Rozhovor s Jakubem Smržem, šéfem týmu ve WorldSSP300

Jakuba Smrže není třeba dlouho představovat, jelikož ho fanoušci závodů dvou kol dobře znají z prostředí série Grand Prix, WorldSBK nebo britského šampionátu BSB. Dnes už Jakub dva roky nezávodí, ale v paddocku mistrovství světa superbiků zůstal a je šéfem týmu třídy WorldSSP300.

V roce 2020 nastupovaly do sezony dva české týmy ACCR Czech Talent Team – Willi Race a Smrz Racing - Willi Race. Právě díky tomu se do světového šampionátu dostali mladí Češi Miloslav Hřava a Matyáš Červenka. Nakonec těch Čechů ale jelo v obou týmech víc. Jaká to byla sezona nebo jaké jsou plány do budoucna, tak o tom je náš rozhovor s Jakubem Smržem.

Do sezony 2020 nastupovaly týmy ACCR Czech Talent Team – Willi Race a Smrz Racing - Willi Race s třemi jezdci. Loni byl tým jeden, letos byly dva, proč?
Jakub Smrž: „To je čistě administrativní záležitost. Pod jednou smlouvou s Dornou lze mít dva jezdce, takže proto musely papírově být dva týmy.“

Miloslav Hřava zahájil sezonu s týmem ACCR Czech Talent Team – Willi Race, dvojice Matyáš Červenka a Španěl Alejandro Carrion jela s týmem Smrz Racing – Willi Race. Jakým způsobem hledáte jezdce pro daný ročník, co všechno musí splňovat?
Jakub Smrž: „Původně měli jet dva jezdci ze Španělska ve Smrz Racing, ale jeden z nich se před sezónou rozhodl zůstat ve španělském šampionátu. Náhradu jsme našli v Matyášovi. Hledání jezdců záleží na mnoha věcech. Snažil jsem se vždy upřednostňovat české jezdce, ale samozřejmě musejí mít výkonost a záleží i na další věci, kterou je finanční obnos, který musí jezdec do týmu přinést. Je to běžná praxe, především u jezdců, kteří za sebou nemají výsledky. S dobrými výsledky se lze dostat až k tomu, že jezdec do týmu nemusí nic nosit. Protože díky výsledkům jsem já schopen sehnat víc prostředků na fungování týmu. Někdy se ke mně dostávají názory, jak celý projekt mého týmu dotuje AČR a kolik musí přinést jezdci. Ale realita je úplně jiná. Zaprvé pro české jezdce jsem se vždy snažil udělat to tak, že to vyšlo mnohem levněji, než by to bylo pro jezdce z ciziny (stejné úrovně). A Autoklub ČR ten rozdíl pokryl. Ale je třeba zmínit další důležitou věc, že závodní víkend na jednoho jezdce vyjde mnohem víc než co můj tým, i ty jiné, od jezdců požadují."

Máme za sebou “koronavirovou“ sezonu, která nebyla úplně standardní už vzhledem k červencovému termínu zahájení prvních závodů WorldSSP300 v Jerezu. Jak moc vám komplikoval situaci fakt, že první polovina roku byla bez závodění?
Jakub Smrž: „Komplikace byla v tom, že se vše směřovalo na standardní začátek sezóny, který se nekonal. Museli jsme dvakrát zrušit testy, které už byly zaplacené, ale například s Mílou jsme mohli jezdit alespoň v Čechách. Dlouho se čekalo, co vlastně bude. Už se i zvažovalo, že se nepojede nic, a nakonec se rozhodlo, že se za měsíc pojede. Takže najednou rychlý začátek a sezóna se odjela během necelých tří měsíců.“

Vzhledem k vysokému počtu startujících je o účast v samotném závodě WSSP300 velký přetlak už v samotných trénincích. Stěžejním cílem týmu bylo, aby byli vaši jezdci stabilně úspěšní v boji o přímý postup do závodů nebo se přímo mířilo na závody a zisk mistrovských bodů?
Jakub Smrž: „Před sezónou lze něco v tak početném startovním poli odhadovat. U Alexe jsme ale očekávali přímý postup do hlavních závodů a boj o bodovaná umístění. U Míly, že o něho bude bojovat a u Matyáše jsme nečekali nic. Ani jsme nevěděli, co čekat, protože po pár závodech na Ohvale 160 vkročil rovnou do MS ve WorldSSP300.“

Po závodech v Jerezu a Portimau byl v tomto směru úspěšný pouze Španěl Alejandro Carrion, který postoupil do závodů a také v nich bodoval. Je to takový talent nebo už měl víc zkušeností než třeba dvojice českých závodníků?
Jakub Smrž: „Určitě měl víc zkušeností a jak už jsem říkal, boj o body se u něho čekal. Už za sebou měl zkušenosti v této kategorii ve španělském mistrovství a při startu v MS.“

V letošní sezoně jeli jezdci WSSP300 během závodního víkendu celkem dva hlavní závody, plus jeden o postup. Pokud se jezdci podařilo do závodu postoupit, měl tak rovnou dvě šance bodovat. Jako týmu vám tento formát vyhovoval víc než víkend s jedním hlavním závodem?
Jakub Smrž: „Vzhledem k tomu, že z deseti závodních víkendů se jich konalo pouze 7, tak je dobře, že jezdci dostali více času na trati. Dva závody jsou vždy lepší, když se jeden nepovede, je možnost napravit to. Ale na druhou stranu pro tým je to hodně náročné, především sobota. Když máte tři jezdce, někdo postoupí přímo, tak se vše připravuje na superpole a závod a pokud nepostoupí, musíte se připravit na last chance race a případný postup. Když se to ještě potká, že některý jezdec nebo jezdci během dne padnou, je toho dost!“

V prvním podniku na okruhu MotorLand ve španělské Aragonii havaroval Miloslav Hřava, který následně skončil v nemocnici. Co se tam tehdy stalo a jak to s českým závodníkem nakonec dopadlo?
Jakub Smrž: „Míla po jezdecké chybě trefil v prvním kole třetího tréninku svodidla a „naštěstí“ skončil s komplikovaně zlomenými kotníky. Dlouho si poležel ve Španělsku, kde ho operovali a po přesunu do Českých Budějovic musel ještě na jednu operaci. Od té doby se dává dohromady, rehabilituje a nyní už začíná sám chodit. Rozhodně měl nepříjemné zranění, ale na druhou stranu to byl pád, který mohl dopadnout mnohem hůř. Byl to smutný konec jeho sezóny, ale věřím, že se z jeho chyby nejen on ale i jiní jezdci ponaučili.“

Kdo pravidelně sleduje závody WSSP300 tak musí mít pocit, že to není jen o ostrých loktech, ale někdy jsou manévry jezdců už skutečně za hranou. Pády, zranění …. Vidíte to z pozice týmu stejně nebo jen zdání klame?
Jakub Smrž: „V tomhle absolutně souhlasím a chování mnoha jezdců už je za hranou, a nejen pro ně, ale i pro ostatní nebezpečné. Letos to bylo velké téma, FIM to začala řešit a přísně penalizovat.“

Během sezony chyběl Alejandro Carrion, ve Francii jela za Španěla Australanka Sharni Pinfold a Carrion se pak znovu objevil v posledním podniku v Estorilu. To byla pro vás asi velká komplikace v případě jezdce, který sbíral body. Proč tehdy Španěl nenastoupil? A jak se vám povedlo získat závodnici z Austrálie?
Jakub Smrž: „Alex chyběl pouze v Magny Cours, kam nejel z rodinných důvodů. Volal mi šéf jiného týmu, potřeboval s něčím pomoct a dostali jsme se na téma, že Alex nemůže jet do Francie. Pro mě jako tým je ve vztahu k Dorně důležité sehnat náhradu a on nám Sharni dohodil.“

Naopak ve spolupráci Smrz Racing a MIE Racing závodil ve Španělsku Oliver König, jehož německý tým kvůli situaci s koronavirem na závody mimo Německo vůbec nejel. Jak vznikla tato spolupráce, která byla zřejmě výsledkem rychlého jednání všech zainteresovaných?
Jakub Smrž: „To že jel Oliver zbytek závodů, to je práce MIE, respektive Miloše Čiháka. Já se jen nabídl a poskytl jim zdarma zázemí u nás ve stanu a v kamionu.“

Místo zraněného Hřavy nastoupil v Aragonii Filip Salač a v Barceloně David Kubáň. Později to byl Lukáš Simon a Štěpán Zuda, kteří uzavřeli sezonu závěrečným kolem v Estorilu. Jak se vám s českými jezdci spolupracovalo?
Jakub Smrž: „Popravdě, raději bych měl stejné jezdce celý rok. Bohužel se stalo to, že jsem musel hledat jiné a jsem rád, že se dařilo v českých vodách. Každý z kluků byl jiný, byl jinak starý a měl jiné zkušenosti. Takže v tomto ohledu to pokaždé byla nová zkušenost. Ale musím říct, že ani na jednoho z nich nemůžu říct špatné slovo. Byť bylo hektické hledat nové jezdce, jsem rád, že jsem mohl dát šanci více klukům od nás. Nejen oni, ale i další kluci z našeho prostředí pochopili, že mezi národními soutěžemi a MS je prozatím propastný rozdíl.“

Jet téměř každý závod v jiné jezdecké sestavě asi nebylo pro tým snadné, nicméně byla to třeba dobrá možnost, jak si dané jezdce vyzkoušet s ohledem na sezonu 2021?
Jakub Smrž: „To rozhodně nebylo a nikomu bych nepřál řešit to, že pár dní před odjezdem na závody vám dva jezdci ze třech řeknou, že nemůžou. Není možné na ty závody nejet, protože startovné zaplatíte tak nebo tak, kamion i motorky jsou ve Španělsku, všichni mají zaplacené letenky nebo naplánované cesty. Ale rozhodně bylo dobré, že si to kluci zkusili, sami si udělali obrázek o tom, co MS obnáší, jak na tom jsou a nám to dalo hodně informací o jejich potenciálu.“

Už víte, v jaké sestavě nastoupíte do sezony 2021 a jak bude vypadat váš testovací program?
Jakub Smrž: „Právě finišujeme přípravy a plány na 2021. Ještě nevím kompletní jezdeckou sestavu, ale brzy už bude vše jasné a v tu chvíli začneme plánovat testy. Dokud nebude všechno 100% jasné, nerad bych něco prozrazoval, ale hodlám náš tým posunout o něco dál…“

Jakube nyní jsi v pozici manažera týmu, ale sám si ještě nedávno závodil, takže se nabízí otázka, zda tě to během závodních víkendů neláká vyjet na trať, hodit za hlavu všechnu administrativu a prostě jet na plný plyn s vidinou zisku mistrovských bodů?
Jakub Smrž: „Vůbec ne, závodění mám za sebou, takže mě to neláká. Před sezónou jsem se občas s klukama svezl, a to mi stačí. A jsem rád, že i když jsem bývalý závodník a dva roky nejezdím, měli se ode mě co učit :)“

Co tě naplňovalo jako závodního jezdce a co tě naplňuje teď, jakožto mentora mladých závodníků, kteří mají vše teprve před sebou?
Jakub Smrž: „Samozřejmě mě vždy naplňovaly dobré výsledky a nebo pocit z dobře zajetých závodů. Nyní je to trochu jiné. Naplňuje mě, když vím, že máme konkurenceschopné motorky, skvělý tým lidí a samozřejmě když se zadaří dobrý výsledek. Zároveň když klukům můžu něco dát nebo jim předat své zkušenosti. Těch dobrých výsledků ještě moc nebylo, a proto se pro další sezóny soustředím především na to, abychom měli alespoň jednoho jezdce, který bude bojovat o přední příčky ve WorldSPP300.“

Jaké jsou nyní tvé profesní priority? Čeho chceš ve světě dvou kol dosáhnout?
Jakub Smrž: „Jak už jsem zmínil, pracuji na tom, abychom měli jezdce, který zhodnotí práci týmu a naše motorka bude vidět v popředí. Jsem přesvědčený, že motorky a tým jsou na úrovni těch nejlepších, ale chybí nám ta pomyslná třešnička na dortu. A tím se oficiálně dostat mezi top týmy. Zároveň mám v plánu posunout se do vyšších kategoriích, a i tam se probojovat mezi nejlepší.“

Co tě letos hodně zklamalo a naopak, co ti udělalo největší radost?
Jakub Smrž: „Zklamal mě průběh letošní sezóny. Vzhledem k situaci to nebylo snadné pro týmy, promotéra, organizátory, jezdce, sponzory a diváky. Co se mého týmu týče, samozřejmě zranění Míly a nechtěné výměny jezdců. Potěšily mě dílčí úspěchy a to, jakým se tým prezentoval a jak všichni v týmu fungovali.“

A poslední otázka Jakube, co říkáš na současnou situaci ohledně motocyklové Velké ceny České republiky v Brně?
Jakub Smrž: „Vím, že se nepojede, a to mi především kvůli tradici a divákům přijde velká škoda. V zákulisí se toho říká a napíše hodně a těžko se v tom dá zorientovat.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
JardaKTM přispěl 2 Kč
strecKopca přispěl 2 Kč
Fantom40 přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist