netusi nekdo, jak by se koukali policajti na tohle: https://thelashop.c...?variant=45196599306 ?
Změní se vektor té síly na kouli. Ale IMHO ta maximální dovolená zátěž koule není kvůli tomu tažnýmu, to železo udrží mnohem víc, ale kvůli svislému zatížení auta v tom místě. Posunutím dozazu se odlehčí přední náprava a zvýší se zatížení té zadní nápravy. Je to páka, kde konec je v těžišti auta a to těžiště se při zatížení posune dozadu.
Prostě ta svislá síla na auto v místě koule se posunutím nákladu dozadu zvýší.
Možná by to někdo vysvětlil fundovaněji.
2 reakcí na tento příspěvek Vlek na motorku - co na to legislativa
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
To ze se tam prida moment, tak se zmeni zatizeni zadni napravy, ale co ja vim, tak resime svislou silu na taznem a ne zatizeni napravy...
Muzes to probrat s kerutem, ten mechaniku celkem ovlada
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/tummenupp.gif)
Ano vyrobce tazneho - respektive predpisy pro jeho schvalovani prilis nepocitaly s tim, ze bude pouzito jinak a proto definovaly svislou silu... ktera v tomhle pripade nestaci pro posouzeni namahani, ale to uz je zase jinej pribeh...
Naposledy editováno 20.09.2020 09:06:52
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vlek na motorku - co na to legislativa
Né svislé, když se změní jeho směr. Píšu, že to někdo vysvětlí líp, než já. jak říkám, to zatížení, co píšou v techničáku není kvůli kouli, ale kvůli zatížení auta v tom místě.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vlek na motorku - co na to legislativa
Borntobewild píše: assassin>
Né svislé, když se změní jeho směr. Píšu, že to někdo vysvětlí líp, než já. jak říkám, to zatížení, co píšou v techničáku není kvůli kouli, ale kvůli zatížení auta v tom místě.
No ale pise se tam svisle zatizeni a to se nezmeni...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vlek na motorku - co na to legislativa
Jako jo, máš pravdu, ale ta koule je určená k připojení přívěsu na kloubu. A ta hmotnost v tp je bezpečná hmotnost, kterou se v tomto místě dá zatížit auto. Použitím pevného spojení s koulí a zatížením dál od auta se zvýší zatížení zadní nápravy a odlehčí přední. A to je, oč tu běží.
Borntobewild píše: assassin>
Jako jo, máš pravdu, ale ta koule je určená k připojení přívěsu na kloubu. A ta hmotnost v tp je bezpečná hmotnost, kterou se v tomto místě dá zatížit auto. Použitím pevného spojení s koulí a zatížením dál od auta se zvýší zatížení zadní nápravy a odlehčí přední. A to je, oč tu běží.
No to sice jo, ale ja reagoval na tvuj prispevek, ze sila na kouli se zvětší tim nosicem.
U tažného je dane omezeni svislým zatížením a to se tímto nemeni, proto vyrobci muzou vsechny tyhle nosiče vesele prodávat...
Řekl bych, že žádný tenhle velký nosič homologovaný není. Nosiče kol mají tu hmotnost menší. Koukal jsem do návodu k nosiči kol a tam to výrobce neřeší. Užitečná hmotnost je zatížení na kouli mínus vlastní hmotnost. IMHO to technicky není správné a spoléhají na to, že je tam dostatečná rezerva a taky, že s těma kolama jede každej opatrně. Ale pověsit na kouli 200kg motorku je přecijen něco jiného.
1 reakcí na tento příspěvek Vlek na motorku - co na to legislativa
Jinak k tomu bazmeku z prvního příspěvku. Vzhledem k tomu, že se to nedává na kouli (příslušenství) ale místo koule, tak bych očekával, že to bude posuzováno jako spojovací zařízení a to musí být homologované + zapsané ve velkém i malém TP.
Pak je tu otázka, jestli je v EU možno použít motorku jako přípojné vozidlo...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vlek na motorku - co na to legislativa
1 reakcí na tento příspěvek Vlek na motorku - co na to legislativa
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vlek na motorku - co na to legislativa
akula píše: Číkus> To určitě ne. Na to, aby motorka byla náklad, musí být kompletně naložená.
§§ or GTFO!
edit: Pokud vezu na valníku prkna, která přesahují přes okraj a pruží, pak jakmile se dotknou asfaltu, přestávají být nákladem a stávají se přípojným vozidlem nebo taženým vozidlem?
Naposledy editováno 21.09.2020 11:51:30
MartasUS píše: Co tady všichni blázníte pořád. To že je 200 kilová motorka v tom držáku předního kola neznamená přeci že na tažné zařízení působí 200Kg !!! Odhadl bych to tak na třetinu takže cca 70Kg . Zbytek váhy působí na zadní kolo té tažené motorky.
My jsme řešili tu motorku naloženou na rampě.
Číkus píše: §§ or GTFO!
edit: Pokud vezu na valníku prkna, která přesahují přes okraj a pruží, pak jakmile se dotknou asfaltu, přestávají být nákladem a stávají se přípojným vozidlem nebo taženým vozidlem?
Já viděl v Rumunsku jednoho, co takhle převážel roxory. Výhoda byla, že jsem za ním mohl v noci jet bez světel
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vlek na motorku - co na to legislativa
Číkus píše: §§ or GTFO!
edit: Pokud vezu na valníku prkna, která přesahují přes okraj a pruží, pak jakmile se dotknou asfaltu, přestávají být nákladem a stávají se přípojným vozidlem nebo taženým vozidlem?
Ne, v takovém případě to máš jen špatně naložené a jde o nezabezpečený náklad
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
1 reakcí na tento příspěvek Vlek na motorku - co na to legislativa
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/smile.png)
_Michal píše: +-75km/h, nehrotili jsme to, nastesti 2 km pred benzinou. Nechtelo se mi shanet flasku a tankovat, tak jsem vytahl lano, co furt vozim v kufru a zaprahli jsme to. Proto moje rada zni, vzdy mit s sebou lano/ provaz. Letos mi praskl na cestach drzak givi kufru a nebyt lana, tak bych nemohl jet dál.
tlačit za stupačku...by bylo asi rychlejší než vytahovat lano
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vlek na motorku - co na to legislativa
akula píše: Napadla mě jedna analogie - odtahovka na náklaďáky. Tam se používá podobný princip zaháknutí za přední nápravu a vlečení po vlastních zadních nápravách. Tak jestli se někomu bude chtít prozkoumat, na jakém legislativním principu tohle funguje... Řekl bych, že s moto to bude obdobné
Jo, to jistě. Scanii s brýlemi jsem občas musel použít, ale to je úplně jiná záležitost. Legislativně je to speciální vozidlo, které má nějaké nástavby, povolené tonáže mimo běžné limity a podobně. Musíš mít školení na nadměry, mimo jiné.
Technicky, u toho kamionu to není až takový problém, protože to vychází na běžně povolené hodnoty tlaků na nápravu, jako u běžných návěsových souprav. Skanča měla vzadu jednu nápravu s dvojmontáží a zvedačku, tedy 18 tun společně. Vepředu pak dvě nápravy což je 15 tun. Jeřábové rameno je vlastně nástavba chycená na šasi za motorem. Nástavba je navíc podvázaná a síly od ramene roznese, takže rám auta je zatížen v běžných upínacích bodech pro nástavby.
Navíc, povolené tlaky na přední nápravu kamionu jsou jen kolem 7,5 tuny, po zvednutí to je cca 8.5 tuny na rameni ( projeví se tlak návěsu, který se obvykle táhne společně a zvednutím se odlehčí přední osa a víc váhy sedne na točnu nepojízdného tahače ) .
To jsou hodnoty které ten podvozek bez problémů ustojí, nejsou nijak vysoké v relaci kamionu. 8 tun je v podstatě nic. Za jízdy cítíš potřebu tahu, ale podvozek pod tím skoro nepozná že něco nese. Brzdy pokud je návěs, tak se do něj propojí a stejně tak elektrika, tahač pak nebrzdí, ale to nevadí. Pokud se táhne solo, tak nebrzdí a na zadek musíš pověsit svoje světla z odtahovky.
Odtahovka sama váží 28 tun, takže ubrzdí navěšené nejtěžší možné solo auto i s nákladem ( po navěšení roste poměr váhy přenesením na odtahovku až do 40 tun, takže tam je stále poměr 1:1,5 který je předepsaný na brždění) .
Odtahy s navěšeným předkem jsou běžná věc i u osobáků, ale je to naprosto nepraktické a už i v USA to spíš odbourávají.
Nakládka je pracná, musí se sundávat kardan u prakticky všech aut se zadním náhonem a auto musí být z hlediska podvozku nepoškozené. Tažné auto musí mít rezervu v brzdách, nesmí se s tím jet rychle.... Osvětlení musíš pověsit dozadu...
A celý ten krám je technicky náročnější a dražší než obyčejná odtahovka, navíc ryzí jednoúčelovka, kterou nejde jinak využít. Amíci to mají jako pojízdnou reklamu, to je jediná práce kterou to odvede navíc...
U kamionů je odtah na brýlích nutné zlo, protože celková výška by po naložení na podval byla problém. Ale u jiných vozidel je to nesmyslná věc, o motorkách nemluvě.
Naposledy editováno 21.09.2020 16:40:31
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vlek na motorku - co na to legislativa
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
edit: dokonce si čapne auto za zadní a táhne ho po předních. Dálnice taky žádnej problém
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/01.gif)
Naposledy editováno 21.09.2020 19:09:44
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vlek na motorku - co na to legislativa
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
S těma kolečkama a světlama.
Co jsem viděl , tak už hodně natahují na plošinu a nebo to berou rukou. Ty klasický pickupy s brýlemi už nevidíš. Nakonec, z řady to ani brylema nedostaneš , což tam často praktikují když nemáš zaplaceno.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vlek na motorku - co na to legislativa
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
Všimni si z jakého úhlu si ho pak i čapne
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
Naposledy editováno 21.09.2020 19:34:27
3 reakcí na tento příspěvek Vlek na motorku - co na to legislativa
její podélné těžíště bylo přesně ve středu podélného těžiště vozíku ?
cmelda222 píše: čaoo, o kolik se zvedne svislé zatížení na kouli tažného zařízení přívěsem s motorkou 400 kg, kterou naložím tak, aby
její podélné těžíště bylo přesně ve středu podélného těžiště vozíku ?
Moje křišťálová koule mi ukazuje 4,72, ale nevím čeho. Jestli počkáš, podívám se po snídani do kávové sedliny.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/lol.png)
Pokud se ti to, co popisuješ povede, tak nula.
![](https://www.motorkari.cz/upload/images/smajlici/big_smile.png)
Naposledy editováno 21.09.2020 21:14:48