Osobnosti paddocku - Paolo Campinoti

Paolo Campinoti je člověk, který prostřednictvím své společnosti dostal k motocyklovým závodům vlastně celkem neplánovaně v roce 2002. Kategorii MotoGP a dění v ní si okamžitě zamiloval. Jeho pozitivní vztah k motosportu pomohl vypracovat tým Pramac do pozice jednoho z nejsilnějších satelitních týmů v poli. Seznamte se s výkonným ředitelem společnosti, která je jedním z nejvlivnějších sponzorů týmů královské kubatury v celé její historii.

Společnost Pramac

Společnost Pramac je předním hráčem v odvětví elektrocentrál (elektrických generátorů) a zařízení pro manipulaci s materiálem. Disponuje čtyřmi továrnami (ústředí má v Casole d'Elsa, v Itálii) společně s dalšími patnácti pobočkami po celém světě. Vznik společnosti se historicky datuje již do roku 1966, kdy rodina Campinoti založila „L'Europea“, obchodní společnost se stavebními stroji. Potom, v průběhu let došlo k postupné transformaci – která vedla také ke změně názvu na dnešní „Pramac“. Ten v sobě mimochodem skrývá zkratky jmen košaté italské rodiny: Paolo, Riccardo, Alessandro, Mario a Adriana Campinoti. Již původní společnost „L'Europea“ byla činná v motosportu a byla sponzorem automobilového týmu Benetton F1. Později i novodobý Pramac vstoupil do závodního světa, z úvodu zejména díky vztahu, který se zrodil se značkou Honda, která už nějakou dobu dodávala motory pro jejich elektrické generátory.

Společnost Pramac a její logo na závodních strojích

Začátek aktivit v paddocku MotoGP

Pro ty, kteří jsou fanoušky závodů a motocyklů, je logo společnosti Pramac z kapotáží závodních prototypů důvěrně známé. Počátek jejich MotoGP dobrodružství s Paolem Campinotim v čele se datuje na rok 2002, v podstatě jen díky šťastné shodě několika okolností. Pro nesmírného milovníka motosportu Campinotiho šlo kolem roku 2002 hlavně o záchranu týmu Jeffa Hardwicka, který se dostal do finančních problémů. Také šlo o úsilí Hondy nasadit japonskou legendu Tetsuyi Haradu do šampionátu královské kubatury. Tyto dvě iniciativy se nakonec spojili ve společný závodní projekt.

V době prvního vstupu osoby Campinoti přes svou společnost do motocyklového dění nešlo ani zdaleka o dlouhodobý plán. Paolo chtěl díky náhlé příležitosti zažít zkušenost, být alespoň na chvíli součástí kolotoče Grand Prix. Na počátku ale nikdy neviděl investici do motocyklových závodů jako tu správnou cestu pro svoji společnost z dlouhodobého hlediska. V srdci si ale nosil nadšení pro svět motocyklů už od dětství a nabídnutou šanci „být u toho“ prostě nemohl pustit.

Působení v paddocku se mu zalíbilo velmi rychle a postupně se stalo přirozenou součástí podnikání společnosti Pramac. Asi by se patřilo poznamenat, že i samotné produkty společnosti Pramac se postupně napevno zdomácněly v motoristickém dění. Vždyť například takový noční závod v Kataru, Abú Dhabí či Singapuru využívají generátorové soupravy právě od Pramacu.

Pramac Honda Racing Team na motocyklu RC211V

Úvodní spojenectví s Hondou bylo přirozeným vyústěním již existujících obchodních vztahů. V prvním roce vyrazili do závodění pod názvem Pramac Honda Racing Team, s jediným jezdcem v poli. Tetsuya Harada byl historicky prvním jezdcem Pramac Racing na Hondě NSR500. Po něm v roce 2003 nastupoval za nově vzniklý tým Makoto Tamada na technice RC211V. Jediný jezdec Hondy s pneumatikami Bridgestone získal pro tým v Brazílii první historické pódium. Nutno poznamenat, že hlavně v úvodních letech se Campinotimu dostalo velké podpory od HRC, jako vděk za záchranu problémy zmítaného týmu Hardwick Racing. Tým dostal k dispozici celé zázemí, kamiony apod. Novému projektu byl nakloněn i Carmelo Ezpeleta, který podal také pomocnou ruku. Pramac Racing Honda pokračovala v roce 2004 po boku týmu Pons Racing společně s Tamadou za řídítky. Velký úspěch v podobě vítězství v závodě dosáhli během sezóny 2004 rovnou dvakrát.

Tamada s podporou Pramac ve spolupráci s týmem Pons

Nová strategie týmu znamenala, že od sezóny 2005 už Pramac nepokračoval ve spojenectví s Hondou. Od roku 2005 do roku 2007 se totiž Pramac Racing a tým d´Antin MotoGP spojily a staly se tak společně „Pramac d´Antin“, soutěžíc se strojem Ducati. Během této etapy jsme mohli v jejich barvách vídat jména jako Roberto Rolfo, Alex Hofmann, José Luis Cardoso a Alex Barros.

Náš tip

Alex Hofmann - Osobnosti paddocku

Roberto Rolfo

Alex Hofmann, José Luis Cardoso v pro Ducati netypických barvách roku 2006

S tímto obdobím se pojí jedna zajímavá kuriozita. V roce 2006 se totiž šéf týmu Luis d’Antin dohodl na spolupráci s tehdy pouze jedenáctiletým Francem Morbidellim. Příslibem bylo vybudování nového projektu v podobě juniorského týmu s mladým jezdcem, s následným cílem jej dostat až do nejvyšší premiérové třídy mistrovství světa. Paolo Campinoti a Luis d'Antin se rozhodli investovat do Francovy budoucnosti. Franco také díky podpoře z tohoto projektu položil základy své cesty do MotoGP.

Franco Morbidelli byl svého času jako jedenáctiletý mladík podporován společností Pramac

Rok 2007, za řídítky Alex Barros a Alex Hofmann

V roce 2008 byl tým spolu-sponzorován společností Alice a byl přejmenován na „Alice Team“. Jezdci Sylvain Guintoli a Toni Elias, získali dvě umístění na stupních vítězů a dovedli tým k tomu, aby se stal jediným satelitním týmem, který během sezóny dosáhl tohoto výsledku. Campinoti byl samozřejmě u toho.

Alice Team Ducati s podporou Pramac dosáhl dvou umístění na stupních vítězů

Paolo Campinoti, šedá eminence také v Alice Team Ducati

Pramac Racing MotoGP

Během sezóny 2009 tým začal soutěžit již znova pod názvem Pramac Racing, v sedle s Mikem Kalliem, Niccolo Canepem a Aleix Espargarem. Kallio a Espargaró ostali součástí tímu i v sezóně 2010 opět závodili za Pramac. V roce 2011 tým oslavil své 10. výročí účasti v MotoGP, v sedle se svými jezdci Lorisem Capirossi a Randy De Punietem.

Roky 2009 až 2011

Následující rok oblékal barvy Pramac Racing Teamu nově také Hector Barbera. Během roku 2013 Pramac Racing posílil svůj vztah s Ducati a stal se týmem podporovaným přímo továrnou. To umožnilo jeho jezdcům Andrea Iannonenovi a Benu Spiesovi soutěžit na nejvyšší úrovni s oficiálními továrními jezdci. Tým následně angažoval prvního kolumbijského jezdce v historii MotoGP – Yonnyho Hernandeze.

Sezóny 2012 až 2014

Paolo Campinoti byl během závodních víkendů vždy přítomen

Sezóna MotoGP 2015 poskytla pro tým Pramac Racing velké uspokojení. Octo Pramac Racing, jak zněl odiciální název, uzavíral sezónu na celkovém šestém místě v pořadí MotoGP. Pro rok 2016 obsadili do svých řad Danila Petrucciho a Scotta Reddinga, oba jezdili na Ducati Desmosedici GP 2015. Tým i nadále potvrzoval, že jsou ve skvělé formě. Octo Pramac Yakhnich ukončil sezónu na šestém místě v hodnocení týmů. Následující rok 2017 byl pro Octo Pramac Racing výjimečný. Danilo Petrucci byl jedním z velkých protagonistů sezóny a obsadil pódium celkem čtyřikrát. Závodní seskupení kolem mecenáše Campinotiho ukončilo sezonu znovu šestým místem v týmovém pořadí. Na konci sezóny 2017 tým angažoval charizmatického Jacka Millera a jezdecky se posunul o další stupínek výše. V roce 2018 Alma Pramac Racing získala prestižní ocenění „nejlepší nezávislý tým“ v MotoGP.

Jezdci týmu 2015 až 2018

Vedení Pramac Racing týmu, na fotografií Fonsi Nieto, Paolo Campinoti a Francesco Guidotti

Náš tip

Francesco Guidotti - Osobnosti paddocku

Od roku 2019 začal tým psát novodobou historii s jezdci jako Francesco Bagnaia, Johan Zarco a Jorge Martin. Jen před nedávnem bylo potvrzeno, že Pramac Racing a Ducati prodloužily smlouvu až do roku 2024.

Novodobá historie týmu

Kdo je vlastně Paolo Campinoti?

Paolo Campinoti je úspěšný podnikatel, generální ředitel skupiny Pramac od jejího samotného založení a hlavně obrovský nadšenec pro motocyklový sport. V roce 1993 vystudoval ekonomii a obchod na univerzitě ve Florencii. V letech 2005 až 2014 byl honorárním konzulem Rumunska v Toskánsku.

Paolo Campinoti

V současnosti zastává pozici výkonného viceprezidenta společnosti Rest of the World Generac Holding Inc. a je prezidentem průmyslového sdružení provincie Siena, jakož i členem rady pro vztahy mezi Itálií a Spojenými státy. Charakter práce Paolo Campinotiho vyžaduje být neustále v pohybu, tím pádem žije permanentně na cestách po celém světě. V aktivitách svých společností hájí důraz na ekologii a ochranu životního prostředí, což několik sezon zdůrazňoval i zabarvením svých strojů v poli MotoGP.

Pramac Racing se svého času díky zabarvení stal „týmem zelené energie“

Paolo Campinoti

Náš tip

Fonsi Nieto - Osobnosti paddocku

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist