PROFIL UŽIVATELE

Kafi

Offline: 4.5.2024 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 31
Město: Praha 5-Zbra
Lokalita: Praha hl.m. Praha
Poděkoval: 24x
Pomohl: 10x
Založil témat: 72x
Napsal příspěvků: 10969x
Body komentářů: 27 / 19
ID uživatele: 60552
Registrace: 2.2.2008
ICQ:479447751
Skype:mc.kafi

Adresa profilu:http://kafi.motorkari.cz (Sdílet)


Poznatky o Jawě

Co jsem se dozvěděl o Jawě na moto výstavě v Holešovicích. Myslím si, že pro spoustu čtenářů to bude poučné :)

Spousta lidí chodí na moto výstavy z toho důvodu, aby se podívala jaké novinky nám výrobci letos chystají či si vyzkoušeli alespoň na posed svůj vysněný stroj. Já však na výstavu šel z jiného důvodu. Nové stroje mě moc nezajímají neboť na ně nemám peníze a spousta elektriky mě taky nenadchne. Ptáte se proč jsem se tedy do toho davu lidí vůbec rozhodl jít? V Praze na výstavišti Holešovice je totiž stánek firmy Mates Moto – oficiálního zástupce firmy Jawa, která dělá krásné přestavby strojů české produkce a to je můj šálek kávy. Již z fotek na internetu, které jsem prohlížel ve čtvrtek večer bylo jasné, že se je na co těšit. Na stánku měl být nový Calif, pár kousků Sportarda, nové třindy, malý Robby a renovovaná 250. Vše zmíněné na návštěvníky na stánku čeká a jako bonus příjemné prostředí, kde nemít dobrou náladu je takřka nemožné. Při cestě ke stánku jsem si ještě prohlédl výstavu plochodrážních motorek Jawa, která je vedle stánku Mates Moto a je také velice zajímavá. Je hezké vidět české stroje, které se stále dokážou umístit na bedně. Na stánku mě s úsměvem uvítal tým Mates Mota a jako překvapení, které jsem nečekal, také dva zástupci firmy Jawa. Během prohlídky strojů jsem tedy využil tohoto malého překvapení a vyzvídal různé informace o vystavených strojích. Dozvěděl jsem se například proč Jawa 660 Sportard má kryt na nádrži a není tedy jednolitá. Důvodem je bezpečí řidiče při čelním nárazu. Kdyby totiž v Jawě udělali nádrž jednolitou, hrozila by při nárazu změna pohlaví řidiče. Mohlo by se tedy stát, že z motorkáře bude po nehodě motorkářka. Další zajímavou informací pro mě byl důvod úzkého sedla na Sportardu oproti sedlu na Jawě 650 Style. Během jízd na Stylce se totiž ukázalo široké sedlo jako nepraktické pro bikery malého vzrůstu, kteří jednoduše na křižovatkách nedosáhli na zem. Někdo by se mohl zeptat, proč si prostě trošku nevysednout a nestát na jedné noze? To sice jde, ale fabrika přemýšlela i nad možností jako je například zastavení mezi dvěma auty v koloně, kdy by mohlo dojít k situaci, kdy si vysednout je trochu nemožné. Z tohoto důvodu zvolili sedlo užší, které připomíná sedlo z Jawy typu 640, ze které je použita i nádrž. Nedalo mi to a poukázal sem i na další prvky, které se shodují s mou Jawičkou 640. Jednalo se například o madlo spolujezdce či plast nad sedlem. Odpovědí mi byla věta ve smyslu, že se to tam vcelku hodí a snižuje to náklady na výrobu. Ono se není čemu divit, popravdě sposuty lidí by motorku nejraději zadarmo a výrobce tedy musí najít kompromis. Příjemným zjištěním mi však bylo, že výfuky na Sportarda jsou české výroby, jestli mi paměť dobře slouží tak od výrobce z Příbrami a to včetně vyleptaného znaku Jawa. Tím jsme se pomalu dostali k tématu ohledně Jawy 650 Classic. Předhodil jsem informaci, která se sem tam mihne na internetu, že jim hořela elektrika či praskaly dráty v kolech nebo předek z Jawy 350. Reakce mě velmi mile překvapila. Málo který výrobce, dokáže přiznat chyby na svých motocyklech. Abych ale nelhal, nebylo mi to vyvráceno ani potvrzeno, o to mi však ani nešlo. Dozvěděl jsem se pro mě daleko zajímavější fakt. Například, že přední vidlice  z Jawy 350 se dávala pouze na přání zákazníka a to pokud chtěl levnou verzi Classica. Byl upozorněn na to, že je to z Jawy 350 a 650ka je daleko těžší, ale cena rozhodla. Není se tedy pak čemu divit, že to bylo měkké. Bezpečnosti to nevadilo, homologaci taky ne, jen měl místo kvalitních vidlic ,,bláto“. Zástupce Jawy má Classica s výrobním číslem 13. předchozí vyrobené motocykly byly povětšinou zničeny během různých testů, kvůli homologaci a jeho stroj je tedy asi 3. prodejní kus, který má ještě místo plastu většinu dílů ze sklolaminátu. Má najeto přes 60tis. km po celé Evropě a elektrika ani dráty se mu prý nepokazily. Proč jsem, ale psal tu větu s přiznáním chyb. Hned v vzápětí jedním dechem bylo dodáno, že jedna věc ho během těchto km nesmírně vytáčela – tachometr. Každý kdo jezdil na Jawě  si jistě pamatuje neustále kmitající ručičku. Stejnou vadu měla i jeho Jawa. Tachometr měnil na svém motocyklu třikrát. Poprvé mezi 1600-1800km. Tachometr je Německé výroby a když ho měnil potřetí se stejnou vadou, již ho poslal do Německa, ať se podívají, co vyrobily. Od té doby má prý klid a vše funguje jak má. Když jsme u těch tachometrů, pozastavil jsem se nad digitálním tachometrem u nové Jawy 350. Osobně se mi moc nelíbí, jsem přeci jen zastánce klasického vzhledu s minimem elektroniky. Důvodem proč na nové třindě již nenajdete klasickou ručičku je ten, že výrobce ukončil činnost. Jawa se pokusila najít jiného, který požadavku vyhověl, avšak dodal tachometr měřící v mílích. Rozhodnutí tedy padlo na digitální tachometr. U třistapadesátek ještě chvilku zůstaneme. Náš rozhovor se dále ubíral k situaci ohledně homologace. Jawa se totiž velmi dlouhou dobu snažila homologovat nové tři a půle pro prodej s TP na území ČR. Bojovala s emisními normami, které EU potažmo ČR stanovila a EURO normy jsou tak nekompromisní. Když se s homologací začínalo, byly výsledky velice špatné, postupem času vývoj dospěl k lepším číslům, ale pro udělení homologace to nestačilo, v jedné složce byly výsledky stále o šest desetin vyšší. Aby se dosáhlo na přijatelná čísla, muselo by se hodně zainvestovat a tím zvýšit cenu motorky minimálně o 10tisíc, ne -li více. Tento krok byl nepřijatelný a vývoj pro homologaci se ukončil. Navíc bychom se ani na takto upraveném stroji moc nepovozili, neboť by jel maximálně 80km/h. Nešlo by ani udělat to, že by k homologaci poslala upravená verze a prodávala se neupravená. Takže by si zákazník musel minimálně vyměnit výfuky. Holt ,,chtěli“ jsme být v EU, tak si nezajezdíme na našich typických strojích. Tedy zajezdíme, třindu si stále můžeme koupit jako stavebnici. V této souvislosti má další otázka směřovala k prodejním číslům, tedy kolik těch stavebnic se u nás ročně prodá. Osobně jsem čekal číslo kolem 5-10ks, pravdou však je, že to je v průměru kolem 20-25ks. Pokud bychom se vrátili ke Sportardu, tak těch u nás již jezdí kolem 40ti. Samozřejmě mě nenechalo chladným ani téma ohledně fotek nového litra. Shodli jsme se však na tom, že zatím žádnou motorku oficiálně nepředstavili a vše je zatím v testovací/výrobní fázi, takže nic není finální. Dá to i rozum, na testování nebudu dělat něco extra hezkého a to ze dvou důvodů, budu to předělávat a chci aby to nepřitáhlo pozornost. Co je spíše zajímavé, tak mají stanoveno, že než se pustí kterákoliv motorka do prodeje, musí mít najeto na testech 100tis km. Tedy není třeba se bát, že by motorka nebyla odzkoušená. Osobně si myslím, že 100tis km není zrovna málo. A kde se to najezdí? Kde se zrovna chce. Někdo jezdí jen po ČR, jiní zase po Evropě. Na Jawě Travel 250 se jezdilo například ve dvou do Italie, na Stylce a Classicu do Bulharaska, prostě jak se to zrovna hodí. Snažil jsem se zjistit od každého modelu trochu. Jakožto milovníka vzhledu Jawy 350 a hrdého majitele 634 i 640 mě zajímalo, jak to doopravdy je respektive bylo se zmíněnou Jawou 250 Travel. V mnohých diskuzích padají otázky a spekulace, proč se výroba ukončila. Příčinou toho byl problém v dohodě ohledně počtu motorů, které se měly dodat. Dodavatel chtěl dodat 200ks, což pro Jawu bylo moc. Byla by to údajně velká investice a počet motorů tak na 4roky dopředu. V té chvíli, kdy se o tomto jednalo, nemohla Jawa tento požadavek akceptovat. Přáním bylo dodat 50ks, což dodavatel odmítl a tak musela být výroba 250ky ukončena. Další omílanou věcí je špatné zpřevodování tohoto modelu. I na toto jsem se zeptal. Převod, se kterým byla Jawa 250 Travel prodávaná, je na motocyklu opět kvůli Euro normám. Jednoduše, aby při jízdě splňovala Euronormy a neprodukovala tolik škodlivin. Stejný osud s převody potkal i malého Robbyho, který musí zase kvůli rychlostním limitům mít také takřka nepoužitelný převod. Když byla řeč o Euronormách, zabrouzdali jsme i do vod internetových motoserverů. Na jednom z nich právě probíhá diskuze nad soukromým projektem jednoho motorkáře, který si doma o volném času modeluje 3D model Jawy. Model je to vskutku povedený. Názor zástupce Jawy byl také kladný, z pohledu motorkáře se mu to zdálo krásné a stylové. Avšak z pohledu člověka, který trochu vidí do vývoje, lépe řečeno do toho, co všechno za nesmyslné Euronormy musí nová motorka splňovat, je to prý model takřka pro dnešní výrobu nereálný. Zeptal jsem se proč a jen tak namátkou: nový stroj musí mít vstřiky, musí mít řídící jednotku, imobilizér, sání nad motorem, aby to dobře sálo – sání pod sedlem jako má 350 je u většího motoru nereálné a spousty jiných kravin. Z povídání mi bylo jasné, že navrhnout stroj tak, aby byl krásný, pro uživatele přijatelný a zároveň za co nejmenší cenu je prostě raketová věda. Výrobce se snaží dělat motorky pro zákazníky, tak jak by si je přáli oni, ale na druhou stranu musí splňovat normy, které jim to ztěžují, nutí je používat věci, které nejsou nejlevnější a nedovolují jim dělat například design starých motorek jako byl pérák atd. Tím se dostáváme k retro motocyklům. Řeč tedy přišla i na zapomenutý projekt nového Californian s obsahem 660. Ano opravdu existuje, byl dokonce i nachystaný pro sériovou výrobu. Jenže o něm začaly psát media nebylo to zrovna s kladným ohlasem. Motorka byla spíše kritizována a tak Jawa rozhodla, že do výroby nepůjde. Škoda, mě se vcelku líbí, až na ten výfuk. Ale nechtěl jsem se bavit jen o tom co bylo. Snažil jsem se dozvědět i něco o současné situaci. Jednou z nejnovějších zpráv je například otevření trhu v Mongolsku. Přesněji řečeno, nové montovny. Původně jsem si myslel, že v Mongolsku budou motocykly vyrábět komplet. Pravdou však je, že se do Mongolska budou posílat díly a oni si z nich pouze smontují motocykly. Stejně tak se to dělá napříkald v Rusku. Díky tomu tak v zemi, kde je všechno možné, vznikají kombinace 639 motor a Panelkový vzhled.Zajímalo mě, kdy bude montovna postavená. Na to mi však nebyl nikdo schopný odpovědět, protože je to vše na Mongolsku. Sami si zajišťují ,,příspěvek“ od státu a od toho se to nejspíše bude odvíjet. Důvodem, proč se takto Mongolsko rozhodl, je pře-motorizování státu. Tedy výměna starých strojů za nové za příspěvku státu. Obdoba toho, co bylo kdysi v Rumunsko s Daciemi. Otevřel jsem i otázku ohledně jakéhosi Eshopu s náhradními díly. Ideální vizí je usnadnění objednávek náhradních dílů zákazníkům. Jako dobrý nápad se jeví jakýsi elektronický katalog s cenou, číslem náhradního dílu, rozměry a určením motocyklu. Týkat se to bude zejména současné produkci motocyklů, tedy 660, 350, 125, 50. Myslím si, že super krok vpřed. Co se týká budoucnosti, tak mě zajímal i výhled modelů, které si budeme moci koupit. Jawa by ráda v horizontu dvou let opustila trh malých kubatur a soustředila se na ty větší. Důvod je prostý, v dnešní době je nemožné konkurovat Číně s cenou a zároveň Japonským výrobcům kvalitou. Nejspíše i kvůli tomu, je dnes Sportard dělaný na objednávku, kdy přijde a řeknete si, co by jste na své motorce rádi měli a Jawa Vám přání splní. Někomu se cena může zdát vysoká, mě to přijde adekvátní vzhledem k tomu, jakou motorku dostanete – přesně takovou jakou si řeknete. Chcete jiný tvar sedla, jiné světlo, jinou barvu atd..máte to mít. A stejně tak bych to doufám viděl i u toho litra. V dnešní době si starou Jawu koupí skoro jen zapálený blázen, protože nechce tuctovou ,,nudnou“ motorku, chce něco extra, něco co bude žít s ním. Co musí občas pohladit, jindy tomu zanadávat, ušpinit si ruce a když jede tak ví, že se za ním každý otočí a nebo si přijde rovnou popovídat o tom, na čem vlastně jede. Tak vnímám Jawu já a s těma novýma to je stejně. Každý kouká co to jede a rád si přijde o té mašině popovídat. Dnes to má tu výhodu, že se v tom už nemusíte šťourat. Rád bych všechny čtenáře na závěr upozornil na to, že článek není žádným oficiálním prohlášením Jawy, ale čistě převyprávěním toho, o čem jsem si zhruba dnes povídal se zástupci Jawy na výstavě. Během povídání nebyly psány žádné poznámky a ani pořízena nahrávka, díky které bych to mohl přesně napsat. A co říct na rozloučenou? Snad jen, že dnešní večer byl velice příjemný a rád bych poděkoval Jawě za její čas, který mi během výstavy věnovala. Na stánku jsem byl silně přes hodinu a během toho se dozvěděl spousty zajímavých informací, děkuji. Jawě se také věnuji na své FB stránce [url=https://www.facebook.com/sjawouvsrdci]S Jawou v srdci [/url]-  můžete sledovat i tam

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (27x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře k článku
milan1963 napsal 29.03.2015 v 15:18

Pěkně jsi to napsal.

Jirži77 napsal 27.03.2015 v 16:35

Super článek, díky

Kafi napsal 27.03.2015 v 14:44

Mánička> díky...neber to zle, jen vim, že spousta lidí o tom žvanilo...takže konečně dostali odpověď mě je to fuk...je mi jasné, že asi na prodejním kusu by to bylo uděláno jinak

MáničkaXX napsal 25.03.2015 v 20:33

Bublinky jsou i v šampusu a v limonádě a nikomu tam nevadí . Né , už jsem to někomu psal , kdo kvůli tomu nemohl spát a pomočoval se hrůzou v noci .
Bylo to asi takto : V pondělí se lakovalo na černo a nalepil jsem na díly samolepky , které jsou reflexní . nalepeno a nebyla jediná bublina ( jedna pod logem JAWA , ale tý si nikdo nevšimnul ) . Potom se to přelakovalo bezbarvým lakem .
V úterý jsme šli díly strojit na motorku a sem tam byla bublina .
Ve středu jsme motorky nakládali na výstavu a už nebyl čas řešit bublinky bylo jich mraky . Na bublinky to nejezdí a příští zimu si dám repete polepení , ale až po laku . A nebude se to zalakovávat , protože ta reflexní folie se asi nekamarádí s lakem . Takže tímto odpovídám na dotazy všech , proč to nebude zalakované - proto . Šlo hlavně o to udělat tu motorku jinak a jiná je . Někomu se líbí , někomu ne , ale tak to je . Všem se člověk zavděčit nemůže .
Teď nevim , ale ta bílá byla celá pod lakem ( kromě nápisu sportard a 660 )

Kafi napsal 23.03.2015 v 23:26

Díky moc všem za komentáře :)
Ano spousta věcí je nedotažených, smutných - webovky atd... nicméně i na to jsem se ptal a chystají se nové. Kdy budou nevím, vše včetně toho eshopu by mělo být do konce roku..tak snad, uvidíme.

Mánička: mě by jen zajímalo, proč ty bublinky pod foliema a nezalakované folie na té bílé? To opravdu trošku kazilo dojem...:) Ale nápady dobré...na motorce jsem osobně nejel, ale kamarádi co mají stylku, classica atd..jsou spokojení, já si Sportarda snad vyzkouším letos...

BaluJarda napsal 23.03.2015 v 12:24

Dost dobrý článek ,rád jsem se začetl,díky

MáničkaXX napsal 22.03.2015 v 08:42

To je přesně to o čem píšu , nic neví a kritizujou . Doporučuji přečíst http://www.motorkar...-sportard-18759.html .
Jen výtažek z článku " Ani na podvozku nebyly použity žádné béčkové komponenty, o čemž svědčí přední vidlice Paioli a zadní hliníková kyvka s plně nastavitelným centrálem Bitubo, vše italské provenience " , což je asi na podvozku nejdůležitější . Jinak je třeba se svést a pak posoudit a hlavně nesrovnávat s víceválcema , protože kdo na to sedne z víceválce , tak jezdí jak absolvent autoškoly , než se naučí na jiný styl jízdy .
Jinak k Jawa Robbiy , jak se k ní kdo chová tak funguje , máme teď na servis ( olej a kontrola opotřebení , nic vážného ) jednu , která má najeto 80 tisíc Km . Je to padesátka a tak i jede .

HonzaSuchy napsal 21.03.2015 v 23:20

Smiřme se, že Jawa je už jen nostalgie. Padesát let vývojové klinické smrti se nedožene. Přiznávám, že také jsem jezdil na Jawách, než mi nová doba přivála k japončíkům. Před pár lety jsem pro děti koupil na pohled pěkně vypadající Jawu 50 Robby. Mé zkušenosti byly katastrofální. Pořád z toho něco padalo, pořád se něco uklepávalo, pořád to bylo nutné různě seřizovat, dotahovat. Např. primitivní věc jako šponovací šroub od lanka spojky to mělo nepřístupný pod nádrží. Motorka byl slepenec různých asijských dílů, dílenské zpracování snad od křováků. Chce mi snad někdo přesvědčovat, že nějaká Jawa Sportard za 170.000 splácaná z bůhví čeho je rozumná koupě?

Lyer napsal 21.03.2015 v 21:27

Hezký

MáničkaXX napsal 21.03.2015 v 18:44

Hezkej článek a objektivní , správný přístup k věci , chci něco vědět , tak přijdu a zeptám se . Né jako většina co si něco šuškaj pod fousy , prd o všem vědí a pak kritizujou . A ze všeho nejhezčí je ta fotka toho Sportarda , protože je můj .

jarolim napsal 20.03.2015 v 19:45

také díky za článek. Musím ale souhlasit s Janiin. Dneska každej malej podnikatel, kterej chce aby se o něm vědělo, aby si o něm lidé mohli přečíst nebo zjistit aktuality, má řádně obhospodařované a funkční "webovky". Je to jeho vizitka.
To že má Jawa stránky pro ostudu, zastaralé a neaktualizované je její vizitka.
Těm řečem o tom, jak EU svazuje ruce Javě při výrobě motocyklu taky nechápu.
Na trhu je přehršel různorodých motocyklů a třeba s telelevry, s letmým uložením zadního kola, s boxery, řaďáky a jiný specifický stroje, šestiválce a už nevim co, každej čínskej skútr má vstřik a řídící jednotku, tak nevím co je na tom tak těžkýho si postavit motorku podle zdravýho rozumu i aby splnila nějakou debilní normu. Jak je možná, že Norton a Royal enfield může dělat retro?
Nechápu.
Spíš teda chápu,
vedení Jawy stojí zřejmě za starou bačkoru.

Charlie_KM napsal 20.03.2015 v 16:16

článek, který jsem si s chutí přečetl. Díky.

Jirka4137 napsal 19.03.2015 v 23:29

Dík za info v Bratislavě Jawa stánek neměla. Příště asponˇ do Brna.

Kafi napsal 19.03.2015 v 15:15

Díky O stránkách jsem se taky kdysi bavil, mají je v plánu předělat. Snad letos...K tomu motoru, oni se pokoušeli homologovat ,,starou" 350, to o čem mluvíš ty, jsou nové motory = nový vývoj..tak to vidím já...ale máš pravdu...je to škoda

Janiin napsal 19.03.2015 v 12:59

Díky za zprostředkování informací. Jawu mám rád, ale nejsem až takový fanoušek, abych si ji vybral a za své vydělané peníze si koupil zrovna ji v záplavě konkurence. Snad se to někdy v budoucnu změní.

Dvě poznámky, které nejsou kritika tebe, ale Jawy:
1) Pro ostatní výrobce Euronormy platí taky a jsou schopni vyrábět motorky, které nemají nepoužitelné zpřevodování a jedou víc jak 80, a zdaleka nejde jen o kategorii půl litr a výš, ale i o 250-ky, 125-ky a to i skútry. Tyhle řeči jsou podle mne prostě výmluva - pravá příčina je v nedostatečně kvalitním a/nebo nedostatečně financovaném vývoji.
2) Je super, že zástupci na veletrhu byli komunikativní a vstřícní, ale když vidím stránky jawa.eu, nemám chuť se ani jít na motorky podívat nebo napsat dotaz. Jak je možné, že tam mají už minimálně několik měsíců pod http://www.jawa.eu/motocykly/jawa-250.htm pouze hlášku o neexistující požadované stránce? Proč na ni teda mají odkaz na hlavní stránce? Proč informace, které řekli tobě, nepostují na stránky, proč mě nelákají na možnost individualizace Sportardu a mají tam jen hnusnou tabulku se základní cenou a asi deseti možnými doplňky? Ty stránky jsou zastaralé, ale hlavně takřka mrtvé a částečně nefunkční - tohle není dobrá vizitka a první dojem.


TOPlist