Zveřejněno: 31.01.2022 12:32,Kategorie: Návod,Zhlédnuto: 1278x,Komentářů: 0x,Hodnocení: 5.00 od 3 uživatelů
Už je to třicet roků, kdy měření odporu vzduchu provedl časopis Motorrad a výsledky jsou více než zajímavé.
Nejdřív něco o aerodynamických principech ze školy Světa motorů, viz. taky moje ostatní články.
O co je auto proti motorce větší, o to lepší má aerodynamiku. Ve finále má osobák stejný odpor vzduchu, jako mašiny, a občas i menší. Následující měření provedl časopis Motorrad na dvou Suzuki GSX-R 750, modelech 1990 a 1991 . Součinitel odporu vzduchu je značen Cw. Měřilo se při rychlosti 200km/h. Zajímavé je, že ne vždy je dobré mít kapotu tvarovanou pěkně "do špičky", která funguje podle předpokladů jen u velmi dobře zalehnutého jezdce. Pokud se přilba pilota dostane do proudu usměrněného vzduchu nad čelním plexi u modelu 1991, turbulence a odpor vzduchu jsou horší, než když je kapotáž vpředu plochá a rozráží proud jako buldozer u modelu 1990. A protože je 1991 vyšší, přední kolo je nadlehčováno vyšším vztlakem.
V roce 1993 proběhlo podobné měření na Aprilii AF1 250. Pro porovnání jsou uvedené i hodnoty Suzuki GSX-R 1100.
Jak se Vám líbil tento článek?