3
Hej moc hnusná situace.Něco podobnýho se mě stalo v Brně na priglu.Záleží jak daleko to auto je. Mě tenkrát nedal přednost a vyjel pulkou do pruhu.šel sem zadní a zároven prudce na přední , kterou sem stupnoval dokud se Hondička neutrhla.Chvilku sem jel s blokým kolem předním , těžko říct jestli metr či dva.Pěkně se vlnila od spodku a já vybíral rovnováhu.Povolil,chytlo se.Naštěstí sem byl tak daleko ,abych ho objel a stihl ukázat že je jednička.Některá moto by se asi začala stavět na předek.

27.5.2008 v 19:17 | Nahoru | #4
z vlastní zkušenosti bych řekl že když to položíš tak se stane míň než když to do něj napálíš :\
když to položíš v takový rychlosti- sedřeš rozbiješ plasty, a ještě sebe zastavíš o asfalt( když si správně oblečen téměř nic se ti nestane
když to do něj nápálíš nejspíš ohneš vidle přední plasty stejně rozbiješ a možná budeš mít hnutej rám :\ a ty půjde hlavou napřed do auta což neni zrovna nejlepší
takhle to vidim já

27.5.2008 v 19:19 | Nahoru | #5
no ja teda nevim bratre ale ja jezdim hodne ve stredu a nebo u kraje protze kdyz nekdo takhle zastavim tak pto brzdim tak ze zkoncim vedle neho.... ale pozor dneska sem se ve meste honil s 206 teda ona semnou a pak sem daval prednost chodcum a dost citelne sem brzdil a pak kdyz sem stal tak uz sem slysel za zamnou pisjak gumy....5 cm a mel bych naraznik na zadech.

27.5.2008 v 19:20 | Nahoru | #6
Asi stejné doporučení - něž získáš lepší tzv. čtení situace jezdi si na větší distanc, na vzdálenost deset metrů asi nedobrzdíš vezmu-li v potaz dobu reakce a technickou prodlevu brzd - taky bych volil první úhybný manévr a pak bych teprv bral za brzdy - ale v té rychlosti není na myšlenky čas - musí to být automatická zažitá reakce. A hlavně prosím - nepokládat - nárazník auta je od toho, něco vydrží - než sedřít sebe a motorku, případně pod ní v malé rychlosti nechat nohu - na zlomení(brrr).

Edit: je to otázka pohledu - osobně upřednoťňuji materiální škody před těmi zdravotními - motorku mi spraví snáz než koleno či kotník - a rád chodím bez pajdání

Naposledy editováno 27.05.2008 19:27:36

27.5.2008 v 19:21 | Nahoru | #7

27.5.2008 v 19:22 | Nahoru | #8
ja bych tebou spis brzdil vic predni nez zadni, zadkem nic neubrzdis a predek ti na rovine neuskoci protoze na nej jde cela vaha moto

27.5.2008 v 19:35 | Nahoru | #9

m2phy>To, co jsem sem napsal byla pravda. A ted detaily: Pred tim autem byla další auta, takze zabrždění auta přede mnou zavinilo nějaké jiné auto. Ale celá situace se odehrávala v lese, takze sem si vsimal jen auta prede mnou a hlavne sem si vsimal nerovnosti vozovky. Stalo se to asi pred 2 tydny. Je mi 17 let a toto byla moje první ostrá situace. Z mého nezkušeného hlediska jsem uznal za nejvhodnější možnost motorku položit. AUAU ještě teď mě bolí koleno. A tak sem pisu, co mam dělat pristě

je mi taky 17 a stalo se mi v podtatě to samé akorát ve městě a na šterku a taky sem si pěkně narazil koleno a rameno ale ani škrábanec sem neměl

jinak si myslím že když bys do něj naboural tak se motorky neudržíš a poletíš do zadního skla popřípadě střechy hlavou :\

27.5.2008 v 19:50 | Nahoru | #10
m2phy> no a ty jsi brzdil jenom zadní? a co máš za mašinu, že nechceš brzdit přední?

27.5.2008 v 20:39 | Nahoru | #11
kdysi se mi stalo něco podobnýho ještě na aprilii, bylo mi taky asi 17. Šel jsem brutálně na brzdy (obě) a povedlo se mi ject kousek po přednim a pak mi to podklouzlo... takže jsem lehnul - jinak bych byl v něm. Od tý doby dodržuju větší odstup pokud to jde

27.5.2008 v 20:40 | Nahoru | #12
Proti mě vyjela octavie ze zatáčky po mojí půlce, obě brzdy jsem zakápnul a mašina zadek smýkala a předek drnčel a skákal (už jsen se loučil),pak se tem magor vzpamatoval a udělal myšku. povolil jsem brzdy a projel zatáčku (pak jsem se šel přebalit).Začátek byl asi v 80km/h konec netuším.

27.5.2008 v 20:43 | Nahoru | #13
NEKDE JS.CETL,ZE PRO NAHLE VYBOCENI ZE SMERU SE MA TRHNOUT RIDITKAMA -PARADOXNE NA 2.STRANU,NEZ CHCI VYBOCIT-OPRAVDU TO FUNGUJE-NA GYROSKOPIC.PRINCIPU,JEN TO CHCE ODHADNOUT VELIKOST TOHO KMITNUTI,CIM JEDU RYCHLEJI,TIM STACI MENSI VYKYV RIDITEK A NAOPAK...

27.5.2008 v 20:57 | Nahoru | #14
A.F.I. = No mojí mašinu bych sem moc netahal... lol
Ne, že jsem ji nepoužíval, jenom jsem na ní opatrnej.
Jednou mi při zaseknutí podklouzla.
Mám dost úzký pneu v poměru s šíří motorky. A mám prostě strach, že by mi mohla sklouznout, nebo bych se moh převážit.
Zadní skákací kolo uřídim, ale přední asi ne.
Prudký brždění v zatáčce v náklonu si s mejma úzkejma kolama neumim ani představit. By se mi podsmekly hned.
Ale to vše bude tím, že sem amatér a musim získávat zkušenosti, musim si na motorku zvyknout...

patrik CB 750= No ve chvíli, kdy mám v kalhotách nejen srdce.. mi nejaký myšlení ohledně škubnutí řídítek nepřipadá nějáký reálný, sem rád, že se udržím na silnici.
Rozhodně ale bude o něčem jiným škubnout řídítkama na nějáký super rychlí sportce, kdy škubnutí se dá ustát, ale když máš Př. babetu, na ktery jedes 50 km/h by škubnutí řídítkama bylo asi osudný.. S kolem se na sportc moc nedá otáčet ani když stojíš, ale např. s babetou ti za jízdy kolo může ustřelit že ležíš během 5 sekund.

27.5.2008 v 21:23 | Nahoru | #15
na moto nemůžu říct, pže jsem to díky bohu ještě nezažil. Ale v autě jo a měl jsem takovou reakci, že jsem skočil po brzdách, blokly se kola, cítil jsem že to neubrzdím, tak jsem je pustil a smykl to do protisměru, kde naštěstí nikdo nejel. Je to situace na pár vteřin ale člověku připadá nekonečná... Ale byl jsem moc rád, že jsem měl takový reflex, jinak bych byl na kaši...

27.5.2008 v 22:18 | Nahoru | #16
Takova situace se mi stala na dandy, rani spicka ve meste jedu kousek za autem a ten to v neprehledny zatacce zahamtnul, protoze tam vykladalo auto z pekarny. Sel jsem na brzdy co to slo, bracha mi sedel za krkem (diky bohu za to ze dandy mela ty brzdy vcelku dobry a hlavne mela kotouc vpredu), kdyz uz jsem videl ze to neubrzdim, povolil jsem brzdy a vyhnul se doleva, znova jsem to zahamtnul, v protismeru jely auta ktery se mi nastesti vyhly, zastavil jsem mu prednim kolem u zadnich dveri.

27.5.2008 v 22:25 | Nahoru | #17

28.5.2008 v 11:42 | Nahoru | #18

Bago>Větší odstup, minimálně tak, abys to při nouzovým brzdění mohl poslat někam vedle něj...

kdybys furt udržoval odstup tak nemůžeš ani nikoho předjet i když tebe to netrápí protože všichni předjíždí tebe lol

28.5.2008 v 11:44 | Nahoru | #19
brzdi oběma. miluju když zadní guma kouří a píská a ty elegantně zastavíš na světlech :) btw, pokud vidíš že na světla jedeš první tak si zkus kdy musíš začít brzdit abys zastavil přesně na čáře. docela dobrej trénink

28.5.2008 v 11:47 | Nahoru | #20
jak to tady čtu tak su rád že mám ABS :)nebojím se že mě uletí předek.

28.5.2008 v 11:49 | Nahoru | #21
jenze trochu problem toho odstupu je, ze kdyz si nechas velkou diru, tak se hned nejakej blbec cpe pred tebe, pac tam ja "hafo mista" a ty pak zas musis brzdit a delat odstup od tohohle osla...

28.5.2008 v 11:52 | Nahoru | #22
Trošku nechápu dotaz :o Ptáš se jestli je lepší to položit nebo to do něj prásknout
Moje rada zní: Nauč se brzdit, používej obě brzdy a natrénuj si, aby si věděl, kdy už blokuješ přední kolo.

28.5.2008 v 11:54 | Nahoru | #23

Troyt>jak to tady čtu tak su rád že mám ABS :)nebojím se že mě uletí předek.

ABS dobré ale v jak které situaci

28.5.2008 v 12:00 | Nahoru | #24
Ono ten předek při prudkém brždění tě hnedtak neujede pokud tam nebude štěrk nebo pokud už nemáš zadní kolo vybočené smykem dostran, mužeš mít klidně úzkou gumu ona se vahou pěkně obtiskne do silnice a drží, chce si to ozkoušet někde vklidu jít natvrdo do brzd(určitě se to vyplatí)

edit: i/y

Naposledy editováno 28.05.2008 12:02:25

28.5.2008 v 12:24 | Nahoru | #25
Tohle se mi zhruba stalo v zatáčce - jel jsem hrubě nad povolenou rychlost a silnice v táhlé zatáčce byla neprůjezdná. Vysedl jsem co nejvic z motorky, motorku narovnal, přední brzdu jsem držel na hranici podklouznutí, zadek jsem zabrzdil podřazením z pětky na dvojku (antihop). Těsně před překážkou jsem brzdu povolil a změnil směr a pak opět tvrdě brzdil. Za normálních okolností bych to i dobrzdil, ale nakonec mi předek po druhém brždění v rychlosti cca 20kmh podjel na listí a polámaných větvích ze stromu. Zabrzdil jsem cca 3 metry za bodem, který byl potřeba. Škody byly relativně malé.

28.5.2008 v 12:33 | Nahoru | #26
mno já sem kdysi trénoval na letišti právě prudký brždění a zkoušel sem se naučit věc že brzdím prudce pak zkouším uhnout a zase brzdit ...

28.5.2008 v 12:39 | Nahoru | #27
Já bych do poslední chvíle brzdil a když už bych věděl, že to neubrzdím, tak bych bud vyhnul do protisměru a kdyby tam jely auta, tak bych se to pokusil strhnou do smyku. Ale to jen za pžetpokladu, že už bych jel max. okolo 50km/h... Ale tato situace se mi naštěstí ještě nestala!

28.5.2008 v 12:49 | Nahoru | #28
To mě kdysi dávno na simsonu, jedu za kolonou aut, a jedno vepředu, že bude odbočovat doleva a najelo k dělící čáře, takže vpravo místa, že šlo projet. Projelo několik aut a já se pomalu sunul doprava na objetí, ale to auto přede mnou,když byl skoro u něj asi zjistilo, že se do malé mezery bojí a zašláplo to!Já brzdy na fest (oba bubny) ale nepomáhalo, úhybný manévr, ale nový problém, tam totiž stálo to odbočující auto a v protisměru provoz.Teď už jsem věděl, že půjdu do něj, jen rozhodnout jak.Směřoval jsem se tedy na pravou stranu a v době nárazu jsem svůj let směřoval tak, že jsem přeskočil pravý zadní smloupek auta spadl na silnici, kde už to auto vpravo !UJELO!. Závěrem:ohnutý vidle a zlomená ruka. Ten co odbočoval se jel koupat, takže neměl ani řidičák, ani techničák a ještě odbočoval do zákazu vjezdu. Pokutu samo jen já za nedodrž.vzd.
Neni to moc dlouhý?

2.6.2008 v 16:48 | Nahoru | #29
krásná situace, podobnou sem zažil, vetší rozestup, nákladák, zatáčka, ale to nejhorší že bylo mokro a mý gumy jsou čiste na suchej asfalt... brzdil sem i vočima ale vyšlo to

3.6.2008 v 02:42 | Nahoru | #30
dělám to taky brzdím zkusim uhnout a brzdím při brždění se snažim aby si tlumiče sedli dolu a pak brzdim na fest