Oslavenec Jorge Martínez: Čtyřnásobný mistr světa s vlastním týmem v paddocku

37 vítězství v závodech Grand Prix, 61 pódiových umístění a 42 pole position má na svém kontě Jorge Martínez, trojnásobný mistr světa třídy do 80 ccm a držitel titulu pro nejrychlejšího jezdce sezóny v kategorii do 125 ccm v roce 1988. Úspěšný španělský pilot, jež před pětadvaceti lety založit svůj vlastní tým Aspar, dnes, 29. srpna, slaví své 55. narozeniny.

Motocyklové závody nebyly ve Španělsku na konci 60. let tak populární, jako jsou dnes. V srdci Jorgeho Martíneze však měly místo vždycky. Už jako malý utíkal z domu, aby mohl pozorovat svého staršího bratra a ostatní děti jezdit na motorkách. Jeho odhodlání a vášeň k tomuto sportu ho později dovedly až k druhému místu v jeho úplně prvním závodě v kariéře v Guadasuaru, nevelkém městečku nacházejícím se jen pět minut chůze od jeho domova v Alciře.

Krátce na to se stal sen malého chlapce skutečností. V roce 1981 získal Jorge Martínez titul mistra Španělska v kategorii do 50 ccm, o rok později se zúčastnil dvou závodů mistrovství světa na motocyklu Motul. A oba dokončil na šestém místě. Svůj talent pak potvrdil i v květnu 1983 v Jaramě, kde získal bronz. Od tohoto okamžiku letěla jeho kariéra raketově vzhůru. Společně s velikánem Ricardem Tormem podepsal v roce 1984 kontrakt s Derbi, v Holandsku poprvé stanul na nejvyšším pódiovém stupínku a s 62 body skončil celkově čtvrtý v boji o nejlepšího pilota sezóny.

Největší úspěch Jorgeho Martíneze měl však teprve přijít. O dvě léta později zvítězil hned v prvním závodě sezóny v Jerezu a s dalšími třemi prvními místy v Rakousku, Jugoslávii a Nizozemí si zajistil svůj premiérový světový titul, který v další sezoně dokázal obhájit. V roce 1988 dokonce triumfoval hned dvakrát. V kategorii do 80 ccm získal v sedmi absolvovaných závodech hned šestkrát zlato, ve 125 ccm si první místo odvezl devětkrát, ve Velké Británii skončil druhý a v Německu nebyl klasifikován. Oslavu dvou titulů získaných v jeden den bude mít navždy spojenou s jedním místem – Českou republikou.

„Celá sezona pro mě byla tenkrát hodně náročná. Dokončil jsem jeden závod a hned jsem se musel chystat na další. Vše muselo být perfektně zkoordinované. Tandem Derbi-Aspar byl však až neuvěřitelně sehraný. Pokud by nebyl, nevyhrával bych tolik. Ten pocit, když získáte první místo hned dvakrát v jednom dni, je nepopsatelný. Nikdy vás neomrzí,“ zavzpomínal Jorge Martínez pro McNews.

V roce 1989 ale přišel zlom. Po celou sezónu ho doprovázela zranění a smůla v závodech, což vyvrcholilo až v Martínezův odchod z týmu Derbi. Pro léta 1990 a 1991 se domluvil na spolupráci s JJ-Cobas, tak zářných výsledků jako v minulosti už však nedosáhl. Své štěstí zkusil také v kubatuře do 250 ccm, kde sedlal motocykl Honda, jeho premiérová a zároveň jediná účast v této kategorii ale skončila naprostým fiaskem. Se ziskem pouhých 13 bodů se v celkovém pořadí umístil až na 24. příčce. V dalších letech pak vystřídal motocykly Hondy, Yamahy a Aprilie, dokonce se několikrát umístil na stupních vítězů, mezi Top 3 v konečném hodnocení však už nikdy nefiguroval. Naposled stanul Jorge Martínez na pódiu v roce 1997 při Velké ceně Indonésie, kde oslavil svůj poslední bronz v kariéře.

Ze světa Moto GP ale Jorge Martínez nezmizel. Miloval tento kolotoč natolik, že se jej nedokázal vzdát. Ihned po ukončení své kariéry závodníka se stal manažerem týmu, který založil v roce 1992, a jež nese jeho přezdívku Aspar. „V mé rodině má toto jméno dlouholetou tradici. Zdědil jsem jej po mém otci, který pracoval ve španělském obuvnickém řetězci, který se nazývá Aspar.“

Skvělé výsledky Martínezova týmu na sebe nenechaly dlouho čekat, a španělský pilot měl tak zase důvod k úsměvu. V roce 2009 získali na trati v Assenu medailové pozice jezdci Sergio Gadea, Julián Simón a Bradley Smith a Aspar Racing Team zde oslavil celkově 200. pódiové umístění za sedmnáct let působení v paddocku. To první vybojoval sám Jorge Martínez v Holandsku. V současné době vede rodák z Alciry Pull&Bear Aspar Team, který jezdí v královské kubatuře Moto GP, a jehož jezdci jsou Álvaro Bautista a Karel Abraham.

V listopadu 2014 byl Jorge Martínez při slavnostním ceremoniálu FIM v Jerezu uveden mezi závodnické legendy.

Informace o redaktorovi

Andrea Štipčáková - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 0.5 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 0.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist