Workshop MotoGP v Barcelone

Dnes se kona v Barcelone Workshop MotoGP, jehoz hlavnim tematem je ziskani dalsich sponzoru pro MotoGP a take duvody, proc nektere koncerny a firmy uz nesponzoruji zavody Grand Prix. Prednaset se bude o marketingu, peci o sponzory a o promotion. V nasledujicich radcich se doctete o nekterych soucasnych problemech, proc vlastne tyto problemy vznikly a kolik vlastne stoji tym MotoGP.

Je neoddiskutovatelnou skutecnosti, ze tymy Gresini Honda, Tech3-Yamaha a KR Roberts nemaji hlavniho sponzora. Take tym Pramac d´Antin je dotovan Dornou. "50 % naseho obratu davame dale hned tymum ! To nedela zadna jina firma ve sportu", rika obchodni reditel Dorny, Carmelo Ezpeleta, nebot priblizne 50 milionu dolaru jde rocne do tymu a staji, z toho 30 milionu od tridy MotoGP.
Tymovi sefove ale kritizuji Dornu, ze v motocyklove dulezitych zemich (napr. Nemecko a Francie) se ji nepodarilo ziskat zadne vysilaci televizni smlouvy, pouze s Eurosportem. Problem je ovsem v necem jinem, prave v techto zemich chybi jezdci, kteri by nove televizni stanice ke Grand Prix pritahli. A tak se z MotoGP stal "jihoevropsky sampionat", nebot se zde kona celkem 5 zavodu Grand Prix - mysleno Italii a Spanelsko.
K tomu rika Ezpeleta celkem jasne: "Az bude mit Nemecko jezdce, ktery dokaze vyhrat zavod Grand Prix, tak se v Nemecku pojedou take 2 zavody GP".
Nepripravenost na odchod tabakove reklamy
Jedno je jiste, motocyklove tymy n arozdil od F1 nebyly vubec pripraveny na dobu, kdy tabakove konzerny omezi svou reklamu. Take Dorna hodne dlouho spolehala na vyjimky tabakove reklamy v ruznych zemich. nyni je povolena pouze na dvou zavodech Grand Prix.
Ovsem sefum tymu, napr. Gresinimu, Cecchinellovi, Robertsovi, Ponsovi a d´Antinovi je vycitana jeste jedna zalezitost. Jako byvali zavodnici nemaji o marketingu a podnikani prilis mnoho znalosti a dosavadni sponzory ziskavali vice mene svym charismem a schopnosti firemni sefy takzvane "ukecat".
Ovsem mezitim se diky novym motocyklum MotoGP vyhouply ceny minimalne o 100%. Jen pro dokresleni, v dobach 500 cc si vitezny tym vystacil s rozpoctem 4 milionu dolaru, nyni potrebuje privatni tym Tech3 Yamaha 8 milionu Euro, nebo Konica Minolta ma pro 1 jezdce rozpocet 5 milionu Euro.
A je zde jeste jiny problem, zabery TV jsou pouze na predni tymy, ty ostatni pouze paberkuji. Dokladem jsou nasledujici cisla: Pramac mel 0,2 %, Tech3 0,6 % z celkoveho objemu televizniho prenosu behem sezony 2006.
Privatni tymy a male staje jen tezko prezivaji
Koncem roku 2004 skoncila v MotoGP Aprilia, o rok pozdeji Pons Honda a WCM. A Ilmor ukoncil svou ucast po absolvovani 3 zavodu Grand Prix.
Majitel tymu KR Kenny Roberts sr. investoval vloni do tymu 3 miliony dolaru ze sveho, letos to uz pochopitelne delat nebude.
V tymu Tech3 Yamaha plati Dunlop jako dodavatel pneumatik 50% celeho rozpoctu. K tomu plati Dorna leasing motocyklu pro Tamadu a Guintoliho. A tym sefa IRTA Hervé Poncharal zije i jinak hodne skromne. Mechanici spi v paddocku, jezdci maji opravdu minimalni gazi a tym se omezuje pouze na velmi male medialni aktivity.
Dorna plati take leasing motocyklu Ducati pro tym d´Antina. Ovsem za to muze nominovat druheho jezdce do tymu, viz Nemec Alex Hofmann.
Rovnez tym Gresini Honda je po odchodu hlavniho sponzora Fortuny bez titularniho sponzora a preziva pouze za pomoci mensich sponzoru. Proto take prestoupil tym od Michelinu na Bridgestonky. A pomaha i HRC.
Tovarni tym Suzuki se po 3 letech bez hlavniho sponzora prodal opravdu pod cenu, Rizla plati 2,7 milionu Euro, pricemz naklady tymu se odhaduji na 20 milionu.
Hodne diletantismu v poslednich letech
Pripad prvni
Sito Pons mel nasmlouvanou firmu Camel na rok 2006 za 12 milionu Euro. Pozadoval vsak 15 milionu, nebot chtel angazovat "draheho" Maxe Biaggiho misto "levneho" Troye Baylisse. Camel to vsak neakceptoval a za stejnou sumu dostal tovarni tym Yamahy a jezdce Rossiho a Edwardse...! Od te doby je Sito Pons predcasne "v penzi"
Pripad druhy
Tym Yamaha WCM vyhral v roce 2000 diky Garry McCoyovi tri zavody Grand Prix. Na rok 2002 slibila Yamaha hlavnimu sponzorovi tymu WCM, tedy firme Red Bull tovarni ctyrtaktni motocykly M1 o obsahu 990 cc. Ovsem ty zustaly v garazi, kde byly rezervovany pro tovarni jezdce Biaggiho a Checu. A piloti WCM Garry McCoy a John Hopkins se museli spokojit s dvoutaktnimi petistovkami. A tak na konci roku Red Bull dost nastvane odstoupil, nebot dat 7 milionu dolaru za 15. a 20. misto v konecnem zebricku MS - to byla hodne spatna investice.
Pripad treti
Stejna napojova firma chtela potom spolusponzorovat stejnou castkou tovarni tym Hondy na cele s Rossim, HRC se ale rozhodla pro dalsi pokracovani pouze s Repsolem.
Pripad ctvrty
Je jasne, ze takovou firmu jako je Red Bull, potrebuje Grand Prix jako sul. A na penezich u nich zas tak moc nezalezi, nebot v roce 2005 jelo duo John Hopkins a Kenny Roberts jr. pri GP USA v Laguna Seca za jednorazovou castku 300 000 dolaru. A oba dva tymy F1, tedy Red Bull Racing a Toro Rosso spolykaji od tohoto sponzora kolem 250 milionu Euro rocne.
Pripad paty
Take Yamaha si ovsem nepocina pri sponzorskem hledani zrovna obchodne. Fiat plati rocne kolem 8 milionu Euro, coz je priblizne polovina gaze Valentina Rossiho.
Pripad sesty
Telefónica MoviStar byla radu let sponzory spanelskych hrdinu Sete Gibernau a Daniela Pedrosy. Kdyz Pedrosa prestoupil do kralovske kubatury, chtela Telefónica pretransferovat Pedrosu ke Gresinimu. Ovsem HRC rozhodla jinak, Pedrosa bude jezdit u Repsolu. A tak Telefónica usetrenych 15 milionu Euro dala radeji mistru sveta F1 Alonsovi.
Z techto nekolika malo pripadu je jasne, ze barcelonsky Workshop MotoGP je pro dalsi preziti kralovske tridy, aby na startu nestalo pouhych 19 jezdcu (nepocitame-li jezdce s wild card), opravdu dulezity. Vzdyt puvodne melo zavodit 24 pilotu, a nyni tak boduje prakticky kazdy, kdo dojede do cile, viz Garry McCoy v Portugalsku 2006 se 4 koly ztraty.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist