Třetí, poslední den oficiálního testu MotoGP™ v Sepangu

Třetím dnem v Sepangu skončil první oficiální test královské kubatury MS silničních motocyklů. Je neuvěřitelné, jak během zimy výrobci na svých prototypech zapracovali, protože to byl třetí den, kdy ne jeden, ale hned čtyři jezdci dokázali zajet kola za 1‘56s. Nejrychlejším jezdcem třetího dne a celkově celého testu v Sepangu byl Francesco Bagnaia (Ducati) s časem na kolo 1’56,682 sekundy. Další oficiální test MotoGP™ je 19. a 20.února v Kataru.

Byl to úřadující mistr světa Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), kdo jako první zajel pod hranici 1’57s a to dost výrazným způsobem, když své kolo nastavil na 1’56,682 sekundy. Prozatím nikdo na dvou kolech v Sepangu tak rychle nejel. Bagnaia během dne absolvoval simulaci sprintového závodu v němž byl dle času 17’47,774 sekundy osmý nejrychlejší. Test zahájil pádem v jednom z úvodních kol, což nebyl ideální vstup do přípravy na novou sezonu, nicméně jeho konečný výsledek naznačuje, že je velmi dobře připraven na další obhajobu mistrovského titulu. „Na motorce se cítím opravdu pohodlně. Čas, který jsem zajel v prvním ataku času na jedno kolo, byl fantastický, ale toto je test a podmínky dnes byly perfektní. Jediné, s čím nejsem úplně spokojený, byla dopolední simulace sprintu. Měl jsem menší problém, který mě zpomalil, ale to už jsem se rozjel a nechtěl se vracet do garáže, takže jsem pokračoval až do konce. Každopádně jsme ukázali, že známe potenciál motorky. Za pouhé tři dny jsme se výrazně zlepšili. Ještě nejsme stoprocentní, ale nejsme daleko. Řekl bych, že jsme na osmdesáti procentech. V Kataru vyzkoušíme různé mapy, ale program bude víceméně stejný jako v Sepangu.“

Ani ne po půlhodině zajel Jorge Martin (Prima Pramac Racing) kolo časem 1’57,099 sekundy a bylo jasné, že to dnes bude hodně rychlé. Martin znovu vedl tabulku jak v aktuálních, tak kombinačních časech. V dalších kolech Martin zaznamenal čas 1’56,854 sekundy a je druhý, jemuž se to dnes povedlo. Jezdec Pramac Racingu Bagnaiovo maximum nepřekonal a na svého velkého rivala ztratil 0,172 sekundy. Co se týče simulace sprintového závodu, čas 17’45,002 byl třetí nejrychlejší. „Byl jsem překvapený, protože jsem jel s novou kapotáží, která se mi včera nelíbila,“ řekl Martin. „Trochu jsme změnili nastavení, pocitově to bylo hned lepší a mě se podařilo zajet skvělé kolo. Ve třetí zatáčce jsem trošku chyboval, ale zbytek kola byl velmi dobrý. Udržet se pod 1‘57 bylo příjemné.“

Krátce po jedenácté hodině nastavuje kolo 1’56,915 sekundy Enea Bastianini (Ducati Lenovo Team), jenž se stává čtvrtým jezdcem, jemuž se to dnes podařilo. Bastianini je díky svému maximu na kolo třetí v pořadí časomíry a na prvního ztrácí 0,233 sekundy. Později Bastianini zajel simulaci sprintu na devět kol a byl s časem 17’44,591 sekundy druhý nejrychlejší. Dle vedení Ducati je po náročné sezoně 2023 Bastianini znovu ve formě připraven ukázat, proč si ho výrobce z Boloně vybral do továrního týmu MotoGP™. Ital k testu poznamenal: „S třemi dny testování jsem spokojen. Bilance je pozitivní a my od prvního dne vykročili správnou nohou. Dnes se nám také podařilo zaútočit na čas v jednom kole a zajet 1‘56s, na což jsem cestou sem ani nepomyslel. Ve srovnání s loňským rokem jsem zlepšil útok na čas v jednom kole, což bylo důležité. Dnes ráno jsme absolvovali simulaci sprintového závodu. Tempo bylo dobré, i když jsem cítil nějaké vibrace v zadní části. Z těchto tří dnů máme pozitivní zpětnou vazbu, ale nyní bude důležité si vše znovu vyzkoušet v Kataru, abychom pochopili, jak se motorka chová v jiných podmínkách, a měli tak víc dat ke srovnání.“

Po necelé hodině testování nastavuje Alex Márquez (Gresini Racing MotoGP) své maximum na 1’56,938 sekundy a je dopoledne třetím jezdcem v pořadí, který překonal hranici 1’57. O něco později Márqueze překonal rozdílem 0,023 sekundy Bastianini, nicméně to nic nemění na tom, jak moc je Španěl rychlý. Španěl uzavírá skupinu prvních čtyř nejrychlejších Ducati, které dělí jen 0,256 sekundy. „Den po dni se nám dařilo Desmosedici 2023 více porozumět a musím říct, že oproti tomu, jak jsme tu závodili loni, jsme udělali spoustu změn,“ prozradil Alex Márquez. „Motorka je jiná, pokud jde o rozložení hmotnosti, a my jí museli přizpůsobit. Musím říct, že s dobrými výsledky. Bylo dost času najít rytmus a provést několik simulací závodů a sprintů. Časy jsou dobré, ale to není superdůležitá věc, na kterou bychom se měli při testování dívat. Bylo by chybou srovnání s loňským rokem, také proto, že podmínky, které jsme tu měli, byly mnohem příznivější.“

Do Top5 zajel časem 1’57,091 sekundy Aleix Espargaró (Aprilia Racing). Španěl později absolvoval hodně rychlý výjezd na devět kol, kde si udržel neskutečné tempo a s výsledkem 17’46,495 sekundy byl čtvrtý nejlepší. Třetí den najel 48 kol, zkoušeli spousta novinek u aerodynamiky, a odpoledne již své maximum nezlepšil. Další Aprilia v pořadí je až dvanáctá, a to díky času 1’57,528 sekundy Mavericka Viňalese (Aprilia Racing). Viňales byl zároveň posledním jezdcem v jedné sekundě na prvního. Espargaró k testu uvedl: „Díky dodatečné stabilitě je motorka také fyzicky náročnější. Na druhou stranu je ale motorka rozhodně konkurenceschopnější, což opravdu vítám. Ano, je fyzicky náročnější, to je pravda, ale pro mě to není problém. Jsou to stejné věci jako loni, když jsme jeli v horku. Po různých změnách v převodovce stále potřebujeme točivý moment a výkon ve středních otáčkách. Motorka 2024 je určitě mnohem lepší, ale naší slabinou zůstává motor. Pokud chceme bojovat s velkými kluky, musí se výkon motoru ještě zlepšit! Otázka zní, jak dokážu řídit motorku ve skupině, jak ji dokážu zpomalit a jak dokážu měnit stopy. To je velmi dobrá otázka, která v boxech zazněla. Zatím na ni nemám odpověď. Motorka se mi ale líbí, její charakter je úžasný! Můžu útočit na špici, což také vyhovuje mému stylu jízdy. Nicméně není snadné měnit směr. Je dobré mít extra stabilitu, to určitě ano, pomáhá to také při předjíždění, motorka je ale zároveň velmi těžká. Uvidíme v Kataru.“

Španěl Marc Márquez (Gresini Racing MotoGP) hned ráno nastavuje čas 1’57,404 sekundy a posunuje se pořadím na šesté místo. Ve třináctém měřeném kole čas zlepšil na 1’57,270 sekundy a na prvního ztrácí necelých šest desetin. Během dne zvládl 54 kol, ale další zlepšení již nezaznamenal. Jeho simulace sprintového závodu měla výsledný čas 17’46,681 sekundy, pátý nejrychlejší. „V posledních třech dnech jsem najel opravdu hodně kol, a to i během prvního dne, kdy jsme měli nějaké problémy, které jsme skvěle vyřešili. Cílem bylo co nejlépe pochopit motorku a my se postupně zlepšujeme. Těžší je to v zajetí jednoho rychlého kola, což je oblast, kde je to obvykle víc o práci s instinkty, ale i v tomto jsme se během třetího dne trochu zlepšili. Od druhého mě to na motorce bavilo, i když ji stále necítím jako svou vlastní. Musím se zbavit jedenáctiletých návyků na jiné motorce, a to bude chvíli trvat, pokrok je ale dobrý a s tímto prvním testem na trati, která mi nikdy moc neseděla, musíme být spokojeni.“

Nováček Pedro Acosta (Red Bull GASGAS Tech3) nastavuje ve dvanáctém měřeném kole čas 1’57,365 sekundy a posunuje se na osmé místo. Později jel Acosta simulaci závodu na devět kol (17’47,529s), v níž byl o sekundu pomalejší než Espargaró, a o necelé tři desetiny rychlejší než mistr světa Francesco Bagnaia. Třetí den nakonec uzavřel devátý. „Tyto tři dny testování v Sepangu jsem si užil a jsem velmi spokojený s prací, kterou jsme s týmem odvedli,“ uvedl Acosta. „Když vše probíhá dobře, je samozřejmě snadné si MotoGP užívat, ale vím, že o prvním závodním víkendu to bude těžší. V tuto chvíli ale musíme být s naší prací v Malajsii spokojeni. Tým odvedl fantastickou práci, naše tempo se den po dni zlepšovalo a jsme o tři sekundy rychlejší než první den přípravného testu. Naše dnešní simulace sprintu byla velmi pozitivní, protože jsme měli dobrou konzistenci! Nyní si trošku odpočinu a pak do Kataru.“

Po jedné hodině odpolední havaroval v deváté zatáčce Fabio Di Giannantonio (Pertamina Enduro VR46 Racing). Ital vyvázl nezraněn a den uzavřel osmým časem na kolo 1’57,343 sekundy. V simulaci sprintu byl Di Giannantonio nejrychlejší s celkovým časem 17’43,984 sekundy. V poslední půlhodině havaroval podobně jako včera Marco Bezzecchi (Pertamina Enduro VR46 Racing), který test končí sedmnáctý s kolem za 1’57,867 sekundy.

V poslední zatáčce okruhu havaroval kolem jedenácté hodiny Joan Mir (Repsol Honda Team), jemuž se podařilo motorku zvednout a dojet zpět do boxů. Celkem najel během dne třicet kol s desátým maximem 1’57,374 sekundy. Na prvního ztratil sedm desetin a ve čtvrtek odpoledne test hodnotil slovy: „Myslím, že Honda by měla být pyšná na to, co jsme tu během testu udělali, protože se nám podařil velký pokrok. Dnes (čtvrtek) jsem zajel nejlepší kolo na okruhu Sepang, takže to byl jasný krok vpřed, a to, že jsem skončil jako nejlepší jezdec Hondy, je rozhodně pozitivní. Ještě je třeba udělat nějakou práci, abychom ztrátu ještě o něco zmenšili, ale máme čas na tom zapracovat. V poslední zatáčce jsem měl menší pád, když jsem výjezd na více kol, což nám možná zabránilo v dalším zlepšení času. Stát se to ale může. Teď se připravujeme na to, abychom v Madridu (13.února) ukázali naše nové barvy a pak se připravili na Katar.“

Nový člen týmu HRC Luca Marini (Repsol Honda Team) test uzavřel devatenáctým časem 1’58,008 sekundy a na prvního ztratil 1,326 sekundy. „Na období testování je řada pozitivních věcí, zejména tyto poslední tři dny, kdy jsme se všemi ostatními jezdci nalezli náš potenciál. Joan zajel velmi dobré kolo, motorku zná dobře a já musím dál pracovat, abych ji pochopil stejně dobře jako on. Rozhodně je pozitivní vidět, že ten potenciál tam je. Je tu prostor pro zlepšení i s nastavením, na které jsme se dnes zaměřili. Směr, kterým jdeme, je správný, jen potřebujeme více času na motorce, abychom mohli pracovat na dalším zlepšení. Nyní budeme mít hodně práce s přípravou na katarský test a závod, ale těším se, až se vrátíme na trať.“

Tovární jezdec Yamahy Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team) zajel třetí den testu MotoGP™ v Sepangu jedenáctý čas 1’57,525 sekundy a byl předposledním jezdcem v jedné sekundě na prvního. „Stále potřebujeme zlepšit naše tempo na jedno kolo, takže doufejme, že se nám podaří udělat krok vpřed. To je v podstatě další krok pro příští test a několik prvních Grand Prix. Motor 2024 je lepší, aerodynamika je také lepší, ale chybí nám přilnavost. Myslím si ale, se budeme postupně přibližovat špičce. Mým cílem je být v kvalifikaci v prvních dvou řadách, maximálně ve třech, protože vím, že tempo mám dost rychlé. O pozice od čtvrtého po osmé místo se tvrdě bojuje. Právě tam se potřebujeme dostat. Z hlediska tempa jsme na tom docela dobře, stejně jako v roce 2023, ale pokud startujete z desáté nebo jedenácté pozice, zůstanete tam zaseknutí bez ohledu na to, jak silné je tempo závodu. V tuto chvíli nás od šesté pozice dělí dvě desetiny. Nejsou dvě desetiny jako dvě desetiny, bude třeba hodně práce, abychom je našli. Samozřejmě přemýšlíte, když jedete 1‘57,5 a jste až jedenáctí. V noci jsem nespal, protože jsem přemýšlel o tom, co bychom mohli udělat. Potřebujeme řešení. Ale najít řešení není zrovna mým úkolem. V každém případě jsem předložil nějaké návrhy. Musíme udělat všechno pro to, abychom těch pár desetin našli.“

Třídenní test v Sepangu uzavřel Johann Zarco (Castrol LCR Honda) se 138 odjetými koly a šestnáctým časem 1’57,942 sekundy. Francouz je novou posilou týmu LCR, na Hondu si zvyká, a ještě potřebuje nějaký čas, aby se ji plně přizpůsobil. „Líbí se mi, jak Honda nastavila plány pro rok 2024,“ řekl Francouz. „Čtyři jezdci porovnávají a sdílejí data, což je důležité pro zlepšení motocyklu a připravenost bojovat o nejlepší pozice. Během testu jsme zaznamenali některá pozitiva a musíme pokračovat v práci na dalších oblastech. Celkově jsem ale s odvedenou prací spokojen.“

 

Test MotoGP™ - 3.den
Čtvrtek, 8.2.2024 – Sepang (MAL)
1. #1 Francesco Bagnaia  Ducati Lenovo Team Ducati 8/47 kol 1:56.682  
2. #89 Jorge Martin  Prima Pramac Racing Ducati 9/47 1:56.854 +0.172
3. #23 Enea Bastianini  Ducati Lenovo Team Ducati 11/35 1:56.915 +0.233
4. #73 Alex Marquez  Gresini Racing MotoGP Ducati 13 / 49 1:56.938 +0.256
5. #41 Aleix Espargaro  Aprilia Racing Aprilia 16 / 48 1:57.091 +0.409
6. #93 Marc Marquez  Gresini Racing MotoGP Ducati 13 / 54 1:57.270 +0.588
7. #33 Brad Binder  Red Bull KTM Factory Racing KTM 55/57 1:57.307 +0.625
8. #49 Fabio Di Giannantonio  Pertamina Enduro VR46 Racing Team Ducati 18/55 1:57.343 +0.661
9. #31 Pedro Acosta  Red Bull GASGAS Tech3 KTM 12/41 1:57.365 +0.683
10. #36 Joan Mir  Repsol Honda Team Honda 8/30 1:57.374 +0.692
11. #20 Fabio Quartararo  Monster Energy Yamaha MotoGP Team Yamaha 12/56 1:57.525 +0.843
12. #12 Maverick Viñales  Aprilia Racing Aprilia 16 / 57 1:57.528 +0.846
13. #30 Takaaki Nakagami  IDEMITSU Honda LCR Honda 15 / 32 1:57.765 +1.083
14. #43 Jack Miller  Red Bull KTM Factory Racing KTM 8/60 1:57.851 +1.169
15. #42 Alex Rins  Monster Energy Yamaha MotoGP Team Yamaha 13 / 52 1:57.879 +1.197
16. #5 Johann Zarco  CASTROL Honda LCR Honda 13 / 41 1:57.942 +1.260
17. #72 Marco Bezzecchi  Pertamina Enduro VR46 Racing Team Ducati 56 / 56 1:57.995 +1.313
18. #88 Miguel Oliveira  Trackhouse Racing Aprilia 19/55 1:58.000 +1.318
19. #10 Luca Marini  Repsol Honda Team Honda 42/43 1:58.008 +1.326
20. #35 Cal Crutchlow  Yamaha Factory Racing Yamaha 18 / 45 1:58.673 +1.991
21. #37 Augusto Fernandez  Red Bull GASGAS Tech3 KTM 26 / 60 1:58.740 +2.058
22. #32 Lorenzo Savadori  Trackhouse Racing Aprilia 12/64 1:58.814 +2.132
23. #51 Michele Pirro  Prima Pramac Racing Ducati 21 / 43 1:58.865 +2.183

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist