PROFIL UŽIVATELE

LesaPáán

Offline: 27.4.2024 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 27
Město: Most
Lokalita: Most Ústecký
Napsal příspěvků: 1x
Body komentářů: 7 / -2
ID uživatele: 338451
Registrace: 22.5.2018

Adresa profilu:http://lesapaan.motorkari.cz (Sdílet)


Legenda jménem BMW-R75

Dnes se poohlédneme do historie na legendární válečný motocykl BMW R75.

Ve 30. letech minulého století vyráběla firma BMW mnoho známých a kvalitních motocyklů. Mezi ty nejznámější patří BMW R12 a BMW R71. U R71 se chvíli zastavím, jelikož historie kolem tohoto motocyklu sahá až do sovětského svazu. Před samotnou Velkou vlasteneckou válkou došlo mezi Německem a Sovětským svaze k takzvanému paktu o neútočení ( Pakt Ribbentrop-Molotov ). Součástí této dohody byla i technická pomoc ze strany Německa. Sovětskému svazu byly v rámci této spolupráce poskytnuty výrobní plány na motocykl R71. Dnes můžeme na akcích potkávat motocykly, které se tváří jako R71, ale ve skutečnosti jde o přestavbu sovětské M72. Člověk musí být obezřetnější i v případě koupě takového BMW do soukromé sbírky.Více o tomto tématu pojednává článek: https://www.motorkari.cz/clanky/veterani/bmw-r-71-versus-m-72-17857.html

Zmiňované motocykly BMW R12 a R71 patřily k civilním strojům, které byly později upraveny pro potřeby armády. Proto byl v roce 1938 vrchním velitelstvím (Oberkommando des Heeres) vydán požadavek na konstrukci a výrobu motocyklu určeného pouze pro potřeby armády.  

Jak už je u značky BMW dobrým zvykem, tak pohonou jednotku tvořil dvouválcový motor typu Boxer (OHV) o objemu 745 ccm, který byl umístěný v trubkovém skládaném rámu. Samotný výkon činil 19 kW ( 26 koňských sil ). Motor dokázal motorku hnát rychlostí až 95 km/h, což byla na svou dobu velmi vysoká rychlost. Musíme brát v potaz i váhu, která činila včetně sidecary 400 kg v suchém stavu. Kromě maximální rychlosti bylo hlavní splnit požadavek na minimální rychlost 4 km/h, aby motocykly mohly doprovázet pochodující pěchotu.  Kvality tohoto motoru dokazuje i fakt, že byl používán dlouho po válce v motocyklech R51, R67 a R68. Nosnost motocyklu byla cca 400 kg což odpovídalo 3 plně vyzbrojeným vojákům a muničnímu vozíku, který se dal zaháknout za motorku. 

Sekundární převod tvořil Kardanův závěs, který poháněl zadní kolo motocyklu, ale i třetí kolo u postranního vozíku. Samotný vozík byl standartně vybaven držákem pro kulomet MG34 nebo MG42. Kromě toho se zde nacházelo náhradní kolo pro rychlou výměnu na bojišti, a také kanystry s palivem. Na fotografiích níže můžete vidět detailní konstrukci sekundárního převodu.

 O odpružení se starala přední teleskopická vidle. Zadní část byla napevno a o pohodlí se starlo odpružené sedlo. Motocykl byl vybaven uzamykacím diferenciálem s volitelnou silniční a terénní převodovkou. Stroj se tedy vyznačoval velmi dobrou průchodností i tím nejtěžším terénem. Díky světlé výšce 150 mm se stroj mohl brodit mělkými vodními toky. Dobře snášel jak vysoké, tak velmi nízké teploty. Motocykl můžete najít pod přezdívkou SAHARA, která vznikla na základě toho, že byl motocykl určen především pro DAK (Deutsches Afrika Korps). Jedná se o jeden z prvních motocyklů u kterého byly použity hydraulické brzdy ( zadní kolo a sidecara ). Na předním kole se pak nacházel obyčejný buben. Pod blatníky musel být dle požadavku nechán větší prostor, aby bylo možné použít sněhové řetězy. Výrobní cena jednoho motocyklu se pohybovala kolem 2650 Říšských marek, což je +/- stejně kolik stála výroba jednoho automobilu "Volkswagen Kübelwagen". Do konce války bylo vyrobeno cca 16500 kusů tohoto motocyklu. Sloužil na všech frontách a stal se doslova legendou. 

 

Souběžně s vývojem motocyklu R75 vznikal i motocykl Zündapp KS 750. Tato informace by nebyla ani tak důležitá, kdyby si motocykly nebyly tak šíleně podobné. Není to náhodou, jelikož motocykly vznikaly na základě stejného armádního požadavku. Když byly prototypy představeny Vrchnímu velitelství ozbrojených sil vyšel z toho jako vítěz Zündapp KS 750 a to s velkým náskokem. Zpočátku byl BMW požádán o výrobu Zündapp KS 750 pod licencí, ale pochopitelně BMW odmítl. Vrchnímu velitelství ozbrojených sil se alespoň podařilo přesvědčilo BMW, aby přijalo vynikající vlastnosti modelu Zündapp KS 750, jako je řešení pohonu zadních kol, hydraulické brzdové systémy a kola. Dále došlo k dohodě, že motocykly budou používat z velké části stejné díly, aby byla zjednodušená výroba i dodávka náhradních dílů na frontu. 

Kvalit motocyklu si všimla i americká armáda, která neotálela a vydala požadavek na firmu Harley-Davidson, aby navrhla a vyrobila motocykl o stejné konstrukci jako byl motocykl R-75. Na základě tohoto požadavku vznikl Harley-Davidson XA, který kopíruje základní prvky z německého protějšku (kardan, motor boxer). Stejných kvalit se však dosáhnout nepodařilo a výroba skončila s 1000 vyrobených kusů. Pro potřeby americké armády postačil starý a zažitý motocykl Harley-Davidson WLA.

Co závěrem? Jednalo e o velice kvalitní a nadčasový motocykl, který ale vděčí za svojí slávu i zmiňovanému Zündappu KS 750. Tak jako se to Německu povedlo během války několikrát, tak i tady posunuli hranice a ovlivnili další vývoj motocyklů i po válce. Dnes je BMW R75 i Zündapp KS 750 velmi ceněnný sběratelský kousek. Doufám, že se Vám tento krátký čánek líbil. 

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (1x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře k článku
milfordoj napsal 05.09.2018 v 17:40

Targus to má asi trochu popletené, boxer nemá dvě klikové hřídele, ale dva ojniční čepy, každý pro svou ojnici. Což R75 má, tudíž je to boxer (a ne V-Flat je si Targus myslí). Anebo jsou všechny obrázky klikových hřídelí z R75 na internetu špatně

abbany napsal 28.08.2018 v 18:15

Targus, kde čerpáš takové informace?? Je to z tvé hlavy alebo je možné tohle tvrzení ověŕit?

Targus napsal 20.08.2018 v 09:19

Jen si dovolím drzou poznámečku, že motor typu boxer tohle určitě není, ač mu všichni pořád tak naprosto zatvrzele říkají.
Tohle je obyčený vidlicový dvouválec s úhlem rozevření 180°.
Motor typu boxer má PROTIBĚŽNÉ písty a DVA klikové hřídele, každý zvlášť pro jeden válec.


TOPlist