Tom Sykes: Nová pravidla mě nutí změnit jezdecký styl

Smích může být silně nakažlivý. Paddock WSBK má na jeho šíření jednoho experta, Toma Sykese. Dvaatřicetiletý Angličan i včera při rozhovoru před fanoušky všechny přítomné rozesmál, když hned po zhodnocení tréninků dodal, že cestou z boxu potkal čtyři policistky a poprvé v životě si přál být zatčen. My vám samozřejmě fotky zmíněných strážkyň zákona nabídneme v rámci našich fotogalerií, ještě před tím vám však přinášíme exkluzivní rozhovor, který nám nejen mistr smíchu, ale především mistr světa Superbike 2013 a také SuperPole Man Tom Sykes poskytl před startem závodního víkendu.

Vy jste zřejmě nejvysmátější jezdec WSBK. Jste taková veselá kopa od narození?
Tom Sykes: „Život mě baví, tak se často směju. Taková je moje mentalita. Přijde mi to přirozené a nějak si to ani neuvědomuji, ale hodně lidí mi něco podobného říká.“

Byl jste i ve škole třídní bavič?
Tom Sykes: „Jo, to jsem asi byl. Ale na druhou stranu jsem školu nikdy úplně neflákal. Nebyl jsem nějaký problémový žák. Vždycky se v životě snažím dělat vše nejlépe, jak to jde. A škola nebyla výjimkou. Samozřejmě byly předměty, kde jsem se nedokázal úplně koncentrovat. Jeden učitel mi dokonce řekl, že závodění na motorkách mě nikam nedostane. No, každý se někdy splete.“

Proč jsou podle vás Britové ve WSBK tak úspěšní?
Tom Sykes: „Ano, Britům se celkově v závodech produkčních motorek dlouhodobě daří, nejen ve třídě Superbike, ale i v kategoriích Supersport a Superstock. Je to tak trochu naše hřiště. Je to nejlevnější způsob závodění a můžeme takto závodit ve Spojeném království. V Itálii nebo ve Španělsku je spoustu velkých sponzorů, kteří se snaží dostat do seriálu Grand Prix. V Británii jich tolik nemáme a tak se snažíme odpovědět alespoň úspěchy ve WSBK. Řekl bych, že se nám to v posledních letech daří. Seriál Grand Prix je trochu zvláštní, třeba už jen tím, kolik je tam španělských jezdců. Myslím, že řada předních jezdců z WSBK by byla v MotoGP více než konkurenceschopná, ale bohužel nemáme šanci to dokázat. Jsou to tak trochu dva různé světy.“

Vy už jste vyhrál na čtrnácti tratích, na pěti je vaším nejlepším výsledkem druhé místo. Mezi ně patří i Brno. Jak vám zdejší okruh sedí?
Tom Sykes: „Mě ta trať baví. Věřím, že tuhle statistiku změním a o víkendu zde dokážu vyhrát. Je to pro mě jednoznačný cíl.“

Říká se, že váš a Jonathanův jezdecký styl se hodně liší. Souhlasíte?
Tom Sykes: „Ano, víceméně souhlasím. Jonathan jezdí rychle v zatáčkách, já preferuji spíš styl, kdy jdu co nejpozději na brzdy a pak se zase snažím co nejdříve přidat plyn (v angličtině „corner speed style“ vs. „stop-and-go style“, pozn. aut.). Myslím, že můj styl je vhodnější spíš pro MotoGP než pro současné SBK. S novými pravidly, kvůli nimž musela Kawasaki snížit maximální počet otáček za minutu z 15 200 na 14 100, nemá motorka na výjezdu už zdaleka takový výkon. Charakter motoru se úplně změnil a já tak nemůžu předvádět svoje maximum.“

"Asi vám ve většině týmů řeknou, že jsou jako rodina, ale troufnu si tvrdit, že právě Kawasaki Racing Team je v tomto ohledu ještě o úroveň výš," Tom Sykes.

Zatímco obyčejně jezdci ladí motorku ke svému stylu, vy jste se dostal do situace, kdy musíte přizpůsobovat svůj styl motorce. Je to tak?
Tom Sykes: „Přesně tak. Letošní model vyžaduje spíše „řidičský“ styl, než „závodní“ (v angličtině „riding style“ vs. „racing style“, pozn. aut.). Pro mě je to docela složité období. Není nic jednoduchého měnit v mém věku jezdecký styl, ale myslím, že už jsem v tom udělal výrazný pokrok, což potvrzují i výsledky. Pořád mi ale ještě nějakých pár procent k úplné spokojenosti chybí. A jak známo, těch posledních pár procent je vždy nejtěžších. Vím, že to bude dlouhá cesta. Je pro mě trochu frustrující, když vím, že s jinými pravidly bych mohl jezdit mnohem lépe, a že nemůžu lidem ukázat vše, co ve mně je. Ale pravidla jsou pravidla a já dělám maximum pro to, abych se s tím popral.“

V továrním týmu Kawasaki jste od roku 2010. Tehdy se Kawasaki nedostala ani jednou na stupně vítězů a v poháru konstruktérů skončila na sedmém, tedy posledním místě. Jak se podprůměrná motorka změnila v téměř neporazitelný stroj?
Tom Sykes: „Celý tým za tu dobu odvedl obrovský kus práce. Bylo znát, že i přístup samotné továrny se průběžně měnil. Zásadní podíl na úspěchu mají samozřejmě lidé z vývojového oddělení. Jsem rád, že jsem mohl být u toho, když se Kawasaki postupně měnila na vítězný stroj a nejspolehlivější motorku v celém startovním poli.“

Ve vašem týmu už roky potkávám spoustu stejných lidí. To také nebývá úplně zvykem.
Tom Sykes: „To máte pravdu. Právě to je jeden z klíčů k úspěchu. Nejde jen o mechaniky, ale i další lidi, co se starají o naše pohodlí. Asi vám ve většině týmů řeknou, že jsou jako rodina, ale troufnu si tvrdit, že právě Kawasaki Racing Team je v tomto ohledu ještě o úroveň výš.“

Myslíte, že současná dominance Kawasaki může WSBK i uškodit?
Tom Sykes: „Samozřejmě vnímám, že se o tomto tématu mluví, ale já si to nemyslím. Teď je prostě „Kawasaki Time“. Nikdy ale nevíte, jestli se to během následující sezóny nezmění. Je tu spousta dalších silných továren, které chtějí uspět. V první polovině 90. let podobně dominovala Ducati a dnes na tu dobu spousta lidí vzpomíná jako na zlaté časy. Věřím, že podobně se za 20 let bude vzpomínat i na současné úspěchy Kawasaki.“

Co říkáte na novou kategorii Supersport 300 a úspěchy Any Carrasco?
Tom Sykes: „Posledních pár závodů jsem viděl a jsou to opravdu bláznivé souboje. Ana odvádí skvělou práci. Je radost sledovat, jak mladá dáma předvádí takové výkony. I její jezdecký styl má šťávu. Držím jí pěsti, aby se jí takhle dařilo i nadále.“

Jonathan Rea už mi prozradil, že na motorce ve volném čase nejezdí, a že na ni ani nemá řidičák. Co vy?
Tom Sykes: „Dřív jsem si občas někde vyjel, ale teď už ne. Snažím se maximum svého volného času věnovat svým dvěma malým dcerám, relaxovat a sbírat síly na závody.“

Informace o redaktorovi

Radek Babička - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 14 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist