Osobnosti paddocku - Joan Olivé

Joan Olivé má za sebou dlouhou kariéru profesionálního jezdce Grand Prix. V mistrovství světa působil od roku 2001 až do roku 2012 a celkem čtyřikrát skončil v první desítce. Vítězství v GP sice nezískal, ale podařilo se mu utržit celkem pět druhých míst a čtyři třetí místa. Svého času byl dokonce angažován do týmu zastřešovaného hollywoodskou superhvězdou Antonio Banderasem! Olive má i díky dlouhým letům v parkovišti závodních strojů hluboké znalosti o složitosti a dynamice paddocku mistrovství světa. Věděli jste, že poté co zavěsil závodní rukavice stálého jezdce na hřebík, pracoval jako testovací jezdec, trenér jezdců a koordinátor nejprestižnějších týmů KTM Ajo a Marc VDS?

Dvanáct sezón světového závodění

Joan Olivé z města Tarragona je spojen s motocyklovým děním odjakživa. Už v sedmi letech totiž měl svoji první motorku, bílý Pocket Bike, na které sbíral úvodní jezdecké zkušenosti. Díky své rodině se mohl věnovat tomu, co ho už v mládí nadchlo i v dospívajícím věku. Jeho úsilí ho nakonec dostalo až do mistrovství světa. Joan má za sebou pěknou závodní minulost s celkovými dvanácti lety účasti v seriálu Grand Prix. Jako bývalý jezdec ve třídách 125 cm3, 250 cm3 a Moto2 (a na dvou GP i v Moto3 jako rezervní jezdec KTM) má k závodění hlavně mladé generace určitě co říct a nabídnout.

Rok 2001 jako člen juniorského týmu Alberta Puiga, na společných fotografiích Olivé, Elias a Pedrosa

Olivé dostal první šanci v Grand Prix v roce 2001, po vítězství ve španělském šampionátu 125 cm3 z předchozí sezóny. Začínal jako jezdec projektu Alberto Puiga – Telefonica Movistar Jnr Team. Byl součástí silné sestavy španělských talentů ze začátku století, která následně dlouhá léta opanovala svět šampionátu MotoGP. Po roce adaptace ve stínu Toniho Elíase a Daniho Pedrosy se od Olivého v roce 2002 očekávaly velké věci. Ovšem jeho nejlepším výsledkem v roce 2002 bylo pouze jedno třetí místo v Assenu a celkově dvanácté místo v celkovém hodnocení.

Rok 2002

Následující rok Joan přešel do třídy 250 ccm, aby srovnal síly se svými soupeři ve střední kategorii. Angažován byl juniorským týmem Aspar. Ve své nováčkovské sezóně prostřední třídy znovu obsadil dvanácté místo celkového hodnocení. Po této sezóně se v roce 2004 připojil k italskému týmu Campetella Racing, kde zažil těžkou sezónu s pouhými dvěma umístěními v „top desítce“. Na konci sezony klesl na celkové 19. místo.

Náš tip

Jorge Aspar Martinez - Osobnosti paddocku

Campetella racing

V roce 2005 se vrátil na scénu dvoutaktní kategorie 125 cm3 s týmem Nocable.it Racing, se kterým skončil ve druhé desítce v hodnocení jezdců. V následujícím roce a týmu SSM Racing na tom byl s výsledky mnohem lépe a sezónu 2006 zakončil na desátém místě v šampionátu „malorážek“. V sezóně 2007 se pokusil prosadit po boku Itala Mattia Pasiniho s týmem Polaris World a potvrdil stoupající trend. Svoji pozici si v konečném pořadí zlepšil na osmé místo, přičemž skončil v Austrálii a Turecku na pódiu se ziskem dvou druhých míst v závodě.

Joan Olivé ve svých působištích během sezón 2005 a 2006

Katalánský jezdec, který v roce 2008 přesedlal na techniku Belson Derbi zažil právě v tomto roce svoji nejlepší sezónu. Celý ročník odstartoval skvěle, když skončil na druhém místě v Kataru a Portugalsku. Nastolenou formu si však nedokázal udržet po celý rok a v celkovém hodnocení sezóny skončil sedmý. I přesto to byla jeho nejúspěšnější sezóna. V roce 2009 Olivé opět jezdil s Derbi Racing, společně s Polem Espargarem a Efrénem Vázquezem. V sezóně dokázal získat pouze jedno pódium, za třetí místo v Německu, a sezónu zakončil na devátém místě.

Jeho nejlepší sezóna byla ta z roku 2008 na technice Belson Derbi

Na trati se v roce 2009 utkával také s legendárním (tehdy pouze šestnáctiletým) Marcem Marquezem

Hollywoodsky příběh bez happy endu

Jako stále slibný talent kategorie 125 cm3 Joan Olivé pro rok 2010 vyslechl lákavou nabídku týmu Jack & Jones Moto2, sponzorsky zastřešovaného hollywoodskou superhvězdou Antonio Banderasem. Tým se prezentoval vizemi a velkolepými plány i směrem k MotoGP. Tato volba však pro něj nepřinesla očekávaný filmový happy end... V úvodním roce kategorie Moto2 měl Olivé jako jezdec svými výsledky velmi špatný rok. Zaplatil daň za nováčkovskou sezónu této kategorie a ukázalo se, že k dispozici neměl konkurenceschopnou techniku. Byl to těžký rok, Moto2 byla pro každého nová a volba techniky v týmu se už v průběhu sezóny ukázala jako ta nesprávná. Joan společně s týmovým kolegou Kenny Noyesem byli jedinými jezdci, kteří používali motocykl s podvozkem Harris (nazývaný Promoharris), který se navíc během sezóny dále nevyvíjel. S celkovým počtem nula inkasovaných bodů nebyl na konci sezóny ani klasifikován. Stejně tak tým Jack & Jones by Antonio Banderas po jediném roce závodění již nepokračoval. Olivého další kariéra jako stálého jezdce byla v obrovské konkurenci dravých pilotů, čekajících na sedačku v Grand Prix, bohužel zpečetěna. Sice se v následujících dvou letech ještě epizodně v Moto2 (tým Aeroport de Castello) i Moto3 (TT Motion Events Racing) nakrátko objevil, jeho výsledky už zdaleka nedosahovaly na bodované příčky.

Kariérní etapa v týmu Jack & Jones Moto2

Týmový manažer Antonio Banderas

Joan Olivé po konci kariéry

Po konci stálé aktivní kariéry se vlastně okamžitě přetransformoval do role testovacího jezdce KTM a později do role člena týmu Red Bull KTM Ajo Motorsport. Tato nabídka mu dávala po neúspěšných jezdeckých letech velkou satisfakci. Zapojit se do projektu takového druhu byla výzva jako šitá pro něj. A jak se ale vlastně zrodila jeho role testovacího jezdce pro KTM? Po zmiňovaném velmi špatném roce sezóny 2010 v Moto2 neměl moc nadějí na stálou závodní sedačku. Navíc, každoročně zvyšující se nároky na sponzorské vklady mu prakticky znemožňovaly zajistit si adekvátní místo v paddocku Grand Prix.

Po konci sezony 2010 byl v krátké době kontaktován přímo továrnou KTM s ambiciózními cíli nového projektu Moto3, který chtěli naplno spustit v roce 2012. V roce 2011 začínali s vývojem nového motocyklu, vše v rámci přípravy na kompletní sezónu 2012. Joan Olivé byl pro nich skvělou volbou. Svou práci začal prakticky okamžitě. V roli testovacího jezdce pro rakouskou továrnu svými zkušenostmi pomohl značce KTM vyvinout jejich čtyřtaktní motocykl pro úvodní sezónu nového formátu, a kontinuálně začal pracovat i na stroji Moto3 pro sezónu 2013. „Rakušané“ si jeho práce vážili a shodovala se s jejich mentalitou, nakolik v ní byl vždy velice precizní.

Během vývoje stroje KTM dostal možnost epizodního startu v Estorilu a Brně

Tým Ajo pro úvodní rok Moto3 disponoval celkem čtyřmi jezdci a potřeboval pro jejich rozvoj pomoc. Už v prvním roce práce pro Aki Aja v boxech se tedy Joan staral o vývoj techniky pro kvarteto Sandro Cortese, Danny Kenty, Arthur Sissis a Zulfahy Khairuddin. Mise úspěšná, protože prvním mistrem nově vzniklé třídy se stal právě Sandro Cortese, člen týmu Red Bull KTM. Úspěch tohoto projektu byl velkým obrazem práce celého týmu pod vůdčí taktovkou Akiho Aja.

Náš tip

Aki Ajo - Osobnosti paddocku

Joanova role se postupem času měnila. Poté, co v prvních dvou letech zastával pozici pouze jako testovací jezdec, začal později sledovat jezdce týmu i na trati a svými zkušenostmi se jim snažil pomoci co nejlépe se zlepšit. Jeho zápal neunikl Akimu Ajovi a Joan začal mít v týmu postupně více povinností. Jeho hlavním úkolem v nové roli bylo během týdne koordinovat tým, organizovat všechny cestovní náležitosti a testování. Během víkendu se zase vyskytoval přímo na trati, na obslužných komunikacích. Se svými svěřenci měl vždy blízký vztah. Např. takový Jack Miller celé tři roky u Olivého bydlel, každý den byli v kontaktu, trénovali spolu, chodili do posilovny, jezdili motokros...

Práce pro tým KTM Aki Ajo již z pozice týmového koordinátora

V týmu spolupracoval také Karlem Hanikou, během let 2014 a 2015

Týmový manažer Marc VDS Racing

V roli týmového koordinátora Ajo Motorsport působil až do roku 2019, kdy přestoupil do formace Marc VDS Racing Team. Tam zastával role jako týmový manažer projektu Moto2 a MotoE. Jeho pozice u VDS vznikla díky vysoké motivovanosti týmu. Ten totiž ukončil sezónu 2018 titulem nováčka roku v Moto2 i MotoGP a pro rok 2019 byl belgický tým restrukturalizován, s cílem bojovat i nadále o nejvyšší příčky, a zároveň vstoupit také do zcela nové kategorie MotoE s Mikem Di Megliem. A k zabezpečení této výzvy byl do týmu přizván nový týmový manažer Joan Olivé.

Ve formaci Marc VDS Racing Team

Podle dostupných zdrojů pracoval Joan Olivé ve strukturách Marc VDS Racing na pozici týmového manažera společně Marinou Rossi, Patrickem Kramerem až do konce sezóny 2021. Pro rok 2022 se ale přesunul za novou výzvou týkající se motoristického světa. Ex-pilot se totiž zapojil do programu společnosti Dorna, s cílem přilákat do světového závodění nové piloty z asijských zemí. Jeho úkolem je nově trénink nadějných jazdců ve snaze připravit mladé talenty na úroveň mistrovství světa. Celý program se prezentuje pod názvem Asijský pohár talentů a Joan Olivé je jeho pevnou součástí. Jeho příběh je krásným příkladem toho, jak může bývalý závodník i nadále zapadnout do světa, kde byl kdysi jedním z předních jmen.

Osobnost paddocku - Joan Olivé

Náš tip

Marc van der Straten - Osobnosti paddocku

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist