Spies: Tovární motorka dělá 0,3 sekundy na kolo

Kdo bude jeho největším soupeřem, jaké jsou jeho cíle a sny a rozdíly mezi tovární motorkou Yamaha a satelitem. To vše vysvětluje Ben Spies v tomto článku.

Na ex-superbikového mistra světa Bena Spiese čeká v roce 2011 další důležitý krok. Tento Američan totiž v posledních třech létech hodně zamíchal motocyklovou scénou. Nejdříve to odnesl v superbikovém šampionátu AMA mistr - vytrvalec, Mat Mladin. O rok později se stal Spies jako absolutní Rookie mistrem světa superbiků 2009, ačkoliv většinu tratí vůbec neznal. No a konečně jeho debut v MotoGP v roce letošním byl více než úspěšný: jedno Pole Position a dvě podiová umístění! Díky odchodu Valentina Rossiho z továrního týmu Yamahy k Ducati se tak uvolnilo místo pro 26-letého Američana. 

Na rok 2011 je pro Bena posazena laťka zcela jasně: "Musím udělat to, co jsem doposud neudělal, tedy vyhrát závod. Ještě jsem nevyhrál závod a ještě jsem nebyl mistrem světa. A to je můj sen. Cíl je tedy jasný, být lepší než letos. Byl jsem vždy těsně za nejlepšími hochy, ale já chci s nimi závodit jako rovný s rovnými. Takže to musím zkusit. Bude to první rok z těch několika posledních, kdy už nebudu jako malé dítě, Rookie nebo nějaký nový týpek. Nemusím se už učit okruhy, prostě příští rok už pro mě neexistuje žádná omluva,  takže musím udělat další krok ve své kariéře"!, říká jasně americký pilot, který po svém prvním podiovém umístění v MotoGP řekl, že skončit na podiu bylo pro něho víc než získání titulu v superbicích. 


Obrovskou výhodou pro Spiese je už před zahájením další sezóny skutečnost, že si mohl vybrat do svého boxu své vlastní lidi. Tedy bude obklopen lidmi, které zná a kteří znají jeho, neboť většina z nich s ním pracuje už několik roků. A navíc, nemusí se už učit, kde na okruzích odbočit doprava či doleva, kde brzdit a kde zase přidat plyn: "Na všech okruzích jsem už jezdil, vím kde jsem a také už znám všechny lidi kolem sebe. Už se moc těším, jen musím do sezóny odstartovat zdravý". 

Spies ovšem nedělá vůbec žádné tajemství z toho, že se už především těší na rok 2012, kdy bude zvýšen objem motocyklů MotoGP z 800 na 1000 ccm. "Moc se těším, vždyť to bude způsob jízdy, jakým jezdím, to bude způsob, jaký mám rád. Motocykl bude fungovat tak, jak má. Já miluji víceobjemové motocykly. Bude to úplně jiný styl jízdy, ten můj! Myslím si, že to bude dobré pro celou sérii, pro všechny fanoušky", říká dále novopečený tovární jezdec Yamahy. 

V zásadě ale vidí Spies budoucnost kubatury MotoGP v dalších dvou rocích hodně růžově: "Rossi odešel k Ducati, Casey k Hondě a já k Yamaze, to jistě okoření tento závodní seriál. A pak v dalším roce [2012] budeme mít litry. Což je další změna a to hodně zajímavá. Na to už se moc těším. Myslím si, že z této změny budu profitovat víc já,než někteří ostatní.".

"Největším soupeřem pro příští rok bude jistě Jorge
[Lorenzo]", říká zcela jasně Ben Spies, který tím jednoznačně ukazuje na respekt, který má k novému mistru světa a pokračuje: "Myslím si, že on [Jorge Lorenzo], Casey [Stoner] budou hodně rychlí. Valentino [Rossi] musí sice nejdříve hodně na Ducati zapracovat, ovšem on je ten typ, proti kterému bych já své peníze nevsadil". 

"Lorenzo je skvělý taktik. Vezměme jeho letošní sezónu. Když potřeboval udělat body, tak se zaměřil jen na ně! Pokud musel jezdit trochu opatrněji, tak prostě neriskoval. Mnoho lidí si myslelo, má strach, nemá formu...Ale on na Phillip Islandu vyřídil vše, co bylo k vyřízení a zase začal vyhrávat",
analyzuje svého nového týmového kolegu Ben Spies.


Na stále nekončící a opakující se diskuze, jaký je rozdíl mezi továrním a satelitním motocyklem, má Spies následující názor: "Nejezdím zase tak dlouho na továrním motocyklu, aby si dovolil něco takového přesně analyzovat. Ale řekli mně, že to dělá 0,3 sekundy na kolo a to je opravdu hodně. Jsou to takové malé změny, hodně fajnové, tedy nic obrovského. Prostě motocykly jsou lepší, tedy počínaje třeba motory. Ale říci to jednoznačně, tak to se nedá!".
 
Daleko důležitější je dle Spiese fakt, naučit se využívat pneumatiky hned v prvních kolech závodu: "Prostě musím být v prvních kolech rychlejší a více pneumatikám věřit. Způsob, jakým se tyto pneu zahřívají, je prostě úplně jiný. Mně se stalo třeba to stejné, co Caseymu, tedy pád v zahřívacím kole. A je jistě hodně dalších jezdců, kteří upadnou už na začátku závodu!"

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):



TOPlist